Permalänk
Medlem

Bästa sätt att göra hål i alu?

tjo !

Tänkte borra massa hål för intag i botten av chassit å placera en 140mm fläkt

å frågan är vad är det för något jag bör använda?

chassit är 1,5 mm tjock högkvalitativ borstad aluminium

Har en skruvdragare å öm.. en slagborr ?

finns det ingen borr man kan använda som gör fina hål å så
å som eventuellt en skruvdragare kan ha (något från Biltema/jula) ?

hur stora bör alla hålen vara å så , finns det nå pattern man bör följa för att göra hålen eller kan man bara köra random .

om det finns nåt annat tips också på så att det blir snyggt å så lämna gärna det
vill bara slippa typ inåt bucklade borr hål i plåt

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Mät och markera upp fläkten och fläkthål, ta en vinkelslip eller en dremel och kapa ut löftflödeshålet, borra hål för skruvarna och sätt ett fläktfilter/galler på utsidan och fläkten på insidan?

Låter svinjobbigt att borra en massa hål för luftflödet

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket svårt att handborra det, speciellt om du har en ren slagborr så är det omöjlig att borra i plåt och du kan lika gärna slå hål med en hammare för det blir ungefär lika fula hål, de är bara för att borra i betong och sten så jag hoppas du menade en borr som går att ställa om mellan borr och slagborr, ska du borra en massa hål tätt och i nått mönster så behövs en pelarborr eller nån nc maskin för det är oerhört svårt om det ska bli snyggt annars, jag tycker du ska ta upp ett stort hål och montera dit galler/damfilter istället.
http://www.inet.se/kategori/137/flaktgaller

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan använda ett dosborr.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid testa att borra i en annan bit aluminium med en träbit bakom och se hur det blir?

Permalänk
Avstängd

Om du nu vill göra som du vill så skulle jag köpa något fräsverktyg eller försänkare.. typ denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Forsankare/Forsa...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Entusiast

Jag är böjd att hålla med de andra, ett stort hål + galler är nog det du lättast får bra resultat med. Och om det nu ska vara i botten så lär ju ingen se hålet ändå. Fläkten kommer ju sitta för.

Men om du ändå vill borra så tycker jag att du ska leta upp en skola eller liknande som har en pelarborr. Dock får du nog ta med dig en/ett(?) borr själv eftersom skolor har en tendens att bara ha sönderslitna borr.

Sen får du se till att lägga chassit så att ytan du ska borra i ligger dikt an någon träbit, så att det inte bågnar när du trycker mot plåten med borren på andra sidan. Vet inte hur jag ska lyckas förklara det bättre utan att ta till paint eller skriva en uppsats.
Och när du borrar så ska du låta själva borren äta sig igenom, tryck inte för hårt.

Vad det gäller mönster så skulle jag nog kört med detta:

Dold text

Men som sagt, det är mycket lättare att bara såga upp ett stort hål med en dremel och slänga dit ett fläktgaller

Permalänk

Använd en vanlig borrmaskin och sedan metall borr använder du trä borr kommer det inte hålla så länge.

Sedan använder du en drämmel att slipa rent och fint med samtidigt som du får fina kanter

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Vattenskärning borde väll gå bra?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sticksåg borde vara nästan det enklaste att använda.

Permalänk
Medlem

Hålsåg fungerar bra. Här är ett exempel på en sådan:
http://www.clasohlson.com/se/H%C3%A5ls%C3%A5gssats/30-9414

Finns större men då får man nog gå till en riktig järnaffär. I vanlig plåt går det utmärkt att sätta hålsågen i en vanlig handborrmaskin.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Kan väll alltid ta med den till typ järnia? och be dom göra det för en peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

tjo !

Tänkte borra massa hål för intag i botten av chassit å placera en 140mm fläkt

å frågan är vad är det för något jag bör använda?

chassit är 1,5 mm tjock högkvalitativ borstad aluminium

Har en skruvdragare å öm.. en slagborr ?

finns det ingen borr man kan använda som gör fina hål å så
å som eventuellt en skruvdragare kan ha (något från Biltema/jula) ?

hur stora bör alla hålen vara å så , finns det nå pattern man bör följa för att göra hålen eller kan man bara köra random .

om det finns nåt annat tips också på så att det blir snyggt å så lämna gärna det
vill bara slippa typ inåt bucklade borr hål i plåt

Stansa skiten, bäst resultat. http://www.duabhuset.se/ Gick inte att länka direkt, men sök på "Fals- & stansverktyg ZK9201"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stesor:

Stansa skiten, bäst resultat. http://www.duabhuset.se/ Gick inte att länka direkt, men sök på "Fals- & stansverktyg ZK9201"

Kanske inte vill betala 500kr för ett vertyg som bara ska användas en gång

Permalänk

Borrmaskin , metallborr, ta det lugnt, tryck inte så hårt då kan det bucklas, låt den jobba sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

tjo !

Tänkte borra massa hål för intag i botten av chassit å placera en 140mm fläkt

å frågan är vad är det för något jag bör använda?

chassit är 1,5 mm tjock högkvalitativ borstad aluminium

Har en skruvdragare å öm.. en slagborr ?

finns det ingen borr man kan använda som gör fina hål å så
å som eventuellt en skruvdragare kan ha (något från Biltema/jula) ?

hur stora bör alla hålen vara å så , finns det nå pattern man bör följa för att göra hålen eller kan man bara köra random .

om det finns nåt annat tips också på så att det blir snyggt å så lämna gärna det
vill bara slippa typ inåt bucklade borr hål i plåt

Köp en sån här och en hållare till den : http://m.clasohlson.com/se/Hålsåg-Cotech/40-8902

Permalänk
Medlem

Metallborr ska du använda. Helst ska du börja med ett litet borr(kanske 2mm) och sen gå upp en storlek till exempelvis 5mm.
Enklaste sättet att få till en snygg hålbild utan för mycket bök är ju att du ritar upp hålbilden i något program(CAD eller paint om du inte har tillgång till CAD) i skala 1:1 så skriver du ut den och tejpar fast på plåten. På så sätt slipper du att mäta på plåten plus att du får en snygg jämn spridning.
Så hade jag gjort iaf
Allra bäst är ju såklart att skära ut med vatten alt. borra med en CNC men det kostar ju lite kosing om du inte har kontakter

Permalänk
Medlem

Borra 4 st hål för att skruva fast fläkten med och såga upp ett runt hål innanför med dia 130-140 mm med en sticksåg.
Tar typ en kvart att fixa, se till så att chassit är tomt när du gör det så att du inte får metallspån ibland elektroniken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren !

Har en stick såg tar den sig igenom då? Men man måste ju borra ett hål ändå för liksom att få igenom sågen ? ^^

Jo jag har förstått att det bästa verkar vara att göra ett stort hål men

Blir resultatet dåligt om man borrar massa hål ? ( kan tänka mig att det tar tid ! men det är ok )
om jag hade tänkt borra som den dära bilden som vart länkad
det går inte att ta nån tjock borr å bara göra ett par stora hål ?.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Snabb...

går det använda en skruvdragare till dom ? är det fel slags borr ?

nån som nämnde att be järnia om hjälp ? gör dom sånna arbeten?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Borra i tunn aluplåt funkar enligt min erfarenhet bra med den här typen av borr: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Traborr-...
Hur kvaliten på just dom här är har jag dock ingen aning om.
Och ja, du behöver borra 1 hål på ca 10 mm för att få igenom sticksågsbladet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tänk på att alu degar när du borrar så använd t-röd att kyla och smörja borren med. och högt varvtal ca 1000 varv på ett 5 mm borr,och någon form av mothåll tex en träbit,kan vara ide att slå körnslag så borren inte far omkring och repar plåten.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att när man borrar hål för en fläkt och du har för stora hål för glest så kommer du få ett vidrigt tjutande ljud pga luftflödet. då är det bättre med en hålbild likt tidigare länkad bild eller ett stort hål för hela fläkten.

Mvh

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Det går alldeles ypperligt att smörja borren med Yes diskmedel, det luktar dessutom bättre än T-Röd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Okej

får hitta nån liten trä skiva ^^

Så stora bor hål kan ge ljud i från sig ? det var ju inte bra : / får gå på små då

är det 5mm som gäller?

Lite off-topic men ni verkar veta vad ni talar om

Chassit har en ganska stark blå lampa (power led)

Går det att byta dom ?

Såg att kjell hade lys dioder

vad letar man efter ?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Skrivet av Berrich:

Okej

får hitta nån liten trä skiva ^^

Så stora bor hål kan ge ljud i från sig ? det var ju inte bra : / får gå på små då

är det 5mm som gäller?

Lite off-topic men ni verkar veta vad ni talar om

Chassit har en ganska stark blå lampa (power led)

Går det att byta dom ?

Såg att kjell hade lys dioder

vad letar man efter ?

5mm blir nog bra, kolla de andra hålen. Ja det går relativt enkelt att byta dioden beroende på hur den sitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

5mm blir nog bra, kolla de andra hålen. Ja det går relativt enkelt att byta dioden beroende på hur den sitter?

ok

Power led lampan sitter fast med lite lim bara i ett hål

Det kan ju inte vara så lätt som att bara klippa bort den från trådarna , fixa en ny å tvinna fast

ska det inte vara rätt v å så ?

skulle nån av dessa funka ?

http://www.kjell.com/Sok?query=lysdiod+r%C3%B6d

eller måste det var LED?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Okej
får hitta nån liten trä skiva ^^

Så stora bor hål kan ge ljud i från sig ? det var ju inte bra : / får gå på små då

är det 5mm som gäller?
Lite off-topic men ni verkar veta vad ni talar om
Chassit har en ganska stark blå lampa (power led)
Går det att byta dom ?
Såg att kjell hade lys dioder
vad letar man efter ?

Dold text

Med stora hål tänker jag på ca 10-12 mm, är hålen typ 30-40 mm stora så vet jag inte riktigt, men även små hål kan låta mycket om de sitter på fel sätt. Samt att de då har sämre luftflöde.
men man måste ju också tänka på fläkten också. en som ligger på runt 500-800 rpm låter ju betydligt mindre än en som ligger på 1500-2000 rpm.
Så en lågvarvig fläkt behöver ju inte skapa dessa riktigt enerverande tjutande ljuden.

Exempelvis den här placeringen av hålen;

o o o o o o
o o o o o o
o o o o o o

ger sämre luftflöde och ett värre ljud än den här placeringen;

o o o o o o
o o o o o o
o o o o o o
o o o o o o

Dold text
Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Berrich:

ok

Power led lampan sitter fast med lite lim bara i ett hål

Det kan ju inte vara så lätt som att bara klippa bort den från trådarna , fixa en ny å tvinna fast

ska det inte vara rätt v å så ?

skulle nån av dessa funka ?

http://www.kjell.com/Sok?query=lysdiod+r%C3%B6d

eller måste det var LED?

Om det inte står på dioden vilken volt så testa med en multimeter om du har.. annars är det nog bara se så att den passar fysiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

tjo !

Tänkte borra massa hål för intag i botten av chassit å placera en 140mm fläkt

å frågan är vad är det för något jag bör använda?

chassit är 1,5 mm tjock högkvalitativ borstad aluminium

Har en skruvdragare å öm.. en slagborr ?

finns det ingen borr man kan använda som gör fina hål å så
å som eventuellt en skruvdragare kan ha (något från Biltema/jula) ?

hur stora bör alla hålen vara å så , finns det nå pattern man bör följa för att göra hålen eller kan man bara köra random .

om det finns nåt annat tips också på så att det blir snyggt å så lämna gärna det
vill bara slippa typ inåt bucklade borr hål i plåt

Use dis https://www.google.se/search?q=C4&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=...

Visa signatur

Volvo!!!

Permalänk

Valfri borrmaskin UTAN SLAG!
Högt varvtal + metallborr

eller gör du ett stort hål med en vinkelslip/dremel

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits