Ny ultrabook, men vilken? (10000 Kr)

Permalänk
Inaktiv

Ny ultrabook, men vilken? (10000 Kr)

Hej,

Ska köpa ny ultrabook imorgon och det lutar just nu åt denna :
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Just denna modell finns på siba och då får man även med ett office 2011, skulle man kunna pruta till sig ett på elgiganten också ifall man visar erbjudandet på siba? Detta skulle bli min första Mac. då jag aldrig ägd något sådant innan.

Sedan så har jag hunnit kolla på Samsung 9 serien som ser otroligt snygg ut. Vilka modeller finns det att jämföra med? Budgeten skall helst vara 10.000Kr, men om jag väljer Air modellen, så kör jag med högre budget.

Jag har hört att de snart skall släppa nya retina 13 modellerna med Hashwell, men detta lär dröja?

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Samsung 9 serie från Inet. Fick med office 365 (som student). 9999:-. Många av kurskamraterna som har denna menar att det är det bästa köpet de gjort. De har en dyrare variant där processorn är lite vassare (i7 och 1,9 ghz jämfört med i5 o 1,7 ghz i denna) men då får du punga ut med 2,5k mer. När garantin bara är 1 år, vilket det även är på airen, känns det mer värt att gå lite billigare resonerade jag.

Sen är ju Asus'en najs också. 2 års garanti vilket kan vara sjukt värt. Typ samma "stats" som samsungen. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schooner:

Beställde precis en Samsung 9 serie från Inet. Fick med office 365 (som student). 9999:-. Många av kurskamraterna som har denna menar att det är det bästa köpet de gjort. De har en dyrare variant där processorn är lite vassare (i7 och 1,9 ghz jämfört med i5 o 1,7 ghz i denna) men då får du punga ut med 2,5k mer. När garantin bara är 1 år, vilket det även är på airen, känns det mer värt att gå lite billigare resonerade jag.

Sen är ju Asus'en najs också. 2 års garanti vilket kan vara sjukt värt. Typ samma "stats" som samsungen. Lycka till!

Vilken Asus pratar du om?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Ska köpa ny ultrabook imorgon och det lutar just nu åt denna :
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Just denna modell finns på siba och då får man även med ett office 2011, skulle man kunna pruta till sig ett på elgiganten också ifall man visar erbjudandet på siba? Detta skulle bli min första Mac. då jag aldrig ägd något sådant innan.

Sedan så har jag hunnit kolla på Samsung 9 serien som ser otroligt snygg ut. Vilka modeller finns det att jämföra med? Budgeten skall helst vara 10.000Kr, men om jag väljer Air modellen, så kör jag med högre budget.

Jag har hört att de snart skall släppa nya retina 13 modellerna med Hashwell, men detta lär dröja?

Vinstmarginalerna på Mac är ganska små. Så jag misstänker att Elgiganten inte kan baka in ett office

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

Jag ser att det finns krav för att få beställa denna paketerbjudande, dvs från microsofts sida. De kan när som helst ringa upp och be om ett intyg om att man studerar på högskola. Det jag undrar, räknas komvux som högskola i detta fall?

Permalänk

Du är inte student? Genom Mecenat får du Mac:en för 8095:- om jag minns rätt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robin_Viktorsson:

Du är inte student? Genom Mecenat får du Mac:en för 8095:- om jag minns rätt!

Jo, jag har tillgång till mecenat.se , där kostar min modell 10795, vilket är mycket bättre än 11490 som den annars kostar i butikerna =), Men jag har fått testa en väns Macbook, och ärligt talat så förstår jag inte hypet. Visst finns det en appstore med väldigt bra program, men sådant finns även till windows 8 fast inte i store.

Samsung 9-serien lockar mer för tillfället, men finns ingen med hashwell cpun i? De är så dyra också. Hittar jag inte tills imorgon så blir det nog air modellen med 256gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Jo, jag har tillgång till mecenat.se , där kostar min modell 10795, vilket är mycket bättre än 11490 som den annars kostar i butikerna =), Men jag har fått testa en väns Macbook, och ärligt talat så förstår jag inte hypet. Visst finns det en appstore med väldigt bra program, men sådant finns även till windows 8 fast inte i store.

Samsung 9-serien lockar mer för tillfället, men finns ingen med hashwell cpun i? De är så dyra också. Hittar jag inte tills imorgon så blir det nog air modellen med 256gb ssd.

Denna datorn kan vara ett bra altenativ:
http://www.inet.se/produkt/1970579/samsung-9-series-np900x3e-...

Om inte:
http://www.inet.se/produkt/1970637/asus-taichi21-11-6?utm_sou...

------
Vad hade du tänkt göra? Spela eller bara jobba?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Denna datorn kan vara ett bra altenativ:
http://www.inet.se/produkt/1970579/samsung-9-series-np900x3e-...

Om inte:
http://www.inet.se/produkt/1970637/asus-taichi21-11-6?utm_sou...

------
Vad hade du tänkt göra? Spela eller bara jobba?

Ne inget med dubbla skärmar, eller roterings. Kommer bara att arbeta med datorn. Enda spelet kommer vara sc2. Har fortfarande inte bestämt mig än om det ska bli air eller windows dator.

Tar gärna emot fler tips på datorer i 10k Klassen.

Permalänk

Köpte själv en Air och är sjukt nöjd. Batteritiden är helt sjuk. Köpte den med 8GB och 128GB SSD, kan vara värt att köpa med 8GB eftersom minnet inte går att utöka. Vill du köra Windows är det bara att aktivera bootcamp. Enda minus är väl skärmen, men den duger.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Hoppar på tråden istället för att starta en ny, hade tänkt köpa en stationär dator men sen så crashade min gamla trotjänare bortom all räddning och jag är nu tvungen att införskaffa en bärbar. Min budget är något mer flexibel än TS så jag har en fråga angående datorer som sträcker sig upp till 12,5 k klassen. Vad bör jag välja då? Är inte intresserad av Mac då jag som Dejch inte riktigt fattar hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foll500:

Hoppar på tråden istället för att starta en ny, hade tänkt köpa en stationär dator men sen så crashade min gamla trotjänare bortom all räddning och jag är nu tvungen att införskaffa en bärbar. Min budget är något mer flexibel än TS så jag har en fråga angående datorer som sträcker sig upp till 12,5 k klassen. Vad bör jag välja då? Är inte intresserad av Mac då jag som Dejch inte riktigt fattar hypen.

Vad vill du göra med din dator? Spela? Studera? Jobba?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad vill du göra med din dator? Spela? Studera? Jobba?

Studera och vardagsbruk (film, streama, dylikt) Det enda spelet jag egentligen spelar aktivt är väl Dota2 och det är ju inte särskilt krävande.