Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett något liknande i verkligheten, fungerar det? På klippen ser det ju lite coolt ut, men är det verkligen något att ha när man väl ska se på ett Formel 1-race eller spela DotA?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Dokumentering ihop med ungefärligt totalpris vore ordentligt intressant.

Visa signatur

MBP.

Permalänk

Varför finns inga liknande färdiga produkter på marknaden? Den första med en produkt för oss lata som inte orkar programmera kommer att bli miljonär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Varför finns inga liknande färdiga produkter på marknaden? Den första med en produkt för oss lata som inte orkar programmera kommer att bli miljonär!

Köp en Philips-TV

Permalänk

Du hann före mig att posta på SweClockers. Jag gjorde mitt amblight projekt för ca 10 månader sen, fast istället för på en TV så gjorde jag det på min ASUS 27" 120hz skärm. Jag har bilder på projektet men jag har bara inte orkat postat det ännu... Och nu ångrar jag mig att jag inte gjorde det tidigare.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti | CPU: Intel Core i7 2600K 3,4Ghz | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 |
Chassi: Bitfenix Shinobi Midi | SSD: Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | PSU: Unkown 630W | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibu:

Riktigt häftigt! Dokumentering ihop med ungefärligt totalpris vore ordentligt intressant.

Jag gjorde mitt projekt efter denna guide http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting

Elektronik (beställd från ebay, inte deras sida) kostade ca 1000 spänn (100 LEDs). Mycket enkelt och roligt projekt även för den som är nybörjare när det kommer till elektronik och programmering av microprocessorer.

Permalänk

Normaltvis är jag mot ambilight men detta är precis så som det ska vara
Önskan vore en guide som en novis klarade av

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Skrivet av Krisse:

Jag gjorde mitt projekt efter denna guide http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting

Elektronik (beställd från ebay, inte deras sida) kostade ca 1000 spänn (100 LEDs). Mycket enkelt och roligt projekt även för den som är nybörjare när det kommer till elektronik och programmering av microprocessorer.

Jag gjorde också till den guide, fast beställde mina LEDs från Lawicel och köpte resten på Kejll.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce GTX 780 Ti | CPU: Intel Core i7 2600K 3,4Ghz | Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 |
Chassi: Bitfenix Shinobi Midi | SSD: Samsung SSD Desktop 830-Series 256GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | PSU: Unkown 630W | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE |

Permalänk
Medlem

Woow... kände inte alls till det här projektet men satan va grymt jobbat av dig!
Ställer mig med resten i ledet här och efterfrågar dokumentation!!

6/5p från mig!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibu:

Riktigt häftigt! Dokumentering ihop med ungefärligt totalpris vore ordentligt intressant.

Det kommer...

Skrivet av HerrNi|sson:

Varför finns inga liknande färdiga produkter på marknaden? Den första med en produkt för oss lata som inte orkar programmera kommer att bli miljonär!

Jag fick insperationen från ett kickstarter-projekt.

Skrivet av Krisse:

Jag gjorde mitt projekt efter denna guide http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting
Elektronik (beställd från ebay, inte deras sida) kostade ca 1000 spänn (100 LEDs). Mycket enkelt och roligt projekt även för den som är nybörjare när det kommer till elektronik och programmering av microprocessorer.

Jo det fungerar ju, men dom använder något dyrare WS2801-chippet, vilket också kräver mer lödning och är mycket jobbigare att kontrollera.

Skrivet av amdmannen:

Normaltvis är jag mot ambilight men detta är precis så som det ska vara
Önskan vore en guide som en novis klarade av

Det kommer som sagt, eftersom ingen var intresserad när jag startade tråden så tog jag inga bilder och håller därför på att montera ner delar av installationen för att kunna få till bra bilder!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Ser väldigt fint ut! hur mycket skulle du ta för att bygga ihop det åt mig och skicka det?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Tyvärr lite väl mycket eftersläpningar, en arduino kanske är lite väl långsam?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Ser väldigt fint ut! hur mycket skulle du ta för att bygga ihop det åt mig och skicka det?

Tackar! Tja, alla delar gick på runt 1000-lappen, så för det plus arbete skulle jag göra det

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Tyvärr lite väl mycket eftersläpningar, en arduino kanske är lite väl långsam?

Det är löst nu, problemet var i protokollet jag använde tidigare för data mellan arduinon och capture-programmet.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Lägg ut ett galleri, annars förblir mina 5 poäng inofficiella

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Det kommer...
Jo det fungerar ju, men dom använder något dyrare WS2801-chippet, vilket också kräver mer lödning och är mycket jobbigare att kontrollera.

Det ska bli intressant att se och jämföra när din guide kommit upp vad det är för tweaks du har lurat ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Varför finns inga liknande färdiga produkter på marknaden? Den första med en produkt för oss lata som inte orkar programmera kommer att bli miljonär!

Philips är vad jag vet de enda som kör med ambilight, skaffade en häromdagen. Riktigt grymt faktiskt, det ser inte bara coolt ut utan det höjer upplevelsen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Läckert! Jag vill ha!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

Jag har aldrig sett något liknande i verkligheten, fungerar det? På klippen ser det ju lite coolt ut, men är det verkligen något att ha när man väl ska se på ett Formel 1-race eller spela DotA?

När man ser på vanliga tv-prgoram eller sport osv så är ambilight ganska meningslöst imo. Men det gör sig väl väldigt bra på film, framförallt animerade och lite färgstarkare filmer. Lejonkungens intro ser riktigt bra ut med ambilight haha ^^

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

När man ser på vanliga tv-prgoram eller sport osv så är ambilight ganska meningslöst imo. Men det gör sig väl väldigt bra på film, framförallt animerade och lite färgstarkare filmer. Lejonkungens intro ser riktigt bra ut med ambilight haha ^^

Precis, och bilspel!

Har även SVP installerat, (http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...) som gör yttligare magi.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Bra jobbat!

Blir avis.

Permalänk
Medlem

Om man vill koppla detta till en 50 tums TV, hur många LEDs tror ni man behöver då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Om man vill koppla detta till en 50 tums TV, hur många LEDs tror ni man behöver då?

Många på youtube verkar nöja sig med 50 LEDs för 50-60" TV. Jag skulle rekommendera minst 100 st. Rent kostnadsmässigt skiljer det sig bara några hundralappar för dubbelt så många LEDs och en power supply som orkar leverera lite mer kräm. 100 LEDs á 60mA (vid vitt ljus) drar ungefär 6A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrhenius:

Bra jobbat!

Blir avis.

Gör en egen!

Skrivet av derpious:

Om man vill koppla detta till en 50 tums TV, hur många LEDs tror ni man behöver då?

Skrivet av Krisse:

Många på youtube verkar nöja sig med 50 LEDs för 50-60" TV. Jag skulle rekommendera minst 100 st. Rent kostnadsmässigt skiljer det sig bara några hundralappar för dubbelt så många LEDs och en power supply som orkar leverera lite mer kräm. 100 LEDs á 60mA (vid vitt ljus) drar ungefär 6A.

Tror också på 100 leds+, kommer i min dokumentation. 5m strip köper man med 150/300 leds på, sen kan du klippa som du vill.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande att du gör det själv, även om idén inte känns så ny för mig. Har haft detta i min Philips-burk sedan 2005
Men mycket snyggt genomfört oavsett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Jag gjorde mitt projekt efter denna guide http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting

Elektronik (beställd från ebay, inte deras sida) kostade ca 1000 spänn (100 LEDs). Mycket enkelt och roligt projekt även för den som är nybörjare när det kommer till elektronik och programmering av microprocessorer.

Klockrent. Tack!

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Extremt fint! 11/10!
Jag skulle väldigt gärna vilja ha något liknande.
Det skulle vara kul om du gjorde en guide och inköpslista!

Mvh

Permalänk
Medlem

Riktigt najs! Skulle lätt köpa om du sålde det här som en färdig produkt.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Skrivet av Krisse:

Köp en Philips-TV

Skrivet av h0psi:

Philips är vad jag vet de enda som kör med ambilight, skaffade en häromdagen. Riktigt grymt faktiskt, det ser inte bara coolt ut utan det höjer upplevelsen.

Tänkte mer någon grej man kunde klistra fast på sin befintliga tv, det skulle vara nice!

Permalänk
Medlem

Det coolaste jag sett idag!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...