Permalänk
Medlem

Jag skall sätta i Kingston KVR1333D3E9SK2/16G så jag får 16GB ram vilket skall fungera fint, sen är tanken att min skall rulla EXSi och AROS för hela slanten

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Jag köpte hem http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600... och skall testa under veckan.

Finns listor angående hårdvarustöd. Tror länken finns i denna tråd, eller den andra.

Japp, köra EXSi från stickan och ha datastoren, dvs dina OS på hårddisk(arna). Hur har du tänkt sätta upp lagringen? Angående kontrollerkort, RAID etc?

Jag vet inte riktigt, kommer köra två st speglade 3TB WD Red. Vill köra ZFS. Bör man köra via raidkortet? Vill gärna köra ZFS på OS diskarna också så att man kan gå tillbaks. Är lite kluven i detta har inte hållt på med något liknande innan, är lite rörigt.

Tips på något billigt grafikkort med HDMI som det går att spela upp 1080p med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag vet inte riktigt, kommer köra två st speglade 3TB WD Red. Vill köra ZFS. Bör man köra via raidkortet? Vill gärna köra ZFS på OS diskarna också så att man kan gå tillbaks. Är lite kluven i detta har inte hållt på med något liknande innan, är lite rörigt.

Tips på något billigt grafikkort med HDMI som det går att spela upp 1080p med?

Ska du köra esxi är det nog bättre att du kör med den inbyggda raiden eller med ett kontrollerkort. Den inbyggda bör duga fint.

Du kan ju alltid köra linux och virtualisera med kvm också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Köpte en konverter så jag får in en samsung 256Gb ssd: http://www.ebay.co.uk/itm/Original-HP-2-5-to-3-5-SATA-SSD-HDD...

Fast jag kom på att jag kunde montera ssdn jag ska ha operativsystemet på där cd/dvd läsaren ska sitta så nu har jag 4 slots ledigt för att stoppa in lagringsdiskar i. "Installerar windows nu i skrivandets stund :)"

Och ett grafikkort så jag får hdmi, följer med low profile plate: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=547659

2x4Gb G skill sniper minnen jag slet bort kylflänsarna på så de passade då de är för höga annars. Det blåser ju så fint från fläkten ändå på minnena.

Vad har du för planer för burken? Med tanke på grafikkortet menar jag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ni som nyligen har packat upp och börjat köra med er N54L, hur är det med ljudnivå? Jag har ännu inte hunnit med att leka med den, men kunde vara kul att få en fingervisning på hur mycket den låter.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag såg denna tråd http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/4727-succes... där dom rapporterar att port multiplier går att få igång på eSATA-porten. Så om de inbyggda HDD-platserna inte är tillräckliga så kan man köra med ett eSATA-chassi med flera diskar i.

Dom har fått det att fungera i Windows med hjälp av moddat BIOS (som jag redan lagt in) och uppdaterad drivrutin. Men frågan är, kommer det även att fungera i DSM (http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...) som jag lyckades installera på min igår?

DSM är riktigt nice! Jag satt bra länge och installerade tillägg och konfigurerade. Tror att Couchpotato rullar på som det ska nu, Sick beard har jag inte riktigt fått ordning på än.

Skrivet av stoffeboffe:

Ni som nyligen har packat upp och börjat köra med er N54L, hur är det med ljudnivå? Jag har ännu inte hunnit med att leka med den, men kunde vara kul att få en fingervisning på hur mycket den låter.

Jag har inte reagerat någonting på ljudnivån under tiden som jag har använt den. Men så står den i ett rum med 4st andra datorer igång som förmodligen låter mer och överröstar den lille servern

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffeboffe:

Låter lite som en kylskåp "små surrar lite" så knappt inget

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Vad har du för planer för burken? Med tanke på grafikkortet menar jag.

Hej.
Det är mest för att inte behöva köpa ny skärm till den för skärmen har bara hdmi/dvi.
Ska ha den till lite filserver samt driva en teamspeak server och 2 spelservers och det funkar perfekt

Permalänk
Medlem

Detta är ingen maskin som jag skulle vilja ha i eller i närheten av sovrummet/vardagsrummet. Maskinen är helt klart högljudd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Detta är ingen maskin som jag skulle vilja ha i eller i närheten av sovrummet/vardagsrummet. Maskinen är helt klart högljudd.

Ojdå, de låter ju så där måste jag säga. Har du lokaliserat vad det är som gör den högljudd, är det någon fläkt eller något annat?

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Skrivet av anon200632:

Kan det vara så att det skiljer mycket mellan individuella exemplar? Eller att de är tystare vid lägre last än vid högre?

Jag har två stycken (sabla reor), bägge att kategorisera som "småsurrar" snarare än "högljudd". Inga problem för vardagsrummet (och då brukar jag normalt störa mig på ljud från datorer).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fourbyfour:

Kan det vara så att det skiljer mycket mellan individuella exemplar? Eller att de är tystare vid lägre last än vid högre?

Jag har två stycken (sabla reor), bägge att kategorisera som "småsurrar" snarare än "högljudd". Inga problem för vardagsrummet (och då brukar jag normalt störa mig på ljud från datorer).

Min surrar bara lite med, inte alls störande.

När jag körde win update och cpun låg och körde på nästan 100% länge då kunde den stora fläkten öka lite i varv och då hördes den mer men inget farligt.

Han kanske har äldre bios eller dåligt applicerad kylpasta på cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Ojdå, de låter ju så där måste jag säga. Har du lokaliserat vad det är som gör den högljudd, är det någon fläkt eller något annat?

Standardfläkten är väl inte direkt en höjdare men det går ju att råda bot på detta, dock hade jag tänkt att ha maskinen som "off site"-backup så jag kommer inte krångla med fläktbyte.

Men är du åtminstone lite kräsen så kan jag inte rekommendera att ha den i vardagsrummet även om är van vid en låg ljudnivå. Maskinen låter, att påstå något annat vore lögn. Detta är en servermaskin med serverhårdvara, även om den må vara i den lägre instegsklassen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Försöker hitta en bra fläkt för att byta ut den då jag faktiskt tycker att den låter lite mycket, dock verkar det vara en 4-pinskontakt så jag får leta lite efter en PWM-fläkt? antar jag. Fläkten som sitter där idag är ganska högvarvande, i alla fall mitt exemplar, men jag kanske behöver uppdatera BIOS eller dylikt för att den ska fatta galoppen. Kör en vanlig Windows Server 2012 R2 på den. men det fungerar bra än så länge

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Jag har inte reagerat någonting på ljudnivån under tiden som jag har använt den. Men så står den i ett rum med 4st andra datorer igång som förmodligen låter mer och överröstar den lille servern

Skrivet av anon200632:

Skrivet av backspace:

Skrivet av fourbyfour:

Skrivet av backspace:

Standardfläkten är väl inte direkt en höjdare men det går ju att råda bot på detta, dock hade jag tänkt att ha maskinen som "off site"-backup så jag kommer inte krångla med fläktbyte.

Men är du åtminstone lite kräsen så kan jag inte rekommendera att ha den i vardagsrummet även om är van vid en låg ljudnivå. Maskinen låter, att påstå något annat vore lögn. Detta är en servermaskin med serverhårdvara, även om den må vara i den lägre instegsklassen.

Tack för inputen. Verkar vara väldigt individuellt så måste nog helt enkelt testa själv.

Om någon hittar en bra och tyst ersättningsfläkt så meddela gärna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Försöker hitta en bra fläkt för att byta ut den då jag faktiskt tycker att den låter lite mycket, dock verkar det vara en 4-pinskontakt så jag får leta lite efter en PWM-fläkt? antar jag. Fläkten som sitter där idag är ganska högvarvande, i alla fall mitt exemplar, men jag kanske behöver uppdatera BIOS eller dylikt för att den ska fatta galoppen. Kör en vanlig Windows Server 2012 R2 på den. men det fungerar bra än så länge

Tydligen ska den vara ganska kinky med fläkten, både vad det gäller varvtal och en lite annorlunda uppsättning på kontakten. Ganska säker på att silent PC review har en lösning i sin recension dock.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av TheFork:

Tydligen ska den vara ganska kinky med fläkten, både vad det gäller varvtal och en lite annorlunda uppsättning på kontakten. Ganska säker på att silent PC review har en lösning i sin recension dock.

Bara min som är nästan ljudlös :O? Dock ska jag bara hitta en j"vla vga kabel...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

På min är det hårddisken som låter mest, denna tänkte jag ändå byta ut mot WD Red-diskar.

Därefter är det fläkten i nätagget som ger ifrån sig det mest irriterande ljudet, märks tydligt om man startar burken med den stannad. Funderar på att byta ut agget mot ett PicoPSU.

Sist men inte minst så hörs ju även den stora fläkten, även om jag inte tycker ljudet den ger ifrån sig är lika irriterande. Som sagts tidigare så krävs det en liten speciallösning för att byta den, se http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Bara min som är nästan ljudlös :O? Dock ska jag bara hitta en j"vla vga kabel...

Hur man upplever ljud kan ju variera väldigt mycket från person till person, men jag kan inte påstå att jag har särskilt ont av min maskin heller; och då står den ändå i sovrummet (visserligen undanskuffad i en garderob som dämpar ljudet en del).

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Tack för inputen. Verkar vara väldigt individuellt så måste nog helt enkelt testa själv.

Om någon hittar en bra och tyst ersättningsfläkt så meddela gärna.

Min låter en hel del, mycket mer än min stationära som visserligen är byggd med tanke på att vara tyst. Den är även moddad med en annan fläkt men det är nätagget som väsnas mest, har även 6st diskar i min.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har min ståendes på en bokhylla en halvmeter från sängen, jag har inte störts nämnvärt.

En annan fråga: Jag tänkte peta i 8 GB minne, antingen 4x2 eller 8x1. Någon som kan tipsa om prisvärda minnen som ni vet funkar bra med N54:an? Det är enbart för labb, så ingen kritisk data.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Jag har tre st, ingen är högljudd, enbart ett svagt fläktljud.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

2 PCI-e portar (en x16 och x1) i dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag har min ståendes på en bokhylla en halvmeter från sängen, jag har inte störts nämnvärt.

En annan fråga: Jag tänkte peta i 8 GB minne, antingen 4x2 eller 8x1. Någon som kan tipsa om prisvärda minnen som ni vet funkar bra med N54:an? Det är enbart för labb, så ingen kritisk data.

Lämpliga minnen finns listade här: http://n40l.wikia.com/wiki/Memory

Jag köpte 1x8GB Kingston: http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Jag handlade billiga Corsair xms3 2x4gb på kjell&co för ynka 300:-. Utgående modell så kolla tillgång på deras hemsida för just din butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Klarar N54L att köra dem i 1600MHz eller kör du dem i 1333MHz?

Finns lite motsägelsefull information på den fronten. :X

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Klarar N54L att köra dem i 1600MHz eller kör du dem i 1333MHz?

Finns lite motsägelsefull information på den fronten. :X

Gör det någon skillnad i verkligheten? Jag har ingen aning, jag hämtade just min maskin på Ica men drar till Medelhavet imorgon så installationen får vänta tills jag kommit hem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dantedali:

Jag handlade billiga Corsair xms3 2x4gb på kjell&co för ynka 300:-. Utgående modell så kolla tillgång på deras hemsida för just din butik.

Min lokala Kjell hade en sista uppsättning med mitt namn på, tackar för tipset!

Skrivet av zarkov:

Gör det någon skillnad i verkligheten? Jag har ingen aning, jag hämtade just min maskin på Ica men drar till Medelhavet imorgon så installationen får vänta tills jag kommit hem.

Har inte gjort någon djupdykning i just det här fallet, men det finns fall där visst arbete skalar väldigt bra med ökningar på minnesfrekvensen.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Tack för tipset! Lyckades få tag på de sista i butiken i Solna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Läst på olika forum att just XMS3 minnena får problem i denna server,
Köp riktiga ECC minnen om du har tänkt att använda den till fillagring, när systemet ändå stödjer ECC så är det dumt att köra utan!

Visa signatur

c:\spel