Permalänk
Medlem

Tantens Dator behöver hjälp

Tjo Swec!

Tantens dator har börjat krångla och jag vet inte riktigt vad som kan vara fel

Symtom:
Datorn har svårt att boota Ibland, den försöker men så orkar den inte och dör,, Dom 2 senaste dagarna har den även hängt sig en gång och dött 1 gång i windows

Åtgärder:
Provat å tagit bort alla överlocking, alla tempraturer är som dom ska, att pilla på alla sladder samt ramen i datorn å sen försöka bota en 1-3 gånger brukar funka, men känns konstigt om olika grejor skulle glappa i burken?(självklart har jag användt antistas band)

All hjälp/förslag uppskattas, då vi precis har bokat en resa finns det inte speciallt mycket pengar över till en ny dator

Lite info om datorn
Cpu: I5 760
Ram: 8 Gb
Gpu: Asus dcu2 560
Nättagg: Corsair 750 hx
Någon äldre intel ssd 80 gb (som var billig på komplett för 100 år sen)
Sen en lagrings disk på 1tb
Cpu kylare Antec Khuler 620
Moderkoty: Msi bang trinergy

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk

Detta låter som om PSU:n börjar dö. Jag hade själv en hx 1000W som dog i början av sommaren, pang sa det... den tog med sig en dvd läsare. den blev 2 år, sjukt konstigt.
Och eftersom du inte har några bluescreens, så lutar det mer åt PSU:n

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Tjo Swec!

Tantens dator har börjat krångla och jag vet inte riktigt vad som kan vara fel

Symtom:
Datorn har svårt att boota Ibland, den försöker men så orkar den inte och dör,, Dom 2 senaste dagarna har den även hängt sig en gång och dött 1 gång i windows

Åtgärder:
Provat å tagit bort alla överlocking, alla tempraturer är som dom ska, att pilla på alla sladder samt ramen i datorn å sen försöka bota en 1-3 gånger brukar funka, men känns konstigt om olika grejor skulle glappa i burken?(självklart har jag användt antistas band)

All hjälp/förslag uppskattas, då vi precis har bokat en resa finns det inte speciallt mycket pengar över till en ny dator

Lite info om datorn
Cpu: I5 760
Ram: 8 Gb
Gpu: Asus dcu2 560
Nättagg: Corsair 750 hx
Någon äldre intel ssd 80 gb (som var billig på komplett för 100 år sen)
Sen en lagrings disk på 1tb
Cpu kylare Antec Khuler 620
Moderkoty: Msi bang trinergy

Dold text

Memtest för att diagnotisera minnena. Om man vill vara säker på att hårddiskarna är felfria kan du boota allt med en UBCD, både memtest och hdd-diagnostik finns redan på den skivan. Du hittar den här 521 mb (direktlänk). Testa ta ur hårdvara för att kolla om PSU börjar fungera, kanske får för mycket att driva.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Kan bara gissa som andra hade sagt det låter som det skulle kunna vara PSU eftersom du säger "bootar ibland men ibland orkar den inte och dör"
Skulle det inte vara det så är de som ovan sagt ram eller hårddisk man får testa.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har kört memtest och hdd diangnos nu och dom hittade inget fel,

Men känner mig ganska säker på att det är strömkabeln som går till moderkortet från psun som glappar, kan det vara skadligt att ta lite superlim runt om kontakten i skarven för att see om det hjälper? är ju lätt att skära bort sen om det nu inte skulle funka

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Har kört memtest och hdd diangnos nu och dom hittade inget fel,

Men känner mig ganska säker på att det är strömkabeln som går till moderkortet från psun som glappar, kan det vara skadligt att ta lite superlim runt om kontakten i skarven för att see om det hjälper? är ju lätt att skära bort sen om det nu inte skulle funka

Bättre vore att testa med en annan sladd, kan ju sno en från en annan dator eller från PS3/Xbox360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Bättre vore att testa med en annan sladd, kan ju sno en från en annan dator eller från PS3/Xbox360

hur?? är den stora feta sladden från nättagget som går direkt till moderkortet jag menar, och den sitter ju fast i själva agget,

trodde du jag menade strömsladden från 220 utaget till psun?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

hur?? är den stora feta sladden från nättagget som går direkt till moderkortet jag menar, och den sitter ju fast i själva agget,

trodde du jag menade strömsladden från 220 utaget till psun?

Det verkar som jag läste fel och det var precis det jag trodde.

Men om det är 24-pins kontakten du menade (vilket det verkar som nu när jag dubbelkollat och läst 4 ggr) så skulle jag rekommendera att du testar med nätagget från en annan dator, förutsatt att det finns en till i närheten.

Permalänk
Medlem

tycker också det låter som nätagget håller på att förtidspensionera sig, testa med annat nätagg om möjligheten finns.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Det verkar som jag läste fel och det var precis det jag trodde.

Men om det är 24-pins kontakten .

yes är den jag menar:) är tyvär dåligt med ett till nätagg, men tror jag kan ha garanti kvar på det som sitter i datorn

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Går det att start datorn direkt efter att den dött eller måste du vänta några minuter?
Ge oss detaljer.

Dör dator och förblir död eller menar du att datorn startar om?
Vissa har blandar ihop dom felen så att det blivit svårare att hjälp.

Har ert hus problem med åska och sånt?

Gjorde ni något speciellt med datorn innan ni började få problem?
Tex köpt någon till datorn, sparkat omkull den, flyttat den, dammsugit i den mm.

Permalänk
Medlem

koppla ur nätagget från datorn, fram med en multimeter och mät, rucka på kablarna när du mäter så märker du fort om det är glapp i någon kabel och vilken. För att starta nätagget utan moderkort så är det bara att använd valfri ledare mellan grön och valfri svart på 24-pins atx kontakten.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Det första jag hade testat är att byta ut batteriet på moderkortet, brukar vara ett cr2032 som kostar runt 30-50kr. När det börjar vara slut kan det ge upphov till alla möjliga konstiga fel, vissa överensstämmande med din felbeskrivning ovan.

Har själv råkat ut för det och felsökte datorn så iiiin i helskotta med olika moderkort, grafikkort och massa annat tills det visade sig att det var nämnda batteri. Det är lätt den billigaste lösning du kan prova på iaf. Batteriet finns lite här och där, allt från i bensinmackar, Clas Ohlsons till ICA Maxi eller COOP.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

koppla ur nätagget från datorn, fram med en multimeter och mät, rucka på kablarna när du mäter så märker du fort om det är glapp i någon kabel och vilken. För att starta nätagget utan moderkort så är det bara att använd valfri ledare mellan grön och valfri svart på 24-pins atx kontakten.

Har inge Multimeter, men ska se om jag kanske kan låna en

Skrivet av panpo98:

Går det att start datorn direkt efter att den dött eller måste du vänta några minuter?
Ge oss detaljer.

Dör dator och förblir död eller menar du att datorn startar om?
Vissa har blandar ihop dom felen så att det blivit svårare att hjälp.

Har ert hus problem med åska och sånt?

Gjorde ni något speciellt med datorn innan ni började få problem?
Tex köpt någon till datorn, sparkat omkull den, flyttat den, dammsugit i den mm.

Datorn går att starta direkt efter att den dött, men kan ta några försök innan den orkar boota, brukar hjälpa att jucka lite på 24 pins sladden,

"Dör dator och förblir död eller menar du att datorn startar om?" strömmen till den dör så man måsta trycka på power knappen igen.

Vi har ingen problem med åska och har inte utsatt burken för sparkar,flytt,dammsugarn eller nya inköpta goasaker

Skrivet av marmeladov:

Det första jag hade testat är att byta ut batteriet på moderkortet, brukar vara ett cr2032 som kostar runt 30-50kr. COOP.

tack ska prova detta

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

la märket till en grej nu när jag skulle prova att starta den tryckte på power knappen datorn började lysa och dog, sen räckte det att vricka på 24pins sladden så startade dator utan att jag behöve trycka på power knappen igen

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |