Varning för SMS-Biljetter PAYEX

Permalänk
Avstängd

Varning för SMS-Biljetter PAYEX

Vill varna er som tänkt att utnyttja SMS-Biljetter och Wywallet. Såhär ser det ut för mig:

Skickat SMS-biljetter inom Sthlm under 2 månaders tid (Juli och 8 veckor frammåt). Inte särskilt många utan det handlar kanske om 600 kr sammanlagt utdelat på flera räkningar.

Detta är alltså statligt iom att det gäller tunnelbana/bussar inom Stockholm och deras affärsidé är alltså att skicka ut räkningar enligt följande schema:

1-4 September (En måndag-torsdag) köper du 1 biljett (20 kr st x4)

5 September får du en Räkning som ska betalas inom 1 vecka
Missar du räkning får du påminnelseavgift och nytt förfallodatum på cirka 7 dagar (ska dom ha betalningen inne på kontot inkl helgdagar)
Efter det datumet är det inkasso och en extraavgift på cirka 100-200 kr till.

Dvs: Vecka 1 får du räkning. Vecka 2 får du räkning + påminnelseavgift. Vecka 3 får du Inkasso. Detta är alltså en "serie" av EN veckas sms-biljetter.

Dvs skickar du biljetter 1 gång per vecka så upprepar det sig och du slutar med FYRA påminnelseavgifter i månaden, samt 4 inkassokrav och 4 räkningar.

Nu är min fråga hur fan ett sådant system kan få fungera? Att samla en månads räkningar och skicka ut en räkning på totalen som ska betalas i slutet av månaden efter är väl ändå vad som anses vara normalt?

Nu är det så att jag själv varit på en annan adress och förväntade mig att få hem EN räkning men det slutade med 4 st inkassokrav 4 påminnelseavgifter samt räkningar som egentligen skulle kosta mig 200 kr blev i slutet 1000 kr pga deras system.

Bara en varning till er där ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Dvs skickar du biljetter 1 gång per vecka så upprepar det sig och du slutar med FYRA påminnelseavgifter i månaden, samt 4 inkassokrav och 4 räkningar.

Nej, påminnelseavgifter och inkassokrav får man bara om man inte betalar sina räkningar i tid.
För övrigt accepterade du villkoren för köp mot faktura när du registrerade dig för att kunna köpa SMS-biljetter, i villkoren stod det garanterat om hur fakturorna skickas ut. Stämmer inte faktureringen med villkoren du fick och accepterade kan du bestrida fakturorna, fast det är knappast värt besväret när det handlar om så lite pengar.

Så här står det i SL:s villkor just nu i alla fall, men det kanske var annorlunda när du registrerade dig...även om det inte är särskilt troligt:

6. Betalning mot faktura

Fakturan levereras till det namn som tillhör angett personnummer. Fakturan skickas månadsvis, och betalning ska göras inom 15 dagar. Vid köp och betalning mot faktura tillkommer en avgift om för närvarande 9 kronor. Har inget köp utförts under den aktuella månaden så ställs ingen faktura ut.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Nej, påminnelseavgifter och inkassokrav får man bara om man inte betalar sina räkningar i tid.
För övrigt accepterade du villkoren för köp mot faktura när du registrerade dig för att kunna köpa SMS-biljetter, i villkoren stod det garanterat om hur fakturorna skickas ut. Stämmer inte faktureringen med villkoren du fick och accepterade kan du bestrida fakturorna, fast det är knappast värt besväret när det handlar om så lite pengar.

Så här står det i SL:s villkor just nu i alla fall, men det kanske var annorlunda när du registrerade dig...även om det inte är särskilt troligt:

6. Betalning mot faktura

Fakturan levereras till det namn som tillhör angett personnummer. Fakturan skickas månadsvis, och betalning ska göras inom 15 dagar. Vid köp och betalning mot faktura tillkommer en avgift om för närvarande 9 kronor. Har inget köp utförts under den aktuella månaden så ställs ingen faktura ut.

Jag har då alltid fått en räkning i veckan från dom konstant med förfallodatum på 7 dagar efter jag fått räkningen. isf kan det vara så att det är 15 dagar fro.m att du betalar, men när du fått räkningen har du cirka 7 (5 arbetsdagar) dagar på dig att betala.

Räkningarna har anlänt hemma hos mina föräldrar där jag är skriven och dom blir förvånade över hur payex kan skicka ut så många räkningar även dom. Fr o m nu har jag bett dom öppna alla räkningar som kommer och skicka ocr genast så jag slipper det där skitföretaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Jag har då alltid fått en räkning i veckan från dom konstant med förfallodatum på 7 dagar efter jag fått räkningen. isf kan det vara så att det är 15 dagar fro.m att du betalar, men när du fått räkningen har du cirka 7 (5 arbetsdagar) dagar på dig att betala.

Det står ju på fakturan när den är utskriven och när den förfaller.

Är det från SL eller WyWallet du får fakturan?
EDIT: ok, Payex.

Men till syvende och sist är det inte företagets fel att du inte varit "hemma" och kunnat betala dina räkningar, även om det är tight med förfallodatumen.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Det står ju på fakturan när den är utskriven och när den förfaller.

Är det från SL eller WyWallet du får fakturan?

Det är från SL (PAYEX). Detta är rätt intressant. Står på fakturan med påminnelseavgift:

(Datum 2013-09-11)

Fakturans Förfallodatum: 2013-09-03
Förklara gärna detta? Ett förfallodatum 10 dagar innan fakturan skickades till mig.

Sedan får jag tillägga att givetvis är det MITT fel att dom inte är betalda enligt regler. Detta är bara en varning att ni ska ge fan i att använda deras tjänster.

Även värt att nämna är att jag som 20åring med 2 permanenta räkningar i månaden räknade till 26(!!!!!) räknignar sedan mitten av augusti till idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Det är från SL (PAYEX). Detta är rätt intressant. Står på fakturan med påminnelseavgift:

(Datum 2013-09-11)

Fakturans Förfallodatum: 2013-09-03
Förklara gärna detta? Ett förfallodatum 10 dagar innan fakturan skickades till mig.

Påminnelsefakturan hänvisar till originalfakturans förfallodatum, vad står det för olika datum på originalfakturan?

Hoppas du lärt dig att det är både opraktiskt och dumt att köpa saker som kostar småslantar mot faktura, hade varit bättre att knyta ditt betalkort mot sms-betalningen, eller helt enkelt laddat ett SL-kort med pengar

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Påminnelsefakturan hänvisar till originalfakturans förfallodatum, vad står det för olika datum på originalfakturan?

Fakturadatum 2013-08-23

Datum 2013-09-11

Förfallodatum: 2013-09-03

Inkasso: fick jag i fredags. Dvs den 20e.

Har man ett jobb att åka till och inga pengar att betala busskort med så är det den enda utvägen. Men tilllomed sms-lån hade varit billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Fakturadatum 2013-08-23

Datum 2013-09-11

Förfallodatum: 2013-09-03

Inkasso: fick jag i fredags. Dvs den 20e.

Om originalfakturan är utskriven den 11:e och skulle betalats den 3:e så är det ju skäl nog för att bestrida den och få tillbaks påminnelseavgifter och dylikt, eftersom du omöjligt kunnat betala den i tid.
Det är inte så att det är tvärt om med datumen?
Att den är utskriven den 3:e, skulle betalats den 11:e (7 dagar senare, alltså)?
Antar att den 23/8 är då du köpte en biljett.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Om originalfakturan är utskriven den 11:e och skulle betalats den 3:e så är det ju skäl nog för att bestrida den och få tillbaks påminnelseavgifter och dylikt, eftersom du omöjligt kunnat betala den i tid.
Det är inte så att det är tvärt om med datumen?
Att den är utskriven den 3:e, skulle betalats den 11:e (7 dagar senare, alltså)?
Antar att den 23/8 är då du köpte en biljett.

Precis, 23e augusti köpte jag biljetten
3e är förfallodatum och 11e är utskriften på påminnelseavgiften
20e fick jag inkasso.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig, men här ser vi ännu ett exempel på att det är i särklass sämst att handla mot faktura.

Kreditmarknadsbolagen klämmer kunderna på faktureringsavgifter, påminnelseavgifter, inkassoavgifter och dröjsmålsränta. Det är en del av affärsmodellen.

Registrera ett betal-/kreditkort nästa gång så blir det ett vanligt köp, utan avgifter för dig som konsument.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Precis, 23e augusti köpte jag biljetten
3e är förfallodatum och 11e är utskriften på påminnelseavgiften
20e fick jag inkasso.

När är originalfakturan, som förföll den 3:e utskriven då?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga? PayEx är idioter...

Jag skulle registrera mig för SLs skittjänst och hör och häpna, jag får inte använda faktura pga ett inkassoärende som är avklarad men skedde för hela 7 år sedan med just f*ck PayEx! Hur länge ska de hålla på så här tro?

Hur som helst, jag plankar och det funkar! Palla slänga tusentals kr på något som inte fungerar ändå i slutändan. Tågen står stilla pga vagnfel, signalfel, spårfel m.m. fel som de hittar på. Moderater + SL + PayEx (Moderatägd bolag) = Idioter!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

När är originalfakturan, som förföll den 3:e utskriven då?

Hittar för tillfället originalfakturan, men det lär väl vara den 23e? Eftersom den inkluderar vad jag tror är en veckas smsbiljetter. sen får man väl hem den runt den 26e och sen blir det helg..

Skrivet av HCOC:

Vad ska man säga? PayEx är idioter...

Jag skulle registrera mig för SLs skittjänst och hör och häpna, jag får inte använda faktura pga ett inkassoärende som är avklarad men skedde för hela 7 år sedan med just f*ck PayEx! Hur länge ska de hålla på så här tro?

Hur som helst, jag plankar och det funkar! Palla slänga tusentals kr på något som inte fungerar ändå i slutändan. Tågen står stilla pga vagnfel, signalfel, spårfel m.m. fel som de hittar på. Moderater + SL + PayEx (Moderatägd bolag) = Idioter!

Precis vad jag kommer att göra fr.o.m nu. speciellt inte under vinterhalvåret då det blir mer fel än rätt i deras system. Så får man se till att låtsas sova djupt när kontrollerna blir av.

Permalänk
Medlem

Har själv en faktura från PayEx här, den har fakturadatum 2013-09-09 och förfallodatum 2013-10-09.
Verkar som om du har haft redigt med otur.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Gäller nog inte de som har abonnemang?

Permalänk
Inaktiv

om jag varit i dina skor så skulle jag undvikit faktura till varje pris från första början.. är ju smartare att knyta det till dina föreldrars konto och sedan byta när du väl har pengar på ditt kort. hade aldrig fallit mig in att ta faktura för något om det inte var tex en TV och jag visste att jag skulle ha pengarna innan förfallodatum..
det jag vill komma fram till är undvik faktura så gott det går, du förlorar alltid på det om det inte är ett tillfälligt erbjudande och du inte har pengarna precis när du ska köpa den..