Bitfenix introducerar Prodigy M för Micro ATX

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix introducerar Prodigy M för Micro ATX

Chassitillverkaren Bitfenix återintroducerar det populära chassit Prodigy och bygger om dess innandöme för att husera moderkort i formfaktorn Micro ATX och plats för upp till två grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de lyssnar på folks önskemål

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Sen tar man bort handtagen och så har man ett riktigt kompakt och (potetiellt) kraftfullt system.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Fortfarande ser det skitkonstigt ut med handtagen över hela lådan, tur att man kan ta bort i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut, det finns bara en sak som bekymmrar mig. Jag har ännu inte sett någon bild med hårddiskar monterade. hur många hårddiskar klarar chassit av och av vilka dimensioner?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ser riktigt intressant ut, det finns bara en sak som bekymmrar mig. Jag har ännu inte sett någon bild med hårddiskar monterade. hur många hårddiskar klarar chassit av och av vilka dimensioner?

De har en bild med hårdvara monterat i bildspelet. Men jag ser dock inte så mycket plats för t.ex. hårddiskar

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D CPU: Intel i5 4670K GPU: GTX 780 msi tf SLI RAM: Dominator Platinum 8GB 1866MHz Moderkort: Gigabyte G1.Sniper M5 Kylare: Corsair H100i PSU: Corsair AX760i

Permalänk
Medlem

Äntligen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bevisar ju lite hur överskattat det tidigare chassit har varit när ett ITX-chassi vars mål är att vara litet och smidigt är stort som ett mATX-chassi. Finns ATX-chassin som är mindre till och med, även om de är lite krystade.

Permalänk
Discokungen

Jag gillar att de förstörde det som gjorde Prodigy unikt. Men okej.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

perfekt! detta chassi är med nästa bygge! sli i en sådan liten burk! EYEGASM!

Permalänk
Hedersmedlem

Elegant design.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ser riktigt intressant ut, det finns bara en sak som bekymmrar mig. Jag har ännu inte sett någon bild med hårddiskar monterade. hur många hårddiskar klarar chassit av och av vilka dimensioner?

Kollar man på den här videon (runt 1:10) så syns vad som ser ut som monteringshål för två 3,5"-enheter på baksidan av moderkortsplåten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Jag är lite sådär mot ett chassie vars moderkort välkommen der upp-och-ner, annars välkomnar jag detta chassie varmt. Jag ska helt klart ha ett!

Permalänk
Medlem

Tycker layouten blev konstig. PSU'n matar chassits enda luftintag med varmluft? Känns som att den väl tilltagna bredden inte används alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag gillar att de förstörde det som gjorde Prodigy unikt. Men okej.

Vad var det exakt som gjorde det mer unikt jämfört med detta? Du får in mer komponenter och en mindre moderkortsstandard om man så vill.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Soft. Tyckte det var bra konstigt att de gjorde ett mITX-chassi som är större än många mATX-chassin, så jag dissade Prodigy personligen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det här öppnar ju dörren för dom med snabbare AMD system.
För det är ju brist på ITX AM3+ moderkort.

Permalänk

Hoppas dom gör ett något mindre chassi mer anpassat för mini-itx med

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Batman:

Vad var det exakt som gjorde det mer unikt jämfört med detta? Du får in mer komponenter och en mindre moderkortsstandard om man så vill.

Hela grejen med Prodigy är ju att moderkortet suttit på en platta i horisontell position. Här blir det trångt på ett helt annat sätt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Oj, äntligen börjar det hända saker. Nu är man på rätt spår.
Men vad är det för klumpiga handtag? Och bredden känns onödig.
Mer utrymme hade kunnat ges med plats för slim-dvd istället för 5,25".

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Varför måste knapparna vara på fel sida? Varför måste de ha satt alla komponenter på fel sida!? *hytter med näven*, om det inte vore för det skulle ju chassit vara perefkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Oj, äntligen börjar det hända saker. Nu är man på rätt spår.
Men vad är det för klumpiga handtag? Och bredden känns onödig.
Mer utrymme hade kunnat ges med plats för slim-dvd istället för 5,25".

Blir själv lite sugen på ett måste jag erkänna. Om det blir ett köp så kommer hållaren för 5.25" platsen vara det första som ryker!

mITX är lite för begränsande som huvuddator med bara 2 ram slots samt att man inte kan ha både grafik och ljudkort. så mATX är formfaktorn som är intressantast för mig just nu men där finns tyvärr väldigt få vettiga chassin till den sen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Sen tar man bort handtagen och så har man ett riktigt kompakt och (potetiellt) kraftfullt system.

Det är ju delvis handtagen som gör lådan unik. Bitfenix har ju andra liknande lådor utan handtag. Dessutom kan du ta bort handtagen på denna om du vill. Även om jag då tycker att lådan blir full som stryk då.

Personligen har jag inget emot att den är lite högre än andra m-ITX. Tror det är 10 cm jämfört med Fractal's motsvarighet. Dom 10 cm är inte avgörande för mig om jag får plats med lådan på höjden eller inte.

Gillar också moderkortets horisontella läge, känns mer naturligt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Tycker layouten blev konstig. PSU'n matar chassits enda luftintag med varmluft? Känns som att den väl tilltagna bredden inte används alls.

En av anledningen till att de inte ändrat bredden är för att det var just dimentionerna som folk tycker var snyggt.

Permalänk

Äntligen! Nu ska bara moderkortstillverkarna inse att dom gärna får köra sina "top of the line"-kort lika fullsmetade med funktioner i µ-ATX formfaktorn som i m-ITX, ATX osv. Märkligt att alla lite dyrare m-ITX-kort har exempelvis inbyggd BT, inte ens dom dyraste µ-ATX-korten har det. Men det är väl kanske inte en så populär formfaktor som man vill tro...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Sen tar man bort handtagen och så har man ett riktigt kompakt och (potetiellt) kraftfullt system.

Borde gå att fulmodda bort dem, fram med en dremel/såg, köp lite apparatfötter från ebay/valfri kinasida och du har ditt "riktigt kompakta och (potetiellt) kraftfulla system".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

En sån här ska jag ha när de släpps. Dock tycker jag att de kunde plockat bort cd-läsaren i fronten. Använder folk fortfarande sånt liksom? Iaf erbjuda två olika version, en med cd och en utan.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Borde gå att fulmodda bort dem, fram med en dremel/såg, köp lite apparatfötter från ebay/valfri kinasida och du har ditt "riktigt kompakta och (potetiellt) kraftfulla system".

Dom behöver inte sågas bort, går att ta loss ganska enkelt, blir bara lite fult utan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

En sån här ska jag ha när de släpps. Dock tycker jag att de kunde plockat bort cd-läsaren i fronten. Använder folk fortfarande sånt liksom? Iaf erbjuda två olika version, en med cd och en utan.

Kanske inte.
Men många vill använda t.ex fläktkontrollers eller kortläsare.
Puls att det ju finns massor av andra saker som passar i en 5.25" slot.

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog letade jag igår ett bra tag just efter denna version Prodigy M och Googla rätt mycket eftersom jag kom ihåg när Jonas presenterade den på mässan.