Corning gör Gorilla Glass för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Corning gör Gorilla Glass för bärbara datorer

Reptåligt glas kan bli en vanligare ingrediens i bärbara datorer när Corning presenterar Gorilla Glass NBT för morgondagens pekskärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hatar tyvärr pekskärm på laptops.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice med pekskärm nu när man ändå kör win8.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tappar man sin laptop är det antagligen något annat än skärmen som går sönder:p

Permalänk
Medlem

Pekskärm på laptop medför vad jag vet inte bara de förbannade fingeravtrycken utan också att skärmen måste vara högblank, vilket jag ogillar. På en mobil där ytan ändå är liten går det väl ann med en laptop? Nej tack. Kul att se att så många trotts allt aktivt säger nej tack till petskärm till bärbara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tappar man sin laptop är det antagligen något annat än skärmen som går sönder:p

Glaset skall skydda mot repor. Var står det att det skall skydda mot tappad dator?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En sak är klar, det spelar noll roll om du är en av de 2% som hatar touchscreen på laptops när de andra 98% antingen inte bryr sig eller tycker om det. Så ja, det är lika bra och acceptera det och fokusera på att göra bra kvalitet på skärmarna och det är ett steg i rätt riktning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

En sak är klar, det spelar noll roll om du är en av de 2% som hatar touchscreen på laptops när de andra 98% antingen inte bryr sig eller tycker om det. Så ja, det är lika bra och acceptera det och fokusera på att göra bra kvalitet på skärmarna och det är ett steg i rätt riktning.

Över hälften här på swec säger nej, ungefär 1/4 tycker det verkar va en bra idé och resten bryr sig inte.

Nog för att det är en begränsad målgrupp här på swec för att göra en ordentlig undersökning, men jag tror att resten av världen kanske har samma syn eller en ännu mer konservativ syn på hur en bärbardator ska vara.

Permalänk
Medlem

Ger inte många ören för Gorilla-glas. Visst, det är rätt reptåligt, så länge man inte repar för hårt eller har lite otur... med andra ord samma spelregler som för allt annat "glas". Enda praktiska skillnaden jag märkt är mot de äldre, lite halvmjuka plastglasen som efter ett tag i fickan blev nästan lite frostade av smårepor. Det har jag inte upplevt med gorillaglas. Men det är knappast värt hypen...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Glaset skall skydda mot repor. Var står det att det skall skydda mot tappad dator?

En fin liten detalj som Corning har i sitt PR-material är när de släpper ett 1kg klot på en skiva glas och det inte går sönder. ~150g från 1cm är dock inget som de garanterar skall hålla...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Över hälften här på swec säger nej, ungefär 1/4 tycker det verkar va en bra idé och resten bryr sig inte.

Nog för att det är en begränsad målgrupp här på swec för att göra en ordentlig undersökning, men jag tror att resten av världen kanske har samma syn eller en ännu mer konservativ syn på hur en bärbardator ska vara.

Sweclockers och ethusiaster är en minoritet av dator användare, visst 2% är en underdrift jag gjorde. Men inte är ingan 25% av hela markanden vår lilla cirkel. 10000000 människor i sverige ungefär, säg att vi är 250000 som inte tycker om touchskärm alls, det är 2,5% av marknaden.

Jag pratar ur hela marknadens synpunkt inte sweclockers.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Sweclockers och ethusiaster är en minoritet av dator användare, visst 2% är en underdrift jag gjorde. Men inte är ingan 25% av hela markanden vår lilla cirkel. 10000000 människor i sverige ungefär, säg att vi är 250000 som inte tycker om touchskärm alls, det är 2,5% av marknaden.

Jag pratar ur hela marknadens synpunkt inte sweclockers.

Och marknadens synpunkt får du från vad Microsoft (med sammarbete med intel, specifikt ultrabook) vill tvinga ut på alla världens datoranvändare?

Nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag pratar ur hela marknadens synpunkt inte sweclockers.

Du "gissar" enligt egna funderingar, inget annat. Och det ska du nog vara försiktig med helt ärligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Gorilla Glass på vanliga skärmar hade vart nåt, så slipper man oroa sig för repor när man torkar av skärmen...

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Och marknadens synpunkt får du från vad Microsoft (med sammarbete med intel, specifikt ultrabook) vill tvinga ut på alla världens datoranvändare?

Nice.

Spekulation mesta dels. Jag är ingen ekonom eller IT utvecklings expert, bara en nörd som gillar ta isär datorer och bygga nya. Men sunt förnuft säger: företagen går dit marknaden leder dom. Så om touchskärmar säljer datorer, räkna med att se mycket touchskärmar.

Skrivet av KTL:

Du "gissar" enligt egna funderingar, inget annat. Och det ska du nog vara försiktig med helt ärligt.

Spekulerar, gissar, pratar i allmänhet. Jag skriver ingen vetenskaplig uppsats, jag skriver på ett forum. Brukar DU bara skriva när du vet att de du skriver är 100% sant, så fall kanske du aldrig ska skriva alls eftersom det mesta bara är teoretiskt, dvs varken sant eller falskt, bara passande. Det är ditt uppdrag att vara källkritisk inte mitt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förmodligen det som sitter på Samsungs kommande Ativ Book 9 Plus, den med 3200 x 1800 som visades upp för dryga månaden sen.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Glaset skall skydda mot repor. Var står det att det skall skydda mot tappad dator?

Jo men det är liksom ändå inte något som kommer hända. Jag har iaf inte sett en skadad laptop skärm.

Permalänk
Medlem

Hellre pekskärms laptop än pekskärms desktop.. så ja kanske det finns en marknad.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

En sak är klar, det spelar noll roll om du är en av de 2% som hatar touchscreen på laptops när de andra 98% antingen inte bryr sig eller tycker om det. Så ja, det är lika bra och acceptera det och fokusera på att göra bra kvalitet på skärmarna och det är ett steg i rätt riktning.

Hur får du fram de siffrorna? 2% känns väldigt lågt tycker jag.

Och om man inte bryr sig (dvs det kvittar fullständigt) så borde de flesta se det som negativt, eftersom en touchskärm (som man alltså inte bryr sig om) höjer priset rejält på en laptop. Lägg sedan till det här reptåliga glaset som ju lär göra laptopen än dyrare. Väldigt mycket pengar måste plätsligt spenderas på något man inte bryr sig om, så även gemene man borde då tycka att det här är drygt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har faktiskt inte tänkt på det, men jag har nog aldrig sett en laptop med en repa i skärmen nu när jag tänker efter. Smuts ja, lite prickar som visar sig vara antingen Cola eller måndagens köttfärssås kanske, men inte repor. Det innebär väl inte automatisk att Gorilla glas är en dålig idé, men kopplar då direkt glaset till touch. Vilket helt enkelt är en idé jag skarpt ogillar. Touch-skärm på vissa lappisar som är hybrider, ok, men inte vanliga laptops. Testade en i butik, och det var inte en kul historia. Helt enkelt onaturligt och otympligt att hålla på att använda en touchskärm på en "vanlig" bärbar dator.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur får du fram de siffrorna? 2% känns väldigt lågt tycker jag.

Och om man inte bryr sig (dvs det kvittar fullständigt) så borde de flesta se det som negativt, eftersom en touchskärm (som man alltså inte bryr sig om) höjer priset rejält på en laptop. Lägg sedan till det här reptåliga glaset som ju lär göra laptopen än dyrare. Väldigt mycket pengar måste plätsligt spenderas på något man inte bryr sig om, så även gemene man borde då tycka att det här är drygt.

Svarar med och ja det är en spekulerad siffra tagen direkt ur luften, det är mer en metafor för hur liten grupp vi på sweclockers och entusiaster är i det stora hela:
#13735848

Men ja, det är en bra poäng jag inte såg till, däremot så verkar priserna ligga ganska jämt med vad de låg med utan touch för några år sedan, nu är jag inte i laptop marknaden typ alls(letar efter en just nu som jag kan ha på jobb, innan dess var under universitets tiden för drygt 5 år sedan) men köpte en dator då för 8000 kr utan touch och kollar idag på nya maskiner och många i den prisklassen har touch, inte en majoritet av laptoparna men många. Särskilt i ultrabook segmentet där jag letar just nu efter min jobbdator. Sen får du tänka att många som "inte bryr sig" oftast handlar datorer på rekommendationer av andra som de känner eller med hjälp av säljare på t.ex SIBA, den senare gruppen kommer ju försöka sälja en med touch p.g.a priset och tjäna mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Pekskärm på laptop medför vad jag vet inte bara de förbannade fingeravtrycken utan också att skärmen måste vara högblank, vilket jag ogillar.

Ogillar själv allt vad blanka skärmar heter, börjar bli svårt att få tag på matta laptops/tv-aparater (TV i större tum dvs) nuförtiden, därav att jag inte hittat en ny TV att byta till och att jag håller mig ifrån laptops :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Varför skulle man inte vilja ha en bärbar dator med pekskärm?
Är det för att det alltid ska vara det gamla goda?
Varför är folk så rädda för ny teknik?

Klart man vill ha touch för det öppnar nya vägar att använda datorn och även att spela pc spel som civilization

Folk verkar vara rädda för nytt som vissa använder fortfarande xp för att det är det gamla och de känner sig trygga med det. Men att folk kan vara så rädda för att testa och använda ny teknik. Men jag håller med dock om att det inte är så optimalt att ha touch på en stationär dator för att man sitter lågt i från den och det blir inte en bekväm ställning om man ska hålla på att peta på skärmen men däremot på en liten bärbar dator så kan det underlätta vid användandet anser jag. Det kan även underlätta om datorn ligger i knät då musplattan kan bli lite svåråtkomlig.
Sen om man inte vill använda touchen så är det ingen som tvingar än

Edit: Jag vill på peka att jag tycker inte att det är nödvändigt med touch på en bärbar dator dock

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Svarar med och ja det är en spekulerad siffra tagen direkt ur luften, det är mer en metafor för hur liten grupp vi på sweclockers och entusiaster är i det stora hela:
#13735848

Men ja, det är en bra poäng jag inte såg till, däremot så verkar priserna ligga ganska jämt med vad de låg med utan touch för några år sedan, nu är jag inte i laptop marknaden typ alls(letar efter en just nu som jag kan ha på jobb, innan dess var under universitets tiden för drygt 5 år sedan) men köpte en dator då för 8000 kr utan touch och kollar idag på nya maskiner och många i den prisklassen har touch, inte en majoritet av laptoparna men många. Särskilt i ultrabook segmentet där jag letar just nu efter min jobbdator. Sen får du tänka att många som "inte bryr sig" oftast handlar datorer på rekommendationer av andra som de känner eller med hjälp av säljare på t.ex SIBA, den senare gruppen kommer ju försöka sälja en med touch p.g.a priset och tjäna mer.

Touch är väl numera ett krav för att det ska få kallas ultrabook, så det går inte köpa ultrabook utan touch.

Men säg att du vill ha en dator för ~10 000Kr. Om den har touch så äter det ju upp budgeten ganska fort, och bryr man sig då inte om touch så är det en dålig affär att "tvingas" till touch eftersom en laptop för 10 000Kr utan touch rimligtvis borde ha kraftfullare komponenter än en med touch, och särskillt om den ska ha det här reptåliga glaset. Det är inte nyttigt någonstans.

Men visst, det är såklart positivt för de som vill ha touch och även kan tänka sig att betala extra för det.

Skrivet av som99:

Ogillar själv allt vad blanka skärmar heter, börjar bli svårt att få tag på matta laptops/tv-aparater (TV i större tum dvs) nuförtiden, därav att jag inte hittat en ny TV att byta till och att jag håller mig ifrån laptops :/

Ja, det är tråkigt att det finns så få alternativ nuförtiden. Samma sak med Widescreen på datorer. Jag trivs fortfarande bättre med 4:3 eller 5:4 men sådanna skärmar är nuförtiden dels nästan utdöda, och de som finns kvar är antingen TN-paneler eller har 20ms responstid... Alla ska tydligen stöpas i samma form är det tänkt. Det blir billigare för tillverkaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Varför är folk så rädda för ny teknik?
Sen om man inte vill använda touchen så är det ingen som tvingar än

Nej, men man tvingas betala extra oavsett, plus att skärmen ju är blank, som inte faller alla i smaken.

Om en laptop med i övrigt identiska funktioner kostade lika mycket oavsett om det var touch eller inte så tror jag folk skulle bry sig mindre, men eftersom det nu är så att touchskärmen gör att laptopen blir dyrare så är det klart att man blir ledsen i ögat om man inte vill ha touch eller inte bryr sig eftersom man lik förbannat får betala extra. Ingen tycker att det är kul att betala för något man inte använder... Utom möjligtvis på Stockholmsveckan då men den gruppen representerar knappast samhället i stort. (syftar på vaskning, dvs att man köper två av något och häller ut den ena bara för att visa att man har råd med det).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Högblank skärm ? Nej tack !

Pet-skärm på en laptop ? Nej TACK !!!

När folk äntligen börjar lära sig att man inte får fingra på skärmen så kommer pet-skärmarna och ändrar på allt igen.. *vaktar sin dator med mördarblick efter feta-fingrar*

Lite som dessa avskyvärda widescreen skärmar som invaderar, hade tyvärr ingen val till min X220 men jag saknar verkligen 4:3 formatet på min X41 imellanåt.

Och angående vissa som tycker att man ska följa utveckligen etc: jag har använt touchscreen på maskiner inom arbetet i rätt många år och ser det verkligen som överskattat för handhavandepaneler, ABBs gamla robot-handpanel med svartvits skärm och knappar vid sidan är inte så dum ändå Riktiga knappar börjar inte trillskas för att det är fullt med fett och damm på skärmen !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Touch är väl numera ett krav för att det ska få kallas ultrabook, så det går inte köpa ultrabook utan touch.

Men säg att du vill ha en dator för ~10 000Kr. Om den har touch så äter det ju upp budgeten ganska fort, och bryr man sig då inte om touch så är det en dålig affär att "tvingas" till touch eftersom en laptop för 10 000Kr utan touch rimligtvis borde ha kraftfullare komponenter än en med touch, och särskillt om den ska ha det här reptåliga glaset. Det är inte nyttigt någonstans.

Men visst, det är såklart positivt för de som vill ha touch och även kan tänka sig att betala extra för det.

Nja, vet inte riktigt med det. Jag kollar förvisso bara på ultrabooks för jag vill ha en flexibel mellan 11 till 13 tum som jag kan släppa runt på i princip överallt eftersom det är mycket spring på vårt stora kontor. Hur som helst. Jag hittar massor mellan 8 till 10k, det är inga prestandamonster men det blir massor över till kontorsarbete och arbete genom remote-desktops det som jag jobbar med mest. T.ex Lenovo Yoga 13, Asus Zenbooks eller Acer Aspire. Många är utgående modeller förvisso med Ivy Bridge CPU så därmed lite längre priset och som bekant är det mest batteri tid man vinner på i haswell och någon enstacka procent prestanda(särskilt i strömsparar varianterna). Annars har du rätt du kan köpa en riktigt bra desktop replacement laptop för priset av en välpresterande ultrabook.

Så där är ju en fråga om behovsanalys. Dock kan jag tänka mig att ultraboks tilltalar allt fler än desktop replacement, då för att hålla sig inom samma prisklass.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, vet inte riktigt med det. Jag kollar förvisso bara på ultrabooks för jag vill ha en flexibel mellan 11 till 13 tum som jag kan släppa runt på i princip överallt eftersom det är mycket spring på vårt stora kontor. Hur som helst. Jag hittar massor mellan 8 till 10k, det är inga prestandamonster men det blir massor över till kontorsarbete och arbete genom remote-desktops det som jag jobbar med mest. T.ex Lenovo Yoga 13, Asus Zenbooks eller Acer Aspire. Många är utgående modeller förvisso med Ivy Bridge CPU så därmed lite längre priset och som bekant är det mest batteri tid man vinner på i haswell och någon enstacka procent prestanda(särskilt i strömsparar varianterna). Annars har du rätt du kan köpa en riktigt bra desktop replacement laptop för priset av en välpresterande ultrabook.

Så där är ju en fråga om behovsanalys. Dock kan jag tänka mig att ultraboks tilltalar allt fler än desktop replacement, då för att hålla sig inom samma prisklass.

Jag menade väl mest såhär... Ta en laptop för 10 000Kr utan touchskärm och byt ut skärmen mot en touchskärm, så kostar den inte 10 000Kr längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

En sak är klar, det spelar noll roll om du är en av de 2% som hatar touchscreen på laptops när de andra 98% antingen inte bryr sig eller tycker om det. Så ja, det är lika bra och acceptera det och fokusera på att göra bra kvalitet på skärmarna och det är ett steg i rätt riktning.

Var får du den statistiken ifrån? Vad jag ser säger mer än hälften NEJ,
32% säger JA och resten skiter i det hela antagligen. I alla fall här på Swec,
men jag tror inte mina föräldrar eller majoriteten av konsumenter skulle föredra
att använda skärmar att peka på hellre än pekplattan. Blir ju skitjobbigt i längden
om du ska lyfta armen osv hela tiden, och kladdiga skärmar är inte heller något att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Var får du den statistiken ifrån? Vad jag ser säger mer än hälften NEJ,
32% säger JA och resten skiter i det hela antagligen. I alla fall här på Swec,
men jag tror inte mina föräldrar eller majoriteten av konsumenter skulle föredra
att använda skärmar att peka på hellre än pekplattan. Blir ju skitjobbigt i längden
om du ska lyfta armen osv hela tiden, och kladdiga skärmar är inte heller något att föredra.

Svarar med:
#13735848

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Förstår inte ditt svar riktigt. Du går ut och bara tar fram en siffra, och säger att det är majoriteten.
Och sedan menar att bara för att laptops med pekskärm säljer så är det pga pekskärmen dom säljs? Eller?
Om nu alla Ultrabooks måste ha pekskärm så betyder det ju att folk inte har något val.
(I alla fall om du ska köpa just en Ultrabook)
Man kanske rentav köper en med pekskärm men struntar i att använda den. Lite som med röstsök
såsom Siri och Google Voice eller vad det nu kallas. Känner inte en enda som någonsin använt detta,
men har en mobil som har funktionen. Betyder inte att man vet att den finns eller vill använda sig utav den.

Själv ser jag noll fördel med pekskärm på en laptop. Det blir jobbigt för armen, kladdig skärm
och produkten blir dyrare att tillverka och därmed dyrare i butik.