Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Trycker på knappen höger om P

Tror han frågade cindori och inte dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Tror han frågade cindori och inte dig...

Men han kan ju fortfarande veta hur man gör, eller hur?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Trycker på knappen höger om P

Skrivet av THEBADGUY:

Men han kan ju fortfarande veta hur man gör, eller hur?

Om ni kollar närmre på hans tangentbord ser ni kanske att det inte finns Å. (Eller Ä och Ö, men det vet jag hur man gör utan själva bokstaven på tangentbordet).

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SatellitPer:

Om ni kollar närmre på hans tangentbord ser ni kanske att det inte finns Å. (Eller Ä och Ö, men det vet jag hur man gör utan själva bokstaven på tangentbordet).

Man trycker fortfarande bara på knappen höger om P. Det spelar ingen roll vad det är för tecken på tangenterna så länge det är inställt på svenska i ditt OS.

"><|" knappen däremot kan man inte använda om man har ett ANSI tangentbord på Svenska. Det får man lösa med autohotkey eller liknande då den fysiska knappen fattas (det är en tangent mindre på ANSI tangentbord VS ISO tangentbord).

Permalänk

Här är mitt! Det är från 2008 och alltså 5 år gammalt!

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Om ni kollar närmre på hans tangentbord ser ni kanske att det inte finns Å. (Eller Ä och Ö, men det vet jag hur man gör utan själva bokstaven på tangentbordet).

Ganska självklart antar jag. Annars skulle väl alla modifierade tangentbord skriva andra tecken, för att inte tala om filcos blanka tangentbord som bara skulle skriva osynliga tecken

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SatellitPer:

Om ni kollar närmre på hans tangentbord ser ni kanske att det inte finns Å. (Eller Ä och Ö, men det vet jag hur man gör utan själva bokstaven på tangentbordet).

Skrivet av OldComputer:

Ganska självklart antar jag. Annars skulle väl alla modifierade tangentbord skriva andra tecken, för att inte tala om filcos blanka tangentbord som bara skulle skriva osynliga tecken

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av huttala:

Man trycker fortfarande bara på knappen höger om P. Det spelar ingen roll vad det är för tecken på tangenterna så länge det är inställt på svenska i ditt OS.

"><|" knappen däremot kan man inte använda om man har ett ANSI tangentbord på Svenska. Det får man lösa med autohotkey eller liknande då den fysiska knappen fattas (det är en tangent mindre på ANSI tangentbord VS ISO tangentbord).

Ah ok, då förstår jag ^^

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ganska självklart antar jag. Annars skulle väl alla modifierade tangentbord skriva andra tecken, för att inte tala om filcos blanka tangentbord som bara skulle skriva osynliga tecken

Hoppas inte detta blir osynligt

Fick klart mitt nya tangentbord nu i helgen

Det är ett Ducky G2Pro Tenkeyless MX Blue med blanka tangenter i PBT-plast och tillhörande handledsstöd. Bytte upp mig från ett Qpad MK-80 och jag kan säga att det är ordentlig skillnad i kvalité och känsla till Duckys fördel. Enda jag är missnöjd med är att handledsstödet kan glida omkring en del. Någon som vet någon bra lösning på det utan att fästa det permanent?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Ett skitfoto taget med mobilen (för att jag var lat) som jag skulle lagt upp för två månader sedan (men jag är lat), men här är iaf min Ducky G2Pro TKL med PBT dyesubs:

Bruna brytare för alla bokstäver/siffror/piltangenter och clearbrytare för resten. WASD-keyboards tunnaste röda o-ringar.

Tangenterna är flyttade från den fullstora varianten (som är den enda som säljs med dessa PBT dyesubs för närvarande), så jag har ett Ducky G2Pro med bruna brytare över för den som är intresserad. Saknar dock numpadtangenter till den.

Handlovsstödet är som synes från Filco, pga att det är dubbelt så bra som Duckys (och kostar ungefär det dubbla, men det är motiverat). Jag har en Ducky på jobbet. Suger. Halkar omkring på bordet och är inte alls lika bekväm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett skitfoto taget med mobilen (för att jag var lat) som jag skulle lagt upp för två månader sedan (men jag är lat), men här är iaf min Ducky G2Pro TKL med PBT dyesubs:

Tangenterna är flyttade från den fullstora varianten (som är den enda som säljs med dessa PBT dyesubs för närvarande), så jag har ett Ducky G2Pro med bruna brytare över för den som är intresserad. Saknar dock numpadtangenter till den.

Snyggt!

Appropå tangenter med PBT; finns det gjutna "dubble shots" gjorda i PBT?

Har dubbelshots på mitt gamla Cherry (Cherry G80-3000) ifrån 90-talet, och de påminner lite om PBT-känslan (men har för mig det är ABS enligt specar jag sett på nätet).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Snyggt!

Appropå tangenter med PBT; finns det gjutna "dubble shots" gjorda i PBT?

Har dubbelshots på mitt gamla Cherry (Cherry G80-3000) ifrån 90-talet, och de påminner lite om PBT-känslan (men har för mig det är ABS enligt specar jag sett på nätet).

mvh,
martin

Tror att SP försökt tillverka PBT doubleshots (tunna) men är inte säker om de går att köpa ännu (tror inte det).

Om du är säker på att det är doubleshots som du har så är de gjorda av ABS, det finns dock gamla cherry tangentbord med tjocka PBT dyesubs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av krille_AMD:

Tror att SP försökt tillverka PBT doubleshots (tunna) men är inte säker om de går att köpa ännu (tror inte det).

Om du är säker på att det är doubleshots som du har så är de gjorda av ABS, det finns dock gamla cherry tangentbord med tjocka PBT dyesubs.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Ducky Legend DK8087 Left-Sided keyboard with double-shot PBT keycaps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krille_AMD:

Tror att SP försökt tillverka PBT doubleshots (tunna) men är inte säker om de går att köpa ännu (tror inte det).

Om du är säker på att det är doubleshots som du har så är de gjorda av ABS, det finns dock gamla cherry tangentbord med tjocka PBT dyesubs.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ett ducky med dubbelskjutna pbt: http://geekhack.org/index.php?topic=45685.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Tror att SP försökt tillverka PBT doubleshots (tunna) men är inte säker om de går att köpa ännu (tror inte det).

Det finns inga större uppsättningar ännu, men de har gjort pil-tangenter som finns att köpa i deras webshop Pimp My Keyboard .

Observera att profilen på deras tangenter för de två nedersta raderna är deras egen, och inte motsvarar den vanliga s.k. "OEM-profilen" eller Cherry's. Den är låg som Cherry's men mer vinklad.
En annan sak är att det går inte att använda O-ringar med SP's tangenter.

Skrivet av huttala:


Citat:
Ducky Legend DK8087 Left-Sided keyboard with double-shot PBT keycaps

Intressant. Ser ut at vara bakgrundsbelyst också. Hoppas att det kommer i ISO, och i Svensk (Nordisk...) layout.
Förresten... det där skulle nog kunna vara riktigt bra för att undvika RSI i vänster-handen, om man är högerhänt. Högerhanden flyttar omkring så mycket mellan tangentbord och mus, men vänsterhanden brukar ofta hålla sig stationär över vänster tangentbordshalva, vilket inte är bra i längden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Findecanor:

Det finns inga större uppsättningar ännu, men de har gjort pil-tangenter som finns att köpa i deras webshop Pimp My Keyboard .

Observera att profilen på deras tangenter för de två nedersta raderna är deras egen, och inte motsvarar den vanliga s.k. "OEM-profilen" eller Cherry's. Den är låg som Cherry's men mer vinklad.
En annan sak är att det går inte att använda O-ringar med SP's tangenter.

Intressant. Ser ut at vara bakgrundsbelyst också. Hoppas att det kommer i ISO, och i Svensk (Nordisk...) layout.
Förresten... det där skulle nog kunna vara riktigt bra för att undvika RSI i vänster-handen, om man är högerhänt. Högerhanden flyttar omkring så mycket mellan tangentbord och mus, men vänsterhanden brukar ofta hålla sig stationär över vänster tangentbordshalva, vilket inte är bra i längden.

PLUS att du kommer mer mot mitten med höger handen så att du slipper röra den så mycket när du ska använda musen och sedan börja skriva igen. Jag ser bara fördelar med en sån där layout. Det enda är väl att man inte är van med att ha pilarna på vänster sida och därför måste vänja om sig, men det är ju en droppe i havet jämfört med vad man får ut av det rent ergonomiskt.

Permalänk

Ursäkta om jag är tjatig men hur lyckades du lägga in Hangultecken hos dem? När jag testade så kunde inte sidan läsa Hangul.

Och för att inte vara för off topic så kan jag visa mitt så länge:

Permalänk
Medlem

Det går att klistra in tecken i WASD Keyboard's "V1 Custom Keyboard Designer".
Jag brukar/de använda Teckenuppsättning i Windows för att hitta rätt tecken. Dubbelklicka på ett tecken för att få det i programmets textfält, sedan kan du klippa och klistra därifrån.

Tyvärr kommer WASD Keyboards att lägga ner Custom Keyboard Designer om någon månad. Efter det kommer det bara att gå att köpa färdiga layouts med olika färg på tangenterna.
Edit: Sorry, jag missförstod deras info. Det ska gå att köpa tangentuppsättningar med helt egna motiv. Det ska bli enklare att beställa än tidigare, och detta är menat att ersätta en del av det man kunde göra med Custom Keyboard Designer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Tyvärr kommer WASD Keyboards att lägga ner Custom Keyboard Designer om någon månad. Efter det kommer det bara att gå att köpa färdiga layouts med olika färg på tangenterna.

Va? Varför då? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Va? Varför då? :S

För att det kostar för mycket och är mer effektivt med färdiga layouts.

Sedan kommer deras v2a med som kommer vara TKL också och senare kommer de adda PBT caps.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fick hem lite nya keycaps.
Doubleshots på Svenska (Round 4 / RETRO), riktigt snygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fick hem lite nya keycaps.
Doubleshots på Svenska (Round 4 / RETRO), riktigt snyggt

http://i.imgur.com/BbDxgOj.jpg

http://i.imgur.com/zsHge8g.jpg

http://i.imgur.com/WhwF7Jr.jpg

Ser riktigt grymt ut!!
Jag väntar på samma keycaps, hoppas dom dimper ner snart.

Är de blåa på det vita lika dålig kontrast på i verkligheten som det är på bild?

Sjukt snyggt handledsstöd också:)
//Anton

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NePpo:

Är de blåa på det vita lika dålig kontrast på i verkligheten som det är på bild?

Sjukt snyggt handledsstöd också:)
//Anton

Stämmer, de är riktigt dålig kontrast på tangenterna. 7-bit vägrar erkänna det och påstår att mina bilder är värre än vad det är i verkligheten, men jag tog bilderna för att det ska se ut exakt som det gör i verkligheten, och de gör det.

Tack, handledsstödet måste vara det bästa köp jag gjort. Kosta mig 9 dollar + frakt.

Permalänk

Fast om man tittar på SoWaRe så var det inte helt oväntat att det skulle bli svag kontrast på dem.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt, Synd att det är svårt att se tecken'en.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

För att det kostar för mycket och är mer effektivt med färdiga layouts.

Ursäkta, men jag hade missförstått WASD Keyboard's info. Det kommer (fortfarande) att gå att köpa hela uppsättningar med hela motiv, men man får rita sina motiv i Illustrator, Inkscape (eller liknande). Det kommer fortfarande att gå att göra helt egna uppsättningar, men det kommer innebära mer jobb.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Här är mitt nya CM Storm QF TK med bruna Cherry MX Brown.

Inte moddat något då det är helt nytt, men skulle kunna tänka mig att byta ut shift, ctrl, space, etc emot MX Clears och när tangenterna blir slitna (ABS) byta de emot PBT-varianter.

Annars grymt nöjd med det och riktigt prisvärd (700 + 38 i frakt på svenska OC). Rekommenderas varmt!

Appropå det: finns det något färdigt att köpa nordiskt TKL med mix av bruna och clears med PBT?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Här är mitt nya CM Storm QF TK med bruna Cherry MX Brown.

Appropå det: finns det något färdigt att köpa nordiskt TKL med mix av bruna och clears med PBT?

mvh,
martin

Nordiskt PBT begränsar dig till Ducky vad jag vet. Jag tror dock ej att de har den mixen av switchar tyvärr, förutom att alla deras modeller med bruna switchar troligtvis har en clear till spacetangenten.

Edit: Jag har nog inte postat något av mina, här är ett par: http://imgur.com/a/twpOF#3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av lord_moggo:

Nordiskt PBT begränsar dig till Ducky vad jag vet. Jag tror dock ej att de har den mixen av switchar tyvärr, förutom att alla deras modeller med bruna switchar troligtvis har en clear till spacetangenten.

Edit: Jag har nog inte postat något av mina, här är ett par: http://imgur.com/a/twpOF#3

Riktigt fina phantoms!
Tycker nästan du ska ta och länka det direkt som bilder i forumet istället så att fler ser vad du har gömt undan. Det är verkligen värt att se iaf.

Permalänk

Fick mitt CM Storm QF TK White Edition med Röda MX Brytare!

Undrar då också var man kan köpa keycaps som passar till detta tangetbord. Vet om att man kan köpa från WASDkeyboards men passar dem keycapsen?