Permalänk

1,44 till 800 kb?

Jag ska köpa en Macintosh Plus med en 800 kb drive men jag har inga 800 kb disketter bara 1,44 mb så jag undrar om man kan göra om dom till 800 kb?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Hjälpsam

Tror att det skall gå bra, 800kB disketter är egentligen 720KB formaterade på ett speciellt Macentoshsätt, men det brukade gå bra att formatera 1.44MB som 720kB och därmed troligtvis även som 800kB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hur formaterar man dom till 800 kb?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Hur formaterar man dom till 800 kb?

Har du testat att sätta en diskett i datorn och formatera den därifrån?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Entusiast

Att använda en 1440 Kb diskett (HD) i en 720 Kb diskettstation (DD) skall fungera i de flesta fallen. Man bör formatera om disketten så att filsystemet anpassats för den lägre utrymmet.
Men för att använda en DD formaterad HD diskett i en HD diskettstation, kan det behövas tas till ett litet knep:
Tejpa för HD-hålet på disketten. Det vill säga hålet på andra sidan gentemot skrivskydds-hålet. (Hålet utan den flyttbara platbiten)
Det gör att diskettstationer kommer att känna igen disketten som en DD-diskett (720 Kb)

Se bild:

Vissa moderna diskettstationer använder en optisk sensor istället för en traditionell mekanisk sensor, så det kan hända att det inte fungerar i vissa fall om man använder transparent tejp.

Lade till en bild.
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Som sagt - tejpa för hålet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Som sagt - tejpa för hålet.

Silvertejp fixar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Som sagt - tejpa för hålet.

För att..?
Hålet på HD-disketter kom till för att HD diskettstationer skulle kunna känna av att det är just en HD-diskett. En gammal DD diskettstation (vilket det är för 800 kB) behöver inte känna av om disketten är DD eller HD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardware guy:

För att..?
Hålet på HD-disketter kom till för att HD diskettstationer skulle kunna känna av att det är just en HD-diskett. En gammal SD diskettstation (vilket det är för 800 kB) behöver inte känna av om disketten är SD eller HD.

För att kunna använda en HD-diskett som en DD i en HD-station, är det bra att tejpa för hålet.
Många gånger kan mjukvaran/operativsystemet själv lista ut formatet oavsett om hålet finns där eller ej, men det är inget att lita blint på, och kan ställa till det.

Väldigt bra om man skall flytta filer /skapa disketter från sin PC, och använda i en äldre dator.
Jag själv är tvungen att göra det på det sättet när jag skriver Atari-avbilder till disketter från min Linux-dator, för att använda disketterna i min Atari 1040.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

För att..?
Hålet på HD-disketter kom till för att HD diskettstationer skulle kunna känna av att det är just en HD-diskett. En gammal DD diskettstation (vilket det är för 800 kB) behöver inte känna av om disketten är DD eller HD.

Hade en gammal dator som vägrade läsa mina disketter. Trodde den var paj men det var just att den inte kunde läsa disketterna. Kanske fanns annan lösning?