Microsoft avtäcker pris för Windows 8.1 – upphör med uppgraderingsversioner

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De skickar ut 8.1 som ett servicepack till 8 an för att åtgärda en del av felen för de som köpte ett väldigt ofärdigt os, de som har betalt för att testa 8an belönas alltså med att få 8.1gratis eftersom 8.1 snarare är nästan vad 8an borde varit från början (men den saknar fortfarande nått välfungerande sätt att starta program)
Men det är inte gratis eller billigt att hoppa på 8.1 för andra.

Jag förstår inte riktigt hur du menar du.

Dom som köpt Win 8 redan för x kronor, får 8.1 gratis. Totalsumma x kronor.
Dom som inte har Win 8 kan köpa 8.1 för x kronor. Totalsumma x kronor.
Dom kan även köpa Win 8 för x kronor, och skaffa 8.1 för 0 kr. Totalsumma x kronor.

Det är fortfarande enbart 8.0 som kostar pengar.
Att man inte kan skaffa 8.1 gratis utan att tidigare äga 8.0 är väl inte så märkligt?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Förändringen är att det som tidigare var servicpacks kommer att bli separata os och man ska alltså ha betalt tätare för att erbjuda ett uppdaterat os, det ökar kostnaden per år rejält om de inte sänker priset i motsvarande grad, allt över 300kr är för dyrt, säg att xp kostade drygt 100kr/år, 7an det dubbla och nu med 8 är vi uppe kring 1000kr/år om de inte sänker priset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HikiSpray:

logga in på lokalt konto, problemet löst. Move along, nothing to see here.

Men då behöver man komplicera det med att ha två konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förändringen är att det som tidigare var servicpacks kommer att bli separata os och man ska alltså ha betalt tätare för att erbjuda ett uppdaterat os, det ökar kostnaden per år rejält om de inte sänker priset i motsvarande grad, allt över 300kr är för dyrt, säg att xp kostade drygt 100kr/år, 7an det dubbla och nu med 8 är vi uppe kring 1000kr/år om de inte sänker priset.

Ursäkta men hur resonerar du nu? Om xp hade kostat 100kr/år, varför skulle då 7:an kosta det dubbla och sedan 8:an 1000kr/år?
Större släpp som tex 7 till 8 eller i framtiden 8 till 9 kommer nog alltid att kosta en lite större slant, då dessa rimligtvis/troligtvis/förhoppningsvis kommer innebära mer markanta förändringar för systemet i sig. De mindre versionssläppen 8.x till 8.x lär man ju inte behöva betala tusen kronor för om det kommer en ny mindre version varje år, det har väl troligen till och med Microsoft fattat.
Om något kan man väl nästan vänta sig att det kommer kosta något i stil med vad uppgraderingen 8.0 kostade i början när det släpptes 139kr(eller vad det nu var), då denna summan åtminstone inte är tagen ur luften.

Kortare versionscykler _kanske_ med tiden kommer leda till att folk faktiskt uppdaterar sina system oftare, förutsatt att det inte kostar alldeles för mycket. På sikt skulle jag gissa på att MS inte behöver supporta gamla Windowsversioner på samma sätt som idag och kan därmed spara in en hel del pengar. Att de sedan tar tillfället i akt att dessutom tjäna pengar på dessa mindre släpp är ju ingen dum idé för dem, så länge de ligger på en prisnivå med vilken de kommer undan med sitt förfarande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja en gratis uppdatering från 8 till 8.1 ger lika mycket som en uppgradering från 10.8 till 10.9 som antagligen kommer kosta en hundralapp eller två.

Som sagt två olika affärsmodeller. Min poäng var att det är lurigt att säga att den ena är mycket billigare bara för att varje enskild uppdatering är billigare när man måste betala oftare. Man kan lätt bevisa att både Windows och OSX är mycket dyrare än den andra om man är lite kreativ när man räknar. Så jag hade varit väldigt försiktig med att hävda att den ena är billigare än den andra.

Men om man som jag valde att hoppa över Windows 8, då blir det över 1000kr för mig för att få 8.1. Däremot om man t.ex. hoppade över OSX 10.7 som jag gjorde och sedan skaffade 10.8 (från 10.6) så kostade det precis lika mycket som för dom som uppgraderade från 10.7 -> 10.8, dvs drygt 200kr.

Visst är det olika affärsmodeller och Apple säljer heller inte sitt OS löst utan man måste skaffa en Mac, alternativt skaffa en crackad version av 10.6/10.7 och sedan via App Store betala för din 10.8 (eller snart 10.9) licens lagligt. Men jag tycker nog ändå att Apple's affärsmodell är hundra gånger bättre och lättare att komma in i.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Förändringen är att det som tidigare var servicpacks kommer att bli separata os och man ska alltså ha betalt tätare för att erbjuda ett uppdaterat os, det ökar kostnaden per år rejält om de inte sänker priset i motsvarande grad, allt över 300kr är för dyrt, säg att xp kostade drygt 100kr/år, 7an det dubbla och nu med 8 är vi uppe kring 1000kr/år om de inte sänker priset.

Missförstår du saker med flit nu? Man tar inte betalt för övergången från 8.0 till 8.1, inte på något vis alls.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Microsoft går ut och säger att det är slut med uppgraderingar hädanefter och att man måste köpa fullversion och då är det väl så, dvs $100-$200 per år eftersom de inte har visat på annat genom att sänka priset på 8.1.
De som har använt betalbetan win 8 ger de däremot en kopia av 8.1 istället för att vara snälla mot de som betalt testningen, jag har svårt att tolka det på annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Microsoft går ut och säger att det är slut med uppgraderingar hädanefter och att man måste köpa fullversion och då är det väl så, dvs $100-$200 per år eftersom de inte har visat på annat genom att sänka priset på 8.1.
De som har använt betalbetan win 8 ger de däremot en kopia av 8.1 istället för att vara snälla mot de som betalt testningen, jag har svårt att tolka det på annat sätt.

Nej, det finns inget "inte sänkt priset på 8.1". 8.1 kostar inget. det kostar 0 kr, det är ett gratis tillägg till 8.0, hur kan du ha "inte sänkt priset på det"?

Det är heller inget "nästa OS", vi är fortfarande inne på Windows 8, det som kostade lika mycket för en månad sedan som det kommer göra då 8.1 följer med.

Deras nya modell kommer gälla från och med Windows 9. Ingen vet vad det kommer att kosta än.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Men om man som jag valde att hoppa över Windows 8, då blir det över 1000kr för mig för att få 8.1. Däremot om man t.ex. hoppade över OSX 10.7 som jag gjorde och sedan skaffade 10.8 (från 10.6) så kostade det precis lika mycket som för dom som uppgraderade från 10.7 -> 10.8, dvs drygt 200kr.

Visst är det olika affärsmodeller och Apple säljer heller inte sitt OS löst utan man måste skaffa en Mac, alternativt skaffa en crackad version av 10.6/10.7 och sedan via App Store betala för din 10.8 (eller snart 10.9) licens lagligt. Men jag tycker nog ändå att Apple's affärsmodell är hundra gånger bättre och lättare att komma in i.

Om du hade Windows innan så måste du köpa en ny dator för att få OSX och hur stor del av priset är operativsystemet? Kan än en gång dra upp det gamla exemplet när jag jämförde min förra dator med en Q9450 och HD 4850 där prisskillnaden för motsvarande prestanda från Apple hade gett mig Ultimate versioner från XP fram tills nu och jag hade fortfarande haft pengar över.

Hur många olika scenarion ska vi måla upp där den ena eller den andra vinner i pris?

Det är en högst subjektiv bedömning för olika affärsmodeller passar olika personer olika bra. Apples affärsmodell hade för mig blivit väldigt mycket dyrare eftersom jag hade fått betala så väldigt mycket mer för datorn då jag har vissa krav. Just nu tror jag inte ens det finns en Mac som hade fungerat för mig då deras senaste Mac Pro bara kör med Firepro GPUer vilka inte är roliga att spela med. Vidare hade jag behövt köpa till ett externt kabinett för hårddiskar. Så för mig är deras affärsmodell helt oanvändbar eftersom jag inte ens kan köpa deras OS då de inte har några datorer som passar för mina användarmönster.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om du hade Windows innan så måste du köpa en ny dator för att få OSX och hur stor del av priset är operativsystemet? Kan än en gång dra upp det gamla exemplet när jag jämförde min förra dator med en Q9450 och HD 4850 där prisskillnaden för motsvarande prestanda från Apple hade gett mig Ultimate versioner från XP fram tills nu och jag hade fortfarande haft pengar över.

Hur många olika scenarion ska vi måla upp där den ena eller den andra vinner i pris?

Det är en högst subjektiv bedömning för olika affärsmodeller passar olika personer olika bra. Apples affärsmodell hade för mig blivit väldigt mycket dyrare eftersom jag hade fått betala så väldigt mycket mer för datorn då jag har vissa krav. Just nu tror jag inte ens det finns en Mac som hade fungerat för mig då deras senaste Mac Pro bara kör med Firepro GPUer vilka inte är roliga att spela med. Vidare hade jag behövt köpa till ett externt kabinett för hårddiskar. Så för mig är deras affärsmodell helt oanvändbar eftersom jag inte ens kan köpa deras OS då de inte har några datorer som passar för mina användarmönster.

Citat:

Men jag tycker nog ändå att Apple's affärsmodell är hundra gånger bättre och lättare att komma in i.

Juste, det är en subjektiv bedömning. Därav min subjektiva kommentar på slutet. Det i början av min post var fakta.
För övrigt behöver du inte en Mac för att köra OSX och du kan ganska enkelt låna eller få en bränd version av Snow Leopard där du kan köpa din OSX 10.8 licens helt lagligt via App Store. Men ska du spela på din dator som huvudsyfte så är varken Mac eller OSX särskilt tilltalande i dagsläget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Juste, det är en subjektiv bedömning. Därav min subjektiva kommentar på slutet. Det i början av min post var fakta.
För övrigt behöver du inte en Mac för att köra OSX och du kan ganska enkelt låna eller få en bränd version av Snow Leopard där du kan köpa din OSX 10.8 licens helt lagligt via App Store. Men ska du spela på din dator som huvudsyfte så är varken Mac eller OSX särskilt tilltalande i dagsläget.

Förutom att Apple inte tillåter att man kör deras OS på en dator som inte de sålt och de säljer inte egentligen fullversioner av OSX utan bara uppdateringar från tidigare versioner. Så man behöver gräva ner sig i Hackingtosh-träsket för att få ordning på det och då känns det som om man direkt har tappat Apples trademark med enkelhet. Valet av hårdvara blir också rätt mycket krångligare eftersom allt inte alltid är helt kompatibelt och drivrutiner är ofta specialskrivna av glada amatörer. Då kan jag ju lika gärna välja valfri *nux-dist som är helt gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var det imorgon 8.1 uppgraderingen skulle komma ?

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P