För er som YouTube strula med Telia Fiber

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att i Västra Götaland så har Yahoo och några andra sidor som jag inte minns upptäckt mig som dansk tidigare, för några år sedan långt innan jag skaffade fiber.
Just nu upptäcker Google mig i Trollhättan vilket är close enough (5 mil) och några andra sidor som upptäcker mig fel tror jag inte att jag stött på nyligen mer än detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Telia fixar det genom att kontakta Google, så jo. Det är inte mitt ansvar att lösa problematiken som Google och Telia har gemensamt så då bollar jag över pucken till Telia då jag är deras kund.

Så jo, Telia kan "fixa" något genom att kontakta Google ang. detta (ännu en gång).

I det här fallet så är du väl brukare av Googles tjänster?
Du har en relation med Google och du upplever att det är deras tjänst som inte fungerar?
Resonerar du på samma sätt om t.ex sweclockers ligger nere? Anser du att det är Telias sak att fixa även detta?

För övrigt är jag övertygad om att Telia har tagit kontakt med Google. Många, många gånger.
Men faktum kvarstår: Google bestämmer över sina servrar och lastbalanserare. Och vill de att du ska styras till Köpenhamn så kommer du styras till Köpenhamn. Och detta oavsett vad du, jag eller Telia tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Telia fixar det genom att kontakta Google, så jo. Det är inte mitt ansvar att lösa problematiken som Google och Telia har gemensamt så då bollar jag över pucken till Telia då jag är deras kund.

Så jo, Telia kan "fixa" något genom att kontakta Google ang. detta (ännu en gång).

Om ni hade läst tråden så hade ni sett svaret från Telia där de förklarar vad som är fel, vad de har gjort och vad som återstår för att det skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Ville bara uppdatera att detta funkade i några dagar men nu är dåligt igen för mig

Funkar inte för mej heller...

Har grova problem att spela upp ett av mina egna klipp (finlandsrally), ibland funkar de lägsta upplösningarna, ibland inte:

Permalänk
Medlem

xx.xx.xxx.xxx => teliasonera-hem1

Bor förövrigt i Dalarna.

Permalänk
Skrivet av Giuffria:

xx.xx.xxx.xxx => teliasonera-hem1

Bor förövrigt i Dalarna.

Samma här, bor i medelpad. Förövrigt så är hem1 = Helsingfors

Permalänk
Medlem

Sitter på BBB's "Turbo-DSL" som det fint en gång i tiden hette

Får ut runt 60/20 och Youtube för mig går sinnessjukt slött och HD kvalité är ju inte ens att prata om.
Detta gäller på alla mina enheter, Surfplatta som PC.

Får iallafall ut detta genom länken

XX.XXX.XX.XX => fra07x01 : superx_isp_number: 3

Permalänk

Har telia fiberlan 100/100. Jag får arn1 i slutet.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Skrivet av Kalleable:

Har telia fiberlan 100/100. Jag får arn1 i slutet.

Samma här , Har oxå telia fiberlan 100/100.
Vart ändrat till arn1 nu i helgen för min del och det funkar mycket bättre nu.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

cph1 30mbit vdsl telia funkar bajs ^^

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Telia Kundservice Jag har problem med www.Twitch.tv att streama 720p+ videor, bilden laggar men ljudet funkar perfekt.
Jag har 100/50. Jag har även teliasonera-cph1 på YouTube..

Ingen som har detta också?

Permalänk
Medlem

Sedan jag gjorde fixen har Youtube hängt sig som bara fan när jag laddar in dem för första gången och play/pause fastnar på skärmen, allt står stilla och ingen går att trycka på och så vidare men F5:ar jag en eller två gånger så går det och är inga problem att se i högre kvalité verkar det oftast som så det är väl lite svårare att få igång men sedan går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR_FREDDY50:

Telia Kundservice Jag har problem med www.Twitch.tv att streama 720p+ videor, bilden laggar men ljudet funkar perfekt.

Samma här.

Visa signatur

i7 3820 utan k @ 4.7 GHz | NH-D14 SE2011 | Asrock extreme 4 | 2xSLI N580 XE 3GB | 810 switch | Corsair AX1200 | Vengeance 1600 8gb

(Har läs/skrivsvårigheter)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har Boxer ADSL 8mbit, men det är Boxer som hyr in sig på Telias Fiber, för kollar man upp min adress så är det Teliasonera... (Med tanke på vilken låg bitrate Youtube har i 720p/1080p material räcker detta gott för att stream'a full HD... som ni kommer få se

Anyway, även jag ligger på 81.230.1XX.XXX => teliasonera-cph1 och Youtube har laggat as, kan aldrig strömma 720p format, trots att jag har bandbredd till det. Och även 480p material hänger sig.

Men jag har hittat en lösning!
Den är dock lite fishy, men låter dig alltid att strömma 1080p eller Native/Orginal, sålänge du har bandbredden!
När man gjort det några gånger, så går det utav bara farten.

Såhär gör jag;

Öppna länken på Youtube som ni vill streama utan lagg.
I detta exempel tar jag en BF4 Gameplay video som har 1080p kvalitet tillgänglig.
Kopiera videon’s URL.

Gå till www.keepvid.com och klistra in länken som du nyss kopierade från tuben.
Du behöver inte vara kvar på Youtube längre.
Klicka ”DOWNLOAD”

En Java-applet kommer laddas (du måste ha Java Runtime installerat)
Acceptera ”risken” och välj Kör.

Samtliga videoformat och kvalitetsalternativ visas nu som finns tillgängliga för nedladdning.
Java-applet’en du nyss körde fungerar nu som proxy och blir mellanhand mellan dig och Youtube. (där det finns brandbredd)

Så fort nedladdningen startar, kan uppspelningen starta.
Klicka på den markerade pilen och välj ”Visa i mapp” (om du kör Chrome) – kunde inte få detta på bild av någon anledning, så ni får visualisera 

Bara du vet om att du har den tillgängliga bandbredden för att stream’a en viss kvalitet kan du köra igång, vet du att du är på gränsen, låt nedladdningen gå en liten stund och gå sedan vidare till det sista steget.

Starta nu VLC och dra in den inkompletta filen till VLC-fönstret…

Eller dubbelklicka på filen och välj att öppna den okända filtypen med VLC…

Och ta-da!, full hd ström
Kan pausas, spolas (så långt man hunnit i download’en) osv.

Enjoy!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ligger via glocalnet/telenor och pendlar mellan ams (Amsterdam) och arn (Arlanda). Tycker det fungerar bra överlag

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört med fixen ett tag och vilken skillnad! Det är som dag och natt.
Du ska ha ett stort tack för det här. Nu kan man kolla 720p hela tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Fungerar det bara med VLC eller kan jag använda Media Player Classic?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mars SSX:

Fungerar det bara med VLC eller kan jag använda Media Player Classic?

Hur svårt är det att prova om du har MPC ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är tillbaka på cph1, funkade kanske i 1 vecka perfekt. Inget har ändrats i host filen.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Ja verkar som att google/youtube har lite andra större problem just nu.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kör min "lösning" då tills dess att riktig proxy fungerar...

Alt. så köper ni in er på en VPN med bandbredd (inte dold.se eller predator) och får då en öppen länk med kräm i till tuben och annat allt på nätet. Dessutom gömmer ni ert IP från andra nyfikna idioter.

Jag har detta till en server i Amsterdam med 1gbit/300mbit - och med mina skära 8/1 så klarar jag mig ganska bra.
Kanske skall börja med den istället på heltid för ful-lösningen jag kört innan

Visa signatur

Permalänk

Har haft det sen början av året.
Har testat alla tillägg som folk rekommenderar, men inget funkar bra.
Så jag kör med en simpel proxy. Funkar hur bra som helst
http://www.proxfree.com/youtube-proxy.php
Bara lägga in sin länk och börja glo i 1080p utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

Ligger fortfarande på arn1 men nu är det segt som sirap igen.

Edit: testade att tvinga fram ipnr byte och då hamnar jag på cph1 igen även om det inte spelar någon större roll iom att det är segt på arn1.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Oh så segt att man inte ens kan se på sweclockers recensioner utan att det ska bryta för att buffra i evighet :/
Vill se en lösning på detta snarast.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag har arn1 och kan numera se på 1080p på youtube med en fin buffer. 100/100 västra götaland.

Skrivet av MR_FREDDY50:

Jag TROR inte det är hos Telia det ligger utan twitch har en massa problem med laggiga streams. Testa att refresha streamen ni har problem med så kan det lossna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har följt tråden ett tag och från början så funkade hosts-fixen, sen efter någon vecka hamnade jag på arn1, men nu sedan i morse är jag tillbaks på cph1 och hosts-fixen funkar inte heller :/

Permalänk
Skrivet av MR_FREDDY50:

Jag har Bahnhof 100/100 och på 720p+ laggar både ljud samt bild. 1080 laggar dock ingenting?!

Permalänk

teliasonera-cph1 för mig med. Det förklarar varför det går så extremt dåligt på youtube. Sitter på ADSL

Vet någon om telia jobbar på att fixa detta eller är det kanske dags att byta operatör?

Permalänk

Jag har haft samma problem i evigheter. Men sedan slog det mig..
Jag använder ett Chrome plugin vid namn Hola Unblocker för att komma åt amerikanskt innehåll på Netflix.
Där finns även en funktion för att "unblocka" Youtube. (Vilket antagligen fungerar som att köra en vpn/proxy. Men endast genom en knapptryckning,)

Så jag tänkte att det skadar inte att prova.. och tänka sig. Nu funkar Youtube alldeles utmärkt för mig. Helt utan buffringar alls.

Pluginet finns här

Hoppas det löste även era problem med Youtube!

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Jag har arn1 och kan numera se på 1080p på youtube med en fin buffer. 100/100 västra götaland.

Jag TROR inte det är hos Telia det ligger utan twitch har en massa problem med laggiga streams. Testa att refresha streamen ni har problem med så kan det lossna.

Okej. Har snackat med twitch och dom håller på att få servrar i Stockholm nu så då borde det bli bättre