Varför köper många ett budgetagg till en i övrigt högpresterande dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Suck, det handlar oftast inte om att skryta eller e-penis.

Med de billigaste däcken får du längre bromssträcka, sämre väghållning, de låter högre när de rullar på vägen och de går antagligen sönder fortare.

Nu kanske man inte behöver ett par "formel1 däck" till en gammal volvo 240, men att få ett par däck som inte vattenplanar redan vid 50 kan ju vara värt att lägga några extra hundringar på.
Vissa kanske även tycker att det är värt med någon hundring till för att få ett par däck som låter mindre, eller har bättre vägegenskaper.
Allt handlar väl om vad man tycker att man har för behov.

Det är dumt att köpa det dyraste bara för att, men att vara dumsnål och bara köpa det absolut billigaste är inget genidrag heller.

vist kan man få bättre däck men det är helt enkelt inte värt att köpa några bättre för min del och gämför man mot dator blir det som värsta michelin eller så hade jag kunnat köpa bättre ventilerade skivor eller stabiliserings stag + billiga däck för att få större skillnad än att bara köpa michelin däck och så är det för många yngre och studerande som ska ha dator och dom köper dyra agg och får kompromissa på prestanda i onödan

men jag är på samma linje som du är att man ska inte köpa billigaste jula 199kr 400wagg från nordkorea men många överdriver aggen åt andra hållet man behöver inte heller 1200w för att klocka en i5/i7/8350 och sitt 670/7950 och har gott och väl klarat sig på ett medel agg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

: )
Om man kollar på vad som har hänt under 5 år så är det nästan skrämmande. Från Intel Core 2 duo -> intel I7 på 5 år. Vem vet vad som händer om 5 år från nu? ATX standraden ändrar sig, komponenter blir bättre (och billigare). Kanske är standard att ha 90%+ PSU effektivitet om något år. Då är ens gyllene nätaggregat skrot i jämförelse.

Men du kan inte jämföra utvecklingen inom datorkomponenter, mikroproccesorer etc. med strömförsörjning som har funnits mångfalt ggr längre. För fem år sen gick det att bygga väldigt effektiv strömförsörjning, det gick itne att bygga ett gtx780.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Snälla, kan du utveckla det där?

Utveckla? 1300W i 900E?
Nja det är så att om man måste ha en stor och rymlig låda med många möjligheter, så är det väl bra om den har ett nätagg, som matchar...
Man vet ju aldrig vad man ska stoppa in nästa gång.
Jag behöver ju inte uppgradera lådan i alla fall ...än.
Men det kan ju vara bra att anpassa låda & nätagg för framtiden, för om man trivs med en bra låda, så kan man ha den länge...
Jag har en sniklåda från In-Win också, som jag har ett CX430M...passar bra där

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Själv tycker jag att det är många som köper onödigt dyra och kraftfulla nätaggregat.

Håller med. Tycker aggen bara blir kraftfullare ju mer dom kostar.
När jag köper nätagg väljer jag ett 80+ i lagom storlek. Det är inte budget bara för att det inte kan driva 3st titan.
Man vill dock ha bra komponenter men det mesta verkar vara bra kvalite nu för tiden så varför fläska på mer när allt man får bara är mer uteffekt om man inte behöver? Allt annat känns ju bara som marknadsföringstricks

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Har nätaggets kvalité någon betydelse för en hårddisks livslängd? Det är den komponenten jag är mest rädd om, alternativt processorn.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Utveckla? 1300W i 900E?
Nja det är så att om man måste ha en stor och rymlig låda med många möjligheter, så är det väl bra om den har ett nätagg, som matchar...
Man vet ju aldrig vad man ska stoppa in nästa gång.
Jag behöver ju inte uppgradera lådan i alla fall ...än.
Men det kan ju vara bra att anpassa låda & nätagg för framtiden, för om man trivs med en bra låda, så kan man ha den länge...
Jag har en sniklåda från In-Win också, som jag har ett CX430M...passar bra där

Haha, ok. Jag tänkte mer på att du kanske ville matcha märkena eller ha något fint att beskåda genom sidofönstret.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Haha, ok. Jag tänkte mer på att du kanske ville matcha märkena eller ha något fint att beskåda genom sidofönstret.

Jo det är alltid kul att titta in i fönstret och se, att det inte finns nått grafikkort, fast datorn presterar bra ändå.
Just nu så är det lite överkill, men det ändrar sig fort...

Jo det är ju så att jag oftast vill ha så mycket delar som möjligt som matchar.
Jag har en Vit Newton R3 1000W i min Vita R4, men jag har inget fönster på den lådan, men jag vet ju att det finns ett sådant nätagg där.

Jag tycker ju att chassie och nätagg ska vara anpassade till varandra på ett bra sätt, sedan får man fylla på resten av prylarna.

Annars så kan man ju alltid ha gardiner i fönstret...Om man kör med Windows vill säga

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg borttaget ***

Jag har tagit bort ett inlägg som inte hade med tråden att göra.

/KimTjik

Permalänk

Jag tänkte såhär när jag köpte ett 1200 W-agg:
Mitt Corsair-agg har en fläkt som går igång vid en viss belastning. Om jag köper ett agg som är superoversize för min rigg så måste det betyda att fläkten går igång mer sällan?
Det funkar! Fläkten hörs aldrig.
Uppdrag slutfört!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saker går sönder, ibland råkar man bara få antingen ren otur eller dålig kvalité.
Det handlar inte alltid om att bara för du köper märke A för det ska vara jätte bra så har du ett säkert system i flera år, shit happends liksom

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
99:e percentilen

För att inte göra detta misstag nu när jag ska köpa nytt nätagg, vad bör jag välja? 2600K, 2x 7970. Vill kunna överklocka. Har mätt upp över 1200 W från väggen vilket blir över 1000 W från agget, som är ett HX 750W. Jag förstår inte hur min rigg kan dra så mycket, men tydligen gör den det.

Nu när jag ändå ska köpa vill jag välja rätt agg, precis som tråden handlar om. Vill ni hjälpa mig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker nog du får vara lite tydligare med budgetagg? Ser ingen anledning till att slänga ut 1500+ på ett nätagg om jag kör single GPU i matx-chassi? Då klarar man sig allt som oftast med bra billiga nätagg under 1k. Sedan brukar jag alltid uppgradera min dator lite då o då. GPU ibland, CPU ibland, mobo osv. Frågar på forum osv vart man kan få mest prisvärt. Finns mer att prioritera här i livet än datorn vettu

Permalänk
Medlem

Man klarar sig väldigt långt med xfx 550 för 5-600kr dem är riktigt prisvärda

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

För några månader sedan fick man alltid höra att man skulle lägga mycket pengar på agget, har det ändrats redan? Börjar tro att nätagg är lite av en modegrej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Man klarar sig väldigt långt med xfx 550 för 5-600kr dem är riktigt prisvärda

Ja, men de låter som fan när man belastar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Kan hålla med om att det kan vara värt att lägga några extra slantar på nätagget, iallafall om man troligtvis senare kommer uppgradera delar var efter. Nätagg och chassi är det som är kvar längst, såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, men de låter som fan när man belastar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

runt 2007 började jag få intresse för nätagg. Var ju främst corsair nätagg då som gällde! Alla hade dem bästa kondensatorerna och byggda på bra plattformar. Man behöver idag inte lägga mycket pengar så länge man ska köra ett grafikkort xfx är seasonic med 105 c japanska vilket är riktigt bra elektrolyt kondensatorer. Men köper jag nytt idag så blir det att försöka få tag på 105 c japanska i polymer istället och antagligen seasonic/flextronic allt beror på pris. Mina Corsair vx 450 gav jag bara 299kr för och det håller än idag väldigt hög kvalite byggt av Seasonic med 105c japanska rakt över.

Men eftersom fläktar kan dö så blir mitt nog samipassivt eller gärna helt passivt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med nätagg men med vanliga elverk så är det ju lika viktigt att inte överbelasta som att inte underbelasta. Spelar underbelastning någon roll för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag vet inte hur det är med nätagg men med vanliga elverk så är det ju lika viktigt att inte överbelasta som att inte underbelasta. Spelar underbelastning någon roll för nätagg?

Nja inte så farligt men du får ju bäst verkningsgrad runt 50 procent last

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

För att inte göra detta misstag nu när jag ska köpa nytt nätagg, vad bör jag välja? 2600K, 2x 7970. Vill kunna överklocka. Har mätt upp över 1200 W från väggen vilket blir över 1000 W från agget, som är ett HX 750W. Jag förstår inte hur min rigg kan dra så mycket, men tydligen gör den det.

Nu när jag ändå ska köpa vill jag välja rätt agg, precis som tråden handlar om. Vill ni hjälpa mig?

Kort och gott: det kan det inte inte. Jag vet inte hur du har fått fram 1200W men ett system som är mycket mer strömslukande än ditt (Core i7 965 / X58 @ 3.7GHz, 2x7970 @ CF) drar under 700W från väggen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Jag hade ett q-tec agg (minns inte watten på det) för många år sen, funka skitbra i början men sedan fick jag problem när datorn skulle startas, strömkabeln från dator å skärm var kopplade i en grendosa.

Datorn startade inte första gången när man tryckte på Power on knappen på chassiet, efter 2-3 försök kunde den starta, trodde det var något fel i grendosans uttag, där strömkabeln från nätagget var inkopplad å bytte till ett annat uttag i grendosan (tror till med jag köpte en ny grendosa) å prövade att starta datorn, samma problem, efter ett par dagar slutade agget att funka.

Dock klarade alla delar sig, köpte ett Thermaltake agg, tror det var ett 850W modulärt. Aldrig mer ett budget agg för min del. Har ett Corsair AX1200 nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag köper ultra budget

Anledningen till det är att de noname aggen jag köper från kina har oftast bättre komponeneter än mycket mycket dyrare märkesgrejer. Har hänt mig och även mina vänner att dyra nätagg har smält och tagit med sig andra komponeneter i samma veva. Oftast Corsairs grejer. När vi öppnat har det oftast visat sig bero på att ungefär hälften av kondningarna och transistorerna är ultra budget skräp och andra halvan är audiofilisupergrejer (fullständigt onödigt i en ac/dc adapter för datorer). någon 80+ cert har ju inte de agg jag köper men de är garanterade att hålla minst 10+ år. Kondningar av medel kvalité har en livslängd på minst 10 år. Ibland är det ju fel tillverkningsfel på elektronikgrejer. Det drabbar både dyra (borde inte göra det, tycker tillverkarna ska testa grejerna innan dem säljs!!!!!) och billiga prylar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FoxOne:

Kort och gott: det kan det inte inte. Jag vet inte hur du har fått fram 1200W men ett system som är mycket mer strömslukande än ditt (Core i7 965 / X58 @ 3.7GHz, 2x7970 @ CF) drar under 700W från väggen.

Har haft mycket problem vid belastning. BF3 kraschar ständigt, jag får BSOD ibland, micromegastuttering.

Nåja, får väl felsöka mjukvara osv.

Men mätaren visar 1200 W. Den är digital och köpt på Biltema för drygt 100 kr. Kan den verkligen visa så åt helvete fel?

Hur vet du förresten att det systemet är "mycket mer strömslukande" än mitt (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1100 MHz)?

Hur mycket bör man räkna med att nio fläktar, två hårddiskar och några lysdioder drar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Har haft mycket problem vid belastning. BF3 kraschar ständigt, jag får BSOD ibland, micromegastuttering.

Nåja, får väl felsöka mjukvara osv.

Men mätaren visar 1200 W. Den är digital och köpt på Biltema för drygt 100 kr. Kan den verkligen visa så åt helvete fel?

Hur vet du förresten att det systemet är "mycket mer strömslukande" än mitt (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1100 MHz)?

Hur mycket bör man räkna med att nio fläktar, två hårddiskar och några lysdioder drar?

Fläktar drar ca 1-2 watt styck. Hårddisk beror på sort. Men inte mycket. Dioder drar i princip inget alls.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Felfrekvens

a.Initial failure period:
Deficient Capacitors include any products before dispatch that may have some deficiency caused by the design, production process or used in
inappropriate environments.
b.Random failure period
The capacitors have a low defect ratio in the period after it has been stabilized.
c.Wear out failure period
The performance of capacitors will decrease with an increase in usage period.The malfunction rate may vary due to the structural design.

Med detta vill jag säga att agg som kostar 1k kr och uppåt bör ha en garantitid på iaf 10 år. Det är faktiskt inte mer än rimligt då finare kondensatorer bör vara såpass väldesignade att de inte ska börja ge vika förräns tidigast då. Detta skulle vara fullt möjligt om nätaggen hade använt std storlek på fläktarna och vara lätta att byta ut.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Har haft mycket problem vid belastning. BF3 kraschar ständigt, jag får BSOD ibland, micromegastuttering.

Nåja, får väl felsöka mjukvara osv.

Men mätaren visar 1200 W. Den är digital och köpt på Biltema för drygt 100 kr. Kan den verkligen visa så åt helvete fel?

Hur vet du förresten att det systemet är "mycket mer strömslukande" än mitt (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1100 MHz)?

Hur mycket bör man räkna med att nio fläktar, två hårddiskar och några lysdioder drar?

Mäter du allt du har inklusive gigantiska skärmar i pluralis samt skrivare eller liknande på samma mätare? Inte en chans att datorkomponenterna drar så mycket, inte ens med effektförlusten som sker vid omvandlingen i åtanke.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Typhonos:

Mäter du allt du har inklusive gigantiska skärmar i pluralis samt skrivare eller liknande på samma mätare? Inte en chans att datorkomponenterna drar så mycket, inte ens med effektförlusten som sker vid omvandlingen i åtanke.

Endast datorn. Fast mus och tangentbord är förstås inkluderade då.

Två skärmar är inkopplade men deras strömkablar går inte till mätaren.

I "idle" (nu när jag bara har SweClockers uppe) ligger jag runt 370 W vid väggen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att det ofta är värt att lägga lite extra på ett bättre nätagg. Då menar saker som bättre verkningsgrad och komponenter och inte att det teoretiskt går att för ut 50W mera.

Om nätagget dör och drar med sig resten utav datorn i döden för att man spenderade 200kr mindre på ett budget agg kan det ju känns lite dumt.

Sen skulle jag inte köpa ett 1300W agg om man inte verkligen behöver det. Och jag vet att det låter lite dumt med tanke på att jag sitter på ett 1000W agg och inte behöver det på långavägar, men får väll försvara men att det var en present.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Anledningen till det är att de noname aggen jag köper från kina har oftast bättre komponeneter än mycket mycket dyrare märkesgrejer. Har hänt mig och även mina vänner att dyra nätagg har smält och tagit med sig andra komponeneter i samma veva. Oftast Corsairs grejer. När vi öppnat har det oftast visat sig bero på att ungefär hälften av kondningarna och transistorerna är ultra budget skräp och andra halvan är audiofilisupergrejer (fullständigt onödigt i en ac/dc adapter för datorer). någon 80+ cert har ju inte de agg jag köper men de är garanterade att hålla minst 10+ år. Kondningar av medel kvalité har en livslängd på minst 10 år. Ibland är det ju fel tillverkningsfel på elektronikgrejer. Det drabbar både dyra (borde inte göra det, tycker tillverkarna ska testa grejerna innan dem säljs!!!!!) och billiga prylar.

Vilka modeller på corsair aggen handlar det om

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Finner inget nöje med att slänga ut halva budgeten på den komponent man minst märker av. (bort räknat att den får datorn att starta).

Visa signatur

Citera för svar!