Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Dock lite felaktig information om webbläsare.
IE 9 klarar ICC bra.
Firefox och Chrome klarar ICC 2 men inte 4

Man kan testa sin browser här:
http://ie.microsoft.com/testdrive/graphics/colorprofiles/defa...

Edit: Hittade en bättre här:
http://www.color.org/version4html.xalter
Den kan även testa PDF läsare.
Jag noterar att Firefoxs inbyggda inte klara ICC över huvud taget,
men Ubuntus inbyggda klara alla versioner galant.
Chrome ville inte ens öppna den i sin inbyggda utan lät mig
endast att ladda ner den.

Permalänk
Medlem

Har kört sRGB profilen på min u3011, borde jag byta till Adobe RBG?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Har kört sRGB profilen på min u3011, borde jag byta till Adobe RBG?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska ALDRIG använda en färgrymd som skärmprofil. En färgrymd likt sRGB och AdobeRGB är extremt grundläggande och beskriver ingenting alls om din skärm, vilket är syftet med en profil.

Permalänk
Medlem

Jag läste igenom detta från början till slut (det tog sin lilla stund ;P) och det var en väldigt informativ och välskriven artikel. Tack för denna Thomas, denna kommer bokmärkas för att återkomma till när man börjat glömma bort begreppen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning, fler artiklar av denna typen, bra jobbat!

Kan tipsa om att dagens digitalbioutrustning med DCI certifierade TexasIinsturments DLP både klarar och använder wide-gamut CIE XYZ. Hollywood är bra på att utnyttja det, motsatsen till t.ex. Sverige i sina filmer. DCI-P3 har absolut används, i t.ex. Toy Story (1999)

Permalänk
Medlem

Bra

Bra artikel hade ingen aning att det fanns så mycket bakom RGB och färger.
Intressant !

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

mycket välskriven och informativ artikel.

Permalänk
Medlem

En mycket trevlig artikel. Väl skrivet!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem

*Applåderar*

Tycker att det var en intressant läsning och ser fram emot flera 'vetenskapliga' artiklar på Sweclockers!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst artikeln måste jag säga grym läsning.

Kudos!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tozz:

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf). Så spelar du blir det alltid översaturerade färger på en skärm med större färgrymd än sRGB.

Wide Gamut skärmar har _extremt_ svårt att simulera mindre färgrymder, att det finns ett val för "sRGB" på skärmen betyder inte att det är en korrekt emulering, dessutom går det sällan att kalibrera dessa lägena och det blir en del jobb att byta profiler fram och tillbaka.

Det är alltid önskvärt att göra alla justeringar i hårdvaran på skärmen, skapa en profil men inte ändra LUT på grafikkortet. Det är så Eizo och Nec-skärmar av lite högre kvalitet fungerar t.ex.

Även om jag inte specifikt skriver "Spel" i texten, så tar jag upp att väldigt få program använder profilerna. Med spel kan det kanske vara sak samma att sträva efter korrekta färger, men även här blir det allt mer aktuellt att tala om "directors intent" och liknande begrepp. Någonstans har ett team av designers och grafiker enats om hur spelet ska se ut och upplevas, som den nämnda blåtonen i BF3. Förhoppningsvis utgår de också från att spelen reproduceras inom en viss färgstandard som sRGB.

Det ska vara fullt möjligt för skärmar mer stor gamut att snabbt och enkelt anpassa sitt ljus (inte simulera) till att följa en mindre färgrymd genom en CMS. Det finns gott om sådana system på AV-sidan med TV-apparater och projektorer, men det verkar irriterande nog glest på datorskärmssidan. Men det är sådant som jag förhoppningsvis kommer att stämma av i skärmtester på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Klart läsvärd kvalitets-artikel som också ligger rätt i tiden med det ökade intresset för skärmar (IPS, 4k osv). Hoppas få se mer sådana informativa artiklar på Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Får bara ta och hålla med, intressant läsning!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brillmongot:

>Varje kanal arbetar med 8 bitar

Pfft, jovisst. Kasst att inte nämna 10 bitars färg

Jag nämner det endast i förbigående (på två ställen i texten förvisso), men tyvärr är 10 bitars färg fortfarande ett undantag. Du ska ha ett grafikkort som kan generera 10 bitars signal, program som använder 10 bitar, en skärm som tar emot 10 bitar och inte minst: en skärm som faktiskt kan nyansera sitt ljus så att det motsvarar signalens 10 bitar. Genom det nålsögat kommer det inte många kameler. Särskilt inte default-inställda kameler.

Tyvärr som skrivet.

Permalänk

Bra artikel! Jag sitter med en IPS som huvudskärm och en gammal TN som andraskärm. Menyerna här på sweclockers har en sandton (hoppas jag, har inte kalibrerat min IPS ) som inte existerar på TN-panelen. Där är menyerna gråa...

Skrivet av Brillmongot:

>Varje kanal arbetar med 8 bitar

Pfft, jovisst. Kasst att inte nämna 10 bitars färg

Han tog inte med 12 eller 16 bitar heller. Är det dåligt? Artikeln är uttömmande och informativ och det är väl bra att lägga energin på saker som folk faktiskt har nytta av?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pie-or-paj:

Bra artikel. Dock lite felaktig information om webbläsare.
IE 9 klarar ICC bra.
Firefox och Chrome klarar ICC 2 men inte 4

Man kan testa sin browser här:
http://ie.microsoft.com/testdrive/graphics/colorprofiles/defa...

Edit: Hittade en bättre här:
http://www.color.org/version4html.xalter
Den kan även testa PDF läsare.
Jag noterar att Firefoxs inbyggda inte klara ICC över huvud taget,
men Ubuntus inbyggda klara alla versioner galant.
Chrome ville inte ens öppna den i sin inbyggda utan lät mig
endast att ladda ner den.

Tack för den! Jag uppdaterade texten om detta och lade till länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

>Varje kanal arbetar med 8 bitar

Pfft, jovisst. Kasst att inte nämna 10 bitars färg

Ord som "Pfft & Kasst" är inte vidare ödmjukt skrivit till en som har tillbringat timmar med en story.

Och snacka om att bli ägd enligt nedan text.

Skrivet av Laxpudding:

Jag nämner det endast i förbigående, men tyvärr är 10 bitars färg fortfarande ett undantag. Du ska ha ett grafikkort som kan generera 10 bitars signal, program som använder 10 bitar, en skärm som tar emot 10 bitar och inte minst: en skärm som faktiskt kan nyansera sitt ljus så att det motsvarar signalens 10 bitar. Genom det nålsögat kommer det inte många kameler. Särskilt inte default-inställda kameler.
Tyvärr som skrivet.

Tack för ett bra inlägg Thomas. Väldigt bra skrivit.
Sitter själv med en burk/skärm för enbart foto och dom andra burkarna/skärmarna är "för allt annat" önskar att du skrivit detta för nått år sen, det hade sparat mig mycket tid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Underbar artikel.

Nu har jag en hänvisning till de samsung S4 ägare som får överdrivna färger på många bilder som ser otroligt bra ut på min iPad Retina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik.dv:

Fast du måste kunna emulera sRGB med en Adobe RGB skärm. Det är ex. inga problem att göra om du kör en 10-bit Dell eller Eizo-skärm som är kalibrerad i OSX. iOS jobbar också alltid kalibrerat (dock enklare än i OSX). Därför undrar jag om Android har problem med detta. Ett stort problem tjejen har med sin HTC. Galet översaturerade färger.

Man kan kalibrera telefonen om du har en kalibrator.

Skrivet av Nyhet:

Vad är egentligen rätt val när det gäller bildskärmar och färger? Att en skärm kan återge fler färger än vanligt låter som en fördel, men kan i själva verket vara ett stort problem. Häng med på en guidad tur genom de digitala färgernas värld.

Läs artikeln

Bra och informativ artikel, tack.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Även om jag är någorlunda påläst på ämnet färgvetenskap så lärde jag mig något nytt.

Efter att ha sysslat en del med lasergrafik har jag enkelt kunna se hur löjligt liten del av färgrymden som ögat kan uppfatta som täcks av sRGB och även Adobe RGB. Rec. 2020 verkar vara ett stort steg framåt och jag hoppas att den snart blir gällande standard.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få en förklaring på deltaEV och andra parametrar som ofta nämns i recentioner?
Riktigt bra artikel! Tack för en mycket bra genomgång!

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Lite saker som saknas i artikeln;
Spel inte stödjer ICC-profiler (jag vet ingen motor som gör det iaf).

Detta. Satan vad det är drygt om ni frågar mig.

Om du inte är en inbiten gamer kan ett vettigt 24"-skärmval vara Dell UltraSharp U2412M. Grymt prisvärd, har sån hemma och på jobbet.
Upplever att dom brukar te sig väldigt 'grön' i färgen (grovt generaliserat). På tftcentral kan man tanka ner profiler som folk gjort med olika kalibratorer. Säger inte att skärmen blir perfekt med dessa men jag upplever att om man skaffar denna skärm drar man stor nytta av att tanka hem en sån profill (om man inte har tillgång till en egen kalibrator förstås).

Sen kommer det där skittråkiga momentet när man startar ett spel och märker att *vips* nu stängdes din färgprofil av och du får INTE njuta av den i ditt spel. Du får istället en grön ton på allt.

Det, mina herrar, är fanimig jävligt dåligt att ingen löst ännu. Jag har provat mängder av lösningar som utlovar att dom ska lösa det - tjugo sätt att försöka spela spel med din färgprofil skulle kunna bli min nästa roman. Men jag nöjer mig med detta inlägg.

Tack för en bra artikel nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Detta. Satan vad det är drygt om ni frågar mig.

Om du inte är en inbiten gamer kan ett vettigt 24"-skärmval vara Dell UltraSharp U2412M. Grymt prisvärd, har sån hemma och på jobbet.
Upplever att dom brukar te sig väldigt 'grön' i färgen (grovt generaliserat). På tftcentral kan man tanka ner profiler som folk gjort med olika kalibratorer. Säger inte att skärmen blir perfekt med dessa men jag upplever att om man skaffar denna skärm drar man stor nytta av att tanka hem en sån profill (om man inte har tillgång till en egen kalibrator förstås).

Sen kommer det där skittråkiga momentet när man startar ett spel och märker att *vips* nu stängdes din färgprofil av och du får INTE njuta av den i ditt spel. Du får istället en grön ton på allt.

Det, mina herrar, är fanimig jävligt dåligt att ingen löst ännu. Jag har provat mängder av lösningar som utlovar att dom ska lösa det - tjugo sätt att försöka spela spel med din färgprofil skulle kunna bli min nästa roman. Men jag nöjer mig med detta inlägg.

Tack för en bra artikel nonetheless.

Jag har stört mig på detta också. Men det är ingen big deal om inte skärmen är helt åt helvete off, och i så fall räddar nog inte ens en kalibrator den skärmen. Jag kalibrerar min med kalibrator ett par gånger per år för jag redigerar mycket foton och skickar för tryck. Men i spel är det ju inte direkt livsviktigt.

EDIT: Använder fortfarande gamla Cinema Display HD 23". Bästa skärmen Apple har gjort IMO (eller LG har väl gjort panelen om jag inte mins fel )

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra och intressant kvällsläsning!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

Nya 4K standarden Rec2020 använder en ännu större gamut än adobe rgb.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rec._2020
där har vi framtidens färger.
Edit: det står även om rec2020 i artikeln..missade det

Skönt att se att färgrymden äntligen blir vettig i 4K. Idag är det ju i princip bara det som hindrar hemmabio att se lika bra ut som på riktig bio. (Givetvis så spelar ju 12-bitars färg, avsaknaden på chroma subsampling och komprimeringsteknik också roll.) Men eftersom rec 2020 stödjer både 10- och 12-bitars färg så finns det ju hopp för framtiden.

Jämförelse mellan color space för HDTV, UHDTV och Digital Cinema:

Fast å andra sidan, att ha en för stor färgrymd som ministandard kommer ju också göra att (framtida) budgetskärmarna kommer få det svårt att reproducera färgerna rätt. Men med tanke på hur många som idag har sina fina HDTV-apparater inställda på "Store mode" och andra hemska färginställningar så kanske det inte spelar så stor roll.

Permalänk

Vänta lite, är 10bit på grafik fronten verkligen normalt?
va ja läste senast vare att i princip "supportas" det på många nya grafikkort, iaf High End. Men det är inte upplåst, och du måste ha en annan version, Nvidia har sina och AMD sina, tror AMD heter nåt med Fire, typ Firepro eller nåt, och aa dom kostar satan och är ämnade för program, även fast dom princip är ett vanligt kort med upplåsta/Tillagda funktoner.

Skärmar däremot vet ja att 10bit kommer och går.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Skulle man kunna få en förklaring på deltaEV och andra parametrar som ofta nämns i recentioner?
Riktigt bra artikel! Tack för en mycket bra genomgång!

Ja, det kommer att komma. Någonstans fick jag lov att sätta en avgränsning.

Permalänk

Vilken fantastisk artikel!!! Så jävla bra läsning för en tekniknörd! <3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PixelMiner:

Fast å andra sidan, att ha en för stor färgrymd som ministandard kommer ju också göra att (framtida) budgetskärmarna kommer få det svårt att reproducera färgerna rätt. Men med tanke på hur många som idag har sina fina HDTV-apparater inställda på "Store mode" och andra hemska färginställningar så kanske det inte spelar så stor roll.

De UltraHD-apparater som säljs idag till konsument är långt, långt ifrån UltraHD-färgrymden/rec.2020 och ligger i kanske något större än rec.709. Så problemet är redan här så att säga. DCI/P3 är utformat efter vad som är "tekniskt försvarbart" för filmning, postproduktion och reproduktion i digital biograf. Rec.2020 är så pass rejält tilltaget stor färgrymd att det ännu inte finns några displayprodukter som leva upp till kraven och det kanske dröjer. Så får en period där UltraHD-apparaterna alla blir godtyckliga delmängder av Rec.2020-färgrymden och i denna soppa har vi ett existerande utbud hundratusentals titlar på DVD, Blu-ray, broadcast och så vidare som är fortfarande bara kan återges på rätt sätt inom rec.709. Så det blir upp till tillverkarna att försöka hitta en lösning på den här blandade soppan och jag är milt sagt skeptisk.