Permalänk

Hd 6870 och Physx

Jo, som rubriken antyder så vill jag använda mitt Amd kort och physx. Har ett överblivet nvidia gt 9500 och undrar om det är möjligt att använda detta som ett dedikerat physx kort.

Permalänk
Inaktiv

Att köra Nvidias drivrutiner i samma burk med AMDs drivrutiner är ingen bra idé. Du kommer bara få MASSOR av problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att köra Nvidias drivrutiner i samma burk med AMDs drivrutiner är ingen bra idé. Du kommer bara få MASSOR av problem.

Jag säger tvärtom, det kommer antagligen att fungera alldeles ypperligt. Dylika problem har i min erfarenhet inte funnits sen säg Windows 98-tiden.

Modernare operativsystem och den kvalitet som drivrutiner håller nu för tiden ger inte sådana problem längre. Eller i alla fall såpass att det är större chans att det fungerar bra, än att det fungerar dåligt

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Jag säger tvärtom, det kommer antagligen att fungera alldeles ypperligt. Dylika problem har i min erfarenhet inte funnits sen säg Windows 98-tiden.

Modernare operativsystem och den kvalitet som drivrutiner håller nu för tiden ger inte sådana problem längre.

Så det är bara att koppla in grafikkortet och installera dess drivrutiner :)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibis:

Jag säger tvärtom, det kommer antagligen att fungera alldeles ypperligt. Dylika problem har i min erfarenhet inte funnits sen säg Windows 98-tiden.

Modernare operativsystem och den kvalitet som drivrutiner håller nu för tiden ger inte sådana problem längre. Eller i alla fall såpass att det är större chans att det fungerar bra, än att det fungerar dåligt

Då har vi helt olika erfarenheter.

Skrivet av taximustafa:

Så det är bara att koppla in grafikkortet och installera dess drivrutiner :)?

Testa om du vill men säkerhetskopiera allt innan du installerar något.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Då har vi helt olika erfarenheter.

Testa om du vill men säkerhetskopiera allt innan du installerar något.

Gick inte så bra, när man försöker boota datorn med båda grafikkorten så fastnar den i en bootloop

Permalänk
Medlem
Skrivet av taximustafa:

Gick inte så bra, när man försöker boota datorn med båda grafikkorten så fastnar den i en bootloop

kanske får övervolta nordbryggan eller sydbryggan lite ? (gå små steg en eller två gånger funkar det itne då låter du det gå tilbaks och testar på ramminnena med att höja spänningen där ett snäpp (de går ltie varmare men de klarar nog sig om du inte har typ 45c i chassiet konstant och belastar datorn maximalt ofta )

Kika även ramminnenas hastighet och spänning som sagt dock och se till att de går på rätt spänning...
(Om moderkortet läser av spänningen på typ 1,488 höj den då lite grann så att du kommer upp runt den rekomenderade spänningen. Som tillverkarna oftast sätter på minnena för lite mer stabilitet, om det är något där som krånglar kanske och får den att gå i en oändlig loop...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nvidia har PhysX drivrutiner som du kan installera även om du inte har ett Nvidia kort. PhysX drivrutiner är enbart för PhysX, inte Nvidia grafikkort och därför kommer det inte krocka/mötas av ditt nuvarande AMD drivrutin, eftersom det inte är samma sak. Här har du en länk till den. Tycker detta borde va en större kännedom.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av taximustafa:

Så det är bara att koppla in grafikkortet och installera dess drivrutiner :)?

NEJ. Du ska inte installera Nvidias grafikdrivrutiner när du har AMD grafikdrivrutiner igång och installerat. Se min post ovan, det är bara PhysX drivrutiner du ska installera. Inte Nvidia grafikdrivrutiner.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nvidia har PhysX drivrutiner som du kan installera även om du inte har ett Nvidia kort. PhysX drivrutiner är enbart för PhysX, inte Nvidia grafikkort och därför kommer det inte krocka/mötas av ditt nuvarande AMD drivrutin, eftersom det inte är samma sak. Här har du en länk till den. Tycker detta borde va en större kännedom.

Fast PhysX drivisarna stödjer väl bara Nvidias grafikkort ändå?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Fast PhysX drivisarna stödjer väl bara Nvidias grafikkort ändå?

"Stödjer", snarare tvingat till att bara använda Nvidia, in any case: Det körs på CPU annars.

Om du vill använda ett Nvidia kort som dedikerat PhysX kort så är det nog lite krångligare än att bara installera PhysX drivers.
Jag vet inte mer än att Nvidia säger detta på sin hemsida.

Citat:

Can I use an NVIDIA GPU as a PhysX processor and a non-NVIDIA GPU for regular display graphics?
No. There are multiple technical connections between PhysX processing and graphics that require tight collaboration between the two technologies. To deliver a good experience for users, NVIDIA PhysX technology has been fully verified and enabled using only NVIDIA GPUs for graphics.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det gick att ha amd som grafik och nvidia som physx i samma system, för flera år sen. Detta är inte längre möjligt då Nvidia har blockerat physx när det sitter ett AMD och Nvidia kort i datorn sammtidigt, ja, om man kör med officiella drivrutiner det vill säga.

Räddningen finns, det finns de som gör inofficiella drivrutiner för att köra AMD-grafik/Nvidia-physx, men jag vet inte hur det är nu med pill osv, senast jag försökte mig på det gick det inte alls (jag satt då med 4770+8600gt), men du kan ju försöka om du har grejerna hemma.

http://physxinfo.com/wiki/Hybrid_PhysX

Eller googla dig fram till en lösning.

(i annat fall körs physx på processorn, men där har Nvidia också handikappat det så du får rejält sänkt prestanda)

edit: jag tar inte på mig något ansvar ifall det går åt pipan

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

försökte följa denna guide http://www.ngohq.com/graphic-cards/22136-how-to-fix-hybrid-physx-with-latest-physx-and-geforce-285-solved.html men verkar vara så mycket strul att det inte är lönt xD