Permalänk
Medlem

Gigabit / router / throughput

har en asus ac66u router som kör senaste firmware.
1gigabit upp och ner från telia via fiber.

Kollat resulatat via både speedtest.net samt bredbandskollen.se samt ftp från sunet.

resultatet är att jag får ut genom denna router runt 250mbit upp / ner.

Utan router får jag runt 600mbit upp och ner.

Några ider ?

Permalänk
Vila i frid

Kö du verkligen trådat med routern ansluten? http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184... - den verkar iaf klarar av minst 800 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

har en asus ac66u router som kör senaste firmware.
1gigabit upp och ner från telia via fiber.

Kollat resulatat via både speedtest.net samt bredbandskollen.se samt ftp från sunet.

resultatet är att jag får ut genom denna router runt 250mbit upp / ner.

Utan router får jag runt 600mbit upp och ner.

Några ider ?

Enlight specifikationer:

Portar:
1 st. RJ45 för 10/100/1000 BaseT för WAN
4 st. RJ45 för 10/100/1000 BaseT för LAN
Stöd för Ethernet och 802.3 med maximal bithastighet 10/100/1000 Gigabit Mbps och crossover-funktion (MDI-X)
USB 2.0 x 2

Ska klara av din hastighet men routrar för "svenssons" är inget att lita på. Bästa lösningen är att köpa något redigt från cisco eller köra en pfSense lösning med gigabit kort så du verkligen får ut hela din hastighet. Jag hade inte suttit med 1000/1000 och haft något hafsigt ihopslask från asus som min router, att ha så hög hastighet kostar pengar och då ska jag fan ha hastigheten jag betalar för

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kö du verkligen trådat med routern ansluten? http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3184... - den verkar iaf klarar av minst 800 Mbit.

japp trådat med cat 6 kablar från media omvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Enlight specifikationer:

Portar:
1 st. RJ45 för 10/100/1000 BaseT för WAN
4 st. RJ45 för 10/100/1000 BaseT för LAN
Stöd för Ethernet och 802.3 med maximal bithastighet 10/100/1000 Gigabit Mbps och crossover-funktion (MDI-X)
USB 2.0 x 2

Ska klara av din hastighet men routrar för "svenssons" är inget att lita på. Bästa lösningen är att köpa något redigt från cisco eller köra en pfSense lösning med gigabit kort så du verkligen får ut hela din hastighet. Jag hade inte suttit med 1000/1000 och haft något hafsigt ihopslask från asus som min router, att ha så hög hastighet kostar pengar och då ska jag fan ha hastigheten jag betalar för

Jo får titta på det i fall detta inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Från länken hasenfrasen postade:

Citat:

Routing performance for the AC66 using our standard test method is summarized in Table 3. Note that these results are with Hardware acceleration enabled (default). Disabling this acceleration knocked the simultaneous up/down routing test down to around 240 Mbps.

Kanske kan vara något att kolla upp?

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenza:

Från länken hasenfrasen postade:

Kanske kan vara något att kolla upp?

måste kolla det där tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

måste kolla det där tackar.

Får man fråga vad du pröjsar för den där linan?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

999 månaden.
https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef... var det jag bestälde.

Har dock c.a. 500mbit up.

www.arveman.se/bbk.jpg efter lite trixande fick jag upp det till runt 500 genom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kö du verkligen trådat med routern ansluten?

[hasenfrasen] undrade nog (precis som jag) om du ansluter med kabel mellan router och dator. Men det verkar det som att du gör?

Skrivet av eXim:

japp trådat med cat 6 kablar från media omvandlaren.

Nyckelorden gigabit och fiber besvarade nog redan det faktum att du hade en kabel mellan väggen och routern.