Får inte min lön för den här månaden. Vad kan jag göra?

Permalänk

Får inte min lön för den här månaden. Vad kan jag göra?

Först vill jag be mod att flytta tråden om den ligger fel.

Till att börja med, här är bakgrundshistorien: Jag har nu under sommaren jobbat för ett större företag som ferieanställd. Detta har jag gjort under en 4veckors period. de 2 första veckorna i juni, de 2 andra i juli. Jag skulle alltså få min första lön idag.

Öppnade idag min lönespec och ser att det jag får ut är 44ÖRE när jag skall ha fått runt 7000kr. Ringer upp lönekontoret för att kolla vad som är fel.
Då är det som så att min chef på avdelningen jag jobbat på inte har attesterat mitt tidkort. Alltså kan jag inte få min lön förrän han har gjort det enligt dom.

Finns det ingenting jag kan göra? Eller har jag inga rättigheter att få min lön inom tid som ferieanställd?
Notera igen att företaget jag jobbat på är verksam i runt 10länder och några av de största inom sin bransch.
Är bara så fruktansvärt arg och besviken då jag hade massa planer vad jag skulle göra de sista veckorna innan plugget började.
Tacksam för svar..

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Svårt fall.. men du kan ju om du inte ställer/ställt till med en scen, fråga om du kan få ut ett förskott på lönen..

Kan dock kanske vara svårt att få som ferieanställd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Först vill jag be mod att flytta tråden om den ligger fel.

Till att börja med, här är bakgrundshistorien: Jag har nu under sommaren jobbat för ett större företag som ferieanställd. Detta har jag gjort under en 4veckors period. de 2 första veckorna i juni, de 2 andra i juli. Jag skulle alltså få min första lön idag.

Öppnade idag min lönespec och ser att det jag får ut är 44ÖRE när jag skall ha fått runt 7000kr. Ringer upp lönekontoret för att kolla vad som är fel.
Då är det som så att min chef på avdelningen jag jobbat på inte har attesterat mitt tidkort. Alltså kan jag inte få min lön förrän han har gjort det enligt dom.

Finns det ingenting jag kan göra? Eller har jag inga rättigheter att få min lön inom tid som ferieanställd?
Notera igen att företaget jag jobbat på är verksam i runt 10länder och några av de största inom sin bransch.
Är bara så fruktansvärt arg och besviken då jag hade massa planer vad jag skulle göra de sista veckorna innan plugget började.
Tacksam för svar..

#1: Har du ett anställningsavtal?
#2: Har du någonting som kan visa på hur mycket du arbetat?
#3: Är du med i facket och/eller har arbetsgivaren kollektivavtal?
#4: Hiva ur dig namnet på arbetsgivaren. Inte för att det behövs, men för att företag som inte kan sköta löner (oavsett om det är av misstag eller med flit) borde göras kända för det.

Steg 1 är att ringa din chef och fråga varför han inte attesterat ditt tidskort. Har du arbetat så har du rätt att få din lön, punk. Frågorna som kan uppstå är hur mycket du arbetat och hur mycket du skulle få för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Svårt fall.. men du kan ju om du inte ställer/ställt till med en scen, fråga om du kan få ut ett förskott på lönen..

Kan dock kanske vara svårt att få som ferieanställd.

Någon scen har jag inte ställt till med.. Undrar bara vad för rättigheter jag har..

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Skrivet av belga:

#1: Har du ett anställningsavtal?
#2: Har du någonting som kan visa på hur mycket du arbetat?
#3: Är du med i facket och/eller har arbetsgivaren kollektivavtal?
#4: Hiva ur dig namnet på arbetsgivaren. Inte för att det behövs, men för att företag som inte kan sköta löner (oavsett om det är av misstag eller med flit) borde göras kända för det.

Steg 1 är att ringa din chef och fråga varför han inte attesterat ditt tidskort.

2. Det ska företaget ha. Fick lämna in det när jag fick jobbet.
3. Facket är jag inte med i.
4. det undviker jag helst.

Skall försöka få tag i min chef så fort jag är hemma.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redstripe:

Någon scen har jag inte ställt till med.. Undrar bara vad för rättigheter jag har..

Jag skulle hänvisa till anställningsavtalet i fråga. Där ska det stå hur utbetalning av lön sker (även tid osv) och på så sätt ska du då kunna kräva att få ut det.

Skulle det nu vara svart eller inte stå specifierat så tror jag inte du kan göra mycket alls...

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Inaktiv

Lönen brukar ju vara innestående 1 månad innan man får den, Inget konstigt med det.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Lönen brukar ju vara innestående 1 månad innan man får den, Inget konstigt med det.

Ja och han jobbade i Juni ? Dvs han skulle fått lön igår.

Permalänk
Medlem

Får man lön "normalt" får man den på lönedagen, om inte så kan man få den dagen efter i något skumt betalningskort. Brukar vara så att arbetsgivaren (om man gillar att kalla dom för det) måste skriva under utbetalningen innan den sker, och det är inte många som orkar skriva sitt namn på ett papper såhär under semestertider, tyvärr.

Ska man tvunget söka sig till facket är LS det bästa alternativet då LO har åldersgräns (osäker på hur hög), och gillar att putsa arbetsgivarnas skor. Annars får du helt enkelt leva med att få lönen för sent.

Jag skulle också fått lön igår, så I'm on your side.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ringa LO:s (fackets) hjälptelefon för sommarjobbare, så kan du få tips och råd.

ÖPPET VARDAGAR 09.00-16.00

020-56 00 56

Mejl:

020.560056@lo.se

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Blir det såna här problem så brukar man kunna få lönen insatt direkt. Det är inget problem hos de flesta företag. Prata med din chef så att han attesterar tiden och faxar in det och sen med lönekontoret igen.

Dina rättigheter är att du ska få lön för arbetat tid enligt avtla. Om avtalet säger att du får lön efter en inarbetad månad så ska du ha det, annars bryter företaget mot anställningsavtalet.
Men om man inte är med i facket och inte är villig att tjafsa så kan de i princip göra som de vill.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det låter som några konstigheter alls. Särskilt i semestertider kan det bli problem med hanteringen av löner när folk har semester etc.

Jag attesterar själv tidrapporter för 19 personer ordinarie samt 2 sommarjobbare. Om jag missar att attestera dom fast anställda händer egentligen inget, dom får ut sin lön ändå och ev. frånvaro/semester dras först nästa månad. Däremot hålls lönen inne för sommarjobbare ifall jag missar dessa. Tyvärr händer det ibland att man missar någon.

Bara att påpeka för chefen så SKA lönekontoret fixa en egen utbetalning till dig snarast. Gör nu inte detta till en konflikt i onödan. Det bästa brukar vara att bara påpeka att det verka skett ett misstag så brukar det lösa sig snabbt. Prata med chefen, inte lönefolket som kan ändå oftast inte göra något.

Edit: Ett tips, får du inte tag på chefen så be att få prata med hans ställföreträdare, finns ingen sådan så fråga efter din chefs chef. Så länga man arbetar sig upp mot toppen i organisationen och behåller lugn och trevlig telefonröst löser det sig i princip alltid. Förklarar du, på ett schysst och trevligt sätt, att du har lite planer som riskerar att krascha p.g.a av strulet med lönen så kan jag till 99% garantera att det löser sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Widholm:

Ja och han jobbade i Juni ? Dvs han skulle fått lön igår.

Såg det nu, Läste lite slarvigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Du kan ringa LO:s (fackets) hjälptelefon för sommarjobbare, så kan du få tips och råd.

ÖPPET VARDAGAR 09.00-16.00

020-56 00 56

Mejl:

020.560056@lo.se

Exakt. Mycket bra tips!

Skrivet av killawife:

Blir det såna här problem så brukar man kunna få lönen insatt direkt. Det är inget problem hos de flesta företag. Prata med din chef så att han attesterar tiden och faxar in det och sen med lönekontoret igen.

Dina rättigheter är att du ska få lön för arbetat tid enligt avtla. Om avtalet säger att du får lön efter en inarbetad månad så ska du ha det, annars bryter företaget mot anställningsavtalet.
Men om man inte är med i facket och inte är villig att tjafsa så kan de i princip göra som de vill.

Problemet i det här fallet kan faktiskt vara att chefen har semester, eftersom vi just nu befinner oss i semestertider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Problemet i det här fallet kan faktiskt vara att chefen har semester, eftersom vi just nu befinner oss i semestertider.

Är det ett stort företag, som det pratas om här, så lär det finnas en ersättare för ordinarie chef, eller?

Permalänk
Medlem

Ring till din chef och berätta att han glömt attestera dina tidrapporter. Är han en ordentlig chef ber han om ursäkt och fixar till problemet och du har dina pengar inom ett par dagar.
Har själv aldrig jobbat på något företag som har hållit inne lön 2mån men många företag har med en månads fördröjning, dvs du skulle fåttpengar för de dagar du jobbat i juni.
Skulle de mot förmodan inte inte betala ut din lön så kolla på ditt anställningsavtal (och ja du själv ska ha ett och arbetsgivaren också annars har de gjort ytterliggare ett fel) och står det inte något specifikt om hur lönen ska betalas ut så prata med facket. Har de som du skrev bara ett ex av det så be att få en kopia, gå till facket och be de skumma igenom det. Säger de att du ska få lön månaden efter så kan du ringa din chef igen och berätta hur det ligger till och att du talat med facket. Hjälper inte det så A) Väntar du snällt tills de behagar sätta in pengar på ditt konto B) Kontaktar en advokat och går vidare.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är det ett stort företag, som det pratas om här, så lär det finnas en ersättare för ordinarie chef, eller?

Hade varit bra om det var så. Dock är det "industrisemester" hela anläggningen har stängt under 4veckor.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk

Chefen har inte svarat hitills. Får vänta och se.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Dra inte in facket förrän du pratat med din chef eller hans ställföreträdande. Gör du det så kommer du antagligen inte att få sommarjobb där nästa sommar om du skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

SMS-lån

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Ringer upp lönekontoret för att kolla vad som är fel.
Då är det som så att min chef på avdelningen jag jobbat på inte har attesterat mitt tidkort. Alltså kan jag inte få min lön förrän han har gjort det enligt dom..

Du frågade inte lönekontoret om de kunde hjälpa dig? Någon där borde ju veta vem som kan kontaktas om du inte får tag på din chef.

OT, tycker det är trist att så många vill dra in facket bara för att någon på ett företag högst troligt begått ett misstag. Som om företagare rent allmänt skulle vara ondskefulla typer som tar varje tillfälle att lura sina anställda på lön. Pratar man med sin chef brukar misstag kunna lösas utan extern inblandning... Och nej, jag är inte företagare.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hej

Jobbigt läge.
Ekonomiavdelningen får inte betala ut pengar utan att någon med attesträtt signerat.
Finns det någon annan ansvarig inne och jobbar, på en annan avdelning kanske?
Förklara läget för honom så kanske han kan fixa attest eller kontakta din chef.
Jag arbetar själv som chef och att slarva så här är inte ok, lider med dig.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Det dummaste förslaget nånsin. Grattis!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Du kanske suttit för mycket på sweclockers när du egentligen ska arbeta?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Byråkrati är så trevligt så. En av anledningarna till att jag alltid jobbat i små företag.

Ligg på din chef ordentligt; gräv fram hans hemnummer om inte annat. Vore jag den chefen skulle jag skämmas. Klantarsle.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Först vill jag be mod att flytta tråden om den ligger fel.

Till att börja med, här är bakgrundshistorien: Jag har nu under sommaren jobbat för ett större företag som ferieanställd. Detta har jag gjort under en 4veckors period. de 2 första veckorna i juni, de 2 andra i juli. Jag skulle alltså få min första lön idag.

Öppnade idag min lönespec och ser att det jag får ut är 44ÖRE när jag skall ha fått runt 7000kr. Ringer upp lönekontoret för att kolla vad som är fel.
Då är det som så att min chef på avdelningen jag jobbat på inte har attesterat mitt tidkort. Alltså kan jag inte få min lön förrän han har gjort det enligt dom.

Finns det ingenting jag kan göra? Eller har jag inga rättigheter att få min lön inom tid som ferieanställd?
Notera igen att företaget jag jobbat på är verksam i runt 10länder och några av de största inom sin bransch.
Är bara så fruktansvärt arg och besviken då jag hade massa planer vad jag skulle göra de sista veckorna innan plugget började.
Tacksam för svar..

Jag tror jag vet vilken firma det är utan att nämna de, och de vet om att flertalet inte fått sina löner utbetalda bland feriejobbarna och de jobbar på det. Jag kan försäkra dig om att de tar detta på allvar. Jobbar på samma firma nu över sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Till att börja med, här är bakgrundshistorien: Jag har nu under sommaren jobbat för ett större företag som ferieanställd. Detta har jag gjort under en 4veckors period. de 2 första veckorna i juni, de 2 andra i juli. Jag skulle alltså få min första lön idag.

Öppnade idag min lönespec och ser att det jag får ut är 44ÖRE när jag skall ha fått runt 7000kr. Ringer upp lönekontoret för att kolla vad som är fel.
Då är det som så att min chef på avdelningen jag jobbat på inte har attesterat mitt tidkort. Alltså kan jag inte få min lön förrän han har gjort det enligt dom.

Hur gick det?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig.
Bästa tipset, för att undvika den här typen av händelser i framtiden, är att gå med i facket och engagera sig. Låter jobbigt men kostar väldigt lite tid och pengar samtidigt som du som arbetare lär dig otroligt mycket om arbetsrätten

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av '[SH:

;13762467']Hur gick det?

Fick tag i chefen, får antagligen lönen i slutet av augusti.. Segt men det är väl ok.

Skrivet av astrob0y:

Hoppas det löser sig.
Bästa tipset, för att undvika den här typen av händelser i framtiden, är att gå med i facket och engagera sig. Låter jobbigt men kostar väldigt lite tid och pengar samtidigt som du som arbetare lär dig otroligt mycket om arbetsrätten

Jo får nog bli så

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstripe:

Fick tag i chefen, får antagligen lönen i slutet av augusti.. Segt men det är väl ok.

Jo får nog bli så

Det är faktiskt inte okej någonstans tyvärr.
Det är hans ansvar att se till att hans underordnade får lön och det i tid. Om han inte orkat skriva under ett papper i tid så är det hans skyldighet att jobba sig uppåt i ränkerna tills du får lönen utbetald. Men det kommer han såklart aldrig att göra och han kommer komma undan med det. Du vet ju var du inte ska jobba nästa år då