Permalänk
Medlem
Skrivet av stesor:

Stansa skiten, bäst resultat. http://www.duabhuset.se/ Gick inte att länka direkt, men sök på "Fals- & stansverktyg ZK9201"

Stansa tunn alu... Inte så smart. Det du länkar till är en falsmaskin och en kantstans. Lättast att göra stora hål i alu=hålsåg. Små hål= borr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Om det inte står på dioden vilken volt så testa med en multimeter om du har.. annars är det nog bara se så att den passar fysiskt

å vad händer om man tar fel V på dom då ? fanns ju 5v å 12v? du får jätte gärna peka vilken det kan vara mest sannolikt ^^

vilka bör man ha ? kan köpa fler om det är så att man kan testa sig fram , men det antar jag att man inte kan.

vill bara slippa det dära inhemska blåa strålkastaren vill ha rött

har fått så många bra tips om borrningen så att jag är förvirrad på vilken ! men hade nån liten alu grej som jag kan testa
prov borra (öva) i först antar jag å ev test såga i den med wannabe dermel från biltema kosta inte mycket såg jag

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Skrivet av Berrich:

å vad händer om man tar fel V på dom då ? fanns ju 5v å 12v? du får jätte gärna peka vilken det kan vara mest sannolikt ^^

vilka bör man ha ? kan köpa fler om det är så att man kan testa sig fram , men det antar jag att man inte kan.

vill bara slippa det dära inhemska blåa strålkastaren vill ha rött

har fått så många bra tips om borrningen så att jag är förvirrad på vilken ! men hade nån liten alu grej som jag kan testa
prov borra (öva) i först antar jag å ev test såga i den med wannabe dermel från biltema kosta inte mycket såg jag

Borde gå att kolla upp men jag skulle satsa på att ta ur dioden från chassit och se om det stod något om du tar t.ex 6v diod när det kommer 12v kan den smälla, tar du 12när det är 6 lyser den inte.
Osäker dock då detta var fallet på ett lyse på släpvagnen farsan släpade hem.. led dioder kanske beter sig annorlunda så googla eller vänta på svar från någon som vet!
Edit: bör vara 12v som resten av datorn?

Permalänk

Glöm sticksåg, är du inte van med en sån kommer det se ut som fan, speciellt i plåt/alu. Enklaste och billigaste är att köra ett större hål med en fintandad hålsåg, sandpappra kanterna med finkornigt papper 120 och sedan 240. Sen köper du ett aluminium ark med hål i (används för att rostlaga hål) Plastic Padding har en sådan för ca 25kr, klipp ut en fyrkant av den så den täcker hålet och löd eller limma dit den på insidan av chassit. Valfritt sen om du ska lacka eller inte.

Men det är det bästa alternativet om du vill få ett snyggt resultat och inte är så "händig"

Permalänk
Medlem

Stansning är det bästa alternativet som föreslagits, men kräver någon slags press. Det kanske går att göra i ett rejält skruvstycke, om du kan få in biten du ska stansa i det, när det är frågan om aluminium.

I brist på ovannämnda verktyg hade jag använt en hålfräs av typen med kantskär i periferin (det finns ställbara dylika, och det går nog bra med en billig för plyfaskivor och sånt när du bara ska ta upp ett enda hål i aluminium med den, se till att få en där kantskären är längre än plåten är tjock), eller ett stegborr, om jag ville åstadkomma ett exakt runt hål i tunn aluminiumplåt.

Avråder å det kraftigaste från att använda hålsåg om du inte har någon ordentlig stålbit att stärka upp materialet som ska styra centrumborret med. Det kommer ofelbart utsättas för radiella krafter, vilket medför att centrumhålet slits upp, och i sin tur mer wobbel, om du kör med den vanliga sortens grovtandade hålsågar. När du väl kvaddat centrumhålet är det väldigt svårt att få det bra, då sitter du i skiten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har drygt 35 års erfarenhet av verkstadsarbete ((Borrning, fräsning, svarvning och svetsning i aluminium, stål och rostfritt), sticksåg är nog det för en amatör det snabbaste och enklaste sättet att ta upp ett större hål. Tejpa bara ordentligt på den sidan av plåten där du lägger an sticksågen så slipper du repor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag är cnc operatör detta blir en lätt fråga , du ska ha ett borr dom som klarar att borra i metall och hålen får du ju välja villken storlek som helst men när du borrar så ska du inte ha högt varvtal du ska ha ganska lågt varvat för att borret ska kunna skära igenom aluminium biten om du har högt varvtal så bildas det värme fort och borret polerar biten och sen nyper den och går av helt enkelt, andvänd gärna en träbit bakom som den ligger stadigt på och sen när du borrat färdigt så kommer du ser att det blir vassa grader då tar du bara ett borr sim är ca 5 mm tjockare och gradar bort don vassa kanterna svårare en så är det inte

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Använd Rödsprit som kylmedel, om du vill. Inte till dej själv alltså utan till borren/alubiten

//Lasse

Permalänk
Avstängd

Nibbler är det bästa. Rita en cirkel där du vill ha hålet. Sedan dit med nibblern. Kanterna fixar du med en dremmel. Ja du måste borra ett hål i mitten där du kan börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nibbler är det bästa. Rita en cirkel där du vill ha hålet. Sedan dit med nibblern. Kanterna fixar du med en dremmel. Ja du måste borra ett hål i mitten där du kan börja.

Håller absolut med, en elektrisk nibbler går hyra för runt en hundring per dag vilket är billigare än att köra och köpa billiga verktyg som ger sämre resultat.
Nibbler ger bäst resultat utan tvekan och är även lättast att arbeta med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vet inte om den funkar bra ,men kanske kan vara ett alternativ?

http://www.jula.se/platnibbler-for-borrmaskin-050045

Permalänk
Medlem

Rekommenderar följande verktyg. Vet inte vad det heter på svenska
http://en.wikipedia.org/wiki/Knockout_punch

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera antingen ett lasersvärd eller en hygglig borr

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Rekommenderar följande verktyg. Vet inte vad det heter på svenska
http://en.wikipedia.org/wiki/Knockout_punch

Eftersom det handlar om ett hål för en 140 mm fläkt kan du nog glömma att använda en punch, det finns inte så stora.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har gjort denna för 120mm: https://www.dropbox.com/s/az12btpeyprbq4a/120mm.v2.pdf
Kan nog slänga ihop en för 140mm om det skulle vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eftersom det handlar om ett hål för en 140 mm fläkt kan du nog glömma att använda en punch, det finns inte så stora.

Har sett 120mm iaf. Sedan är de ju ganska dyra så man får kanske fråga någon elektriker eller plåtslagare om de kan avvara 5 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

Jag är cnc operatör detta blir en lätt fråga ...

Kul, att det finns flera av oss här på swec

Jag skulle helt klart säga att fräsa upp hålet i en cnc-maskin ger bästa resultat
men när det gäller borr så ja!, det är lågt varvtal, vass borr och t-sprit som är optimalt för att borra i alu (sen finns det ju borr för alu också).
Dock känns det rätt så segt att stå och borra massor med småhål för en 140mm fläkt, speciellt om det inte har något estetiskt värde med att ha massa hål.
Känns ju lättare att ta upp ett stort hål och och sen 4 små för att fästa fläkten. Det gör även mindre ljud eftersom att det inte finns något material som stör luftflödet.