NAS/mediaserver/backupp-lösning

Permalänk
Medlem

NAS/mediaserver/backupp-lösning

Hej!

Jag har tänkt att bygga en NAS/mediaserver/backupp-lösning.

Det jag ska ha den till är:
Mediaserver för att strema video till en jailbreakad ATV2 med XBMC (klarar endast 720p)
Säker lagring med backup för bilder och dokument.
Torrent klient samt usenet klient (sabnzbd, sickbeard och couchpotato)
Eventuellt koppla till tv för enklare pc-spel och tv-spel emulatorer.

Då hade jag tänkt att ha två HDD i RAID1 för säker lagring av bilder och dokument.
En större HDD för lagring av video.
Eventuellt en SSD för OS om jag inte kör OS på samma HDD som videolagringen.

Detta är vad jag hade tänkt mej: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=125012...

Kom gärna med tips och idéer på vad som är bra och dåligt. Missat någon komponent? Vilket OS rekomenderar ni? Windows kan jag. FreeNAS kanske? Eller en helt annan lösning? Jag har sett att det finns färdiga NAS ex Netgear readyNAS mm. men vet inte om det är vad jag vill ha med tanke på torrent/usenet-klient samt ev. köra tv-spel emulatorer.

I dag använder jag "stordatorn" till allt detta förutom backup/RAID och det fungerar ju bra men tycker det är onödigt att ha den datorn på 24/7 med tanke på strömförbrukningen samt att det är kul med nya saker att skruva å pyssla med.

MVH
/Mikael

Permalänk
Medlem

Har du tittat på en NAS istället?
Dem har ofta både torrent och usenet klient.
Dem drar även mindre ström än datorn du länkade till. Om du ska köra raid rekommenderar jag att du skaffar WD Red diskar istället för Green då dem är gjorde för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Har du tittat på en NAS istället?
Dem har ofta både torrent och usenet klient.
Dem drar även mindre ström än datorn du länkade till. Om du ska köra raid rekommenderar jag att du skaffar WD Red diskar istället för Green då dem är gjorde för detta.

Tack för tipset! Jag har fått några PM från swecklokers som vill sälja sina NAS / servrar.
Givetvis ska det vara WD Red HDD jag ska ha till RAID tack för det, det hade jag missat.

Ha det bra!
/Mikael

Permalänk

Jag kör WD green diskar till min Raid. Inga problem alls

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Jag kör WD green diskar till min Raid. Inga problem alls

Klart dem funkar. Men med tanke på att Red är bara någon hundralapp dyrare och är bättre och stabilare diskar som är gjorda för att vara tätt packade i en raid lösning så ser jag ingen anledning att inte välja Red. Dessutom erbjuder WD 24/7 support för dem vilket jag inte vet vad man ska ha till men det är väl trevligt om man har något problem kanske

Permalänk

Jo så kan det vara. Men ligger man på tajt budget så.. Kör mina i en freenas som stödjer spindown så snurrar dom inte så mycket ändå

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

FreeNAS blir meckigt om du ska ha torrent- och usenet-klient i den.
Personligen hade jag kört Linux (Ubuntu, Debian eller CentOS) och hackat konfigen för hand. Är man inte så sugen på det så kan man lägga på Webmin så får man ett webbgränsnitt till det mesta.

Men känner du att kan konfa Windows ordentligt, och orkar pilla med patchning och annat mög som får datorn att starta om stup i kvarten så kör på det. Sitter man inte på någon av de mindre dyrare licenserna av Windows (typ MSDNAA-licenser) så är det ju en tusenlapp till bara där...

Prylmässigt verkar det fint, jag kanske hade kastat på mer RAM, med tanke på att du ska köra mjukvaru-RAID (antar jag?).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Jo så kan det vara. Men ligger man på tajt budget så.. Kör mina i en freenas som stödjer spindown så snurrar dom inte så mycket ändå

Självklart så måste man bygga efter sin budget. Men Green diskarna har redan spindown vilket gör att allt blir segt. Finns andra anledningar till Red diskar också i Raid configs.

Permalänk
Skrivet av reconnnn:

Självklart så måste man bygga efter sin budget. Men Green diskarna har redan spindown vilket gör att allt blir segt. Finns andra anledningar till Red diskar också i Raid configs.

För backup åt två datorer så fungerar det väldigt bra. Märker nog inte någon skillnad då det sker över natten med rsync

Visa signatur

Citera för lättare svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

För backup åt två datorer så fungerar det väldigt bra. Märker nog inte någon skillnad då det sker över natten med rsync

Det man märker skillnad på mellan WD Green och WD Red är att Red är snabbare på att läsa/skriva.

Håller stabilare hastighet på överföringar trots att storleken på filerna varierar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och erbjudanden!

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Det man märker skillnad på mellan WD Green och WD Red är att Red är snabbare på att läsa/skriva.

Håller stabilare hastighet på överföringar trots att storleken på filerna varierar.

Rättar mig själv: Jag märker nog ingen skillnad...

Visa signatur

Citera för lättare svar!