Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Förstår tillrättalagt inte varför man vill använda en kontroller istället för mus + tangentbord

Om man är uppväxt med konsolldynga och har soffan som enda möbel så verkar säkert handkontroller vettigt.

Ja, jag hatar handkontroller. Med passion.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av yottabyte:

Är det ingen som läser längre? Kollar folk bara på bilden och drar en slutsats?

Självklart har de tänkt på det här.

Skulle gissa på att Valve vet vad de håller på med. Tycker inte någon har rätt att döma hur skön kontrollen är att spela med innan de har testat den själva.

Självklart kan det här gå helt åt skogen, men jag tvivlar på att Gaben gör så här storskaliga satsningar om han inte själv tror på produkterna.

Jo jag läste och det stod massa om haptisk feedback. Jag efterfrågade taktil feedback. Att handkontrollen kan vibrera på mysiga sätt i takt till spel har ju inget med att man inte har samma taktila känsla i en styrplatta som i en analog spak.

Skrivet av _Merc_:

Valve har helt som microsoft tappat bort hela sin målgrupp. varför utveckla en gamepad när alla som använder steam sitter med mouse and keyboard och inte tänker ändra på det.
jag trodde att dessa 80 tals fasoner snart skulle dö ut... fast religionen har hängt med så pass länge att man undrar om någon av människans idioti kommer att försvinna.

Här var det insnöat så det visslar om det. Det finns genrer som gör sig mycket bättre med handkontroll än med mus och tangentbord. Ett lysande exempel är bilspel som är helt omöjligt att få samma känsla i eftersom du bara har två lägen på tangenter i ett tangentbord. Det betyder att det antingen är full gas eller ingen gas, full broms eller ingen broms, fullt rattutslag eller inget. Vissa bilspel är halvt omöjliga att köra med tangentbord för att du inte har någon känsla alls. Du kan inte styra mjukt eftersom du styr i hack. Många plattformsspel är mycket trevligare att köra med handkontroll också.

Sen finns det andra spel som det är tvärt om på. Jag hatar att spela FPS med handkontroll och RTS blir fruktansvärt bökigt. Där vill jag ha mus och tangentbord.

Jag trotsade PC-elitismens trångsynthet och köpte mig en Xbox 360-handkontroll i veckan. Burnout Paradise blev helt plötsligt spelbart för bilarna gick att kontrollera.

Så det kanske är dags att titta fram från din mörka hörna och inse att det finns fler spel i världen än WoW, LoL och COD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det här kan vara bland den sämsta kontrollen jag sett. Känns som en riktig flopp...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag släpper inte Half-Life 3 förrän något av följande inträffar;
* Valve går i konkurs och rättigheterna till Half-Life-serien köps upp av någon i syfte att lägga ner den
* Jag dör
* Planeten upphör att existera utan möjlighet att ta sig därifrån med en fungerande PC
* Spelet släpps

Ribban ligger skyhögt, ja, men jag kommer att fortsätta hoppas tills jag får konkreta bevis på att spelet faktiskt inte kommer att släppas - någonsin.
Att bara släppa möjligheten till en uppföljare av (enligt mig) världens bästa spel är inte en möjlighet i min värld.

Jag respekterar din åsikt. Å andra sidan vill jag vända på det - så länge Valve inte har visat några konkreta bevis på att spelet faktiskt existerar, så lär det inte släppas. Vad du och jag vill ha och vad Valve kommer att göra, måste inte nödvändigtvis gå hand i hand. Vilket jag anser att Valve har bevisat de senaste 6-7 åren så där.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag respekterar din åsikt. Å andra sidan vill jag vända på det - så länge Valve inte har visat några konkreta bevis på att spelet faktiskt existerar, så lär det inte släppas. Vad du och jag vill ha och vad Valve kommer att göra, måste inte nödvändigtvis gå hand i hand. Vilket jag anser att Valve har bevisat de senaste 6-7 åren så där.

Läckorna som kommit nån gång per år, samt pratet om "Ricochet 2" för några år sedan, är tillräckligt för att motivera mig.
Jag säger inte att du faktiskt har fel, bara att jag vill att du har det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Läckorna som kommit nån gång per år, samt pratet om "Ricochet 2" för några år sedan, är tillräckligt för att motivera mig.
Jag säger inte att du faktiskt har fel, bara att jag vill att du har det.

Jag vill ha ett HL3 precis lika mycket som du, jag är bara skeptisk till att det kommer att hända. Alla har vi olika inställning

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag tycker redan att man inte har någon kontrol när man spelar med Xbox 360 dosan, hur ska touch funka?. Nej tack.

Ingen D-pad för fighting spel sen sitter ABXY 100 mil från varandra, vet inte hur de tänkte.

Permalänk
Skrivet av Aeosoth:

Det kan man inte på en PS3/X360-kontroll, så varför på denna?

Tänkte mer på att man brukar väl röra sig med vänstra spaken och kan då använda högerhanden för att trycka på A,B,X,Y. Men det känns som det kan bli lite knepigt att trycka på X eller Y samtidigt som man rör sig.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Varför försöka ändra något som redan är bra? Stryspakar fungerar hur bra som helst och hur innovativt det här än är så tror jag knappast det kommer ge en bättre feedback än en fysisk spak. Varför inte försöka förbättra stryspakarna? Eller kanske utveckla ett nytt spel?

Ja varför gjorde vi PCs och emails när de ändå funkade så bra med att skicka post? Kvittar hur innovativt datorer är, de kommer aldrig ge samma känsla som att öppna ett kuver, varför inte bara förbättra frakttiden eller kanske utveckla en partikelaccelerator?

Sedan upprepar jag att vi inte vet något om kontrollen. Jag vet att de är skönt för egot att skriva ut sitt första intryck och se de som den ända rätta sanningen men försök att tänka med förnuft istället för med impulser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

mus+tangentbord kommer alltid vara vida överlägset.

Visst men ibland är det skönt att lägga sig i soffan och lira nått sport eller bilspel.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag har testat otaliga pekplate-liknande-substitut för analoga spakar och jag har inte gillat en enda, senaste var väll Xperia Play som jag gav en ärlig chans att försöka komma in i men det gick inte, får väll testa detta men tror ändå jag kommer föredra analoga styrspakar, jag vill ha feedback dvs fysiska knappar/spakar så touch har inte vart något för mig ännu i spelvärlden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Tänkte mer på att man brukar väl röra sig med vänstra spaken och kan då använda högerhanden för att trycka på A,B,X,Y. Men det känns som det kan bli lite knepigt att trycka på X eller Y samtidigt som man rör sig.

Men det kommer du ju inte att behöva. Du har även utan dem långt fler knappar på kontrollen jämfört med andra kontroller.

Du har 6 knappar på högersidan av kontrollen som du kan använda medans du styr med vänster. Det är lika många som på en Xbox kontroll som har ABXY på ena sidan. Steam kontrollen har dessutom en extra knapp på vänster undersida utöver den s.k. shoulderbutton/triggern Xbox kontroller har på den sidan.
Och jag räknar inte ens in touchpanelen i mitten i detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Ingen Half Life 3 tydligen som många hoppades på.

Precis, ska man ge upp hoppet nu? Kommer valve vänta tills de får ut sin egen konsol vilket kan ta hur länge som helst..
Tycker det är riktigt dåligt av dem att inte ens hinta om vilket år det kan förväntas.
De tjänar väl så pass bra tack vare steam så de har slutat bry sig om deras fanbase. De behöver inte bry sig längre. Har de ens kommenterat om varför de slutade med episodes som skulle komma så ofta...?
Nej nu skiter jag i deras spel, ett halflife spel var tionde år räcker inte. det är riktigt riktigt dåligt jobbat. Dessutom var hl1 (bästa spelet någonsin) bra mycket bättre och definitivt otroligt mer nyskapande än tvåan och håller den trenden i sig så vore den långa väntan på nr 3 ett riktigt fiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag släpper inte Half-Life 3 förrän något av följande inträffar;
* Valve går i konkurs och rättigheterna till Half-Life-serien köps upp av någon i syfte att lägga ner den
* Jag dör
* Planeten upphör att existera utan möjlighet att ta sig därifrån med en fungerande PC
* Spelet släpps

Ribban ligger skyhögt, ja, men jag kommer att fortsätta hoppas tills jag får konkreta bevis på att spelet faktiskt inte kommer att släppas - någonsin.
Att bara släppa möjligheten till en uppföljare av (enligt mig) världens bästa spel är inte en möjlighet i min värld.

Haha! Årets inlägg! Jag delar din åsikt och önskar att jag formulerat mig lika väl.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Ok

Playstation 4 kör på som vanligt.
Xbox One: har Kinect
Steam har denna handkontroll.

Det känns som att det kommer bli många exklusiva spel. Kommer alla dumpa K + M nu?

EDIT, Och varför ha trackpads istället för analoga? Det ger ju samma resultat? Bara det att en analog tar mindre plats.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Shit alla låter ju som fundamentala kristna. Jodå domedagen (halflife) kommer!! Jävligt snart också. Och så fort någon announcement eller presskonferens(krig, naturkatastrof) då jävlar it's the second coming of christ!! (Half life)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Lite åsikter från ett par spelutvecklare som fått testa preview-kontrollern
http://www.gamasutra.com/view/news/201195/Select_game_develop...

Permalänk
Medlem

Allvarligt.. När jag spelar konsoll så vill ja känna de analoga spakarna under mina tummar.
detta e ren jävla skit enligt mig, de funkar säkert för personer som tycker om att spela fps osv med mobilen/plattan.. men NEJ! ja vill känna känslan.
detta e ungefär lika sexigt som att ha ett tangentbord utan knappar... där fingrarna velar lite hur som på
NEJ.. ett konsept som kunde blivit så bra.. o så kommer detta.. tår i mitt onda öga!

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av Sears:

Men det kommer du ju inte att behöva. Du har även utan dem långt fler knappar på kontrollen jämfört med andra kontroller.

Du har 6 knappar på högersidan av kontrollen som du kan använda medans du styr med vänster. Det är lika många som på en Xbox kontroll som har ABXY på ena sidan. Steam kontrollen har dessutom en extra knapp på vänster undersida utöver den s.k. shoulderbutton/triggern Xbox kontroller har på den sidan.
Och jag räknar inte ens in touchpanelen i mitten i detta.

Haha lat jag känner mig nu Inte varit jätteintresserade av allt detta med "Steam Machines" så gick mer eller mindre till kommentarerna direkt efter första bilden, så missade andra bilen som visar antalet knappar osv

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam. Jag vill ha knappar!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett lysande exempel är bilspel som är helt omöjligt att få samma känsla i eftersom du bara har två lägen på tangenter i ett tangentbord. Det betyder att det antingen är full gas eller ingen gas, full broms eller ingen broms, fullt rattutslag eller inget. Vissa bilspel är halvt omöjliga att köra med tangentbord för att du inte har någon känsla alls. Du kan inte styra mjukt eftersom du styr i hack.

När det gäller bilspel så finns det dock bara ett enda vettigt kontrollalternativ: ratt och pedaler (och eventuell växelspak). Tangentbord: totalt värdelöst, helt klart. Handkontroll: aningen bättre, men fortfarande ett dåligt skämt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

När det gäller bilspel så finns det dock bara ett enda vettigt kontrollalternativ: ratt och pedaler (och eventuell växelspak). Tangentbord: totalt värdelöst, helt klart. Handkontroll: aningen bättre, men fortfarande ett dåligt skämt.

Pris
Xbox kontroll: 270 kr.
Ratt och pedaler: 500 kr för billigaste jag kan hitta. Vettiga börjar på 1500 kr.

Användbarhet
Antal spelgenrer en handkontroll fungerar till: Många, till exempel bilspel, fighting, plattform.
Antal spelgenrere en ratt fungerar till: En, nämligen bilspel

Ser du problemet? Visst hade det varit trevligt att kunna köpa en bra ratt för 3000 kr, en bra joystick för 1000 kr, en arkadkontroll för fightspel för 1000 kr (Madcatz är rätt sexig) och så vidare. Tyvärr har inte alla de där oändliga resurserna att lägga på utrustning eller för den delen platsen att förvara det på. Så då är en vettig hadkontroll en bra kompromiss. Det får bilspel att gå från ospelbart med tangentbord till åtminstone bli spelbart då det erbjuder det minsta man kan kräva, nämligen kontroll över styrning, gas och broms som inte är allt eller inget. Det kändes inte riktigt lönt att köpa en bra ratt bara för att lira Burnout Paradise lite ibland. Då är jag mer nöjd med min nya Xbox 360-kontroll som jag dessutom kan använda för att köra mina gamla SNES-spel i emulator med. Är inte så sugen på att köra Mario eller Star Fox med varken ratt eller tangentbord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

EDIT, Och varför ha trackpads istället för analoga? Det ger ju samma resultat? Bara det att en analog tar mindre plats.

Du kan programmera en trackpad att fungera som en spak, men en spak kan aldrig fungera som en trackpad.

Permalänk
Medlem

Jag vill hemskt gärna känna på den innan jag säger sista ordet. Av bilderna att döma så ser den mer ergonomisk ut än Microsofts 360 kontroller vilket är det jag använder idag men som också ger mig kramp i händerna efter en halvtimme.

Oavsett, kul att Valve försöker göra något nytt på den fronten.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Nej nej och nej. Jag tycker inte om att spela på telefonen eller surfplattan och jag lär inte gilla det här heller. När jag spelar vill jag ha precis feedback, detta kan varken pekplattor eller touchscreen ge.

Plus poäng för att de försöker dock.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Känns inte så kul att behöva stänga av en funktion bara för att vissa spel ska fungera som de ska.

Öööh? det fungerar ju som det ska när du vinglar till? inte lätt att skjuta ett skott i verkligheten när en bomb smäller av precis intill.

Skrivet av skog1s:

Har T-bord & Mus vibration? Var köper man det? När man tänker på det, så är det konstigt att det inte finns.

Hade en Logitech iFeel mus för många år sen, den hade en sorts force feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Allvarligt.. När jag spelar konsoll så vill ja känna de analoga spakarna under mina tummar.
detta e ren jävla skit enligt mig, de funkar säkert för personer som tycker om att spela fps osv med mobilen/plattan.. men NEJ! ja vill känna känslan.
detta e ungefär lika sexigt som att ha ett tangentbord utan knappar... där fingrarna velar lite hur som på
NEJ.. ett konsept som kunde blivit så bra.. o så kommer detta.. tår i mitt onda öga!

Skrivet av Eltarion:

Nej nej och nej. Jag tycker inte om att spela på telefonen eller surfplattan och jag lär inte gilla det här heller. När jag spelar vill jag ha precis feedback, detta kan inte pekplattor eller touchscreen ge.

Plus poäng för att de försöker dock.

Select game developers used the Steam Controller. Here's what they said:

  • "These are not like laptop trackpads," Tabar said. "Everyone is like, 'Oh we're replacing thumbsticks with trackpads, oh shit.' [laughs] But this is not at all like a laptop trackpad. It just feels good. It's a challenge to verbally describe it. When [your thumb="thumb"] moves toward the outer zone of the trackpad, you can feel that. [The zones="zones" on="on" the="the" trackpad="trackpad"] are independent of each other," he added.

  • Remo added that he doesn't really consider the pads to be "trackpads," which, to players and developers, often represent poor feedback. "This is just the opposite of that," he said.

Skrivet av Zotamedu:

*suck*

Det är skillnad på feedback och feedback. Ett mekaniskt tangentbord och ett tangentbord med rubberdome har båda feedback men olika sort. Ett mobil med touchscreen som fibrerar när man trycker på tangenter har också feedback men är det samma sak som att känna att en tangent rör sig under fingret och att det klickar till när tangenten registreras? Jämför känslan i att klicka med en mus och att klicka på en touchskärm.

  • "As a gamer, I don't know if that touch screen is exciting, per se. But as a developer, it's really cool. You can swipe and do gesture motions on the little screen." That screen is a physical button too, offering a tactile "click" for players, an advantage over typical touch screens and pads.

Permalänk
Medlem

det syns på flera meters avstånd att den kommer faila. inte ens wii u kommer faila så mycket.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Avstängd

Flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp, flopp. Eller så bygger de en helt ny handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Vet inte riktigt vad jag ska säga om denna kontroller, men blir nog aldrig någonting som jag vill använda för PC gaming. Förstår tillrättalagt inte varför man vill använda en kontroller istället för mus + tangentbord

För att många inte vill sitta/ligga med mus + tangentbord i soffan eller i sängen, och så passar det bättre i vissa spel (t.ex. bilspel).

Skrivet av Shudnawz:

Ser episk ut, men jag förbehåller mig rätten att vara hälsosamt skeptisk tills jag har provat den själv.
Om nu mitten ska utgöras av en pekskärm, hur hade dom tänkt att batteritiden ska vara, givet att kontrollen blir trådlös?

Även PS4:an kommer ha en lysande sak på kontrollern som inte går att stänga av och den kommer nog ha okej batteritid ändå, och skärmen på Steamkontrollern kanske bara är tänd när man har rört vid den den senaste minuten eller något liknande för att inte dra batteri i onödan.

Skrivet av -ronz:

Fast iof, precisionen kanske blir bättre än med spakar?

Verkar vara anledningen till att de gick med touchpads istället för spakar.

Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

1 Kan faktiskt tänka mig att denna skulle vara mycket bättre än att spela på mobilen då touchpadsen nog kommer vara konkava och kanske ha några mönster så att man kan känna var tummarna är på den.

2, Lite av idén verkar vara att de satt tre knappar på varje sida på baksidan för att man ska kunna komma åt dom utan att lyfta någon av tummarna från touchpadsen som kan vara väldigt användbart i bland annat FPS-spel.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6