Avinstallera program - Hittar inte i kontrolpanelen

Permalänk

Avinstallera program - Hittar inte i kontrolpanelen

Hej!

Vill avinstallera McAfee & Intels antistöldtjänst (windows 8). Hittar inte programmet i "lägg till och ta bort program" och det räcker uppenbarligen inte med att ta bort genvägen. Hur går jag tillväga för att ta bort detta program?

Tack!

Permalänk

Säker på att de finns kvar på datorn? Gå in i C och leta upp programmets uninst fil.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

Hej!

Vill avinstallera McAfee & Intels antistöldtjänst (windows 8). Hittar inte programmet i "lägg till och ta bort program" och det räcker uppenbarligen inte med att ta bort genvägen. Hur går jag tillväga för att ta bort detta program?

Tack!

start>dator>avinstallera ändra program fliken ovan din/a ssd/hdd, titta så ser du eller så skriver du avinstallera i sök

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Säker på att de finns kvar på datorn? Gå in i C och leta upp programmets uninst fil.

Intels antistöldtjänst är borta efter en omstart. Det som är kvar är "McAfee Anti-Theft" som jag hittar om jag söker på namnet på windows 8 startmenyn (där alla appar finns). Dessutom hittade jag dessa:
C:\Program Files\mcafee
C:\Program Files\McAfeeEx

Jag prövade att högerklicka på mapparna och välja "ta bort" men det gick inte för programmet är tydligen öppnat någon annanstans.

Skrivet av 007onex:

start>dator>avinstallera ändra program fliken ovan din/a ssd/hdd, titta så ser du eller så skriver du avinstallera i sök

Jag förstod inte detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

Hej!

Tack!

Skrivet av Purjobonden:

Intels antistöldtjänst är borta efter en omstart. Det som är kvar är "McAfee Anti-Theft" som jag hittar om jag söker på namnet på windows 8 startmenyn (där alla appar finns). Dessutom hittade jag dessa:
C:\Program Files\mcafee
C:\Program Files\McAfeeEx

Jag prövade att högerklicka på mapparna och välja "ta bort" men det gick inte för programmet är tydligen öppnat någon annanstans.

Jag förstod inte detta

så nyss att du hade w8 men när du är inne på dator så kan du se under adress fältet några flikar

Permalänk
Skrivet av 007onex:

så nyss att du hade w8 men när du är inne på dator så kan du se under adress fältet några flikar

Jag är nog trög..
Under adressfältet finns hårddiskarna, enheter med flyttbara lagringsmedia och nätverksplatser. Förstår inte vad du pratar om

Permalänk

Öppna diskenhet "C" och gå till mappen där du kan hitta McAfree, i den mappen bör det även finnas en fil som heter "uninstall" eller något liknande.

mappen jag menar brukar heta antingen "program" eller "program (X86)"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Öppna diskenhet "C" och gå till mappen där du kan hitta McAfree, i den mappen bör det även finnas en fil som heter "uninstall" eller något liknande.

mappen jag menar brukar heta antingen "program" eller "program (X86)"

Det finns ingen fil som heter uninstall. Minns dock att det fanns en förut, som jag dubbelklickade på, men ingenting hände. Efter att jag försökte ta bort mapparna så togs några filer bort, förutom de som inte gick att tas bort. Nu finns det några filer kvar i varje mapp, och de går inte att få bort genom att trycka på ta bort. Hoppas du vet hur man löser detta.

Permalänk

Kan du starta programmen?

Visa signatur

Permalänk

Kan du starta programmen?

Nej, söker jag på "McAfee" kommer programmet upp (där alla appar finns) men inget händer när jag trycker på ikonen förutom att app-sidan går ner och google chrome (sweclockers) kommer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

Det finns ingen fil som heter uninstall. Minns dock att det fanns en förut, som jag dubbelklickade på, men ingenting hände. Efter att jag försökte ta bort mapparna så togs några filer bort, förutom de som inte gick att tas bort. Nu finns det några filer kvar i varje mapp, och de går inte att få bort genom att trycka på ta bort. Hoppas du vet hur man löser detta.

Återställ från papperskorgen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Återställ från papperskorgen.

Fan också.. jag har rensat papperskorgen :x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan du installera McAfee-programmet på nytt?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Kan du installera McAfee-programmet på nytt?

Via deras hemsida? Ja det borde väl gå. Men varför ska jag göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

Då får du tillbaka den uninstall-fil som du nu saknar men behöver. Dessutom är det ofta lätt att avinstallera något som precis har installerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

För att du inte lyckats avinstallera programmet, bara förstöra installationen genom att ta bort några filer istället för allt. Om du ominstallerar borde programmet börja funka som vanligt igen, vilket kan göra det lättare att bli av med på rätt sätt.

Jag har för mig att just antivirusprogram inte brukar gå att avinstallera på "vanligt" sätt, för att minska risken att virus gör det eller något sådant...
När jag skulle avinstallera ett antivirusprogram förut (kommer ej ihåg vilket det var) så var jag i alla fall tvungen att gå in på deras hemsida och ladda ner avinstallationsfilen, och då gick det helt smärtfritt.

Permalänk

Okej det låter logiskt, men jag vet inte vad jag ska ladda ner. Finns så mycket att välja på ju..
http://home.mcafee.com/store/free-antivirus-trials

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att man får bra hjälp i McAfees forum för Anti-theft och kan avinstallera med hjälp av något specialprogram:
https://community.mcafee.com/message/300730

Annars står det här hur man installerar på nytt: http://service.mcafee.com/FAQDocument.aspx?lc=1033&id=TS10146...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjobonden:

Du skulle inte tagit bort mappen på vanligtvis... Nu vet du det inför framtiden.

Det du kan testa är att:
1) starta datorn i felsäkert läge. Då ska inte programmet du vill ta bort startas och du kan ta bort mappen som du försökte förut.
2) gå till mapparna appdata och roaming och kolla o programmet har några mappar där, radera även dessa då. Kolla även i "Dokument" om det finns i W8.
3) starta om datorn och kör något program för att rensa registret. Du måste få bort de rader som kan tillhöra det du vill ta bort.

När du gjort som du gjort så måste du helt enkelt manuellt leta upp programmets mappar och filer som ofta finns utspritt på flera olika platser. Det kan även fungera att ladda ner filen för programvaran och installera om/reparera installationen. Om du kan det bör det sedan gå att avinstallera via kontrollpanelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

EDIT:
Efter en windows uppdatering på typ en halvtimme (som gick snabbt för en gångs skull) gick ikonen bort! Tack så mycket!

Extrafråga:
Behöver man installera windows update? De kommer nästan dagligen och jag har inte märkt att de gör något vettigt? Tack!

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att hålla Windows (liksom andra program) uppdaterat så att man inte har några säkerhetshål i datorn som kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Om du får påminnelse varje dag om uppdatering låter det som att du använder Defender som antivirusprogram och det är dess uppdateringar som kommer. Naturligtvis måste man hålla ett antivirusprogram uppdaterat så att det kan skydda datorn.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Det är viktigt att hålla Windows (liksom andra program) uppdaterat så att man inte har några säkerhetshål i datorn som kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Om du får påminnelse varje dag om uppdatering låter det som att du använder Defender som antivirusprogram och det är dess uppdateringar som kommer. Naturligtvis måste man hålla ett antivirusprogram uppdaterat så att det kan skydda datorn.

Tack