Permalänk
Medlem

Intel Core i5 760

Tjena,

Tänkte kolla lite vad ni tror om hur länge min cpu kommer att hålla.
Köpte nytt grafikkort för ca 5mån sen och de känns som de kanske flaskar lite. Kolla i signaturen för spec

Har funderat på att uppgradera till en 4670k. Hur tror ni prestandan blir i spel och så? Kommer de märkas mycket?

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem

Du kan kolla hur CPU och GPU usage ligger och avgöra lite mer objektivt om det verkar flaska

Om du inte har överklockat så är det nog sannolikt så att det flaskar en del, men det beror ju också på vilka spel du kör. Om du känner dig bekväm med att överklocka, och har en nog bra kylning, så kan du ju prova det före du köper ny processor

Jag kör min i5 750 i 3,9 GHz och den flaskar inte mitt HD 6970, men det är ju förstås ett äldre och "svagare" kort.

Permalänk
Medlem

Du kan ha kvar den ett tag till, det är fortfarande en väldigt kompetent processor.

När den sedan börjar kännas långsam, klocka upp den till omkring 4GHz så kommer den att få nytt liv igen.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Entusiast

Så som den är nu så kanske den inte riktigt räcker till men klockar du den lite så borde den inte alls flaska ett GTX 660 Ti!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av b4l74z4r:

Du kan kolla hur CPU och GPU usage ligger och avgöra lite mer objektivt om det verkar flaska

Om du inte har överklockat så är det nog sannolikt så att det flaskar en del, men det beror ju också på vilka spel du kör. Om du känner dig bekväm med att överklocka, och har en nog bra kylning, så kan du ju prova det före du köper ny processor

Jag kör min i5 750 i 3,9 GHz och den flaskar inte mitt HD 6970, men det är ju förstås ett äldre och "svagare" kort.

Nä den är inte överklockad så tänkte jag skulle ge mig på de lite, är inte så haj på det så får kolla på lite guider först

Skrivet av Rixxz:

Du kan ha kvar den ett tag till, det är fortfarande en väldigt kompetent processor.

När den sedan börjar kännas långsam, klocka upp den till omkring 4GHz så kommer den att få nytt liv igen.

Har en rätt hyfsad kylare så borde kunna få upp den i strax runt 4GHz.

Skrivet av Sisyfos:

Så som den är nu så kanske den inte riktigt räcker till men klockar du den lite så borde den inte alls flaska ett GTX 660 Ti!

Nä ska testa pilla lite med det när jag kommer hem och se hur högt jag kan få den

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scobin:

Nä den är inte överklockad så tänkte jag skulle ge mig på de lite, är inte så haj på det så får kolla på lite guider först

För en nybörjare är det inte så lätt som många här på forumet har fått för sig. På grund av deras.. kan man säga underdimensionerade standard klockfrekvenser? ..på just i5-750/760, så är det en bra cpu att lära sig på. Den kan, om du har tur utan problem att göra 3.4-3.6 utan att röra volten på den. Det är väldigt bra för en cpu som ligger på en standard klock på 2.66-2.8.

DU kan börja med att låta bios'en göra jobbet ät dig. I din moderkortesmanual på sidan 42 hittar du något som heter C.I.A.2. Denna "smarta" lilla sak gör att cpu'n, under belastning... kommer att öka frekvensen på cpu'n automatiskt(utan att röra volten närmvärt). Sätt denna på Turbo och "save & exit" Spela något spel och se vad som händer, håll även koll på tempen. Använd gärna CoreTemp. Går allt bra, öka den till Full Thrust. Åter igen, testa datorn med något med ett öga på tempen för att se så att den ligger innom rimliga värden. Detta skulle vara en väldigt enkel sak att göra för att förmodligen öka cpu'n från stock 2.8 till 3.2-3.3.