Permalänk

Byta till W8?

Har W7 Pro (äkta) sen tidigare men skulle vilja prova på W8 och se hur det är, vore ju kul med lite omväxling nu när W7 hängt med så många år men måste jag betala ca 1000:- för att uppgradera? Finns det ingen test version man kan prova eller ett billigare alternativ? Är inte student eller MSDN subscriber

Behöver nog en version som man kan flytta mellan moderkort, om de nu finns dem som är låsta till en och samma dator för alltid.

Permalänk

Du kan nog ladda ner Windows 8.1 Preview för att få ett hum om hur det är med det nya utseendet. Men det finns tyvärr ingen trial version av det vad jag vet.

Permalänk
Skrivet av Blackjack:

Du kan nog ladda ner Windows 8.1 Preview för att få ett hum om hur det är med det nya utseendet. Men det finns tyvärr ingen trial version av det vad jag vet.

Alright, hur länge är den giltig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Har W7 Pro (äkta) sen tidigare men skulle vilja prova på W8 och se hur det är, vore ju kul med lite omväxling nu när W7 hängt med så många år men måste jag betala ca 1000:- för att uppgradera? Finns det ingen test version man kan prova eller ett billigare alternativ? Är inte student eller MSDN subscriber

Behöver nog en version som man kan flytta mellan moderkort, om de nu finns dem som är låsta till en och samma dator för alltid.

Du kan ladda ner Windows 8.1 Preview, gratis Windows fram till mitten av Januari:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/preview-iso

Kör det själv, är man snål så är man ju

Permalänk

Det släpps 17 oktober så antar att det kommer vara giltigt fram till dess. På 2 veckor borde du kunna ta reda på om det passar dig eller inte.

Skaffa det här och läs lite innan du kör igång: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/preview-faq

Tänk också på att vara rädd om dina filer!!

Edit: Jag antog fel tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jag skulle inte byta till ett touch OS.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Tauri:

Jag skulle inte byta till ett touch OS.

Många som är nöjda med W8 här på SweC så måste ju i alla fall prova. BF4 verkar ju dessutom gilla 8:an bättre.

Permalänk
Medlem

Med classicshell.net blir Win8 faktiskt helt ok på en stationär utan touchskärm..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Asså windows 8 är väldigt bra, men också väldigt dåligt.

För privatperosner och vanligt folk, kalas bra.

Mycket bättre minneshantering, mer optimerat osv. speciellt med classic shell som orbit2002 säger.

För företag och power users som ska meka med det osv, ett rent &#%/&#¤

småsaker som är bra, serienumret ligger i uefi på oem datorer, inte på en klisterlapp. uefi i win 8 kan ställa till enorma problem vid ominstalation vid oem datorer osv.

men bygger man själv så är det chill.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte särskilt nöjd med W8. Köpte en ny laptop med W8 och tänkte jag skulle ge det en chans.

Jag tycker inte att det tillför något, samtidigt som det finns ett antal väldigt enerverande funktioner. Tex så gillar jag inte alls fullskärmsappar. Jag kan förstå att man vill ha det på en tablet eller telefon, men inte på en dator med 1080p skärm. Tyvärr är ju alla inbyggda program fullskärmsappar. Jag håller fortfarande på och byter ut dem en efter en efter två månader. Rätt vad det är får jag en fil i ett mail eller något och så öppnar den i en fullskärmsapp. GAH!

En annan sak som jag inte gillar är Windows Update. Man har väldigt dålig koll på att den håller på att lägga in en uppdatering. Den visar det bara när man loggar in eller startar om och då tar det en jäkla massa extra tid för att den bara ska slutföra uppdateringen innan den stänger av. Ett tag hade jag den inställd på att inte installera automatiskt utan bara förbereda och sedan fråga, men inte fan frågar den. Den säger bara typ att man skulle överväga att uppdatera när man loggar in. Står ingen annan stans. Med W7 funkar det mycket bättre. Man ser att det är något på G i system tray och att den kommer att installera när man startar om. Men om man går in och låter den installera direkt kan den ofta göra det utan omstart.

Annars är väl W8 helt ok efter man har installerat Start8 eller liknande. Men som sagt tillför inget direkt tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Mycket bättre minneshantering, mer optimerat osv. speciellt med classic shell som orbit2002 säger.

småsaker som är bra, serienumret ligger i uefi på oem datorer, inte på en klisterlapp. uefi i win 8 kan ställa till enorma problem vid ominstalation vid oem datorer osv.

Ominstallationer kan ställa till problem? inte om du vet vad du gör. Sen att det skulle ställa till det för powerusers stämmer inte heller och varför skulle det inte fungera på företag? finns mkt trevligt i 8.1 för företag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ominstallationer kan ställa till problem? inte om du vet vad du gör. Sen att det skulle ställa till det för powerusers stämmer inte heller och varför skulle det inte fungera på företag? finns mkt trevligt i 8.1 för företag.

för oem, typ hp dator compaq dator osv.

Permalänk

Har fått igång W8.1 Preview nu, fasen vad snabbt det gick att installera, tog bara några enstaka minuter för mig medan sjuan tar betydligt längre tid. Formaterar min OS disk med jämna mellan rum (ovan från förr) så det är ju bra, fast man kanske inte behöver göra det med W8?

Känns som att jag gillar det jag ser, känns nytt och spännande. Har W8 på min laptop på jobbet, men använder den enbart för att komma ut på internet, men på den gillar jag inte W8 kan bero på att datorn kanske inte är nog snabb och gillar för övrigt ingen PC laptop när jag kört med Macbook så länge, musplattan är ju helt åt h-vete på PC-laptops

Vem vet, kanske blir att uppgradera till W8 sedan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Potrovski:

Har fått igång W8.1 Preview nu, fasen vad snabbt det gick att installera, tog bara några enstaka minuter för mig medan sjuan tar betydligt längre tid. Formaterar min OS disk med jämna mellan rum (ovan från förr) så det är ju bra, fast man kanske inte behöver göra det med W8?

Känns som att jag gillar det jag ser, känns nytt och spännande. Har W8 på min laptop på jobbet, men använder den enbart för att komma ut på internet, men på den gillar jag inte W8 kan bero på att datorn kanske inte är nog snabb och gillar för övrigt ingen PC laptop när jag kört med Macbook så länge, musplattan är ju helt åt h-vete på PC-laptops

Vem vet, kanske blir att uppgradera till W8 sedan

Råkar du vara student så kan du få W8 för 500 spänn.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Råkar du vara student så kan du få W8 för 500 spänn.

Tyvärr, hederlig arbetare som måste betala dyrt för allt trots att jag lever på s.k lön eller bidrag då det är under 30k. Har aldrig betalat en krona för Windows förut då jag alltid haft tur att få det genuint och lagligt gratis. Får väl ev. bli den första denna gång då. 1099:- verkar vara billigast :/ Ingen som vill byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Tyvärr, hederlig arbetare som måste betala dyrt för allt trots att jag lever på s.k lön eller bidrag då det är under 30k. Har aldrig betalat en krona för Windows förut då jag alltid haft tur att få det genuint och lagligt gratis. Får väl ev. bli den första denna gång då. 1099:- verkar vara billigast :/ Ingen som vill byta?

Du får trösta dig med att det är en gratis uppgradering till Windows 8.1 sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag har inte förstått fördelen med Win8? Finns det någon?

En nackdel är att man får vara beredd att lägga ner lite tid att lära sig. De som tagit datakörtkort på Win XP och Win7 kommer i många fall att behöva förnya sitt "körkort" med en ny datakurs.
Inställningar och installera och starta program görs på helt andra ställen och tar tid att hitta.
Programmet Paint har jag fortfarande inte hittat efter att ha använt datorn flera dagar och kollat efter det då och då.

Sedan har jag haft problem med WiFi, den hittar inte nätverket ibland. Testar med WiFi on,off och Flygplansläge on/off men inget hjälper. Omstart är det enda som fungerar och omstarten tar lika lång tid som på Win7 och längre tid än på XP fastän MicroSoft för 3 år sen lovade snabbare omstart.

Som det ser ut nu är det avinstallation och Win7 som gäller.

Kan dock tänka mig att ha det på en PC surfplatta om jag skaffar någon då det finns mer att trycka på runt om på skärmen och inte bara i startmenyn m.m. som kan bli lite pilligt med touch screen

Permalänk
Medlem

Använde tidigare Windows 7 Professional men införskaffade Windows 8.1 från Dreamspark Premium(nedladdningstjänst, gratis för studenter) igår, riktigt nöjd Haft problem med mitt Windlows Live ID som vägrar bli verifierat bara.. Får ingen kod :/
Skaffa Win8 Start också så ser det exakt ut som Windows 7, kostar ungefär 30-35kr och helt klart värt det!

Permalänk
Skrivet av Qwal:

bättre minneshantering och optimering? märks det någon skillnad verkligen mot win7 i praktiken med en normal PC 6GB minne?