Behöver hjälp med MSI FM2-A751A-E53, defekt?

Permalänk

Behöver hjälp med MSI FM2-A751A-E53, defekt?

Hej!

Jag beställde ett mini-itx system av CDON för cirka 2-3 veckor sedan. Efter jag monterat ihop systemet så fick jag följande fel:

*Inkonsekvent roterande fläktar i systemet. (cpu samt sys-fan)
*Inkonsekvent minnesfelmeddelande vid felsökning med POST-högtalare (3 korta pip)
*Inkonsekvent fick jag ingen bild till skärmen
*Inkonsekvent fungerade systemet efter byte av ram. (Efter att bytt tillbaka så fortsatte systemet att fungera. Har provat 5 olika ramstickor i alla möjliga konfigurationer utan att få ett stabilt resultat)

Då jag faktiskt vid ett tillfälle lyckats få bild till monitorn så drog jag slutsatsen att det var moderkortet det var fel på.

Två teckor senare efter att ha beställt ett nytt moderkort av samma modell, (ville inte vänta på att få pengarna tillbaka för det andra) så fungerar inte heller systemet nu. Följande fel uppstår:

*Konsekvent ingen bild till monitor
*Konsekvent icke-roterande fläktar anslutna till moderkortet

Denna gång när jag felsökte så monterade jag även bort CPU-kylaren och satte fingret på proccesorn bara för att kolla om den ens arbetade något (ja den blev varm).

Jag monterade även bort proccesorn helt och hållet för att se om fläktarna kördes igång överhuvudtaget. Stendöda.

Slutsatsen jag drar nu är att jag har haft extrem otur och fått två defekta moderkort på raken. Om det var proccesorn det var fel på borde åtminståne fläktarna snurra igång och ett felmeddelande yttra sig i högtalaren.

Har jag tänkt fel nånstans?

Kan även tilläga att jag tagit ur systemet ur chassit vid felsökning och lagt på en bänk för att försäkra mig om att det inte rörde sig om ett eventuellt jordningsfel.

Permalänk
Medlem

Byggde med det moderkortet åt en kompis förra veckan. Funkade perfekt förutom att det tog ett tag innan vi fick bild till monitorn.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Provade nu att låta det stå på i några minuter utan resultat... nåja taack iaf

Permalänk
Medlem

Testat att bara köra en RAM sticka i?
Testat med ett externt grafikkort utöver AMD:s integrerade i APU:n?
Hur många watt ligger nätaggregatet på?

Men det låter tyvärr som du fått två måndags ex.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har du kollat att processorn är kompatibel med moderkortets bios rev?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin