SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Köpråd TV runt 6000kr

Då var det dags att skaffa sig en ny tv och som alltid är det sjukt svårt att välja.
Har kollat runt lite och kommit fram till dessa två, en plasma och en lcd:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1725674
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116

Har också läst lite kring plasma vs lcd och har väldigt svårt att välja.. Visst kan jag mörklägga rummet helt men vill jag göra det varje gång jag ska kolla tv? Hur presterar plasman i lite ljusare tillvaro? Är samsung tvn ett bättre val för en allround tv?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag kör med föregångaren till panasonicen och jag har inga problem med ljusa rum, det är om solen står på direkt på tv:n som det kan bli tråkigt men det löses enkelt för en kostnad på c:a 99:- (rullgardin eller liknande).

Jag väljer plasma för den härliga svärtan och för mig blir det panasonic igen då jag är riktigt nöjd med just deras plasma.

Har haft Lg och samsung lcd men blir inte riktigt nöjd med bilden även om samsungs modeller är riktigt bra. Lg blir det antagligen aldrig igen, kör Sony på 2 lcd som är kopplade till datorer.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kör med föregångaren till panasonicen och jag har inga problem med ljusa rum, det är om solen står på direkt på tv:n som det kan bli tråkigt men det löses enkelt för en kostnad på c:a 99:- (rullgardin eller liknande).

Jag väljer plasma för den härliga svärtan och för mig blir det panasonic igen då jag är riktigt nöjd med just deras plasma.

Har haft Lg och samsung lcd men blir inte riktigt nöjd med bilden även om samsungs modeller är riktigt bra. Lg blir det antagligen aldrig igen, kör Sony på 2 lcd som är kopplade till datorer.

Skönt o höra! TVn kommer inte utsättas för direkt solljus så antar att jag kan vara lugn. Mörkläggningsgardiner har jag som kan användas i värsta fall.

Hur är det med inbränningar på plasma nu för tiden, något du varit med om? Kommer ju självklart inte låta statiska bilder stå på länge och då kanske man inte behöver oroa sig så mycket över det?

Permalänk
Medlem

Siba har 20% rabatt på de flesta lagerförda tv-apparaterna idag. Du behöver siba kort alternativt teckna ett när du köper. Var själv och plockade upp en LG 47" LED för ca 4600kr. Såg även att de hade ett par Panasonic plasma hängandes där. Bara ett tips om du har nära till SIBA.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag vet att det talas mycket för plasma i den här forumkategorin men sett till att det knappt finns någon plasma i butikerna så känns det ju som att slaget är rätt förlorat för den tekniken? Verkar ju i butik som att LCD har vunnit för länge sedan.

Jag kollade lite för skojs skull i butik och det verkade ju som att plasman hade intensivare färger (vilket inte behöver vara en fördel beroende på huruvida det är rätt färger eller inte) men jag tror de andra upplevdes som klarare ändå? Var väl bättre flyt i rörelserna på dem med även om det stod typ 600 Hz sub field blaha på plasman. På tal om det som verkar de ju ha olika lätt att få artefakter och på en del skärmar verkade ju panoreringar leda till att bilden såg "ihoptryckt mot mitten" ut? Ingen effekt jag hade velat ha. Personligen tycker jag att Grundigapparaterna verkar göra det snyggt fast det bara står 100 Hz på dem. Någon som har koll på vad för slags panel (IPS/VA) det sitter i dem?

Personligen hade jag nog hellre köpt en projektor än en plasma för typ 12000 kr eller så.

Nu är väl apparaterna olika inställda i butik men jag kanske hade varit mer inne på att faktiskt titta och välja efter eget huvud annars.

... det är inte pojken som har formulerat texten som har skrivit inlägget.

Edit: Ah, Elgiganten kanske det var. Nästintill samma lika.

Skall man anta att vision 8 är bättre än 7 som är bättre än 6? De jag kollade på var 6 och 7 men en 46" vision 8 är billigare än en vision 7a.

Här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1390423

Är den sämre än Samsungen?

Edit igen: LG-panel i 55" Grundig som Ljud och bild testade här: http://www.ljudochbild.se/test/grundig-55-vle-9270
Så kanske är *IPS i deras då? Om de inte kör olika då :), jag tycker de ser bra ut i butik iaf. Kanske upplevs som ett tristare märke som om det spelar någon roll?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Theez:

Skönt o höra! TVn kommer inte utsättas för direkt solljus så antar att jag kan vara lugn. Mörkläggningsgardiner har jag som kan användas i värsta fall.

Hur är det med inbränningar på plasma nu för tiden, något du varit med om? Kommer ju självklart inte låta statiska bilder stå på länge och då kanske man inte behöver oroa sig så mycket över det?

Risken för Inbränningar är minimal jämfört med för 10 år sen, har barn själv som har en tendens till att pausa statiska bilder alldeles för ofta män än så länge märks inget. Har varit med om inbränning på min gamla plasma för c:a 7 år sedan. Då körde man myrornas krig i 1 timme sen var det borta.
Så det hade jag inte oroat mig för

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord