Vilket grafikkort för BF3?

Permalänk

Vilket grafikkort för BF3?

Hejsan allihopa! Kanske börjar bli rätt jobbigt att se alla trådar om hjälp med grafikkort till folk. Men jag har läst runt på flera ställen men inte hittat den information jag själv behöver.

Jag undrar helt enkelt vilka grafikkort som klarar av Battlefield 3 i dagsläget?

Varför jag undrar detta är pga uppgradering i en dator jag precis har köpt som de fattas ett bättre grafikkort och nätaggregat i.
Jag är nybörjare inom detta med byta komponenter i en dator och har försökt lära mig så mycket som möjligt om grafikkort för att förstå vilka som är tillräckligt bra för att lira Bf3. Men jag har inte riktigt fått kläm på detta så ja blev tvungen att skriva denna tråd och hoppas på god hjälp!

Information om min dator kommer jag inte ihåg nu när jag skriver detta men skall kolla upp det inom kort.

Förstått att ett flertal vill veta vilken budget man vill lägga på ett kort, så min budget för tillfället är upp till 1500:-, fast kan såklart gå upp till 2000 om jag blir illa tvungen för att kunna spela just battlefield 3.

Om det nu är någon annan information som ni vill veta, som tex datorns prestanda eller skärmens upplösning osv så får jag kolla upp det.

Men vill egentligen bara veta vilka kort som är tillräckligt bra för spelet så jag kan fortsätta kolla lite priser osv.

Ett exempel som jag tycker låter bra är : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780380

EDIT ! Processor : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40Ghz 2.40Ghz
RAM : 4 GB

MVH Christian och tack i förhand!

Permalänk

Vad det innebär att "klara" ett spel är i princip helt olika från person till person, i mina ögon klarar man inte ett spel utan flyt som ligger på minst 60FPS, sen gäller det att definiera om man vill spela på low i 800x600 upplösning, eller på ultra i 4K upplösning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Vad det innebär att "klara" ett spel är i princip helt olika från person till person, i mina ögon klarar man inte ett spel utan flyt som ligger på minst 60FPS, sen gäller det att definiera om man vill spela på low i 800x600 upplösning, eller på ultra i 4K upplösning.

Okej. Men jag kollade upp skärmupplösningen och vad jag har för skärm nu. 1920x1080 philips 221EL.
Så om jag vill köra med högsta upplösningen och med 60FPS. Blir de kanske lättare att välja ut ett kort utifrån det?

Tack för svar i alla fall!

Permalänk
Medlem

Du kan gå rätt lågt i pris om du inte är så petig med settings, då t ex min förra dator med ett HD 5770 klarade ca 50 fps multiplayer med allt på low i 1080p.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Du kan gå rätt lågt i pris om du inte är så petig med settings, då t ex min förra dator med ett HD 5770 klarade ca 50 fps multiplayer med allt på low i 1080p.

Intressant! Bra och veta lite hur andra har kört/kör. Dock är man ju lite petig med settings men har iof aldrig kört Bf3 på dator. (bara ps3). Så skulle ju inte sitta fel och kunna ha High på settings. Fast vet dock inte hur många olika nivåer av inställningar man kan ha på Bf?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett riktigt prisvärt kort idag rekommenderar jag verkligen 7950 Det är extremt prisvärt i dagsläget och det är jätte enkelt att överklocka lite om man har lust för att få upp det i samma prestanda som ett 7970 eller mer.

Alternativt så väntar du till amd lanserar sina nya grafikkort då kommer många entusiaster här på sweclockers att börja sälja av sina kort ur 7000 serien och då kan man säkert fynda ett 7950/7970 till riktigt bra pris.

Här kan du jämföra olika grafikkort mellan varandra, där e också prestanda test där som visar FPSen i BF3
http://www.anandtech.com/bench/product/550?vs=508

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av ChristianLB:

Intressant! Bra och veta lite hur andra har kört/kör. Dock är man ju lite petig med settings men har iof aldrig kört Bf3 på dator. (bara ps3). Så skulle ju inte sitta fel och kunna ha High på settings. Fast vet dock inte hur många olika nivåer av inställningar man kan ha på Bf?

Tack för svar!

Det finns low(ser ut som på konsol, fast i 1080p istället för 720p), medium, high, och ultra.

För high hade jag kört på 7950, som är ett väldigt prisvärt kort just nu. Personligen ser jag inte någon större skillnad mellan high och ultra i just BF3, men vill man ha mer kraft för spel i framtiden också kan man ju lägga mer, beror ju på vilken budget du har

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Intressant! Bra och veta lite hur andra har kört/kör. Dock är man ju lite petig med settings men har iof aldrig kört Bf3 på dator. (bara ps3). Så skulle ju inte sitta fel och kunna ha High på settings. Fast vet dock inte hur många olika nivåer av inställningar man kan ha på Bf?

Tack för svar!

Jag ser inte någon överdrivet stor skillnad på grafikinställningarna. Jag tycker att AA och hög fps är viktigt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Om du vill ha ett riktigt prisvärt kort idag rekommenderar jag verkligen 7950 Det är extremt prisvärt i dagsläget och det är jätte enkelt att överklocka lite om man har lust för att få upp det i samma prestanda som ett 7970 eller mer.

Alternativt så väntar du till amd lanserar sina nya grafikkort då kommer många entusiaster här på sweclockers att börja sälja av sina kort ur 7000 serien och då kan man säkert fynda ett 7950/7970 till riktigt bra pris.

Har hittat några 7950 kort och så. Men han jag köpte datorn av tyckte jag hellre skulle satsa på 6970 kort. Vet du ungefär datum när lanseringen är? Har ju inte direkt jätte bråttom med att fixa kort.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Har hittat några 7950 kort och så. Men han jag köpte datorn av tyckte jag hellre skulle satsa på 6970 kort. Vet du ungefär datum när lanseringen är? Har ju inte direkt jätte bråttom med att fixa kort.
Tack för svar!

6970 är inget dåligt kort men börjar bli lite utdaterat skulle personligen satsa på ett 7950 drar mindre ström presterar bättre, kan synas här:
http://www.anandtech.com/bench/product/509?vs=645

Lanseringen sägs ske slutet av oktober i samband med att BF4 släpps sen när korten börjar komma ut på marknaden kan nog ingen säga, förmodligen innan jul iaf

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag ser inte någon överdrivet stor skillnad på grafikinställningarna. Jag tycker att AA och hög fps är viktigt

okej okej! En liten nybörjar fråga.. Vad är AA? Försökte få fram något passande i huvudet men tog tvärstopp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

Har hittat några 7950 kort och så. Men han jag köpte datorn av tyckte jag hellre skulle satsa på 6970 kort. Vet du ungefär datum när lanseringen är? Har ju inte direkt jätte bråttom med att fixa kort.

Tack för svar!

6970 lanserades 2010 om jag inte minns fel...
EDIT: stryk det. fattade nu att du såklart menar NÄSTA generation

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Dagsläget ger GTX 760 bättre prestanda i BF3 än 7950 samt 7970.
http://www.anandtech.com/show/7103/nvidia-geforce-gtx-760-rev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

okej okej! En liten nybörjar fråga.. Vad är AA? Försökte få fram något passande i huvudet men tog tvärstopp..

a method of smoothing images rendered in computer-generated imagery
a type of anti-aliasing, a technique used in computer graphics to improve image quality

http://www.webopedia.com/TERM/A/antialiasing.html

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det finns low(ser ut som på konsol, fast i 1080p istället för 720p), medium, high, och ultra.

För high hade jag kört på 7950, som är ett väldigt prisvärt kort just nu. Personligen ser jag inte någon större skillnad mellan high och ultra i just BF3, men vill man ha mer kraft för spel i framtiden också kan man ju lägga mer, beror ju på vilken budget du har

Okej då vet jag det! Finns en del 7950 kort på komplett för en vettig peng och det är kul att äntligen få svar att dom kan funka bra till bf3! Är som sagt inte kinkig med grafiken då jag aldrig spelat på dator men om det inte skiljer så mycket mellan ultra och high så finns det inget att oroa sig för! Budgeten är låg detta året i alla fall då ja har massa andra projekt utöver spelandet.

Tack så mycket för mer svar!

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

6970 är inget dåligt kort men börjar bli lite utdaterat skulle personligen satsa på ett 7950 drar mindre ström presterar bättre, kan synas här:
http://www.anandtech.com/bench/product/509?vs=645

Lanseringen sägs ske slutet av oktober i samband med att BF4 släpps sen när korten börjar komma ut på marknaden kan nog ingen säga, förmodligen innan jul iaf

De låter fint! Då ska jag utesluta 6970 och kolla på nyare serier

Okej men de lär jag märka om jag inte hinner skaffa ett nytt innan dess!

Permalänk
Skrivet av ChristianLB:

Har hittat några 7950 kort och så. Men han jag köpte datorn av tyckte jag hellre skulle satsa på 6970 kort. Vet du ungefär datum när lanseringen är? Har ju inte direkt jätte bråttom med att fixa kort.

Tack för svar!

6970 är ett snart 2 år gammalt kort som presterar ungefär likvärdigt mot 7950, dock har 6970 2GB minne, 7950 3GB. 6970 säljs dessutom inte i butik längre, så hade kört på 7950 ändå, om det är den prisklassen man ligger i iaf.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Dagsläget ger GTX 760 bättre prestanda i BF3 än 7950 samt 7970.
http://www.anandtech.com/show/7103/nvidia-geforce-gtx-760-rev...

Men då verkar det som min budget sprack lite där. Är maximalt 2000:- i dagsläget. Men helt klart att ha i baktanken att hålla koll efter 760 kort!

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

6970 är ett snart 2 år gammalt kort som presterar ungefär likvärdigt mot 7950, dock har 6970 2GB minne, 7950 3GB. 6970 säljs dessutom inte i butik längre, så hade kört på 7950 ändå, om det är den prisklassen man ligger i iaf.

Kollade tradera och de vart ju några 6970 som såldes för ca 1200:- .. Tycker det är mer prisvärt att lägga samma eller några hundringar till för ett nytt med garanti. Hade ju dock ingen aning om vilka kort som va av samma prestanda eller bättre. Men nu har jag fått in mer information tack vare alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

De låter fint! Då ska jag utesluta 6970 och kolla på nyare serier

Okej men de lär jag märka om jag inte hinner skaffa ett nytt innan dess!

Försök du fåtag i ett 7950 begagnat på marknaden dom kommer lite titt som tätt upp och kommer förmodligen komma mer när lanseringen närmar sig AMD skulle släppa grafikkorten vid BF4 lanseringen vilket är 29/10 så slutet av oktober.

Skrivet av ChristianLB:

Kollade tradera och de vart ju några 6970 som såldes för ca 1200:- .. Tycker det är mer prisvärt att lägga samma eller några hundringar till för ett nytt med garanti. Hade ju dock ingen aning om vilka kort som va av samma prestanda eller bättre. Men nu har jag fått in mer information tack vare alla svar!

Ahh sant tror du skulle kunna hitta 7950 för runt 1500-1700kr här på swec beroende på kylare, dock kan de ju va värt dom där 700-1000kr extra för garanti om man känner för de.
Jag personligen handlar dock mycket här på marknaden har aldrig stött på några problem hittils med produkter:)

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Försök du fåtag i ett 7950 begagnat på marknaden dom kommer lite titt som tätt upp och kommer förmodligen komma mer när lanseringen närmar sig AMD skulle släppa grafikkorten vid BF4 lanseringen vilket är 29/10 så slutet av oktober.

Ahh sant tror du skulle kunna hitta 7950 för runt 1500-1700kr här på swec beroende på kylare.

Skall hålla ögonen öppna på de flesta ställen!

Okej får kolla upp lite vad som finns i burken. Kanske får uppgradera mer komponenter!

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010747408/gigabyte-geforce-...

lite över budget men det bästa valet för BF3 runt 2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

http://www.dustinhome.se/product/5010747408/gigabyte-geforce-...

lite över budget men det bästa valet för BF3 runt 2000 kr

Detta är faktiskt ett bra pris. En GPU som kostar mindre än 7970 men presterar däremot bättre.

Permalänk
Skrivet av JDM:

http://www.dustinhome.se/product/5010747408/gigabyte-geforce-...

lite över budget men det bästa valet för BF3 runt 2000 kr

De vart inte alls så farligt över budget direkt! Tack för länken!

Permalänk
Skrivet av dwd:

Du kan gå rätt lågt i pris om du inte är så petig med settings, då t ex min förra dator med ett HD 5770 klarade ca 50 fps multiplayer med allt på low i 1080p.

körde ochså 5770 i bf3 innan och en polare körde med ett generation äldre amd kort med

Ont: var det inte nåt special erbjudande på 670 nu? men 660/760/670 kommer göra jobbet!

annars kan du köpa ett begagnat 680 för 2k här i sweclockers marknads del (same shit som 770)

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

körde ochså 5770 i bf3 innan och en polare körde med ett generation äldre amd kort med

Ont: var det inte nåt special erbjudande på 670 nu? men 660/760/670 kommer göra jobbet!

annars kan du köpa ett begagnat 680 för 2k här i sweclockers marknads del (same shit som 770)

Mycket bra och veta! tack! Är ju det här med siffror och vilka som är lika bra som andra eller bättre

Permalänk
Medlem

Vill du spara några hundralappar så rekommenderar jag detta kortet över 760. Kortet uppfyller dina krav väl och har ett förträffligt bra pris för tillfället.

https://www.inet.se/produkt/5409928/asus-geforce-gtx-660-2048...

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Vill du spara några hundralappar så rekommenderar jag detta kortet över 760. Kortet uppfyller dina krav väl och har ett förträffligt bra pris för tillfället.

https://www.inet.se/produkt/5409928/asus-geforce-gtx-660-2048...

De va ju ett riktigt bra pris. Så du tror ja klarar mig med detta för att kunna lira bf3 i kanske high? 1080p. Som grafikkort alltså. Sen RAM och processor m.m får jag såklart kolla upp först vad jag har.

Tack i alla fall för länk !

Permalänk
Skrivet av ChristianLB:

De va ju ett riktigt bra pris. Så du tror ja klarar mig med detta för att kunna lira bf3 i kanske high? 1080p. Som grafikkort alltså. Sen RAM och processor m.m får jag såklart kolla upp först vad jag har.

Tack i alla fall för länk !

verkar ju flyta på riktigt bra med 660!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

De va ju ett riktigt bra pris. Så du tror ja klarar mig med detta för att kunna lira bf3 i kanske high? 1080p. Som grafikkort alltså. Sen RAM och processor m.m får jag såklart kolla upp först vad jag har.

Tack i alla fall för länk !

Grafikkortet räcker gott och väl till high i bf3 i 1080p, det är ett jättebra köp just nu om du vill komma billigt undan. Din mängd ramminne och processor är dock också väldigt viktigt, så ta reda på vad du har.