Koppla ihop flera externa hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Koppla ihop flera externa hårddiskar?

Jag har 4st externa hårddiskar. Kan man på nåt sätt koppla ihop dessa så att man får en stor hårdisk och på så sätt koppla in den till en router med usb ingång?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det du kan göra är att använda storage spaces i Windows 8 om diskarna sitter i samma dator, men jag vet inte om det finns någon router som kan "raida" diskarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går att göra genom att köpa ett extern lagringschassi, ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eccoes:

Det går att göra genom att köpa ett extern lagringschassi, ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Den där lösningen är väl endast för interna hårddiskar?

Det går inte att använda sig av en vanlig USB hubb och via den koppla in mina externa hdds och sen in i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Den där lösningen är väl endast för interna hårddiskar?

Det går inte att använda sig av en vanlig USB hubb och via den koppla in mina externa hdds och sen in i routern?

Bara öppna å plocka ur diskarna?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Koppla diskarna till USB-Hubb som du sen kopplar till routern? Blir nog 4 separata diskar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Koppla diskarna till USB-Hubb som du sen kopplar till routern? Blir nog 4 separata diskar då.

Men tror du det skulle fungera att göra så, att koppla ihop diskarna via en usbhub och sen in i routern (som är en Asus RT-N56U)?

Edit. Om jag ställer frågan såhär istället: Kan man utöka antalet usb portar på routern genom att koppla in en usbhub?

Permalänk
Avstängd

Finns nog inget universal svar på det, du kan ju prova att googla på din routermodell och usb hubb och se om någon har provat någon kombo framgångsrikt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Edit. Om jag ställer frågan såhär istället: Kan man utöka antalet usb portar på routern genom att koppla in en usbhub?

Det kan kanske utöka antalet USB porter på det viset, men din router kommer inte (99% säker iaf ) kunna skapa en stor volym av dom.
Men gör du som Eccoes sa, och köper ett externt chassi, och sedan plockar ut diskarna ur dom separata enheterna du har nu och monterar dom i det nya chassit. Kopplar det till routern, så borde det nog gå.

Men vad vill du ha ut av det hela, komma åt lagringen utifrån?
Eller bara så att du kommer åt lagringen från alla enheter hemma?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Det kan kanske utöka antalet USB porter på det viset, men din router kommer inte (99% säker iaf ) kunna skapa en stor volym av dom.
Men gör du som Eccoes sa, och köper ett externt chassi, och sedan plockar ut diskarna ur dom separata enheterna du har nu och monterar dom i det nya chassit. Kopplar det till routern, så borde det nog gå.

Men vad vill du ha ut av det hela, komma åt lagringen utifrån?
Eller bara så att du kommer åt lagringen från alla enheter hemma?

I dagsläget har jag 2 stora externa diskar kopplade till en mediaspelare i biorummet. På den tiden när jag byggde ihop allt så hade jag bara den mediaspelaren och då behövde jag inte komma åt innehållet överallt men nu så har jag den medispelaren, en raspberry pi och en htpc och jag vill att alla ska komma åt innehållet från diskarna i biorummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

I dagsläget har jag 2 stora externa diskar kopplade till en mediaspelare i biorummet. På den tiden när jag byggde ihop allt så hade jag bara den mediaspelaren och då behövde jag inte komma åt innehållet överallt men nu så har jag den medispelaren, en raspberry pi och en htpc och jag vill att alla ska komma åt innehållet från diskarna i biorummet.

Vissa mediaspelare kan dela ut diskarna som är kopplade till den.
Annars har du ju även alternativet att koppla in dom på en dator, och dela ut dom där ifrån. Vet inte om man kan slo ihop volymer från två externa diskar, det kanske någon annan kan svara på. Men du kan ju alltid ta ut diskarna och montera dom i en dator annars.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eccoes:

Eftersom jag aldrig använt mig av externa lagringsschassin så undrar jag om man kan sätta i 2 eller flera hårddiskar och sedan göra om dessa till en enda stor enhet så att man tex får en enda stor 10 TB hårddisk? Då känner routern av endast en stor hårddisk på 10TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Eftersom jag aldrig använt mig av externa lagringsschassin så undrar jag om man kan sätta i 2 eller flera hårddiskar och sedan göra om dessa till en enda stor enhet så att man tex får en enda stor 10 TB hårddisk? Då känner routern av endast en stor hårddisk på 10TB?

Sent svar, men ja, det går att göra en enda stor disk (JBOD ) men det är inte rekommenderat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/JBOD

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB