BF4 Beta Spelupplevelser / spelerfarenheter

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat lite till känns det som vapengömma mer skada än BF3 tycker jag. Dessutom känns det väldigt enkelt att träffa saker, kanske är att betan innehåller lättkontrollerade vapen helt enkelt? Låste upp A5Kc eller vad den nu heter och det känns som ett jävla krypskyttegevär nästan med tanke på hur långa avstånd jag kan ta ner folk på helt utan problem.

Med såhär bra vapen känns spelet nästan lite nerdummat, men det kanske är en vanesak.

Sen tycker jag nog att banan känns ganska liten även om den är stor. Det känns mer som 3 st småbanor (E+D) + C + (B+A) som går att röra sig mellan än en stor bana imo. Kanske är det bra, kanske är det dåligt, har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker ännu.

Men på tal om starka vapen så herregud de här vapnen som går att plocka upp på banorna. Vem kom på den idéen?! Hoppas det kommer finnas ett serveroption för att stänga av dom för de verkar galet obalanserat på det lilla testande av dem som jag gjort.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

krrjon, spelet har problem med ojämna antal kärnor/moduler och med bara 2 kärnor och 2 threads som t ex Pentium har och deras användare får inte ens starta spelet. Försök stänga av en modul. FX-43xx presterar i detta fallet bättre än 63xx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_dubbdäck:

Och jag vet inte hur ni upplever det, men jag känner det som om att nätkod-problemen är kvar. På den dryga timme jag spelade blev jag skjuten genom hörn ett antal gånger, samt att jag även ofta "dog av en enda träff". Samtidigt kunde jag ibland få in ett stort antal träffar på en fiende på nära håll utan att de dog.

beror ofta på latens med din ping och server samt de andras
kan kräva en annan server med högre/lägre ping för bättre träff.

men time to kill TTK är för kort.
spelstrukturen funkar dock, gameplay betydligt bättre än bf3
kartan är väldesignad, massor av taktiska element.
allt kan kontras.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Har tittat på en hel del videos och livestreams och har märkt att alla verkar ha någon form av dimma på kartan när skyskrapan är nere, men också lite i horisonten när den är uppe... Men jag ser ingen dimma :/...
http://gyazo.com/f87f1d502f0df9d74d7359701b109e0d.png

Ska det se ut såhär?.. Blir ju nästan lite fuskigt annars.

Det tog mig några rundor att fatta att allt blev såklart "grått" / "dimmigt" när skyskrapan faller - det ser för djävligt ut. precis som dom glömt texturerna. Spelet är 285% snyggare innan skyskrapan faller.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt!

Märkte nu också att alla ikoner typ Revive osv osv är low-res fan hoppas detta fixas till release... käns som en halvtaskig port hittills

Skrivet av Murer:

Samma här. Kör 1440p och jag får säga att jag upplevde BF3 mycket mer "rymligt" eller hur man ska förklara. I BF4 känns allt uppskalat och lite småäckligt.

Skrivet av Oneone:

Alltså , är det bara jag som irriterar mig på att ALLT är så jäval STORT ? käns som man lirar på konsol?
Achivements tar fan upp hela skärmen, scoreboard tar upp hela skärmen!!!!! irriterande... Och sen känns det på något sätt konsigt? kör i 1440p? men känns endå som low res på något sätt? svårt att beskriva...

vetifan än så länge inte imponerad.

Rätt säker på att det gick att skala upp samt ner ui menyerna. Kolla options - > gameplay

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Rätt säker på att det gick att skala upp samt ner ui menyerna. Kolla options - > gameplay

testat , det ända som ändras är HUD och inget annat tyvär , hoppas det är en bugg.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

beror ofta på latens med din ping och server samt de andras
kan kräva en annan server med högre/lägre ping för bättre träff.

men time to kill TTK är för kort.
spelstrukturen funkar dock, gameplay betydligt bättre än bf3
kartan är väldesignad, massor av taktiska element.
allt kan kontras.

Jag upplever samma sak, sitter med ~30 i ping..
Så client side hit + grötigheten gör att jag inte ens kommer köpa spelet.

(Respawna, spring 2 meter, bli skjuten i ryggen, repetera...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

BF4 är ju gjort för att även funka på våra snart antika 8 år gamla spelkonsoller, annars hade vi nog fått större skillnader i dynamisk gameplay, förstörelse osv jämfört med BF3.

Tänkte på ungefär samma saker men det känns ju som typiska grejer som kommer fixas i patchar. Plus att grafiken ser allmänt halvfärdig ut i demot på något sätt. Som om det saknas texturer här och där. Och konstant maxad CPU trots att jag sänkte inställningarna. Men det ordnar sig nog.

Är man petig med buggar så kan man gott vänta med att köpa tills om ett halvår iaf och det släppts 2-3 patchar. Brukar vara så med BF-spelen.

Lyckligtvis är det saker som går att patcha och inte inbyggt i kärnan av spelet så att säga. Att texturer verkar saknas har att göra med dammet som lägger sig över hela kartan när byggnaden raser. Det ska inte vara någonting som saknar texturer.

Jag testade att gå in på en tom karta och upptäckte att det att ljudet av en granat som slår i marken fortfarande existerar, men det är i stort sett omöjligt att höra under en match. Efter att ha spelat lite mer kan jag säga att man ibland får en tydlig indikation på att man blir beskjuten, men att man inte har en aning om var skottet kommer ifrån. Det upplevs som att fiendernas vapen är ibland helt ljudlösa när de avfyrar mot en (utan att använda en suppressor såklart). Sist gillar jag inte att man tagit bort head shot-ikonen från sniper-gevär, man vill ju veta ifall man träffades i huvudet eller inte när man dog från några hundra meters avstånd.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Det tog mig några rundor att fatta att allt blev såklart "grått" / "dimmigt" när skyskrapan faller - det ser för djävligt ut. precis som dom glömt texturerna. Spelet är 285% snyggare innan skyskrapan faller.

Det är ju faktiskt beta.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, lite offtopic, men skulle nån kalkylera om det är lönt för mig att skaffa nytt graffe för bf4, utan att processor etc flaskhalsar?

CPU : Intel Core i7 2600k@ 3.40Ghz
Minnne: DDR 3 8192mb freq 665,2 mhz
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 570 memory 1gb, eller 1280Mbytes

Spelar alltid i 1080p medium-low, förutom mesh och textures, där kör jag high, för att se fi bättre på långt håll, vill ha hög FPS, är rätt kräsen med det när jag spelar bf och cs.... är det lönt att byta grafikkortet till en sån där AMD senare tro... eller köpa helt ny rigg senare... eller bara köra på ps4..? hmmmm :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ursäkta, lite offtopic, men skulle nån kalkylera om det är lönt för mig att skaffa nytt graffe för bf4, utan att processor etc flaskhalsar?

CPU : Intel Core i7 2600k@ 3.40Ghz
Minnne: DDR 3 8192mb freq 665,2 mhz
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 570 memory 1gb, eller 1280Mbytes

Spelar alltid i 1080p medium-low, förutom mesh och textures, där kör jag high, för att se fi bättre på långt håll, vill ha hög FPS, är rätt kräsen med det när jag spelar bf och cs.... är det lönt att byta grafikkortet till en sån där AMD senare tro... eller köpa helt ny rigg senare... eller bara köra på ps4..? hmmmm :/

Om du klockar CPUN:n och byter GFX så blir det bra. Kan vara värt att vänta på AMD:s nya.

Permalänk
Skäggig legend

Jag kunde inte få mina 6970 att fungera tillsammans. Båda ligger på runt 60-80% load och får ut c:a 40-55 FPS med allt på LOW.
med bara ena 6970 får jag stabila 45-50 FPS
Njaaa... det blir nog att vänta med att spela skiten tills riktiga spelet släpps!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Vart tusan kollar man hur mycket usage GPU och CPU ligger på?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av kladdigkaka:

Vart tusan kollar man hur mycket usage GPU och CPU ligger på?

MSI Afterburner för GPU
Coretemp, aktivitetshanteraren etc. för CPU

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

GPU användningen står även i Catalyst Control Center om man har ett AMD-kort.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kunde inte få mina 6970 att fungera tillsammans. Båda ligger på runt 60-80% load och får ut c:a 40-55 FPS med allt på LOW.
med bara ena 6970 får jag stabila 45-50 FPS
Njaaa... det blir nog att vänta med att spela skiten tills riktiga spelet släpps!

Samma som för mig då ungefär, mitt HD6970 ligger på 100% usage medans i7:an jag har inte slår i taket som den verkar göra för många andra.

Skrivet av candyraver:

Kolla efter World Trade Center rasat, är rätt grått då med men tycker dom har överdrivit en aning och texturerna är inte direkt snygga heller, ingen kontrast i dom.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Jag kommer inte ens in längre. Det bara fastnar på "loading". Läste att det var andra som hade problem med detta med. Har testat installera AMD's beta drivers osv.

Det buggar ibland, testa att tryckla esc några ggr, annars testa att tabba ur och in så brukar det släppa men när det väl börjat i en match brukar man behva tabba ur varje gång man dör 1-2ggr

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Big Lars:

Jag kommer inte ens in längre. Det bara fastnar på "loading". Läste att det var andra som hade problem med detta med. Har testat installera AMD's beta drivers osv.

Jag har exakt samma problem, därav att jag är här. Står bara Loading _ och inget mer händer. Provat några olika servrar men får aldrig annat än just Loading_. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ni får problem med att spelet fastnar på "Loading" så installera punkbuster manuellt så löser det sig.

Det verkar ha att göra med att de inte hade Punkbuster igång i tisdags när Betan släpptes men det är nu enablat på de flesta servrar.

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Jag upplever samma sak, sitter med ~30 i ping..
Så client side hit + grötigheten gör att jag inte ens kommer köpa spelet.

(Respawna, spring 2 meter, bli skjuten i ryggen, repetera...)

På min tid var det vardagsmat i Quake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker att Textures i över lag är jävligt fula / känns low res. på klistrande usa flaggor överallt kör på högsta med känns som medium...

Visa signatur
Permalänk

Vilka tråkigheter folk upplever, visst man dör då och då och ibland hur ofta som helst. Run n Gun fungerar inte längre lika bra i det här spelet, så man får tänka om lite.

Jag måste dock köra i 1920x1080 för att kunna spela, provade köra 720p som jag brukar göra i BF3 men då gick det helt åt fasen.

En sak har jag dock märkt, folk är mer benägna att springa till objective istället för att irra runt.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

kom ihåg att ni kan anmäla andra spelare som beter sig dåligt genom att gå till deras profiler i battlelog och trycka på utropstecknet

vore bra om vi fick bort så många homofobiska rasister (förhoppningsvis blir de bannade om de inte skärper sig) som möjligt tills spelet släpps...

Permalänk
Skrivet av dammskog:

kom ihåg att ni kan anmäla andra spelare som beter sig dåligt genom att gå till deras profiler i battlelog och trycka på utropstecknet

vore bra om vi fick bort så många homofobiska rasister (förhoppningsvis blir de bannade om de inte skärper sig) som möjligt tills spelet släpps...

Ska vara några riktigt grova övertramp då, folk brukar kalla mig både det ena och det andra. Tänker då inte rapportera någon för vad de skriver i stundens hetta. Ofta brukar ju de som är riktigt hetsiga lugna ned sig om man bara svarar dom på ett vänligt sätt.

Det är nog faktiskt så nu när jag tänker efter att jag har många utav de som varit riktigt ful i munnen som vänner och spelar rätt ofta med dom också.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

finns inget mer lärorikt för dessa småungar (eller vuxenbarn med blöjor) att få en varning från EA och bli rädda för att förlora sina spel/konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alltså , är det bara jag som irriterar mig på att ALLT är så jäval STORT ? käns som man lirar på konsol?
Achivements tar fan upp hela skärmen, scoreboard tar upp hela skärmen!!!!! irriterande... Och sen känns det på något sätt konsigt? kör i 1440p? men känns endå som low res på något sätt? svårt att beskriva...

vetifan än så länge inte imponerad.

Samma här! Känns som man lirar i 786p Finns UI Scale grej man kan höja/sänka i options, ska testa den.

Nån mer som det krashar för när man blir revivad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av dammskog:

finns inget mer lärorikt för dessa småungar (eller vuxenbarn med blöjor) att få en varning från EA och bli rädda för att förlora sina spel/konto

Jag hoppas ju verkligen att du åtminstone ger dessa personer en chans innan du far som en sur gammal gubbe och ringer polisen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Jag hoppas ju verkligen att du åtminstone ger dessa personer en chans innan du far som en sur gammal gubbe och ringer polisen

chans och chans, säger de det flera gånger i en match så anmäler jag det. Sen så får de väl en chans att bättra sig och inte bannas på direkten eller bara tempbannas. jag har ingen möjlighet att följa upp dem, det har däremot EA och DICE möjligheten att göra. Därför är det viktigt att ALLA anmäler dåligt beteende, för annars fortsätter det bara. Fortsätter de sedan att skrika FAGGOT eller NIGGER i chat eller voice så förtjänar de att bannas från Origin. Sådant infantilt och aggresivt beteende är som en cancer inom "spelkulturen" som bör utrotas.

Permalänk
Medlem

http://answers.ea.com/t5/Battlefield-4/BF4-Beta-Massive-lags-...

Här verkar dom komma fram till att win7 är problemet. Spelet verkar flyta bättre win8. Nån som kan bekräfta?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fysman:

http://answers.ea.com/t5/Battlefield-4/BF4-Beta-Massive-lags-...

Här verkar dom komma fram till att win7 är problemet. Spelet verkar flyta bättre win8. Nån som kan bekräfta?

Det stämmer inte, jag har testat det på min burk i både win7 samt win8, och det flyter på exakt lika bra för mig i båda operativ systemen (samma dator)

Verkar helt enkelt vara VÄLDIGT Random med vilken dator setup som det funkar bra med.

Jag har många kompisar som det funkar utmärkt för, och nästan lika många som det inte flyter på alls för.... Ingen logisk förklaring finns

PS. I tråden du länka till så använder folk FX6xxx cpuer.... då får dom skylla sig själva

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED