Flytta filer mellan 2 datorer på samma nätverk?

Permalänk
Skribent

Flytta filer mellan 2 datorer på samma nätverk?

Hejsan!

Ber för det första om ursäkt om detta är fel forum-sektion, men kunde inte hitta något som direkt lämpade sig för detta!

Jo det är så att jag har saker på min stationära som jag skulle vilja flytta till min bärbara, men nu är det så att mina externa diskar är fulla och jag har ingen NAS heller.
Så min fråga är då kort och gott; Finns det något sätt att flytta filerna lokalt över nätverket? Cloud tjänster är inte på tapeten då jag har 10.2/0.82 lina här hemma

Tack på förhand
Mvh André U.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Avstängd

Det finns lika många sätt som det finns filöverföringsprotokoll.
Det är bara att koppla ihop datorerna på valfritt sätt och välja metod.

Enklast är väl att dela ut filerna med Windows fildelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/share-files-with-...

En bit ner på sidan finns Avancerad delning, det är nog det du kommer att behöva....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skribent
Skrivet av olog-hai:

Det finns lika många sätt som det finns filöverföringsprotokoll.
Det är bara att koppla ihop datorerna på valfritt sätt och välja metod.

Enklast är väl att dela ut filerna med Windows fildelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xfade:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/share-files-with-...

En bit ner på sidan finns Avancerad delning, det är nog det du kommer att behöva....

Hmm, tänkte om det fanns något effektivt program så som "TeamViewer" fast för fildelning över lokalt nätverk ^^
Det "finns" såklart Windows inbyggda fjärrskrivbord, men teamviewer är så mycket bättre, därav jag undvikt att ens kolla på Windows inbyggda lösningar

Sedan verkar jag inte kunna hitta någon annan på mitt nätverk via Windows egna heller... Kan dock se alla anslutna enheter i Routern.
Kan det bli problem att jag kör kabel med stationära och wi-fi med laptopen, eller är det något annat som kan ligga och spöka?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Hmm, tänkte om det fanns något effektivt program så som "TeamViewer" fast för fildelning över lokalt nätverk ^^
Det "finns" såklart Windows inbyggda fjärrskrivbord, men teamviewer är så mycket bättre, därav jag undvikt att ens kolla på Windows inbyggda lösningar

Sedan verkar jag inte kunna hitta någon annan på mitt nätverk via Windows egna heller... Kan dock se alla anslutna enheter i Routern.
Kan det bli problem att jag kör kabel med stationära och wi-fi med laptopen, eller är det något annat som kan ligga och spöka?

Det ska inte vara några problem att köra med wifi och kabel, se bara till att datorerna är i samma workgroup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tredjepartsprogram finns ju såklart.
Sätt upp en ftpserver på ena datorn sedan kör valfri klient på den andra.....

Det spelar absolut ingen roll om det är via wifi eller kabel, förutom då kanske att kabel går snabbare...

Om du avfärdar m$ inbyggda så kan du sluta läsa här.....
Har nog bara testat TeamViewer ngn enstaka gång så jag har ingen aning hur bra/bättre än fjärrskrivbord det är, dock tycker jag att mapp utdelning via windows nätverk funkar tillräckligt bra för att ens fundera på att använda något annat. Men visst ftp tex går dock snabbare.

Du måste dela ut en mapp och sätta rättigheter på den för att du skall kunna komma åt den, så den syns i "Nätverk", ganska säker på att info om det finns i länken jag postade innan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Synd att MS i senare Windows tog bort de guiderna som fanns i XP där man bara behövde välja alternativ (skriva) och trycka nästa knappen. Hjälp grejen mm som är kvar i nyare Windows känns totalt värdelös jämfört med guiderna i XP. När jag vill ställa in nätverk med Win 7 får det mig jämt att undra vad MS tänkte på när de tog bort något så bra.

Permalänk
Medlem

Typ Dropbox?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectricPulze:

Typ Dropbox?

Han sa ju att han inte ville ha molnbaserade lösningar, eftersom hans uppkoppling suger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför gå en massa konstiga omvägar?
Man delar ut diskar, partitioner, mappar etc. så blir dom synliga på LANet, inget konstigt alls, så har man alltid gjort.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Homegroup också, kan vara lite påtigt att få att funka men det känns iaf lite säkrare än att bara dela ut saker till höger och vänster inom nätverket.

Permalänk
Skribent
Skrivet av jookeer:

Varför gå en massa konstiga omvägar?
Man delar ut diskar, partitioner, mappar etc. så blir dom synliga på LANet, inget konstigt alls, så har man alltid gjort.

Skrivet av hg:

Annars finns ju Homegroup också, kan vara lite påtigt att få att funka men det känns iaf lite säkrare än att bara dela ut saker till höger och vänster inom nätverket.

Detta kan verka som en jäkligt idotiskt fråga att komma från någon som gick ut med MVG i nätverk, men hur fanken sätter jag upp ett så snabbt system som möjligt inom Windows Homegroup eller dylikt? Oo
Tänkte det är enklare att fråga er här än att googla runt som en mähä, kanske någon annan stackars krake i samma sitts hittar denna tråden också

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle dela ut mapparna över nätverket eller köra remote desktop o dra över. Brukar köra remote själv när jag flyttar från min server till min bärbara, brukar funka bra.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Högerklicka på en mappen/mapparna som ska delas, välj delning, tryck dela och välj hemgrupp, tryck dela och välj läsa/skriva.

På den andra datorn, gå in på nätverk, tryck på namnen till den datorn som delar ut, där borde mapparna finnas, bara att börja kopiera/flytta filerna.

Om du inte hittar datorn, se till att båda har aktiverat fil- och skrivardelning under Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar.

Permalänk
Entusiast

Om både laptopen och den stationära kör Windows, kör på detta:

Högerklicka på mappen du vil dela ut och välj properties.
Klicka på sharing fliken och sen på advanced sharing.
Klicka sen i att du vill dela mappen och gå in på permissions. Sätt igång allt för Everyone
OK:a ut ur skiten, och hoppa över på laptopen.

På laptopen går du in i nätverk och dubbelklickar på din stationära, kan hända att du måste skriva in den stationäras användarnamn och lösenord.
Leta sedan upp den delade mappen och kopiera över filerna till laptopen.

När du är klar kan du stänga av sharing på den mappen igen om du vill, så kommer garanterat ingen åt den.

Det är "the windows way" utan homegroup, och det är pissenkelt.

Jag har kommit upp i 70mb/s i mitt nätverk med stora filer. Och det var från en usb3 disk, in i en dator och sen över nätverket till en annan. (Gick snabbare än att föra över allt direkt på andra datorn med usb2)

Permalänk
Permalänk
Skribent
Skrivet av jhedlof:

Högerklicka på en mappen/mapparna som ska delas, välj delning, tryck dela och välj hemgrupp, tryck dela och välj läsa/skriva.

På den andra datorn, gå in på nätverk, tryck på namnen till den datorn som delar ut, där borde mapparna finnas, bara att börja kopiera/flytta filerna.

Om du inte hittar datorn, se till att båda har aktiverat fil- och skrivardelning under Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar.

Dold text
Skrivet av Blargmode:

Om både laptopen och den stationära kör Windows, kör på detta:

Högerklicka på mappen du vil dela ut och välj properties.
Klicka på sharing fliken och sen på advanced sharing.
Klicka sen i att du vill dela mappen och gå in på permissions. Sätt igång allt för Everyone
OK:a ut ur skiten, och hoppa över på laptopen.

På laptopen går du in i nätverk och dubbelklickar på din stationära, kan hända att du måste skriva in den stationäras användarnamn och lösenord.
Leta sedan upp den delade mappen och kopiera över filerna till laptopen.

När du är klar kan du stänga av sharing på den mappen igen om du vill, så kommer garanterat ingen åt den.

Det är "the windows way" utan homegroup, och det är pissenkelt.

Jag har kommit upp i 70mb/s i mitt nätverk med stora filer. Och det var från en usb3 disk, in i en dator och sen över nätverket till en annan. (Gick snabbare än att föra över allt direkt på andra datorn med usb2)

Dold text

Tackar så mycket för hjälpen!
Ska testa detta så fort jag får tiden att pilla lite, men tror det kommer fungera gallant

Skrivet av jookeer:

Ofattbart att de kan va så dj...a svårt

http://www.youtube.com/watch?v=rP3eR3aNxEw

Dold text

Varför ens kommentera om du bara ska vara otrevlig?
Alla är inte DOS/CMD hardcore "30+are" du vet, själv kommer man från en generation av "one-click-wonders", med andra ord att allt sköter sig 99% på automatik och alla svar är en 2sek google sökning bort. Uppskattar all hjälp man kan få, och som man säger; Finns inga dumma frågor, finns bara dumma svar

Visa signatur