Permalänk
Medlem

Söker råd om 3D skärm

Hej!

Är lite intresserad av att köpa en 3D skärm, frågan är om det är värt det? finns det några schysta nylanserade skärmar under 5000 kr som har bra 3D men samtidigt är en bra skärm? kommer ha den mesta dels till gaming men vill ha en skärm som är bra till 3D film också! Gärna en skärm som har 3D med så man slipper köpa till det för tusentals kronor!

Tar gärna emot tips!

Mvh

En 3D sugen spel lirare

Permalänk

Jag köpte en 3D-skärm för nåra år sedan, vid lanseringen av 3D Vision 2. Jag kan berätta mina erfarenheter men det kan vara bra att ha i åtanke är att jag inte är en gamer i första hand.

Alla spel med muspekare får du dubbla pekare eftersom de hamnar på fel djup. Det kan finnas undantag men jag har inte hittat något. Om något fungerar borde det vara WoW, men jag spelar inte det så det kan jag inte svara på. FPS handlar om snabbhet, men där kan man faktiskt ha roligt med 3D i singleplayer. Racing är den gengre som kan utnyttja 3D för att skapa en riktigt njutbar upplevelse.

Jag lyckades aldrig titta på 3D-film. Endast något YouTube klipp tror jag. Jag tror det handlade om att jag rippade från mina Blu-Rays på fel sätt eller med fel program. Efter någon månad lessnade jag och slutade använda 3D-funktionen. Nu använder jag den som sekundär skärm men funderar på att växla med min HTPC för att eventuellt kunna titta på 3D-film där. Skärmen är bra för en TN-panel. Många gillar dessa 120Hz-skärmar även utan att utnyttja 3D. Den snabba uppdateringsfrekvensen kan ge upp till 8,33ms försprång förutsatt att det inte finns någon fördröjning i bildbehandlingen på vägen. För mig känns det löjligt, men det kan skapa ett bättre flyt i bilden som upplevs positivt.

Jag köpte en 2560x1440 PLS istället och är otroligt nöjd med det. För mig som spenderar mer tid i skrivbordsmiljö är det värt bytet. Jag upplever också spel som BF3 bättre på den nya skärmen. Att byta från 120Hz till 60Hz stör mig inte lika mycket som dålig kontrast och pixlig upplösning.

Även fast du kanske läst allt jag skrivit så har jag inget rakt svar till dig. Mycket är mina personliga åsikter. Det finns säkert folk som skulle tycka precis motsatt. Du kan mycket väl vara en av dem.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag köpte för ett par månader sedan en dyr fin 3D Vision 2 120Hz.
Kan bara hålla med föregående talare och skulle jag köpa idag så skulle jag 10 gånger av 10 köpt en 60Hz med bra IPS panel.

Permalänk
Avstängd

Spelar singleplayer med 3D, Crysis 2 såg t.ex. helt sjukt snyggt ut. Men spelar multiplayer utan 3D, men med 120 hz, kommer aldrig att gå tillbaka till 60 hz. Det är enorm skillnad om du har en rigg som kan trycka ut 120 fps. Fungerar allt bättre å bättre i nyare spel där de tar hänsyn till att allt ska ligga rätt i vyn för 3D. De största problemen äldre spel har är reflektioner som gör att man måste stänga av det. Fungerar utmärkt för film. Är väldigt nöjd med min BenQ skärm, http://www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-120hz

Visa signatur