Varning för SMS-Biljetter PAYEX
Vill varna er som tänkt att utnyttja SMS-Biljetter och Wywallet. Såhär ser det ut för mig:
Skickat SMS-biljetter inom Sthlm under 2 månaders tid (Juli och 8 veckor frammåt). Inte särskilt många utan det handlar kanske om 600 kr sammanlagt utdelat på flera räkningar.
Detta är alltså statligt iom att det gäller tunnelbana/bussar inom Stockholm och deras affärsidé är alltså att skicka ut räkningar enligt följande schema:
1-4 September (En måndag-torsdag) köper du 1 biljett (20 kr st x4)
5 September får du en Räkning som ska betalas inom 1 vecka
Missar du räkning får du påminnelseavgift och nytt förfallodatum på cirka 7 dagar (ska dom ha betalningen inne på kontot inkl helgdagar)
Efter det datumet är det inkasso och en extraavgift på cirka 100-200 kr till.
Dvs: Vecka 1 får du räkning. Vecka 2 får du räkning + påminnelseavgift. Vecka 3 får du Inkasso. Detta är alltså en "serie" av EN veckas sms-biljetter.
Dvs skickar du biljetter 1 gång per vecka så upprepar det sig och du slutar med FYRA påminnelseavgifter i månaden, samt 4 inkassokrav och 4 räkningar.
Nu är min fråga hur fan ett sådant system kan få fungera? Att samla en månads räkningar och skicka ut en räkning på totalen som ska betalas i slutet av månaden efter är väl ändå vad som anses vara normalt?
Nu är det så att jag själv varit på en annan adress och förväntade mig att få hem EN räkning men det slutade med 4 st inkassokrav 4 påminnelseavgifter samt räkningar som egentligen skulle kosta mig 200 kr blev i slutet 1000 kr pga deras system.
Bara en varning till er där ute.