Jolla Phone - Smartphone med Sailfish OS & 2 halvor - Nu tillgänglig inom Europa

Permalänk
Medlem

Jolla Phone - Smartphone med Sailfish OS & 2 halvor - Nu tillgänglig inom Europa

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20.12 - Telefonen går nu att beställa inom Europa från deras webbuktik

10 December - Första vågens förhandsbokare har fått telefonen eller har den på kommande. Andra vågen (som endast gällde Finland) kan avhämta sin telefon imorgon 11.12 eller så postas den beroende på vad man valde. Samma dag (11.12) blir telefonen tillgänglig för icke-förhandsbokare i DNA butiker.

Länkar till första intryck

[Lagt till 28.12] Pocketnow gjorde en färsk "hands on" efter 5 dagar med telefonen:

The Verge
Endgadget
Seravo
PC Advisor
The Next Web
CNET
Techcrunch
Golem.de (tyska)

Användare på Maemo.org forums

Den finska sidan Mobiili har en artikel med rubriken "10 tankar om Jolla efter ett dygns användning". Den är på finska men jag gör en förkortad översättning:

Citat:

Igår hämtade jag ut min Jolla, och har nu lekt med den väldigt mycket mer än vad man normalt använder en telefon på en dag. Under detta dygn har telefonen både förtjusat och förargat. Här kommer 10 tankar efter första dygnet med telefonen.

- Användargränssnittet är bra. Svepgesterna, menyerna och hemskärmen är tillsammans ett lyckat koncept och det är trevligt att använda.

- Det yttre: framsidan väcker ingen kärlek, men i sin helhet har telefonen ett väldigt eget utseende tack vare den andra halvan. Byggkvaliten är hyffsad, men inte på samma nivå som HTX One eller iPhone 5. Telefonen sitter bra i handen och storleken är "passlig" trots att kanterna runt skärmen inte är de minsta möjliga.

- På förhand när jag såg specsen på papper var jag besviken över skärmen, men i verkligheten räcker 245 ppi got och väl, jag har inga klagomål på den.

- Kameran är i bästa fall i medelklass, i bra belysning är bilderna riktigt hyffsade, men i dåligt ljus blir det problematiskt.

- Kanske mitt största problem med telefonen har varit internet anslutning. Dataöverföringen i mobilnäten verkar vara ett lotteri, och är man i ett läge med dålig mottagning klarar sig Jollan betydligt sämre än andra telefoner. Jag har sett mera nätverks-relaterade errors på ett dygn med Jollan än jag sett på ett år med andra telefoner. Delvis har felen skett inne i android appar, så jag vet inte om det har med saken att göra. Av någon orsak frågar också telefonen väldigt ofta om mobildatanätverk eller WLAN skall användas trots att man är ansluten till ett känt WLAN.

- Även att surfa har varit en negativ upplevelse, delvis för anslutningsproblemen, men också för att Jollas browser inte verkar vara så bra. Surfandet är långsamt, att trycka på länkar är ibland onödigt svårt, och beter sig konstigt ibland. Från Jollas egna prgoram är webbläsaren den som absolut behöver mest förbättring.

- Efter lite kritik så så är det en glädje att meddela att Android appar verkar fungera rätt så bra på Jollan. Jag har använt Aptoide och Amazon Appstore för att hämta hem android appar, och de flesta verkar fungera bra. T.ex. Instagram som är viktigt för många fungerar väl. Ett annat slumpmässigt exempel är spelet Hill Climb Racing som också fungerar bra. Det finns förstås små brister som t.ex. i Instagram så finns inte kameran med, man måste välja från tidigare tagna bilder. En app jag hade problem med var Dropbox, som klagade på att filer som text och PDF inte har behövligt program installerat.

- Allmän synkronisering och kompatibilitet är än så länge svagheter, man kan t.ex. ännu inte synkronisera med Google-kalendern som många använder. Jag har heller inte ännu överfört alla mina kontakter för jag är inte säker på hur jag skall gå tillväga. Jolla har för tillfället heller inte egna molntjänster för säkerhetskopiering eller dylikt.

- Trots svagheterna är jag stolt över Jollas lilla team på ca. 90 personer idag men som var betydligt mindre i startskedet. På 2,5 år har de lyckats komma fram med något betydligt. Telefonen och operativsystemet tillsammans blir en helhet som fungerar och kan utmana jättarna på marknaden. De drar givetvis nytta av "arvet" från Nokia och de hundratals miljoner eurona som plöjdes ner i MeeGos utveckling. Men de har med sin lilla grupp människor gjort ett otroligt arbete och nåt helt exceptionellt.

- Rätta beslut har också gjorts på vägen, ett av dem är att placera telefonen i mellansegmentet vad gäller prissättning. Android telefoner med motsvarande specs får man förstås ännu billigare, men fokus ligger inte heller på hårdvaran för Jollas del. Med sin prissättning på 399€ undviker de att tävla med flaggskeppen från andra tillverkare, där de ändå skulle ha svårt att hållas med.

- Saknade funktioner finns det förstås ännu gott om. Körnavigation kommer först senare, likaså 4G LTE stöd, användargränssnittet fungerar inte i horisontellt läge, plus andra mindre saker. Detta var ändå kompromisser som ett litet team måste göra för att få en fungerande produkt ut inom ett rimligt tidsspann. Nu är bullarna ut ur ugnen och Jolla måste sätta igång och fixa buggar i Sailfish på löpande band. Först efter det är det dags att lägga till saknade och extra funktioner.

Dold text

En stor diskussiontråd med många intryck och åsikter: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=91875&page=68

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Priset är 400€ (~3500 sek).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Allmän information

- Första patchen släpptes 9.12, notes i spoilern:

Connectivity
* WLAN password input improvements
* WLAN connection possible to change directly from one hotspot to
an other
* Notification banner visible when checking updates without internet
connection
* USB MAC address does not change anymore between connections in
developer mode
* Mobile data switch status (toggle on/off) is shown on the Settings
cover

Store
* Items in Store feed view now have visual busy indication while
installing
* Chinese comments are no longer presented as ”?” characters
* Improved notifications when app download fails
* App grid now shows busy indicators or current status when leaving and
reopening page
* Application downloads are now more resilient to failures

Bluetooth
* File receive dialog displays the name of the paired device correctly
* Improvements in BT pairing
* BT settings now responds to bluetooth daemon restart properly

Phone & Messages
* Phone now displays number labels (i.e. work/home/mobile) during
selection
* DTMF tones are not skipped when user rapidly presses keys
* Fixed a case when incoming call is silenced and there is still sound
played after call ends
* Improved contact matching in call logs when contacts imported from SIM
* Active cover shows contact names
* Visual improvements in call forwarding UI and supplementary services
* Support for sms: URL in Messages

People
* No more duplicated data in SIM contact import
* Improved handling of contact card details including avatars
* Added address does not disappear any more from contact viewer screen
after adding website information
* Stability improvements in People app during contact linking operation
* Performance improvements in Birthday plugin for contacts

Accounts/services
* Removing a service account now removes related content from People app
* Account emits a signal when enabled / status changes
* Option to share to Facebook does not disappear anymore after adding an
email account
* Facebook notification will not appear repeatedly anymore
* Disabling Facebook account removes Facebook from Events view
* IM accounts now connect without needing to reboot device, after
adding them
* IM presence state persists now over reboot or changing connectivity
* Improved Exchange account setup flow
* Improved interoperability with servers preferring unsupported EAS
protocol 14.x

Browser
* Audio and video are now in sync while playing youtube videos
* Browser does not crash when playing multiple videos

Calendar
* New dedicated calendar alarm UI introduced which will show up with
alarms added after the update.

Homescreen & notifications
* Events view wallpaper stays aligned with homescreen wallpaper
* Lock screen pulley menu shortcuts are not broken when device
lock is on
* In Events view, Share what’s on your mind account grid shows
service icons
* Improvements to notification item layouts
* Sound feedback on battery empty shutdown
* Window titles for apps set

Platform
* Content picker only has the search field when there is content
available
* Context menu is correctly updated with dynamic items
* The press effects in button and list items are unified
* Text linking matches numbers inside word boundaries
* QWindow::setTitle() is sent over Wayland
* DSME initial battery value is correct in bootup, or for shutdown
* Time and date changes persist over reboot
* DSME wakes from suspend to read HW temperatur and battery status
* USB mode notification does not offer Developer mode when developer
mode is not enabled
* Device lock is not anymore set when you use ”Clear device lock code”
function
* The device lock code is not asked when the value is the same than
earlier
* Password field does not flash last character in clear text
* Date picker correctly highlights selected date and shows proper week
numbers in January

Dold text

- Den nya officiella produktvideon: Länk

- Ett av de första unboxing klippen: Länk
Flera klipp om telefonen finns på samma kanal: http://www.youtube.com/user/arciusWatch/videos

- Länk till The Verges galleri från deras hands on

- Någon har redan fått Google Play Store att fungera på telefonen: Länk

- Klipp som demonstrerar kartprogrammet. Platformen är Nokias HERE. Länk

- En matig artikel allmänt om Jolla som företag, visioner etc: Länk

- Demonstration på multitasking: Länk

- Jolla har börjar ladda upp tutorials på sin Youtube kanal

- Mark Dillon (co-founder) har enligt Techcrunch sagt att de håller på med developer kits för tredjepartens tillverkare för att göra egna "Other halves".

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Specs

  • Height: 131 mm

  • Width: 68 mm

  • Thickness: 9.9 mm

  • Weight: 141 g

  • Processor: Qualcomm Dual Core 1.4GHz

  • Memory: 16GB storage, 1GB RAM, MicroSD slot

  • Display: 4.5" IPS qHD (960x540), 5-point multi-touch with Gorilla 2™ Glass

  • Camera: 8MP AF camera with LED flash, 2MP front-facing camera

  • Sensors:

  • Proximity

  • Accelerometer

  • Gyro

  • E-compass

  • Ambient light

  • Network & connectivity:

  • GSM/3G/4G LTE** (Works on 6 continents)

  • WLAN802.11 b/g/n 2.4GHz

  • Bluetooth 4.0 EDR HS

  • AGPS & GLONASS

  • USB2.0 HS

  • Standard 3.5mm 4-pin audio jack

  • Micro SIM

  • Standard MicroUSB connectivity and charging

  • Extension interfaces for wireless NFC, power in/out and I2C data connectivity

  • Power:

  • Talk & stand-by time (approx.): 9 / 10hrs (GSM/3G) & 500hrs

  • User-replaceable battery (2100mAh, 3.8V, 7.98Wh)

**LTE stöd samt lista på stödda länder och operatörer kommer senare
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sailfish OS

Sailfish är Jollas egna Linuxbaserade system, och är en "fortsättning" på Meego som kördes på Nokia N9. Det är helt open source, en detaljerad video och demonstration på hur man skriver en app finns här. Stället apparna laddas upp till kallas Jolla Harbour, det är gratis och vem som helst kan ladda upp. Android appar stödes också.

Citat:

Here are some details about Jolla Harbour:

Joining and logging into Jolla Harbour:
Joining is free! You can create a Jolla account from the Jolla Harbour landing page (harbour.jolla.com) or if you have pre-ordered your Jolla phone, you have everything you need to get started. To manage your account details, please visit account.jolla.com.

Support for Sailfish and Android™ applications:
You can submit both Sailfish and Android™ applications to Jolla Harbour. The submission process is the same.

Start with free applications:
At launch, the Jolla Harbour and Jolla Store will support only free applications. We are working hard to enable payment solutions and we will keep you posted about these capabilities as they develop.

Binary package naming:
You will receive naming guidelines when you upload the binary package to Jolla Harbour. You can also find guidelines on versioning at http://semver.org.

Preparing your metadata:
Jolla Harbour needs to know a few things about your app:
- An app icon for the Store (86x86px, png) (Current SDK supports 90x90px images; more details to follow soon)
- 1-3 screenshots (540x960px, png or jpg)
- An optional Cover image for your Store page (516x252px, png or jpg)

Submission process:
To submit your application to Jolla Harbour, fill in the metadata for it and upload the binary and required images. After you have submitted your app, Jolla will start Quality Assurance testing.

Quality Assurance testing:
Jolla will perform QA testing on your applications on real Jolla devices. We will get back to you with feedback on your app within a few days. You will be notified on the QA results via the email address you have registered to your Jolla account.

If you encounter any issues, please contact us by email, developer-care at jolla.com, or report them to the Sailfish developers mailing list at devel at lists.sailfishos.org.

Happy hacking!
The Jolla Store Team

Dold text

Några andra saker som utmärker Sailfish:

1. Väl optimerat, kräver inte senaste hårdvaran för att flyta på bra (demo tillfällen har körts på flera år gammal hårdvara)
2. "Gest-baserat". Man skall alltså kunna navigera genom telefonens menyer smidigt och snabbt med olika svep och gester
3. "Ambience" - nåt sorts profilsystem, som inte bara ändrar ljudinställningar och bakgrund, utan hela färgtemat och belysning
4. "True multitasking" - Du har dessa paneler (lite som tiles i windows 8) som du kan kontrollera, men istället för att vara en genväg så är det programmet som kör i realtid i den lilla rutan tills du stänger eller öppnar det. Du skall alltså kunna hoppa mellan program rakt från hemmavyn, eller sluta ett samtal eller pausa en sång utan att öppna applikationen.

Dessa saker demonstreras kort här

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The other half

Telefonens andra säljpunkt. Telefonen består alltså av två delar, baksidan kallas "the other half" och går att byta ut. Finns fortfarande inga konkreta exempel på hårdvara, men detta vet vi:

Som överföringsstandard används förutom NFC även en I2C data buss. I praktiken betyder det att baksidan ska kunna ersättas med nästan vad som helst - QWERTY tangentbord, bättre kamera, bättre högtalare, bättre DAC & hörlursförstärkare, trådlös laddningsmodul, extra batteri, scanner etc etc. Vem som helst med kunskapen och verktygen skall kunna göra en egen halva (bekräftat av Jolla).

En artikel med info här.

Permalänk
Medlem

Reserverar denna för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem

"med stöd för Android appar"
Vad betyder detta egentligen? För ordvalen som används är inte "Android appar fungerar"

Other Half är onekligen intressant. Men inte tillräckligt intressant fören det kommer mer info och vad det kommer att kosta.
Det är dags att dom slutar jiddra och börjar trolla. Jag vill veta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är inte jolla ett företag som gör väskor till kameror och telefoner?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Citat:

Jolla är ett år 2011 startat finskt företag som snart

Är Jolla ett år?
Borde det inte stå "Jolla är ett finskt företag fött 2011 som snart...

Inte säkert att min grammatik är rätt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"med stöd för Android appar"
Vad betyder detta egentligen? För ordvalen som används är inte "Android appar fungerar"

De skall fungera utan modifikationer.

Citat:

Jolla has announced its Sailfish operating system is compatible with both the Android app ecosystem and hardware. This means anyone who purchases a future Jolla phone will be able to load and use Android applications, a significant advantage for early adopters of the brand new OS. Jolla says it will, “Cooperate with leading global app stores to ensure users can seamlessly download Android apps just as they would do on any Android device.” The company’s CEO name drops a few very popular apps when he continues, “Apps such as Instagram, WhatsApp, and Spotify run directly on Sailfish OS.”

WhatsApp syns installerat på telefonen under en demo session gjord nyligen. Google Play kommer dock inte stödas. Källa

Håller med om att det skulle få komma ut mer konkreta exempel på den andra halvan sådär sakta.

Skrivet av SpaceShip:

Är Jolla ett år?
Borde det inte stå "Jolla är ett finskt företag fött 2011 som snart...

Inte säkert att min grammatik är rätt heller.

Nja, möjligen lite klumpig mening men mest saknades det kanske ett kommatecken.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

De skall fungera utan modifikationer.

tror inte det...

"Jolla responded to our question, and confirmed it won’t be offering access to Google Play through Sailfish OS.

Read more: http://www.digitaltrends.com/mobile/jolla-sailfish-os-android...
Follow us: @digitaltrends on Twitter | digitaltrendsftw on Facebook"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maydie:

tror inte det...

"Jolla responded to our question, and confirmed it won’t be offering access to Google Play through Sailfish OS.

Jag skrev att Google Play inte kommer att stödas. Det har ju inget att göra med om android appar fungerar eller inte, och det finns många alternativ till Google Play.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Jag skrev att Google Play inte kommer att stödas. Det har ju inget att göra med om android appar fungerar eller inte, och det finns många alternativ till Google Play.

vet men eftersom Play inte funkar så måste användaren antaligen göra nånting extra för att få det att fungera.
mena man måste ju ladda ner appar på något sätt?

är inte allt för insatt men har fått bilden av att det inte är bara ladda och installera så funkar det

Permalänk

Lite tråkiga specs, Men blir den riktigt billig så kanske den skulle kunna sälja

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Lite tråkiga specs, Men blir den riktigt billig så kanske den skulle kunna sälja

Finns antagligen ingen anledning att ha högre specs då det bara blir onödigt dyrt och slukar massa batteri i onödan. Det är inte nån Android-telefon...

Skrivet av maydie:

vet men eftersom Play inte funkar så måste användaren antaligen göra nånting extra för att få det att fungera.
mena man måste ju ladda ner appar på något sätt?

är inte allt för insatt men har fått bilden av att det inte är bara ladda och installera så funkar det

Det är väl bara att ladda ner en .apk och installera?
Är väl inte nödvändigtvis så mycket krångligare än att gå igenom Google Play. Istället för Play så öppnar du din browser och söker. Du får trycka på ladda ner först och öppna filen för att installera sedan, det blir alltså två tryck istället för ett (ladda ner & installera i Play).

Detta är ju såklart bara spekuleringar från min sida, men jag tycker inte det ska behöva bli så mycket svårare.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så lätt som att installera Google Play appen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Kommer boka när det är möjligt i Sverige, hoppas på en QWERTY-baksida med.. Ser framemot att testa Sailfish, aldrig testat Meego men gillar Maemo skarpt då jag fortfarande kör med min N900.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kanske är så lätt som att installera Google Play appen?

Ja, det låter ju kanon isåfall. Tänkte att den behövde integreras djupare med Android och därmed inte kommer funka, men det återstår ju att se.

Skrivet av AcidStorm:

Kommer boka när det är möjligt i Sverige, hoppas på en QWERTY-baksida med.. Ser framemot att testa Sailfish, aldrig testat Meego men gillar Maemo skarpt då jag fortfarande kör med min N900.

Som ägare av både N9 (MeeGo) och N900 måste jag säga att båda distributioner har sina för- och nackdelar. Maemo på N900 är ju mer hardcore Linux med terminal out of the box och betydligt fler funktioner från början. MeeGo på N9 är betydligt mer inriktat till folk utan Linux-kunskap, t.ex. måste du slå på developer mode och ladda ner några filer innan du kommer åt terminalen.
Den är också relativt begränsad då du blir nerlåst med "Aegis" som gör att du inte får riktig rootaccess till operativsystemet, detta går dock att komma runt med hacket "Inception". MeeGo är dock väldigt flashigt med mycket bra flyt och riktigt innovativa lösningar (bl.a. Swipe-systemet, alltså inte Swype som är en inmatningsmetod). Tyvärr känns MeeGo väldigt halvfärdigt på många punkter, en del saker är buggigt och mycket saknas.

Jag hoppas såklart att Sailfish blir mer av det som var bra med MeeGo men samtidigt låter sig tweakas och hackas lika djupt som Maemo.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Som ägare av både N9 (MeeGo) och N900 måste jag säga att båda distributioner har sina för- och nackdelar. Maemo på N900 är ju mer hardcore Linux med terminal out of the box och betydligt fler funktioner från början. MeeGo på N9 är betydligt mer inriktat till folk utan Linux-kunskap, t.ex. måste du slå på developer mode och ladda ner några filer innan du kommer åt terminalen.
Den är också relativt begränsad då du blir nerlåst med "Aegis" som gör att du inte får riktig rootaccess till operativsystemet, detta går dock att komma runt med hacket "Inception". MeeGo är dock väldigt flashigt med mycket bra flyt och riktigt innovativa lösningar (bl.a. Swipe-systemet, alltså inte Swype som är en inmatningsmetod). Tyvärr känns MeeGo väldigt halvfärdigt på många punkter, en del saker är buggigt och mycket saknas.

Jag hoppas såklart att Sailfish blir mer av det som var bra med MeeGo men samtidigt låter sig tweakas och hackas lika djupt som Maemo.

Ah okay, hade ju helt klart varit trevligt att testa swipe men ändå ha kvar terminalen med full SU behörighet. Och med tanke på att dom vill låta folk bygga egna baksidor så lär Sailfish vara lika öppet och fritt, hoppas jag iaf..

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Det är väl bara tt ni testar era frågor i Sailfish systemet då det finns att ladda ner som simolatur till win/lin/mac

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Jolla kommer att vara "completely open opensource"
http://www.jollausers.com/2013/10/jolla-closes-second-pre-boo...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade tråden med information om bl.a. Jolla Harbour och försökte göra den lite läsligare.

Permalänk
Medlem

Jolla kommer börja säljas 27 november! Dom kommer hålla ett event i helsingfors!

Dom som förhandsbokat i första vågen skall få sin telefon då.

Jag har förhandsbokat i andra vågen, det står att "kort där efter" skall man få sin telefon. Håller tummarna på väldigt kort!

http://jollasuomi.fi/jolla-tulee-kauppoihin/

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

Jolla kommer börja säljas 27 november! Dom kommer hålla ett event i helsingfors!

Dom som förhandsbokat i första vågen skall få sin telefon då.

Jag har förhandsbokat i andra vågen, det står att "kort där efter" skall man få sin telefon. Håller tummarna på väldigt kort!

http://jollasuomi.fi/jolla-tulee-kauppoihin/

Uppdaterade tråden. Som jag tolkar det säljs de första 450 telefonerna åt förhandsbokare som har blivit inbjudna till evenemanget och dyker upp där. Har också förhandsbokat i andra omgången så får nog vänta aningen längre. Spännande är det iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Uppdaterade tråden. Som jag tolkar det säljs de första 450 telefonerna åt förhandsbokare som har blivit inbjudna till evenemanget och dyker upp där. Har också förhandsbokat i andra omgången så får nog vänta aningen längre. Spännande är det iallafall

Jag undrar när andra vågen kommer, vågar vi hålla tummarna före jul?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Innan jul ska alla som förhandsbokat få, men de går också att köpa i affär innan dess.

Tycker att det är jävligt trist att Sweclockers inte tagit upp något om jolla på nyhetssidan, det är ju förfan televärldens största händelse på länge.
Istället väljer de att livestreama då apple släpper sina "nästintillexaktlikadana" Iphones.... Och detta ska vara ett teknikforum?!

EDIT: jag är med i "första vågen" och har ännu inte fått meddelande om eventet så antar att endast finnar får gå dit och att vi andra får utsänt mot betalning.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

EDIT: jag är med i "första vågen" och har ännu inte fått meddelande om eventet så antar att endast finnar får gå dit och att vi andra får utsänt mot betalning.

Verkar vara slumpmässiga personer som fått inbjudan från första vågen.

Fick beställa min jolla mössa idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Verkar vara slumpmässiga personer som fått inbjudan från första vågen.

Fick beställa min jolla mössa idag

Mössa??

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Andra vågens förhandsbokare fick en mössa istället för t-shirt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är inte jolla ett företag som gör väskor till kameror och telefoner?

Du tänker på Golla. Dem gör även craptop sleeves. http://www.golla.com/
Också finska.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

"We are pleased to inform all our Jolla pre-booking customers that you will soon receive instructions on how to complete your order via our webshop. Upon completing your order, you will receive more information about shipping and delivery.

Starting from 22 November 2013, invitations will be sent to enter the webshop where you can complete the purchase of your Jolla. Invitations will be sent according to priority order to all pre-booking customers from the EU, Norway and Switzerland. No separate priority number will be sent, seeing as the order ID (order number) determines the priority of your order.

In order to secure your priority delivery during December, please make sure you have completed your purchase by 2 December, 2013. Delivery times after this date cannot be guaranteed or will vary. Please note that your pre-booking is still valid until 30 June, 2014.

Should you have any questions regarding you pre-booking, please do not hesitate to contact us at care@jolla.com.

Best regards,

Jolla"

Finally! Nu är det bara o vänta

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Finally! Nu är det bara o vänta

Berätta vad priset blir när du betalar

Permalänk
Medlem

Leverans i december verkar det som. Sjukt taggad! =D

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.