144 Hz, 27" VG278HE – ingen pixelgaranti

Permalänk
Medlem

Rara söta ASUS

Hur kan ni inte ens bemöda er att titta på skissen på sista inlägget och ens svara på inlägget? Just denna tråd har flest visningar och ingen av er har hört av sig eller ens vilja ta åt sig problemet. Jag förklarar verkligen så bra och klart som det går vad som är problemet.

Jag förstår er pixelpolicy för många som har kommenterat har hakat upp sig på pixelpolicyn och hur jag har köpt produkten vilket i sig egentligen inte bör ha så mycket med saken att göra, jag har köpt en produkt som ni har tillverkat som är påverkad av pixelfel av extrema fall(enligt mig som användare/gamer) fast det är bara en pixel som lyser nästan mitt i skärmen, jag ber er tänka om. Ingen mänsklig reaktion, ingen goodwill, svaren jag fått hittills var ungefär som att fråga en "chat-lisa" eller vad de nu heter som olika siter har som svarar på frågor.

Jag har hittills köpt alla komponenter som man kan ha i PCn just tillverkade av ASUS för att jag "litade" på ett stort företag som jag trodde brydde sig.

Visst jag har kastat bort 4000kr på skärmen men det är säkert många som läst denna tråd som kommer att se sig om andra alternativ och det är jag säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivve_v:

Hur kan ni inte ens bemöda er att titta på skissen på sista inlägget och ens svara på inlägget? Just denna tråd har flest visningar och ingen av er har hört av sig eller ens vilja ta åt sig problemet. Jag förklarar verkligen så bra och klart som det går vad som är problemet.

Jag förstår er pixelpolicy för många som har kommenterat har hakat upp sig på pixelpolicyn och hur jag har köpt produkten vilket i sig egentligen inte bör ha så mycket med saken att göra, jag har köpt en produkt som ni har tillverkat som är påverkad av pixelfel av extrema fall(enligt mig som användare/gamer) fast det är bara en pixel som lyser nästan mitt i skärmen, jag ber er tänka om. Ingen mänsklig reaktion, ingen goodwill, svaren jag fått hittills var ungefär som att fråga en "chat-lisa" eller vad de nu heter som olika siter har som svarar på frågor.

Jag har hittills köpt alla komponenter som man kan ha i PCn just tillverkade av ASUS för att jag "litade" på ett stort företag som jag trodde brydde sig.

Visst jag har kastat bort 4000kr på skärmen men det är säkert många som läst denna tråd som kommer att se sig om andra alternativ och det är jag säker på.

Jag tycker att det har framgått väldigt tydligt av den här tråden att:

ASUS pixel-policy inte är sämre än någon annan tillverkares.
Att läsa på om vad man köper är en bra idé.
Snålheten bedrar visheten.

Permalänk
Medlem

Snålhet?

Skrivet av era909:

Jag tycker att det har framgått väldigt tydligt av den här tråden att:

ASUS pixel-policy inte är sämre än någon annan tillverkares.
Att läsa på om vad man köper är en bra idé.
Snålheten bedrar visheten.

Absolut ska man kolla upp det och jag uppskattar om du läser vad det handlar om. 4000kr för en skärm är inte snålt eller lite pengar! Kunde ha köpt billigare skärm av andra tillverkare men jag valde ASUS. Det hela handlar om ignorans och ingen goodwill att se mer individuellt på kunders problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

What? Du har väl ändå 14 dagars returrätt? Säg bara att du inte gillade färgen eller hur den är för stor. Sedan köper du en ny, i butik eller någon annan sida eller märke. Jävligt illa dock att du inte få lämna tillbaka den om den inte funkar som den ska.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem

Hej

Skrivet av Killzinger:

What? Du har väl ändå 14 dagars returrätt? Säg bara att du inte gillade färgen eller hur den är för stor. Sedan köper du en ny, i butik eller någon annan sida eller märke. Jävligt illa dock att du inte få lämna tillbaka den om den inte funkar som den ska.

Det problemet är ännu större och där kan jag inget göra då jag köpte skärmen via företaget jag jobbar på och företag har inte returrätt hos Dustin så det är kört. Jag önskar bara att ASUS kunde reagera lite och beté sig mer mänskligt..

Permalänk
Skrivet av Tigrinnan:

Jag har funderat lite på det här.

Som Promotion skrev så har du ju faktiskt konsumentköpslagen på din sida, och kan returnera varan på öppet köp/reklamation. Problemet är väl att Ivve_v jobbar på själv är den som sålt skärmen?

Ivve_v: Jag ser det som att företaget du jobbar på har samma skyldigheter mot dig som kund som du förväntar dig av Dustin, och det är alltså arbetsgivaren som ska ta tillbaka den defekta varan om de finner att de är skyldiga att göra detta. Eftersom du sagt att du bara jobbar där borde du prata med företagets chef eller ägare om det, eller någon av dina kollegor, i egenskap av konsument och inte medarbetare.

Eftersom företaget du jobbar på köpt skärmen av sin leverantör Dustin så är det deras problem att ta hand om kommunikationen mot dem som i sin tur får ta hand om kommunikation med ASUS eller eventuella fler mellanhänder.

Det enda möjliga fel som kan åläggas Asus i det här fallet är att inte vara hjälpsamma när du ber dem om hjälp, utifrån det vi hört är det lite under all kritik hur de hanterat ärendet. De har däremot inte nekat dig den garanti de utlovat, och Caroline har t.o.m. kollat med dig om du kanske hade 3 eller fler felande pixlar så att garantin kunde täcka felet.

Ja det här är ett tillverkningsfel, nej det är inte fel av Asus att inte lösa det åt dig eftersom det är företaget du jobbar på som ska göra detta.

Det tråkiga är väl för företaget som du jobbar för som måste ta tillbaka skärmen och försöka sälja vidare den till annan konsument om de inte kan få skicka tillbaka den på garanti? Själv ska du ju knappast ha problem att returnera varan?

Du har fått svaret här, varför gör du inte bara så?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

...Om du skulle sakna en knapp på en fjärrkontroll så skulle du tycka att produkten har ett fel. Precis så är det här. ...

Humorliknelse. Om företaget hade en knapp-policy som sa "ifall <2 knappar saknas så är det inte något fel på produkten" så är det precis samma sak.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Du har fått svaret här, varför gör du inte bara så?

Kan inte göra så tyvärr då detta var en beställning till mig personligen. Och jag vill inte lägga den tyngden på företaget jag jobbar på eftersom det är litet företag. Jag kan inte bete mig svinigt mot mitt företag som jag jobbar på. Man gör bara inte så helt enkelt. Hade jag jobbat på dustin, elgiganten, mediamarkt då kanske jag hade kunnat gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Humorliknelse. Om företaget hade en knapp-policy som sa "ifall <2 knappar saknas så är det inte något fel på produkten" så är det precis samma sak.

Väldigt dålig jämförelse från in sida och det skrev jag också, men var tvungen att få folk att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivve_v:

Väldigt dålig jämförelse från in sida och det skrev jag också, men var tvungen att få folk att förstå.

Det hela handlade om att folk tyckte att produkten var 100% felfri. Vilket inte är logiskt fetersom de utgick från ASUS pixel policy. En död pixel utgör procentfall från 100% felfri vara.

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Det hela handlade om att folk tyckte att produkten var 100% felfri. Vilket inte är logiskt fetersom de utgick från ASUS pixel policy. En död pixel utgör procentfall från 100% felfri vara.

Ok, jag läste inte hela tråden. Men konstigt att ASUS någonstans påstått att din skärm skulle vara 100% felfri.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Kan inte göra så tyvärr då detta var en beställning till mig personligen. Och jag vill inte lägga den tyngden på företaget jag jobbar på eftersom det är litet företag. Jag kan inte bete mig svinigt mot mitt företag som jag jobbar på. Man gör bara inte så helt enkelt. Hade jag jobbat på dustin, elgiganten, mediamarkt då kanske jag hade kunnat gjort så.

Okej, då tycker jag du ska se det här som en dyrköpt läxa att i framtiden inte köpa via ett företag du jobbar på då du frånsäger dig alla rättigheter som privatperson förutom mot just det företag du jobbar på, dit du inte vill använda dina eventuella rättigheter mot. Hela situationen har ju upptått pga du ville spara några enstaka procent på priset, något som nu straffat sig. Att komma och säga att Asus eller Dustin beter sig illa genom att inte godta dina KRAV på goodwill (goodwill är helt frivilligt) framstår som lite löjligt...

Det är som att jag skulle köpa en högupplöst kinaskärm billigt, jag inser ju att det är att gambla och skulle inte få för mig att komma i efterhand med några krav av det här slaget. Du skulle satt dig in bättre i vad det innebar att köpa via ditt företag helt enkelt.

Edit: Sen kan jag hålla med om att alla skärmar borde ha noll döda pixlar garanti, men då skulle priserna se helt annorlunda ut som sagt. Din skärm är inte 100% felfri, men den är inom vad som accepteras uppenbarligen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivve_v:

Absolut ska man kolla upp det och jag uppskattar om du läser vad det handlar om. 4000kr för en skärm är inte snålt eller lite pengar! Kunde ha köpt billigare skärm av andra tillverkare men jag valde ASUS. Det hela handlar om ignorans och ingen goodwill att se mer individuellt på kunders problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet vad du anser att det handlar om, jag håller bara inte med.

Som konsument i Sverige har du väldigt generösa rättigheter och väldigt bra skydd. Du har (medvetet eller ej spelar ingen roll) valt att avstå från dessa genom att handla via ditt företag för att spara pengar.

Du har köpt en produkt som uppfyller alla krav som ställls på den enligt produktbeskrivningar och övriga villkor. Om du inte är nöjd hade du enkelt kunnat lämna tillbaka den om du köpt den på distans som privatkund, du valde att inte handla på det sättet.

Att du inte är nöjd med hur produkten fungerar betyder inte att den är trasig och skall bytas ut. Det är som att köpa en Skoda och klaga på att den inte gör 0-100 på 5 sekunder och kräva att få den utbytt. Du har inte betalat för en produkt som garanterat uppfyller de krav som du uppenbarligen har, och kan därför inte kräva att den ska motsvara dessa.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har du som privatperson köpt produkten av ditt företag. Det är upp till ditt företag att visa lite goodwill och byta ut produkten om du inte är nöjd med den, trots att den inte är defekt enligt produktspec. Det är inte Dustins eller ASUS sak att göra. Om ditt företag inte vill göra detta så rekommenderar jag att du slutar handla av dem, de vill ju uppenbarligen inte visa goodwill genom att se mer individuellt på kunders problem.

Varför skall ASUS särbehandla dig bara för att du skriker högst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Ok, jag läste inte hela tråden. Men konstigt att ASUS någonstans påstått att din skärm skulle vara 100% felfri.

De har gått efter deras pixelgaranti. Och jag har t.om. ritat upp hur jobbigt det kan vara med ett enda pixelfel som sitter fel. Men de går bara efter policyn.
Jag får inte ens svar på vad de tycker om min skiss om de tycker verkligen att det är ok.

Se Bild: http://imgur.com/ZZyk4Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag vet vad du anser att det handlar om, jag håller bara inte med.

Som konsument i Sverige har du väldigt generösa rättigheter och väldigt bra skydd. Du har (medvetet eller ej spelar ingen roll) valt att avstå från dessa genom att handla via ditt företag för att spara pengar.

Du har köpt en produkt som uppfyller alla krav som ställls på den enligt produktbeskrivningar och övriga villkor. Om du inte är nöjd hade du enkelt kunnat lämna tillbaka den om du köpt den på distans som privatkund, du valde att inte handla på det sättet.

Att du inte är nöjd med hur produkten fungerar betyder inte att den är trasig och skall bytas ut. Det är som att köpa en Skoda och klaga på att den inte gör 0-100 på 5 sekunder och kräva att få den utbytt. Du har inte betalat för en produkt som garanterat uppfyller de krav som du uppenbarligen har, och kan därför inte kräva att den ska motsvara dessa.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har du som privatperson köpt produkten av ditt företag. Det är upp till ditt företag att visa lite goodwill och byta ut produkten om du inte är nöjd med den, trots att den inte är defekt enligt produktspec. Det är inte Dustins eller ASUS sak att göra. Om ditt företag inte vill göra detta så rekommenderar jag att du slutar handla av dem, de vill ju uppenbarligen inte visa goodwill genom att se mer individuellt på kunders problem.

Varför skall ASUS särbehandla dig bara för att du skriker högst?

Det handlar inte om särbehandling för att man skriker högst, det handlar om att ta reda på alla kunders problem individuellt.

Hade du jobbat på en liten firma så hade förstått att så kan man inte göra. Och ja jag tycker det är ASUS som tillverkare som bord ändra policyn och öppna upp för plats för individuella undersökningar. De kunde ha bett mig fotografera produkten, kollat inköptskvittot mm något intresse kunde de ha visat istället för att gå på pixelgarantin. Jag tycker att de borde agera bättre, jag förstår vad du tycker, men jag håller inte med dig fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Okej, då tycker jag du ska se det här som en dyrköpt läxa att i framtiden inte köpa via ett företag du jobbar på då du frånsäger dig alla rättigheter som privatperson förutom mot just det företag du jobbar på, dit du inte vill använda dina eventuella rättigheter mot. Hela situationen har ju upptått pga du ville spara några enstaka procent på priset, något som nu straffat sig. Att komma och säga att Asus eller Dustin beter sig illa genom att inte godta dina KRAV på goodwill (goodwill är helt frivilligt) framstår som lite löjligt...

Det är som att jag skulle köpa en högupplöst kinaskärm billigt, jag inser ju att det är att gambla och skulle inte få för mig att komma i efterhand med några krav av det här slaget. Du skulle satt dig in bättre i vad det innebar att köpa via ditt företag helt enkelt.

Edit: Sen kan jag hålla med om att alla skärmar borde ha noll döda pixlar garanti, men då skulle priserna se helt annorlunda ut som sagt. Din skärm är inte 100% felfri, men den är inom vad som accepteras uppenbarligen.

Jag håller med nästan till 100% här. Men det är inte löjligt att ställa krav på lite mer mänskligt bemötande.

Permalänk
Inaktiv

Vi har tittat på din skiss och visst, det är irriterande att det är en grön pixel i mitten av skärmen. Men pixelpolicyn ser ut som den gör och 1 grönt lysande pixel är tyvärr inte tillräckligt många för att täckas av garantin såvida detta inte hade varit en av våra ZBD-skärmar.

Som jag förstår av Dustins policy har de 14-dagars returrätt, dessvärre som tidigare nämnts så är denna produkt tyvärr företagsköpt och därför så gäller inte returrätten. Från ASUS sida så är garantin densamma på produkten dock så täcks detta tyvärr inte av policyn som vi nämner här ovan och i tidigare inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

De har gått efter deras pixelgaranti. Och jag har t.om. ritat upp hur jobbigt det kan vara med ett enda pixelfel som sitter fel. Men de går bara efter policyn.
Jag får inte ens svar på vad de tycker om min skiss om de tycker verkligen att det är ok.

Se Bild: http://imgur.com/ZZyk4Ti

Oj, hade du ritat en bild och den fick dom inte att ändra sin policy. Ok, sorry, klart dom ska skicka en ny skärm till dig omedelbums.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Jag håller med nästan till 100% här. Men det är inte löjligt att ställa krav på lite mer mänskligt bemötande.

Bra att du kan ta till dig synpunkter iaf. Löjligt kanske var fel ord, men dyker är orimligt att tillverkare ska undersöka varje fall individuellt, då skulle de inte behöva en policy. Det vore förmodligen billigare att undersöka varje skärm vid tillverkningen och sortera bort de med pixelfel - men då kommer vi tillbaka till igen: isf skulle skärmar vara mycket dyrare än de är idag. Det finns skärmar att köpa med pixelgaranti, men de är dyrare också. Jag förstår även att din döda pixel är fruktansvärt störande, men det är tyvärr en sits du satt dig själv i. Själv skulle jag aldrig köpa en skärm där jag inte hade returrätt i 14d åtminstone.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigrinnan:

Jag har inte lyckats få någon tillverkare att ta pixelfel på garantiärende, hade en Apple-skärm för ett gäng år sedan som hade fyra pixlar på olika delar av skärmen döda eller stuck men de tyckte inte att det täcktes förrän fler hade dött. Lite imponerad att att skärmen ska leva än idag (enligt min bror som använt den senast) men det är ju sjukt störande med en enda död pixel oavsett var den är.

Det går ofta, som privatkund, att reklamera varor med pixelfel som uppträder strax efter köpet. Det är egentligen det bästa skyddet mot pixelfel för konsumenter i Sverige tror jag. Att någon tillverkare själv skulle täcka enstaka död pixel ens i DOA-fall känns osannolikt, tyvärr. Hade blivit glad om Asus kunde motbevisa det antagandet.

Edit:

Kollade lite av nyfikenhet på garanti för just den här skärmen, VG248QE. Det verkar som att den ska täckas av Asus ZBD eller Zero Bright Dot-policy.
Läs mer om detta här http://support.asus.com/warranty.aspx?SLanguage=en&p=13&s=26&...
Jag känner inte att du har preciserat vilket beteende din döda pixel har, men jag gissar på att den är mörk?

HP har pixelgaranti om det är en släckt pixel eller vit pixel (oavsett antal och avstånd mellan), eller om det är många pixlar (oavsett färger) inom ett begränsat område s.k. pixelkluster.

Jobbar inom e-handels branschen o vi har i princip INGA problem med exempelvis HP. Eizo har också en bra pixelgaranti

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag vet vad du anser att det handlar om, jag håller bara inte med.

Som konsument i Sverige har du väldigt generösa rättigheter och väldigt bra skydd. Du har (medvetet eller ej spelar ingen roll) valt att avstå från dessa genom att handla via ditt företag för att spara pengar.

Du har köpt en produkt som uppfyller alla krav som ställls på den enligt produktbeskrivningar och övriga villkor. Om du inte är nöjd hade du enkelt kunnat lämna tillbaka den om du köpt den på distans som privatkund, du valde att inte handla på det sättet.

Att du inte är nöjd med hur produkten fungerar betyder inte att den är trasig och skall bytas ut. Det är som att köpa en Skoda och klaga på att den inte gör 0-100 på 5 sekunder och kräva att få den utbytt. Du har inte betalat för en produkt som garanterat uppfyller de krav som du uppenbarligen har, och kan därför inte kräva att den ska motsvara dessa.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har du som privatperson köpt produkten av ditt företag. Det är upp till ditt företag att visa lite goodwill och byta ut produkten om du inte är nöjd med den, trots att den inte är defekt enligt produktspec. Det är inte Dustins eller ASUS sak att göra. Om ditt företag inte vill göra detta så rekommenderar jag att du slutar handla av dem, de vill ju uppenbarligen inte visa goodwill genom att se mer individuellt på kunders problem.

Varför skall ASUS särbehandla dig bara för att du skriker högst?

Väldigt bra skrivet...håller med till fullo.

Handlar man på sitt företag och på så sätt drar av momsen får man skylla sig själv lite grann. hade det varit privatköp så hade det varit enkelt att bara returnera skärmen och hänvisa till distansavtalslagen.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Oj, hade du ritat en bild och den fick dom inte att ändra sin policy. Ok, sorry, klart dom ska skicka en ny skärm till dig omedelbums.

Man kan resonera som en femåring också. Det är inte så jag resonerar dock som du får det att låta. Förstår du inte vad det handlar kanske du inte ska skriva något heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Väldigt bra skrivet...håller med till fullo.

Handlar man på sitt företag och på så sätt drar av momsen får man skylla sig själv lite grann. hade det varit privatköp så hade det varit enkelt att bara returnera skärmen och hänvisa till distansavtalslagen.

Jag har inte dragit av momsen. Ingen lag hjälper mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med dig om att de garantier som de flesta tillverkare har för pixelfel idag är skit. Att skärmen består av många punkter och det är lätt att det blir fel på en tycker jag är fåniga argument. En GPU innehåller tex ännu fler smådelar och som också kan gå sönder och det är därför AMD och Nvidia säljer produkter med inaktiverade kluster av beräkningsenheter. De har anpassat sina produkter efter de fel de kan få i produktionen och ser till att de även kan få betalt för vissa exemplar som fått mindre fel. Jag är säker på att skärmtillverkarna skulle kunna göra på liknande sätt. Vi är bara för dåliga på att ställa krav på dem.

Jag tycker synd om dig att du drabbats av detta, men på sätt och vis har du själv bäddat för det för att tjäna några kr. Som privatperson kan du mycket väl reklamera en produkt med en lysande pixel. Det är inte vad tillverkaren tycker är acceptabelt som är relevant, utan det är vad felet betyder för dig som kund. Och att det är ett fel, det verkar ju alla vara överens om. I ditt fall skulle du behöva göra reklamationen till din arbetsgivare som är den du köpt produkten av. Det är i den relationen som konsumentköplagen gäller. Rent juridiskt har du ingen relation med varken Dustin eller Asus. Jag förstår om du inte vill göra en reklamation till din arbetsgivare. Det hade jag inte heller velat. Men det är ju just det som gör att du nu tvingas välja mellan pest eller kolera. Acceptera felet eller reklamera det till din arbetsgivare.

Jag har själv haft en egen firma och köpt ett par skärmar till min firma under de 10 år som jag hade den. Varje gång jag skulle köpa en skärm så stod jag i valet och kvalet om jag skulle köpa skärmen till ett bättre pris eller köpa den privat över nätet för att kunna skicka tillbaka den på ångerrätten om den var trasig. Jag accepterar nämligen inte heller pixelfel, men jag var medveten om vilka rättigheter jag har som privatperson. Nu var det ju mitt eget företag så jag behövde inte gå till chefen om det blev fel. Det hade bara varit pengar i sjön.

Tyvärr tror jag att pixelfel är lite för ovanliga för att det ska hända så mycket. Jag har köpt många skärmar till mig själv samt personer runt om mig som jag brukar hjälpa med deras datorer och jag har väldigt sällan stött på pixelfel. Jag kan faktiskt inte minnas en enda skärm som har haft det. Det gör att när det väl kommer ett fall med pixelfel så är det lätt för tillverkarna att strunta i det. Det blir helt enkelt inget annat än några isolerade fall här och där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Bra att du kan ta till dig synpunkter iaf. Löjligt kanske var fel ord, men dyker är orimligt att tillverkare ska undersöka varje fall individuellt, då skulle de inte behöva en policy. Det vore förmodligen billigare att undersöka varje skärm vid tillverkningen och sortera bort de med pixelfel - men då kommer vi tillbaka till igen: isf skulle skärmar vara mycket dyrare än de är idag. Det finns skärmar att köpa med pixelgaranti, men de är dyrare också. Jag förstår även att din döda pixel är fruktansvärt störande, men det är tyvärr en sits du satt dig själv i. Själv skulle jag aldrig köpa en skärm där jag inte hade returrätt i 14d åtminstone.

Trodde jag hade något skydd när jag beställde på detta vis men det hade jag inte. =( Har lärt mig min läxa

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag håller med dig om att de garantier som de flesta tillverkare har för pixelfel idag är skit. Att skärmen består av många punkter och det är lätt att det blir fel på en tycker jag är fåniga argument. En GPU innehåller tex ännu fler smådelar och som också kan gå sönder och det är därför AMD och Nvidia säljer produkter med inaktiverade kluster av beräkningsenheter. De har anpassat sina produkter efter de fel de kan få i produktionen och ser till att de även kan få betalt för vissa exemplar som fått mindre fel. Jag är säker på att skärmtillverkarna skulle kunna göra på liknande sätt. Vi är bara för dåliga på att ställa krav på dem.

Jag tycker synd om dig att du drabbats av detta, men på sätt och vis har du själv bäddat för det för att tjäna några kr. Som privatperson kan du mycket väl reklamera en produkt med en lysande pixel. Det är inte vad tillverkaren tycker är acceptabelt som är relevant, utan det är vad felet betyder för dig som kund. Och att det är ett fel, det verkar ju alla vara överens om. I ditt fall skulle du behöva göra reklamationen till din arbetsgivare som är den du köpt produkten av. Det är i den relationen som konsumentköplagen gäller. Rent juridiskt har du ingen relation med varken Dustin eller Asus. Jag förstår om du inte vill göra en reklamation till din arbetsgivare. Det hade jag inte heller velat. Men det är ju just det som gör att du nu tvingas välja mellan pest eller kolera. Acceptera felet eller reklamera det till din arbetsgivare.

Jag har själv haft en egen firma och köpt ett par skärmar till min firma under de 10 år som jag hade den. Varje gång jag skulle köpa en skärm så stod jag i valet och kvalet om jag skulle köpa skärmen till ett bättre pris eller köpa den privat över nätet för att kunna skicka tillbaka den på ångerrätten om den var trasig. Jag accepterar nämligen inte heller pixelfel, men jag var medveten om vilka rättigheter jag har som privatperson. Nu var det ju mitt eget företag så jag behövde inte gå till chefen om det blev fel. Det hade bara varit pengar i sjön.

Tyvärr tror jag att pixelfel är lite för ovanliga för att det ska hända så mycket. Jag har köpt många skärmar till mig själv samt personer runt om mig som jag brukar hjälpa med deras datorer och jag har väldigt sällan stött på pixelfel. Jag kan faktiskt inte minnas en enda skärm som har haft det. Det gör att när det väl kommer ett fall med pixelfel så är det lätt för tillverkarna att strunta i det. Det blir helt enkelt inget annat än några isolerade fall här och där.

Jag håller med. Men många här håller inte med om att jag har en trasig produkt och inte har någonstans att vända mig utom självaste ASUS som verkar förgäves.

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Man kan resonera som en femåring också. Det är inte så jag resonerar dock som du får det att låta. Förstår du inte vad det handlar kanske du inte ska skriva något heller.

Det är ditt resonemang ifall du läser ditt inlägg en gång till. Du skrev att du hade ritat en bild, men att dom inte ändrade sin uppfattning trots detta. Snacka om att resonera som en femåring.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Det är ditt resonemang ifall du läser ditt inlägg en gång till. Du skrev att du hade ritat en bild, men att dom inte ändrade sin uppfattning trots detta. Snacka om att resonera som en femåring.

Ge dig nu. Läs HELA skiten om du ska kommentera.
Bilden är för att de ska ha lättare förståelse för mitt problem och varför deras pixelgaranti upprör mig. Det är väl ändå därför de har ett forum så folk kan höra av sig. Verkar väldigt svårt för vissa medan andra skriver vettiga inlägg och faktiskt bryr sig och förklarar hur de ser på saker och ting.

Permalänk
Skrivet av Ivve_v:

Ge dig nu. Läs HELA skiten om du ska kommentera.
Bilden är för att de ska ha lättare förståelse för mitt problem och varför deras pixelgaranti upprör mig. Det är väl ändå därför de har ett forum så folk kan höra av sig. Verkar väldigt svårt för vissa medan andra skriver vettiga inlägg och faktiskt bryr sig och förklarar hur de ser på saker och ting.

Du har rätt i att det är svårt för vissa att förstå ditt problem. 1 är mindre än 3, oavsett om man har ett forum eller inte.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Du har rätt i att det är svårt för vissa att förstå ditt problem. 1 är mindre än 3, oavsett om man har ett forum eller inte.

Shit du har inte bättre saker för dig märker jag. Det hela handlar om att det borde räcka med 1 pixel på fel ställe för att det borde godkännas av ASUS. Nu har jag förklarat för dig. Känns det bättre? Jag vore tacksam om du la ner nu, får mail för varje inlägg och man tror att det är ännu en trevlig person som skriver och inte en som drygar.