Sommar, Sol och Vatten i ett Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Direkt när jag såg de första bilderna på Corsair Carbide Air 540 så vart jag förälskad. Det är något speciellt med kubformade datorer, ända sedan Apple G4 Cube och Air 540 ser ju dessutom ut som en korsning av Cube och en Borg-kub; "Resistance is futile", jag var tvungen att ha chassit! Och vad passar inte bättre än att samtidigt uppdatera till en riktig vattenkylning (tidigare erfarenhet är Corsair H100 slutna system)

Hårdvaran som används är:

Chassi: Corsair Carbide Air 540 (nyinköpt)
CPU-kylare: EK-KIT L240 (nyinköpt)
Slang: EK 16/10mm grön slang (nyinköpt) (gillade inte den svarta som följde med kittet)
Moderkort: Asus P9X79 PRO
CPU: Intel i7 3820
Ram: G.Skill 4x4GB PC1700
GFX: Gigabyte GTX 680 m. 2GB och referenskylare
PSU: Corsair AX860i
SSD: 2st Intel 520 (180+240GB)
DVD-RW: Ja (används högst sporadiskt)

Grymt effektiv kylning, 53 grader efter 2.5h stresstest med LinX (och då var det 26 grader ute igår). Däremot lyckats jag inte komma upp särskilt mycket över 4.5GHz och ha ett stabilt system, så ligger några MHz under med några MHz under 2000 MHz klockning av minnena. 3280n kör 1600MHz minnen, men då jag har 122MHz FSB klock så blir det en bra matchning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge, gillar verkligen det här chassit!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni ska uppdateras härnäst?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Använd mycket mer minne i linpack, och kör gärna te.x OCCTs grafikkortstest samtidigt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Har lagt upp test med mer minne och furmark samtidigt som stressar GPUn, fortfarande gick inte CPUn över 53 grader.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Kan du inte vända på radiatorn så att anslutningarna sitter där uppe och sätta ern 90-graders vinklar på grafikkortet? Tyckte det var så snyggt när du höll all vattenkylningen där uppe

Permalänk
Medlem

hur tjock är din radiator ?

Visa signatur

http://hwbot.org/team/harder_faster_benchmarks/
mountain mods extended ascension,asus z9pe-d8,2xE5-2665 OC 2,65ghz,evga supernova 1000w,corsair ax1200i,4way 780 classified OC 1275mhz stock mem,dominator 32gb 1600mhz cl6 6-6-6-17,2x vertex3 120gb raid0,headphones dt990 250ohm
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/hah0pi-5.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkspad:

hur tjock är din radiator ?

64mm

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Är det push eller pull på radiatorn som är monterad i fronten?

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Medlem

Det är push för att bibehålla luftflödet i chassiet. Så push genom radiatorn och pull med en 150mm noctua i toppen. Datorn vart riktigt tyst när den kom på plats.

Har även bestället en backplate till grafikkortet, det såg oroväckande bångnande ut, så jag hoppas att en backplate kan hjälpa till. ...så det blir ett tredje läcktest när jag monterat det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

haha fyfan vilken fet radiator! Har samma chassi som dig, dom är ju en dröm att bygga i och blir fett sugen på att köra vattenkylning när jag ser dehär galleriet

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett härligt chassi att bygga i, gott om utrymme.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Snyggt bygge men minnena ser förjävliga ut, men annars ser det snyggt ut!

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Medlem

Minnena kommer från tiden när jag hade en stängt chassi, får väl byta ut till lämpligare färg!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Minnena kommer från tiden när jag hade en stängt chassi, får väl byta ut till lämpligare färg!

haha

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk

hur ser det ut med plats för rad i taket när du har den i fronten ?, får det plats en 240 ? :), sitter å bygger på en inköpslista för ett liknande projekt:)

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.