Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Permalänk
Skrivet av Ayaki:

Nvidia har väl sagt att det var ju för kostsamt att ta fram något speciell design för konsoler så då är det väl kanske inte så konstig som du säger att dem inte har något att erbjuda?

Ja, det hade ju varit svårt för Nvidia att dra upp en x86 processor ur rockärmen....

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kingofmoon:

Många vill inte lägga 10 lax för att kunna spela de senate spelen, 4000 för en PS4 som håller i 5 år? Jo man tackar

10 lax är ju inget för en speldator.
Vill man inte ens lägga så lite så är man inte mycket till gamer! Sen om man kanske inte kan lägga 10 lax på en burk, men ändå vill så har man ju i alla fall viljan!

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilka resurser Microsoft har i grunden skulle de nog kunna plöja ned bra mycket mer än 1.5 miljarder i grafikutveckling. De väljer nog bara inte att göra det med tanke på att deras verksamhet innefattar så otroligt många fler områden än just det.

Skrivet av olog-hai:

10 lax är ju inget för en speldator.
Vill man inte ens lägga så lite så är man inte mycket till gamer! Sen om man kanske inte kan lägga 10 lax på en burk, men ändå vill så har man ju i alla fall viljan!

Jag lade senast (3-4 år sedan) ned 19k på min dator.. Då hade jag jobbat hela sommaren för de pengarna. Nu är man arbetslös men vill köpa nytt igen!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xaves:

Hur fan skulle dessa "more with less" optimeringar gå till dådå hade du tänkt? Tror du att det finns någon magi i att få spel att flyta bättre trots att grafiken är mer påkostad? I så fall skulle spelen idag som släpps till PC vara "more with less" optimerade på samma sätt och du skulle kunna dunka GTA 5 med 7 år gammal PC hårdvara, vilket i dagsläget inte funkar, alltså handlar det om att det är något som måste skäras ned på som sätter arbetspress på hårdvaran, dvs sänkt View distance, lägre upplösta texturer. Det lär väl finnas en anledning till att t.ex BF3 bara kör 24 spelare till konsoll men 64 till dator. Där har vi en typ av nedskärning som du kallar "more with less" optimering.

Här är ett exempel på en dator för strax över 4000 som klarar dagens spel galant: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2403931&view=b Och sänker man LOD/viewdistance, texturer och utesluter alla framtida nya grafiska effekter (Precis som man gjort för Ps3 och Xbox360 sedan lanseringen av DX10 och framåt då hårdvaran tekniskt sett inte haft stöd för de) samt sänker allmäna grafiska inställningar något för varje år som går kommer man ju fortfarande kunna njuta av spelen med acceptabel prestanda i flera år framåt. Med det sagt, det finns inget "magiskt optimerande huxflux" det handlar om nedskärningar, LOD och avståndstagande för nya grafiska tekniker samt ständiga tillskott av "Post process lull-lull" som inte har nämnvärda prestandaförluster.

Du har uppenbarligen ingen aning hur optimering, re/de-coding, compiling eller dylikt går till... (ta det inte som ett personligt påhopp, tack!)
Jag ska försöka skriva detta så det blir så enkelt som möjligt att förstå, med punkt lista helt enkelt;

1. Du kan inte göra speciellt mycket "more with less" då PC har ett sådant otroligt utbud av hårdvara, på en konsol har du EXAKT samma hårdvara idag som imorgon, så du vet exakt vad du har att röra dig med när du programmerar. Medan med en PC så har du miljontals olika configs, vilket gör arbetet nå otroligt mycket svårare för programmerar; ett annat exempel på detta är Android vs. iOS (inte nog med att du har olika hårdvaru-specs på Android, så har du versioner på OS'et precis som med Windows/mac/Linux).

2. Vi kan ta ett riktigt fint exempel med Skyrim här för denna punkt:
Det finns ett mod som gör att texturerna får högre upplösning SAMTIDIGT som Skyrim drar mindre VRAM, ren Magi eller hur?
Inte direkt, utan upptäckten denna moddare gjorde var så kallat "dålig optimering" från Bethesda's sida. "Felet" han hittade var sättet som Bethesda hade compilat/komprimerat sina texturer för kläder och vapen. Så det moddaren har gjort är att medan han ökade upplösning från 512x512 till 1024x1024(inte uppskalade utan en faktisk PS.ad edit) och komprimera det annorlunda. Resultatet; filerna gick från att dra 4-8mb VRAM (per item) till 0.6-2mb + dubbla upplösningen på texturerna.
En annan upptäckt som gjordes var även att olika kläder/vapen inte ens hade en standardiserad teknik, utan det var olika sätt att komprimera på olika saker (hans teori på detta var att olika teams/personer hade olika sätt att jobba). Väldigt slarvigt enligt mig från ett så stort företag.
----
Ett till mod som finns är ganska intressant det med; Det får spelet att inte rendera saker du inte kan se, vi säger att du har en FOV på 80, då renderas inget i världen utanför 100. Detta ger en riktigt stark FPS boost för datorer som inte är state-of-the-art (pratar 5-20fps mer) utan att kompromissa något ögongodis.

Detta kallas att göra "more-with-less", samma saker under huven men olika MJUKVARU-relaterade lösningar som gör sådan enorm skillnad.

((Länk till alla mods kommer upp senare då jag har dem på stationära hemma, kan ta reda på exakta mod-namnen när jag kommer hem))

2.5. Drivrutiner är exakt samma sak egentligen, instruktioner för en grafikkortet hur det ska hantera informationen den får in. Du ändrar inte något på själva grafikkortet, utan allt sker på mjukvaru-nivån, men kan ändå ge så otroligt mycket mer kraft.

3. Datorn du plockade ihop har sämre hårdvara (på vissa punkter) än vad som förmodas sitta under huven på PS4/xONE.
Nätagget är förmodligen inte 80+, vilket bara det är som att be om att döda datorn snabbt. Det är även mindre HDD och mindre RAM. Enda den där datorn har som egentligen är "bättre" eller ens likvärdigt är grafik-delen.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad vissa i den här tråden snackar om. Varför jämför ni en PS4 med ett GTX Titan? Titanen kostar mycket mer, men den presterar även (enligt diagrammet) mer än dubbelt så bra. Kollar vi på grafikkort/speldatorer från ett par år bakåt så hamnar vi på samma nivå som den nya generationens konsoler både vad gäller pris och prestanda.

Nvidia går ut med att konsolerna är relativt mycket svagare mot vad som faktiskt finns på marknaden än vad de varit tidigare, vilket är helt sant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om hissen har gått hela vägen upp hos Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Skönt att AMD pushar nu, hoppas deras nya kort blir bra har inte ägt nåt ifrån AMD sen 5850.

Shit, du är från framtiden... Vet Expressen om det här?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Mobiltelefoner lär dock snart gå förbi persondatorer när det gäller grafikprestanda. Det är bara se hur snabbt utvecklingen på mobilernas gpu går. T.ex. Iphones 5S gpu är dubbelt så snabb som Iphone 5, extrapolerar man denna utveckling så är snart Iphone betydligt snabbare än en 30 000kr speldator!

Annars rubriksättning är lite dum, nu beror det nog på originalartikeln. Såklart att spelkonsoler i flera år framöver väntas vara slöare än speldatorer som uppdateras stup och ständigt, men det är inte riktigt heller målet med en konsol att vara bättre. Utan skaffa en enkel och optimerad plattform att utveckla spel till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Mobiltelefoner lär dock snart gå förbi persondatorer när det gäller grafikprestanda. Det är bara se hur snabbt utvecklingen på mobilernas gpu går. T.ex. Iphones 5S gpu är dubbelt så snabb som Iphone 5, extrapolerar man denna utveckling så är snart Iphone betydligt snabbare än en 30 000kr speldator!

Nej.

GPU:n i 5S är i skalan ~75 GFLOPS.
Ett Titan har 5 TFLOPS beräkningskraft.
Och det är inte så enkelt som att bara fördubbla hela tiden, det finns fysiska begränsningar att övervinna också.
Plus att utvecklingen går framåt även på grafikkortens sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Kan man inte bygga konsoller som går att uppgradera hårdvaran på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Du verkar inte fatta vad Zotamedu säger. Det går självklart att skapa en konsol som är kraftfullare än dagens, ja t.o.m framtidens datorer, men det kommer inte hända pga några enkla anledningar.

1. Större budget leder (något förenklat) till mer prestanda. Ingen kan för tillfället tävla med PC-tillverkarnas enorma FoU-budget, helt enkelt.

2. Säg att Bill Gates investerar sin förmögenhet i att förbättra konsolernas prestanda, eller att någon ingenjör på Sony/Microsoft får en snilleblixt. Denna prestanda skulle kunna låsas till konsoler fram till att patentet går ut. Sedan kommer samma teknik kunna användas i PC, med skillnaden att den i PC tillåts ha högre strömförbrukning och ljudnivå, vilket tillåter högre prestanda.

Nej det är Zotamedu som inte fattar vad jag säger. Ända sen första inlägg har jag skrivit att allt är en kostnadsfråga, lik förbannat fortsätter han i sin begränsade värld.

"1. Större budget leder (något förenklat) till mer prestanda. Ingen kan för tillfället tävla med PC-tillverkarnas enorma FoU-budget, helt enkelt."

Det jag sagt sen sida 2, men Zotamedu verkar inte förstå.

"2. Säg att Bill Gates investerar sin förmögenhet i att förbättra konsolernas prestanda, eller att någon ingenjör på Sony/Microsoft får en snilleblixt. Denna prestanda skulle kunna låsas till konsoler fram till att patentet går ut. Sedan kommer samma teknik kunna användas i PC, med skillnaden att den i PC tillåts ha högre strömförbrukning och ljudnivå, vilket tillåter högre prestanda."

Men konsollerna skulle ändå vara bättre än PC, du säger ju emot alla andra, precis som jag, själv.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

hoppas vi slipper konsoler i framtiden, finns INGEN Anleding ha dom.. varför inte bara bygga en midrange pc så liten som möjligt, köra in nåt urbota dumt os som är nedskalat så minsta 2åringen fattar sen kalla maskinen tvspel ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Ja, Valve ska ju lansera Steam Machines.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det där har du tagit från luften, det stämmer inte.

Jag sa att jag tror att det gnager nVidia.

Permalänk
Medlem

grafen är ju fel ju, ps3 lanserades väl lite tidigare än så.

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Shit, du är från framtiden... Vet Expressen om det här?

...What?
5850

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

oh boy...here we go again...

Permalänk
Entusiast

Vi får inte glömma hur mycket respektive "hardcore-gamer" lägger ner på respektive plattform.
En tvättäkta "PC hardcore gamer" gräver ner BETYDLIGT mer pengar i sin utrustning, än vad en "Console hardcore gamer" gör med sin utrustning.

Bara grafikkorten för en "PC-gamer" kan gå på flera månadslöner, och då är de bara aktuella i ett fåtal år. Sedan är det dags att skrota och uppgradera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag sa att jag tror att det gnager nVidia.

Frågan är, vad är skillnaden på en spelkonsol som man kan uppgradera och en dator?
Låter mer som att steam konsolen blir en dator baserad på linux, även om man kanske inte kan uppgradera allt och blir begränsad till kanske färre grafikkort jämnfört med en dator..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr B:

Lite lustigt att dom jämför en påkostad dator med en konsol som kostar under 5000 kr. Visa mig ett datorpaket under 5000 som har så mycket bättre prestanda, som Nvidia snackar om, och jag tror på allt dom säger. Klart att ett datorpaket som kostar 3 eller 4 ggr så mycket har bättre prestanda...

Mjo fast om man vill lägga ut mer än 5 papp då, det är ju en omöjlighet på konsolsidan.

en spelkonsol har fördelen av optimeringen, går det inte att bygga en lika kraftfull dator för 5 papp samma dag som ps4 lanseras, eller... det kanske går, men alla världens utvecklingsteam kommer inte optimera spel i 10 års framtid efter just den datorns specifikationer.

Givetvis har konsollen ett övertag där.

Men!
Se det såhär, de jämför inte saker i 5tusen kronorsklassen, de jämför bäst mot bäst.

Skrivet av FL3JM:

då går man miste av optimeringen jag talade om tidigare.

Skrivet av fantomsmurfen:

Ja, Valve ska ju lansera Steam Machines.

Mja, en steammachine är väl bara en linuxburk ?
den kommer nog inte prestera bättre än någon annan dator med samma hårdvara.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Mjo fast om man vill lägga ut mer än 5 papp då, det är ju en omöjlighet på konsolsidan.

en spelkonsol har fördelen av optimeringen, går det inte att bygga en lika kraftfull dator för 5 papp samma dag som ps4 lanseras, eller... det kanske går, men alla världens utvecklingsteam kommer inte optimera spel i 10 års framtid efter just den datorns specifikationer.

Givetvis har konsollen ett övertag där.

Men!
Se det såhär, de jämför inte saker i 5tusen kronorsklassen, de jämför bäst mot bäst.

då går man miste av optimeringen jag talade om tidigare.

Mja, en steammachine är väl bara en linuxburk ?
den kommer nog inte prestera bättre än någon annan dator med samma hårdvara.

Jämföra bäst mot bäst går väl knappt inte, då man med en PC nästan kan upgradera i det oändliga. Såg på Webhallen att de har en värsting-PC för nästan 100000. Verkar rätt löjligt att jämföra ett sådant monster med spelkonsoler. Det är som om man skulle låta en sportbil för flera miljoner tävla mot någon ordinär småbil. Och även om spelkonsoler aldrig kan slå en värsting-PC så är de nog mer prisvärda om man nu bara vill spela. Tycker själv att spel på PS 3 och Xbox 360 fortfarande ser bra ut och dessa maskiner kan man ju numera få för mindre än 2000. För de pengarna får man väl inte mycket till dator.

Permalänk
Medlem

Prisjämförelsen är inte allt man får tänka över.

Som hobby är datorer/spelande extremet billigt vad man än köper.

Säg att du köper en dator för 24 000.- varannat år.
Detta är då 1000.- i månaden.
1000.- kronor är absolut ingenting för en normalt arbetande person om man ser till hur mycket underhållning det potentiellt ger.

För en person med normallön (200 i timmen) skall du alltså göra 3 timmar ( räknat att du har övertidsersättning) övertid i månaden för att betala för detta. Detta är samma sak som ca 10 minuter om dagen.

Sen får man också räkna med att någon form av dator är livsnödvändigt för ett normalt fungerande liv vilket gör att en speldator kan ses som ännu billigare då man inte behöver ha en ämnad enbart för bankärenden mm.

I min mening är jämförelsen rättvis, men då enbart pågrund av att det knappt finns personer med arbete där 1000,- spelar någon roll. I de fall där det faktiskt gör det kanske man ska göra något åt inkomstsituationen och inte sitta och spela hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Jämföra bäst mot bäst går väl knappt inte, då man med en PC nästan kan upgradera i det oändliga. Såg på Webhallen att de har en värsting-PC för nästan 100000. Verkar rätt löjligt att jämföra ett sådant monster med spelkonsoler. Det är som om man skulle låta en sportbil för flera miljoner tävla mot någon ordinär småbil. Och även om spelkonsoler aldrig kan slå en värsting-PC så är de nog mer prisvärda om man nu bara vill spela. Tycker själv att spel på PS 3 och Xbox 360 fortfarande ser bra ut och dessa maskiner kan man ju numera få för mindre än 2000. För de pengarna får man väl inte mycket till dator.

Ang biljämförelsen

En konsoll för 2000 är en bil som har ett säte, inget bagageutrymme, enbart går i 60 KM/h utan möjlighet att uppgradera någon av dessa aspekter.
en pc för 4000 är samma sak, men du har möjligheten att göra den till en Koenigsegg, eller en långtradare, beroende på dina behov, genom att slänga ca 12000 extra på den, direkt , eller när du känner för det.

som sagt, vad händer om du vill ha bättre grafik än en 360 eller ps3, då har du inga alternativ, medan du med en pc kan slänga mer pengar på den, när du känner för det.

har man bara 2000 att spendera så är 360 eller ps3 kanon, men har du mer så kan man börja fundera på en dator.

Jag hade inte nöjt mig med en konsoll som primär spelplattform, det duger inte, när man är van vid 60 , eller 120 fps, meckmöjligheter, etc etc.
Majoriteten gör dock det, förmodligen för att de inte bryr sig särskilt mycket, eller för att de inte är medvetna om hur mycket bättre saker ser ut på en gedigen pc.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

Så de fokuserar istället på att uttala sig om överdrivet uppenbara saker som detta?

Well spent money Nvidia..

Skrivet av Pepsin:

Precis.. När Xbox 360 och PS3 kom var de faktiskt i linje med dåtidens spel-PC medan PS4/Xbox One är mer som en low-end PC. Har säkert med ekonomin att göra, att företagen är mindre sugna på att sälja konsolerna med förlust de första 2-3 åren..

Det där är inte helt sant. När Xbox 360 släpptes så hade Nvidia redan pushat ut sin 8800-serie som var betydligt kraftfullare än den design som bygger på 7000-serien som finns i Xbox 360. Så redan när X360 släpptes var den en bra bit efter i prestandan. Däremot kostade ett 8000-kort nästan lika mycket som ett X360 så man valde då (som nu) mellan billig spelupplevelse eller dyr och bättre spelupplevelse.

Skrivet av Jeddan:

Och PC lär aldrig komma ifatt konsolers optimering

Spelar ingen roll eftersom konsolerna (trots optimeringar) är så pass långt bakom en High-end dator att det bara blir onödig trivia. Nvidia har rätt i en sak, en konsol har inte i närheten av den råkraft som en dator har men de glömmer det faktum att nästan INGEN förväntar sig det heller. Vi snackar om en maskin som kommer att gå lös för mellan 3800 - 4500:- och Nvidia jämför det med en dator vars grafikkort är nästan dubbelt så dyr i styckpris gentemot konsolen.

Skrivet av Skuggan74:

Det där har du tagit från luften, det stämmer inte.

Någonting har iaf fått Nvidia att visa musklerna i sann mindervärdeskomplexets anda. Tvivlar att någon går omkring och undrar om man ska köpa en PS4 för 3800:- eller en dator med 3st GTX Titan i sig för nästan det tiodubbla. Denna jämförelse är helt onödig och grundar sig i att Nvidia antagligen tappar andelar. Detta är ett faktum. I X360 och PS3 ser du grafikchip från Nvidia. De hade ett bra tag både prestanda och entusiastmarknaden. Nu är det tvärt om. AMD är påväg upp. De har vid flera tillfällen lyckats konkurrera och i vissa fall tom. utprestera Nvidias Chip och båda kommande konsoler har både CPU och GPU från AMD vilket ger klirr i kassan. Sedan ryktas det om att R9 290X går upp i en sluggermatch mot självaste Titan. Det hade varit ren idioti att inte känna en viss rysning från Nvidias sida.

Skrivet av Christoffer1989:

Är det inte Intel som är ledande inom grafikkortsmarkanden? Har för mig dom säljer mest.. Inte pga tekniskt utan alla bärbara datorer med intel chip som säljs... Har för mig att dom säljer mest grafik? Kan ha fel
Vilket ger oss att bara Nvidia inte kan ge en helhetslösning. Dock är det bara AMD som kan ge oss en avancerad helhetslösning

Intel har inga gedigna APU:er till rätt pris. AMD var den bästa lösningen helt enkelt.

Skrivet av tvelander:

Nvidia har sagt själva att det inte är lönt för dom att göra chip till konsoler.

Nvidia har marknad på andra ställen där dom tjäner SATANS med pengar.

Jag jobbar inom marknaden om man MÄRKER väldigt stor skillnad på konsument och företags marknad här för Nvidia.

När de förlorat racet mot AMD ja. Dessutom går det inte så bra för Nvidia med Tegra och deras Shield är ganska skrattretande egentligen. Nvidia har inte så stor marknad som du försöker få det till. De har tappat konsolmarknaden (vilket jag tvivlar Nvidia har gjort helt frivilligt, det är ju som du säker.. ett företag) åt AMD. De är inte ens i närheten av succedrivande inom mobilmarknaden och de har inte direkt kommit med något revolutionerande på länge. De har entusiastklassen fortfarande men vem vet hur länge de har tronen? Du förutsätter en hel del saker herr Tvelander men verkligheten börjar mer och mer gå rakt emot vad du påstår.
Den enda marknaden där AMD inte riktigt hänger med Nvidia är med deras Tesla-serie.
Nvidia tappar marknadsandelar medan AMD ökar. Detta är verkligheten.

Skrivet av tvelander:

Tack jag orkade inte framföra allt det på jobbet, sitter just nu och jobbar med 5x Tesla 2075 datorer som ska ut

Varför får inte jag ha den sortens leksaker? :'(

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

"2. Säg att Bill Gates investerar sin förmögenhet i att förbättra konsolernas prestanda, eller att någon ingenjör på Sony/Microsoft får en snilleblixt. Denna prestanda skulle kunna låsas till konsoler fram till att patentet går ut. Sedan kommer samma teknik kunna användas i PC, med skillnaden att den i PC tillåts ha högre strömförbrukning och ljudnivå, vilket tillåter högre prestanda."

Men konsollerna skulle ändå vara bättre än PC, du säger ju emot alla andra, precis som jag, själv.

Nej, konsollerna skulle inte vara bättre än PC. En generation konsoler skulle potentiellt sett kunna utprestera samtidens datorer, men generationen efter är PC tillbaka med samma teknik och mer prestanda. Visst, att säga att de aldrig kommer ikapp är kanske ett starkt ordval, men i det långa loppet kommer PC ha mer prestanda.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Nej, konsollerna skulle inte vara bättre än PC. En generation konsoler skulle potentiellt sett kunna utprestera samtidens datorer, men generationen efter är PC tillbaka med samma teknik och mer prestanda. Visst, att säga att de aldrig kommer ikapp är kanske ett starkt ordval, men i det långa loppet kommer PC ha mer prestanda.

OM du har en konsoll som kan göra 10^10000x10000 på 1μs och en PC som gör 10^100x100 på 1μs är den inte då starkare än en PC?
Sen om PC tar över igen då är de inte starkast längre eller? Men den har endå varit starkare, therefor konsol är bättre än PC tills PC tar över.

1992 var Jaguar XJ220 världens snabbaste produktions bil.
93 blev det McLaren F1, betyder det att Jaguar aldrig haft världens snabbaste produktionsbil?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Någonting har iaf fått Nvidia att visa musklerna i sann mindervärdeskomplexets anda. Tvivlar att någon går omkring och undrar om man ska köpa en PS4 för 3800:- eller en dator med 3st GTX Titan i sig för nästan det tiodubbla. Denna jämförelse är helt onödig och grundar sig i att Nvidia antagligen tappar andelar. Detta är ett faktum. I X360 och PS3 ser du grafikchip från Nvidia. De hade ett bra tag både prestanda och entusiastmarknaden. Nu är det tvärt om. AMD är påväg upp. De har vid flera tillfällen lyckats konkurrera och i vissa fall tom. utprestera Nvidias Chip och båda kommande konsoler har både CPU och GPU från AMD vilket ger klirr i kassan. Sedan ryktas det om att R9 290X går upp i en sluggermatch mot självaste Titan. Det hade varit ren idioti att inte känna en viss rysning från Nvidias sida.(

I Xbox 360 sitter det väl AMD grafikkretsar? Det är väl Xbox och PS3 som har Nvidia.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Så de fokuserar istället på att uttala sig om överdrivet uppenbara saker som detta?

Well spent money Nvidia..

Det där är inte helt sant. När Xbox 360 släpptes så hade Nvidia redan pushat ut sin 8800-serie som var betydligt kraftfullare än den design som bygger på 7000-serien som finns i Xbox 360. Så redan när X360 släpptes var den en bra bit efter i prestandan. Däremot kostade ett 8000-kort nästan lika mycket som ett X360 så man valde då (som nu) mellan billig spelupplevelse eller dyr och bättre spelupplevelse.

Spelar ingen roll eftersom konsolerna (trots optimeringar) är så pass långt bakom en High-end dator att det bara blir onödig trivia. Nvidia har rätt i en sak, en konsol har inte i närheten av den råkraft som en dator har men de glömmer det faktum att nästan INGEN förväntar sig det heller. Vi snackar om en maskin som kommer att gå lös för mellan 3800 - 4500:- och Nvidia jämför det med en dator vars grafikkort är nästan dubbelt så dyr i styckpris gentemot konsolen.

Någonting har iaf fått Nvidia att visa musklerna i sann mindervärdeskomplexets anda. Tvivlar att någon går omkring och undrar om man ska köpa en PS4 för 3800:- eller en dator med 3st GTX Titan i sig för nästan det tiodubbla. Denna jämförelse är helt onödig och grundar sig i att Nvidia antagligen tappar andelar. Detta är ett faktum. I X360 och PS3 ser du grafikchip från Nvidia. De hade ett bra tag både prestanda och entusiastmarknaden. Nu är det tvärt om. AMD är påväg upp. De har vid flera tillfällen lyckats konkurrera och i vissa fall tom. utprestera Nvidias Chip och båda kommande konsoler har både CPU och GPU från AMD vilket ger klirr i kassan. Sedan ryktas det om att R9 290X går upp i en sluggermatch mot självaste Titan. Det hade varit ren idioti att inte känna en viss rysning från Nvidias sida.

Intel har inga gedigna APU:er till rätt pris. AMD var den bästa lösningen helt enkelt.

När de förlorat racet mot AMD ja. Dessutom går det inte så bra för Nvidia med Tegra och deras Shield är ganska skrattretande egentligen. Nvidia har inte så stor marknad som du försöker få det till. De har tappat konsolmarknaden (vilket jag tvivlar Nvidia har gjort helt frivilligt, det är ju som du säker.. ett företag) åt AMD. De är inte ens i närheten av succedrivande inom mobilmarknaden och de har inte direkt kommit med något revolutionerande på länge. De har entusiastklassen fortfarande men vem vet hur länge de har tronen? Du förutsätter en hel del saker herr Tvelander men verkligheten börjar mer och mer gå rakt emot vad du påstår.
Den enda marknaden där AMD inte riktigt hänger med Nvidia är med deras Tesla-serie.
Nvidia tappar marknadsandelar medan AMD ökar. Detta är verkligheten.

Dold text

Varför får inte jag ha den sortens leksaker? :'(

Quadro så säljer dom som smör, pratar varje månad med disbtörer och det går verkligen inte dåligt för Nvidia.
Nvidia har inte en lösning som AMD har för console så dom skiter i det och satsar på annat.

GeForce är bara en bi produkt av Quadro serien typ.
Alla kort som inte blir Quadro blir Geforce.

Varför tror du att dom inte vill att folk ska kunna köra Quadro drivare på GeForce kort som kostar 10 gånger mindre.

Har företags kontakt med en som har varit på Nvidia och produkt avdelning.
Och som säljer oss saker.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Quadro så säljer dom som smör, pratar varje månad med disbtörer och det går verkligen inte dåligt för Nvidia.
Nvidia har inte en lösning som AMD har för console så dom skiter i det och satsar på annat.

GeForce är bara en bi produkt av Quadro serien typ.
Alla kort som inte blir Quadro blir Geforce.

Varför tror du att dom inte vill att folk ska kunna köra Quadro drivare på GeForce kort som kostar 10 gånger mindre.

Har företags kontakt med en som har varit på Nvidia och produkt avdelning.
Och som säljer oss saker.

Högst möjligt. Och jag betvivlar inte att det i dagsläget övergripande går bra för företaget.

Själv tror jag att nividia skiter i konsolmarknaden lika mycket som de skiter i de andra mobila plattformarna (vilket de inte gör). Hade quadro varit nog för företaget så hade de troligen låtit bli mobilmarknaden. Konkurrensen är stenhård där och nvidia verkar för närvarande vara en av förlorarna i det racet.

Jag tror snarare att huvudanledningen att nvidia inte har en konkurrenskraftig produkt för konsoler är att de varken har licens för att tillverka x86- eller x64- processorer. Det råkar ju vara så att innehavarna av dessa licenser (Intel och AMD) redan har nvidia och varandra som huvudkonkurrenter på grafikmarknaden och dessa två är troligen inte särskilt villiga att släppa in nvidia på processormarknaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Som jag sa på FZ

Så nvidia menar att om Sony/microsoft gör en konsoll med tri-sli 780 chipp, i7 trimmat till 6Ghz, 12 gig ram osv osv så kommer den inte bli bättren än en PC?

Allt är bara en prisfråga, anledningen till varför inte konsoller har 780 är för att det kostar. Hade det varit billigt hade det funnits.

Ehm, när kommer det som du nämner att köras med max 300 watt, så att det kan köras i vardagsrummet i en liten låda?

Visst en bra PC är dyrare än en konsol, men det är ju inte det det handlar om. Det finns ingen konsol som presterar i närheten av vad en dator gör idag. That's a fact.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro