Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Läst på olika forum att just XMS3 minnena får problem i denna server,
Köp riktiga ECC minnen om du har tänkt att använda den till fillagring, när systemet ändå stödjer ECC så är det dumt att köra utan!

Gjorde en snabb googling och det verkar mest vara folk som petar i 16 GB som får problem med XMS3.

Jag för min del kommer inte använda servern till någon kritisk data, så jag kan ta risken att köra med halvdana minnen om jag sparar en massa pengar. Jag kör XenServer i botten och kommer slänga upp ett par linuxhostar och en eller ett par Win-maskiner, mest för test och utveckling.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2GB till på eBay, £15. Tänkte köra Linux på den, eventuellt virtualiserat eftersom den inte ska stå hos mig och då kan det vara smidigt att kunna installera om osv ibland utan remote access. 4GB RAM räcker och eftersom jag ska köra den som mailserver, dns och offsite backup så fick det bli ECC.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av miklon:

Tack för tipset! Lyckades få tag på de sista i butiken i Solna.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv snodde man åt sig de sista i Nacka

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Min står fortfarande hemma i sin låda. Men för att dubbelkolla, man får plats med ett extra raidkort och säg ett extra nic utan problem?

Permalänk
Medlem

Maskinen har två expansionsplatser, en 16x och en 1x, dock bara halvhöjd (low profile).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fast jag kom på att jag kunde montera ssdn jag ska ha operativsystemet på där cd/dvd läsaren ska sitta så nu har jag 4 slots ledigt för att stoppa in lagringsdiskar i. "Installerar windows nu i skrivandets stund :)"

Vad ansluter du SSD disken till för kontakt utan att ta upp nån av förgreningarna från mini SAS connectorn???

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Skrivet av zarkov:

Maskinen har två expansionsplatser, en 16x och en 1x, dock bara halvhöjd (low profile).

Då var det som jag trodde. Däremot kan den fördela ut lanesen över båda portarna? Både Nicet och raidkortet tar 4x nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Vad ansluter du SSD disken till för kontakt utan att ta upp nån av förgreningarna från mini SAS connectorn???

Det finns sammanlagt sex SATA-kanaler på mobot, en vanlig kontakt på mobot (eg avsedd för dvd), en för eSATA och fyra anslutna till SAS-donet. Med en SATA-replikator ansluten till esata-kontakten kan man alltså bygga ut kapaciteten rätt duktigt (dock med lägre hastighet eftersom alla diskar anslutna till replikatorn delar på en enda kanals bandbredd).

För att ha någon nytta av en ssd måste man dessutom flasha bios så att man får upp farten på SATA-porten avsedd för dvdn och kan aktivera AHCI (och därmed trim mm).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalked:

Då var det som jag trodde. Däremot kan den fördela ut lanesen över båda portarna? Både Nicet och raidkortet tar 4x nämligen.

Vet ej men det verkar inte ovanligt att folk på andra forum kör med både hårdvaruraid och ett extra nic. Exakt hur de konfat sina maskiner vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vet ej men det verkar inte ovanligt att folk på andra forum kör med både hårdvaruraid och ett extra nic. Exakt hur de konfat sina maskiner vet jag inte.

Då kör man NIC i 1x sloten, funkar bra om det är ett NIC med endast en port, är det dualport så tappar man prestanda. Dock så måste man modda antingen sitt NIC eller sloten på moderkortet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Själv snodde man åt sig de sista i Nacka

Jag passade på att länsa Väsby också (som tidigare nämnt så tömt Sollentuna för några dagar sen). ;P

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får aldrig 100% stabilitet utan ECC-minnen och det är iaf en av anledningarna till att jag valde just HP microserver, istället för att t ex skruva ihop något av gamla delar. Filserver med korrupt data är inget för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Administrativ avgift

Försöker installera windows server 2012 men den säger bara unknown filesystem

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Pimpningsförslag för den som vill ha fjärrstyrning av servern: HP MicroServer Remote Access Card (615095-B21)

Plus: Riktigt gott att komma åt konsolen eller starta upp/starta om och så vidare via nätverket. Också smidigt att ha en ISO-fil eller skiva på lokala datorn och använda den för att fjärrboota servern.

Minus: Kortplatsen för 1x ryker. Behöver man exempelvis både raid-kort och extra nätverkskort är det mindre kul...

Kompatibilitet: Webbgränssnittet för administration verkar fungera på alla enheter jag testat så här långt, både plattor och datorer.
Virtuella KVM:en kräver Java. Framgångsrikt testad med Java 7 och OS X 10.8/Windows 7.
Virtuell Media kräver även den Java. Fick den bara att funka i Windows.

Smakar det så kostar det. För närvarande 731.25kr inkl. moms från HP:s webshop med fri frakt och snabb leverans. (Sök efter en rabattkod på nätet så blir det säkert minst 10% billigare, funkade för mig.) DustinHome har den också, men lite dyrare i skrivande stund.

Permalänk

Jag har kämpat med ESXi på min maskin. Nu har jag fått in 5.5 när jag har 8Gb minne. ESXi körs ifrån en USB-sticka, men när jag ska lägga till storage så hittar den inte alla diskar. Tar dessutom en satans tid att starta den och den hänger sig om jag har alla diskarna i. Slutade med att jag enbart hade 250Gb disken som följer med i när jag installerade ESXi, då fungera det. Jag satte in en hårddisk till när allt var klart och båda hittas (1st 250Gb och 1st 500Gb) men ESXi klarar inte av att göra någon av dem till storage via "Add storage"

Är det något speciellt som är bra att göra med diskar innan, om de har används tidigare? 250Gb användes tidigare till en Win2012 server och 500Gb har suttit i en annan filserver.

BIOSen är flashad

Några tips?

Permalänk
Medlem

någon som råkar veta om den stödjer SAS-expanders? eller vanliga sata 1->5 expanders?

fick hem min precis, funderar på att köpa till en disklåda nämligen

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Jag har kämpat med ESXi på min maskin. Nu har jag fått in 5.5 när jag har 8Gb minne. ESXi körs ifrån en USB-sticka, men när jag ska lägga till storage så hittar den inte alla diskar. Tar dessutom en satans tid att starta den och den hänger sig om jag har alla diskarna i. Slutade med att jag enbart hade 250Gb disken som följer med i när jag installerade ESXi, då fungera det. Jag satte in en hårddisk till när allt var klart och båda hittas (1st 250Gb och 1st 500Gb) men ESXi klarar inte av att göra någon av dem till storage via "Add storage"

Är det något speciellt som är bra att göra med diskar innan, om de har används tidigare? 250Gb användes tidigare till en Win2012 server och 500Gb har suttit i en annan filserver.

BIOSen är flashad

Några tips?

Använd dig av partedUtil i ESXi för att rensa diskarna och ta bort eventuella partitioner.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Använd dig av partedUtil i ESXi för att rensa diskarna och ta bort eventuella partitioner.

Försökte mig på det, men förstod inte riktigt hur jag skulle göra. Men jag satte diskarna i en USB-docka och tog bort alla partitioner. Fungerar nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

BIOSen är flashad

Några tips?

Hur gjorde ni för att få in ESXi 5.5? Min bara kraschar (PSOD). Jag körde med HP:s installations filer https://my.vmware.com/web/vmware/details?downloadGroup=HP-ESXI-5.5.0-GA-19SEP2013&productId=351 som jag la in på en USB-sticka med hjälp av UNetbootin? BIOS flashat och orginal minnesmodul endast.

Permalänk
Skrivet av Svutto:

Hur gjorde ni för att få in ESXi 5.5? Min bara kraschar (PSOD). Jag körde med HP:s installations filer https://my.vmware.com/web/vmware/details?downloadGroup=HP-ESXI-5.5.0-GA-19SEP2013&productId=351 som jag la in på en USB-sticka med hjälp av UNetbootin? BIOS flashat och orginal minnesmodul endast.

När jag försökte först så krashade min också, men sen köpte jag mer minne och då gick det. Förutom att jag ta ut diskarna, men det var nog pga att det använts tidigare. Jag har 8Gb minne nu, Gskill DDR3.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Administrativ avgift

Server 2012 r2 funkar ej . Vad mer för program kan man köra med endast original stickan?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Server 2012 r2 funkar ej . Vad mer för program kan man köra med endast original stickan?

Jag har kört Server 2008r2 på en N36L med 1GB minne, fungerade utmärkt som filserver. N54L med 2GB flyger fram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fixat upp min N54L 2008R2 allt konfigurerat med IIS, AD, DNS, FS, CA och Exchange 2010. Behöver nog 2GB till märker jag Lite skillnad från jobbmaskinerna med 64GB och Server 2012/Exchange 2013 men det fungerar faktiskt helt OK för en enstaka användare.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem

Fan vad man blir sugen av allt ert snack. Det blev en N54L med 8gb minne och ett remotekort.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MultiMan:

Jag har kört Server 2008r2 på en N36L med 1GB minne, fungerade utmärkt som filserver. N54L med 2GB flyger fram.

Server 2012 r2 stöds ej så jag tankar vanliga 2012 :)! ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://n40l.wikia.com/wiki/Operating_System

Windows Server 2012 Storage Server R2: "Works fine, but need to disable onboard nic to stop hanging"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Någon som är bekymrad över att fläkten blåser på för bra? Enligt Googles rapport "Failure Trends in a Large Disk Drive Population" så är det mer skadligt för disken att vara för kall än för varm. Mina diskar ligger mellan 19-31 grader vilket ser ut att vara för kallt.

Relevant graf:

Länk till rapporten: http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf
Länk till en artikel om man inte orkar läsa rapporten: http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-disk-failure-experience/

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Har beställt en och ska köra den som filserver. Har lite funderingar kring RAM. Står i specifikationerna (på Proshop) att den max hanterar 8GB RAM, stämmer verkligen det? Står även att minneshastigheten är 800 MHz, men det syftar väl på stickan som sitter i vid leverans?

I övrigt förstår jag inte riktigt vad skillnaden på följande minnen är, vore trevligt om någon mer insatt kunde förklara:
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...
http://www.dustinhome.se/product/5010638661/kingston-8gb-1600...

Vet att en av stickorna är en beställningsvara, men är mest förundrad över alla begreppen i artikelnamnen, som inte förklararas i specifikationerna. W/TS? REG? DR X4 INTEL?

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Rosslan:

Kör en vanlig Windows Server 2012 R2 på den

Hur fick du igång det inbyggda NIC'et med 2012 R2? Inte en kotte på nätet (inte ens HP - som jobbar med MS för att få det att funka) verkar få igång det utan måste disabla det och köra med ett extra pcie-x1 NIC.

Det finns ett moddat BIOS som är ett måste om man vill ha TRIM på sin SSD man anslutit på den IDE-emulerade extra SATA-kontakten på moderkortet. http://bios-mods.com/BIOS/AMI/HP/o41072911mod.rar instruktioner @ http://homeservershow.com/hp-proliant-n40l-microserver-build-... (N40L och N54L använder samma BIOS). Jag kör med det moddade BIOS'et. Det fungerade bra att ändra från IDE till SATA mellan backup/resore iom bios-bytet och ändrade inställningar.

Gör först en System Image Backup mha av en manuell backup (till intern annan disk, och använd inte backupen du ställer in från Dashboard) som inkluderar enbart systemdisken - för säkerhets skull. Jag blev iaf glad att jag bara behövde ta fram installations-stickan och starta en system image recover för att 15 minuter senare var uppe och snurra igen. Phew!