Nytt moderkort och datorn funkar ej! hjälp.

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort och datorn funkar ej! hjälp.

Hejsan, idag har jag installerat en uppgradering till min dator; ett nytt moderkort och en ny processor.
moderkortet är ett ASUS MAXIMUS VI HERO och processorn är en Intel Core i5 4670K.
nu kan jag inte starta datorn för att den hänger sig när de fyra färgerna i windows möts och det blir en blå skärm och sedan startar datorn om.
Datorn frågade om jag ville prova med en systemåterställning och det gjorde jag men det hjälpte inte.
Hjälp mig!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Du har installerat om operativsystemet antar jag?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Du har installerat om operativsystemet antar jag?

behöver jag en cd eller ett usb med OS för det? för i så fall. nej.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Du använder gamla moderkort drivers, ta bort dessa (Dock svårt) eller bara ominstallera windows. Problem solved.

Edit: ALLA moderkort drivers måste bort, så klarar du det så kan du tuta och köra efter det, samt bara installera de nya.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort krävs det nästan alltid ominstallation av OS.

Permalänk

Formatera om?
Det är ju alltid en fördel att börja om cleant med nytt system hellre än att felsöka när det strular.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Du använder gamla moderkort drivers, ta bort dessa (Dock svårt) eller bara ominstallera windows. Problem solved.

Edit: ALLA moderkort drivers måste bort, så klarar du det så kan du tuta och köra efter det, samt bara installera de nya.

gamla moderkort drivers? om det e en installations-cd för gamla moderkortet så har jag inte det. mitt gamla moderkort var ifrån en hp pavillion elite hpe 532sc. det var en färdig dator som jag fick. men den hade inte med några programvaror. windows låg redan på hårddisken.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

gamla moderkort drivers? om det e en installations-cd för gamla moderkortet så har jag inte det. mitt gamla moderkort var ifrån en hp pavillion elite hpe 532sc. det var en färdig dator som jag fick. men den hade inte med några programvaror. windows låg redan på hårddisken.

Moderkortets drivers var installerade när du fick datorn gissar jag på. Det datorn gör när det startar är att den startar det gamla moderkortets drivers på ett nytt som använder andra drivers. Vilket gör att ditt nya moderkort kraschar, eftersom den har egna drivers och kan inte köras på det gamlas drivers. Gör som han gör här, så löser de sig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25