Vill lära mig göra egen hemsida.

Permalänk
Medlem

Vill lära mig göra egen hemsida.

Hej! För länge sen gjorde jag en hemsida som bara var på skoj. Men nu så vill jag göra det på riktigt.
Tog ett snack med pappa och frågade vad han tyckte att jag skulle använda den till. Då sa han att jag kan använda den till att skriva lite om liv och så typ. Men fört så vill jag göra en sida med typ roliga bilder som test.

Så har någon tips på en sida där jag kan lära mig göra en egen hemsida?

Alla tips är välkomna!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swezfug:

Hej! För länge sen gjorde jag en hemsida som bara var på skoj. Men nu så vill jag göra det på riktigt.
Tog ett snack med pappa och frågade vad han tyckte att jag skulle använda den till. Då sa han att jag kan använda den till att skriva lite om liv och så typ. Men fört så vill jag göra en sida med typ roliga bilder som test.

Så har någon tips på en sida där jag kan lära mig göra en egen hemsida?

Alla tips är välkomna!:)

codecademy.com
Html

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

http://monkeytoys.com/htmlkurs/
Där lärde jag mig grunderna

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

codecademy.com
Html

Skrivet av alatan:

http://monkeytoys.com/htmlkurs/
Där lärde jag mig grunderna

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Mycket nyttigt här:

http://w3schools.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skulle väl själv säga att HTML Dog är ett bra hjälpmedel;

http://htmldog.com/

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

rekommenderar varmt codecademy.com

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk

Finns många hörn på internet att lära sig. Här är några (@youtube) som jag kommer på:

Adam Khoury (Inte världens bästa/renaste kod, men du lär dig massvis).
opticalefxx (Mer randomgrejer, ofta Javascript).
betterphp (Mycket PHP, verkar dock vara inaktiv numer).
phpacademy (Mycket PHP, även andra webbspråk).

Bra nätverk också är Tutsplus-nätverket, mer specifikt nettuts+ och webdesigntuts+. Om du vill ha mer från dem så finns det även tuts+ premium med apmycket tuts.

Komplettera dessa med tidigare svar om codeacademy och w3schools så har du nog en okej grund att stå på.

Generellt tips är att börja redan nu med nya tekniker, dvs HTML5 & CSS3.

Visa signatur

Mh-hm!

Permalänk
Medlem

Okej tack alla för era tips. Dom uppskattas verkligen!:)

Permalänk
Medlem

Grundläggande är att du tänker ut ett bra syfte med sidan (om du vill ha fler besökare än familjemedlemmar och kompisar).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Eller inte! http://www.w3fools.com/

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

http://monkeytoys.com/htmlkurs/
Där lärde jag mig grunderna

Vad du än gör TS, använd inte denna värdelösa sida. Koden är urgammal och skitdålig.

Permalänk
Medlem

Det finns många guider på internet, som nämnt verkar codeacademy vara en bra start.

Om du är helt ny på området så kan det vara en idé att inte tänka alldeles för mycket på innehållet redan nu. Fokusera istället på att lära dig HTML, CSS i första hand och sedan JavaScript - dessa tre komponenter hör väl mer eller mindre till de mest grundläggande byggstenarna. När du känner att du behärskar dessa tillräckligt kan det vara läge att gå vidare till mer avancerade grejer.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Vad du än gör TS, använd inte denna värdelösa sida. Koden är urgammal och skitdålig.

Dålig? Jag använder samma koder jag lärde mig där än idag och det funkar utmärkt. Han snyggade upp sidan för ungefär ett år sedan och då kanske han även skrev om delar av guiden.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Dålig? Jag använder samma koder jag lärde mig där än idag och det funkar utmärkt. Han snyggade upp sidan för ungefär ett år sedan och då kanske han även skrev om delar av guiden.

Okej, du kan ju visa upp nåt av dina mästerverk så man kan få se hur mysig koden är att läsa. Använder du tables år 2013 också? Antar att din sida är riktigt högt rankad på Google, den är säkert jätte SEO-vänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Okej, du kan ju visa upp nåt av dina mästerverk så man kan få se hur mysig koden är att läsa. Använder du tables år 2013 också? Antar att din sida är riktigt högt rankad på Google, den är säkert jätte SEO-vänlig.

De liter mer välgjorda sidorna jag gjort är tyvärr privata, dvs inget jag lägger upp på Sweclockers som sedan kan kopplas till mig.
Visst, tables använder jag ej. Poängen med att jag länkade sidan är att för att TS ville lära sig grunderna har jag uppfattat det som. Är man ny på området kanske man inte vet att man skriver ex,

<html> <head> </head> <body> </body> </html>

Att lägga till bilder och färger om man inte använder CSS.

Jag kan garantera dig att jag dom sidorna ligger mycket högt rankade på Google inom sina områden.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

De liter mer välgjorda sidorna jag gjort är tyvärr privata, dvs inget jag lägger upp på Sweclockers som sedan kan kopplas till mig.
Visst, tables använder jag ej. Poängen med att jag länkade sidan är att för att TS ville lära sig grunderna har jag uppfattat det som. Är man ny på området kanske man inte vet att man skriver ex,

<html> <head> </head> <body> </body> </html>

Att lägga till bilder och färger om man inte använder CSS.

Jag kan garantera dig att jag dom sidorna ligger mycket högt rankade på Google inom sina områden.

Man bör lära sig rätt från början och att lägga till bilder och färger med HTML är bara fel, det sköter du med CSS. Så du skippar doctype? Hur bra renderas dina sidor i olika webbläsare?

Varför vill man lära sig gammalt skit när man ändå måste lära sig det nya och fräscha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Man bör lära sig rätt från början och att lägga till bilder och färger med HTML är bara fel, det sköter du med CSS. Så du skippar doctype? Hur bra renderas dina sidor i olika webbläsare?

Varför vill man lära sig gammalt skit när man ändå måste lära sig det nya och fräscha?

Jag hade brått när jag skrev det. Man ska som du säger sköta det med CSS men det skadar inte att kunna båda.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag hade brått när jag skrev det. Man ska som du säger sköta det med CSS men det skadar inte att kunna båda.

Jag har aldrig kodat en layout i tables, däremot har jag gjort det med CSS. Jag tänker aldrig lära mig koda en layout i tables eftersom det är helt onödigt att kunna. Så åter igen, varför lära sig en massa gammal skit som man inte kommer ha någon användning för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag har aldrig kodat en layout i tables, däremot har jag gjort det med CSS. Jag tänker aldrig lära mig koda en layout i tables eftersom det är helt onödigt att kunna. Så åter igen, varför lära sig en massa gammal skit som man inte kommer ha någon användning för?

För att det kan vara kul och intressant. Du kanske inte tycker det, så ge fan i vad andra vill lära sig och tycker är kul.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

För att det kan vara kul och intressant. Du kanske inte tycker det, så ge fan i vad andra vill lära sig och tycker är kul.

Du lipar ju floder så fort man kritiserar hemsidan så jag antar att det är du som skapat den. Varför i hela fridens namn vill man lära sig utdaterad HTML? Ja, om man är helt dum i huvudet så börjar man såklart med att lära sig en utdaterad version av HTML.

Din hemsida lär ut en massa saker fel, t.ex. nämns ej doctype, deklarering av teckenkodningen eller lang-attributet. Tagsen är skrivna med versaler. CSS är helt uteslutet och ni utgår från att man ska styla hemsidor enbart med HTML.

Hur tror du TS känner sig när han skapat en jättefin sida där han stylat allt med HTML och sedan upptäcker han att alla som besöker hans hemsida med uppdaterade browsers (HTML5) bara ser en enda jävla röra eftersom HTML5 inte ens stöder font-taggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Du lipar ju floder så fort man kritiserar hemsidan så jag antar att det är du som skapat den. Varför i hela fridens namn vill man lära sig utdaterad HTML? Ja, om man är helt dum i huvudet så börjar man såklart med att lära sig en utdaterad version av HTML.

Din hemsida lär ut en massa saker fel, t.ex. nämns ej doctype, deklarering av teckenkodningen eller lang-attributet. Tagsen är skrivna med versaler. CSS är helt uteslutet och ni utgår från att man ska styla hemsidor enbart med HTML.

Hur tror du TS känner sig när han skapat en jättefin sida där han stylat allt med HTML och sedan upptäcker han att alla som besöker hans hemsida med uppdaterade browsers (HTML5) bara ser en enda jävla röra eftersom HTML5 inte ens stöder font-taggen.

Jag har verkligen inte skapat den sidan. Jag ville endast tipsa om fler sidor än vad andra hade länkat, där man kan snappa upp nyttiga saker.

Citat:

Det är ungefär 16 år sedan HTML på Svenska lades ut på nätet för första gången.

För 16 år sedan hade jag inte ens gått ut lågstadiet.

Då jag inte läst guiden på många år kom jag inte ihåg vad som stod på sidan, endast att det var den första sidan jag lärde grunden i HTML ifrån. Nu har jag läst den ännu en gång och håller med till viss del att den är utdaterad.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag har verkligen inte skapat den sidan. Jag ville endast tipsa om fler sidor än vad andra hade länkat, där man kan snappa upp nyttiga saker.

För 16 år sedan hade jag inte ens gått ut lågstadiet.

Då jag inte läst guiden på många år kom jag inte ihåg vad som stod på sidan, endast att det var den första sidan jag lärde grunden i HTML ifrån. Nu har jag läst den ännu en gång och håller med till viss del att den är utdaterad.

Jag menar inget illa med detta men om man inte vet vad man pratar om så är det bättre att vara tyst än att yttra sig. Visst, sidan ger fortfarande en inblick på vad HTML är och hur det används, men informationen är som sagt utdaterad och det är dumt att använda sig av sådan information.

Vi skiter i det här nu så att tråden inte blir helt nersmutsad.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att göra medan du lär dig.

Det är urtråkigt att traggla övningar eller läsa böcker - Gör bara!

Vill du ha en sida med två bilder, ta reda på hur du får dit två bilder!

Vill du sen lägga text till höger om bilden, ta reda på det - Låt ditt kunnande växa fram organiskt, medan du jobbar med någonting du vill skapa, så att du får belöning hela tiden, nämligen att det du skapar tar form.

Det är helt överlägset att lära sig på det sättet jämfört med att köra massa övningar.

Kolla på hur andra har gjort, kopiera rakt av, sen ändrar du till din egen grej. Justera i taggar, se vad som händer etc etc. För att bli en bra författare läser man massor. Precis samma med kod eller design - Kolla på mycket design, läs mycket kod, testa, lek, gör fel, gör om, ha roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Intressant...tack för informationen om att W3Schools inte verkar hålla måttet alla gånger. Men jag tror ändå att jag kommer att fortsätta rekommendera sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Intressant...tack för informationen om att W3Schools inte verkar hålla måttet alla gånger. Men jag tror ändå att jag kommer att fortsätta rekommendera sidan.

Som professionell webutvecklare måste jag bara säga: NEJ. Jag kommer arbeta med människorna som har lärt sig fel tack vare den här skitsidan. Programmering är redan svårt nog som det är, och det är lätt att lära sig fel saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Intressant...tack för informationen om att W3Schools inte verkar hålla måttet alla gånger. Men jag tror ändå att jag kommer att fortsätta rekommendera sidan.

Det låter ju jävligt puckat.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackOdd:

Som professionell webutvecklare måste jag bara säga: NEJ. Jag kommer arbeta med människorna som har lärt sig fel tack vare den här skitsidan. Programmering är redan svårt nog som det är, och det är lätt att lära sig fel saker.

Var skulle du rekomendera att man tittar ifall man är intresserad av HTML5, CSS, PHP och MySQL? Har du någon sida du brukar kika på?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Var skulle du rekomendera att man tittar ifall man är intresserad av HTML5, CSS, PHP och MySQL? Har du någon sida du brukar kika på?

MDN är rätt standard för HTML/CSS/JS https://developer.mozilla.org/en-US/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Det låter ju jävligt puckat.

Tackar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.