Permalänk
Medlem

Pivan: Testade du och fick bild på jobbet ?
Jag fick inte heller någon bild först och det var minnesmodulerna som spökade. När jag satte i original 2gb stickan fungerade det. Kolla så dina ECC minne inte är reggade, fungerar ej på microservern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makko10:

Får ta och kika lite på kvm, inte bekant med programmet alls. Men torde det inte vara något problem att installera dessa på samma disk? eller är det smidigare att sätta in en usb-sticka i den interna platsen för kvm, medans de virtuella maskinerna ligger på någon av diskarna. Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha ha kvar det disken som följde med, eller om jag ska slänga in 4 st. 2TB-diskar.

EDIT: skulle ju kunna ha kvar den medföljande för att ha OS på, och lägga den i 5.25"-facket.

Rekommenderar att du kör operativsystemet på en separat disk eller usb-sticka. Själv köpte jag en lite dyrare usb-sticka och använder den interna usb-porten för det vilket fungerar bra. Ska man köra usb så bör man tweaka lite så den inte sliter ut det för snabbt.

Sen kör du raid5 eller raid6 på de 4 diskarna (jag kör raid6 på 6st 3tb wd red, med 2 st i 5,25" sloten) och LVM på det. Med hjälp av LVM kan du dela upp utrymmet du får i raiden till olika partitioner som går att göra större i efterhand (du kan även assigna en lvm-volym direkt till en virtuell maskin).
Kryptera kan du också göra om du vill det (hela lvm eller vissa lvm-volymer tex), jag får ut ca 60-70MB/s med kryptering på. Utan det maxar den på 86MB/s med samba.

Skrivet av Bergling:

Klurar lite på hur jag skall göra med diskar. Har just nu 3 VM:ar, en pfSense, 1 ubuntu för Glassfish/utveckling och en Windows Server. Alla huserar på den medföljande 250 GB disken. pfSense och Ubuntu är inga problem med disk, de tar så lite, men Windows-burken skulle jag vilja tilldela disk på runt 2-300 GB. Har en till disk på 1 TB. Är det bara att köra på att skapa så stor VMDK på TB-disken, eller finns det andra sätt? Prestanda är inte det primära, utan tänkte bara kolla om det finns andra fiffiga sätt.
edit: Kom på att detta mer är en ren ESXi-fråga, men den kanske kan få vara kvar ändå?

Antingen skapar du vmdks på enskilda diskar eller så skapar du en raid av diskarna och skapar vmdks på den volymen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joker11:

Pivan: Testade du och fick bild på jobbet ?
Jag fick inte heller någon bild först och det var minnesmodulerna som spökade. När jag satte i original 2gb stickan fungerade det. Kolla så dina ECC minne inte är reggade, fungerar ej på microservern.

Tack för snabbt svar. Testade aldrig på jobbet :/.

Ska prova sätta i original RAM när jag kommer hem, kan mycket väl vara så att de är registrerade. Får hoppas jag endast behöver köpa in nytt RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Nu missförstod du nog Asus_84, frågan är om det lönar sig att ha en SSD som datastore. Det bör löna sig, speciellt om du har flera VM igång samtidigt som läser/skriver mot disk.

@Asus_84: N54L har inte stöd för pass-through så det finns risk för att du inte kommer att få igång det med dina TV-kort.

Presic så. Ska prova med en lite "red" disk för som det är nu låter disken allt för mycket. Hjälper det inte med en red så får det bli en ssd för VMarna.
Gjorde en ny VM i kväll för tv-servern och nu kan jag tilldela tv-kortet så fint. Får se hur länge det funkar.

Edit: Jag vet inte varför men det som händer är att TV-kortet stängs av. Ta ur och stoppa i så funkar det igen. Biosinställning?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur du lyckas tilldela TV-kortet till tv-servern (eller så har N54L stöd för pass-through, kan inte testa just nu).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag undrar hur du lyckas tilldela TV-kortet till tv-servern (eller så har N54L stöd för pass-through, kan inte testa just nu).

Pass-through tror jag inte det är men under inställningar för VMen så la jag till usb-controller och efter det kunde jag lägga till usb-device och då va tv-kortet listat.

Permalänk
Medlem

Gaaaahh. Av någon anledning går det bara skriva till min 2TB disk i 12-25 MB/s av någon anledning. Att läsa filer över nätverket från denna disk går i ~100MB/s så det är inte nätverkets fel. Ett skrivtest på maskinen visar ~15-20 MB/s.

Har googlat som en tok men inte kommit fram till något vettigt. Har provat massor med inställningar i BIOS men det har inte hjälpt. Kör förövrigt med den mer avancerade versionen som finns av BIOS.

Förslag på felsökning eller fix?

Edit: Disken som följde med tuggar på som den ska och med denna kunde jag överföra filer uppemot 70MB/s över nätverket. 2TB disken har redan innehåll på sig men det ska väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Pass-through tror jag inte det är men under inställningar för VMen så la jag till usb-controller och efter det kunde jag lägga till usb-device och då va tv-kortet listat.

Ok då förstår jag, trodde att det var PCI-e kort men det kan det förstås inte ha varit om du har tre stycken...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Är det något spec som man måste göra för att lägga till en till disk i Linux?
Jag har lagt till en till datastore och den syns i Linux.
Har formaterat och lagt till i fstab men jag värkar inte få skriva till disken.

Är det något jag missat?

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva ett tips på ett problem jag fick igår. Har tre stycken diskar i min låda och skulle installera ubuntu server, 12.04 LTS. Installationen stannade efter inmatning av hostname. Problemet löstes efter att jag bytte från AHCI till RAID som läge på hårddiskarna i bios.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Tänkte skriva ett tips på ett problem jag fick igår. Har tre stycken diskar i min låda och skulle installera ubuntu server, 12.04 LTS. Installationen stannade efter inmatning av hostname. Problemet löstes efter att jag bytte från AHCI till RAID som läge på hårddiskarna i bios.

Bra tips. Kör du diskarna i raid eller som separata diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Är det något spec som man måste göra för att lägga till en till disk i Linux?
Jag har lagt till en till datastore och den syns i Linux.
Har formaterat och lagt till i fstab men jag värkar inte få skriva till disken.

Är det något jag missat?

Vilka rättigheter har du mountat den som samt var har du mountat den?
Jag mountade den i /home och då fick jag inte skriva på den när den var utdelad. När jag mountade den i /media fick jag bara läsa från den.
(vette fan varför men det löste sig när jag mountade den som en egen mount point /tank)

EDIT: CentOS

Permalänk
Skrivet av tomle:

Nu missförstod du nog Asus_84, frågan är om det lönar sig att ha en SSD som datastore. Det bör löna sig, speciellt om du har flera VM igång samtidigt som läser/skriver mot disk.

@Asus_84: N54L har inte stöd för pass-through så det finns risk för att du inte kommer att få igång det med dina TV-kort.

Du har helt rätt, läste inte ordentligt Men du har helt rätt, att köra sina VM:ar på SSD är inte en dålig idé ur prestandasynpunkt Brukar göra ont i plånkan på sin höjd.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Du har helt rätt, läste inte ordentligt Men du har helt rätt, att köra sina VM:ar på SSD är inte en dålig idé ur prestandasynpunkt Brukar göra ont i plånkan på sin höjd.

Det fick bli en SSD. 120gb för samma peng som en 1TB red disk. Men eftersom det är ljudet jag vill ha bort så va valet lätt.
Nu ska jag bara se om jag kan flytta mina bef VMar. (Bra test inför ev backup/ras)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Rekommenderar att du kör operativsystemet på en separat disk eller usb-sticka. Själv köpte jag en lite dyrare usb-sticka och använder den interna usb-porten för det vilket fungerar bra. Ska man köra usb så bör man tweaka lite så den inte sliter ut det för snabbt.

Sen kör du raid5 eller raid6 på de 4 diskarna (jag kör raid6 på 6st 3tb wd red, med 2 st i 5,25" sloten) och LVM på det. Med hjälp av LVM kan du dela upp utrymmet du får i raiden till olika partitioner som går att göra större i efterhand (du kan även assigna en lvm-volym direkt till en virtuell maskin).
Kryptera kan du också göra om du vill det (hela lvm eller vissa lvm-volymer tex), jag får ut ca 60-70MB/s med kryptering på. Utan det maxar den på 86MB/s med samba.

Antingen skapar du vmdks på enskilda diskar eller så skapar du en raid av diskarna och skapar vmdks på den volymen.

Är det någon speciell linux-dist som du rekommenderar att man kör? Tänker om det räcker med t.ex. Fedora? Och har aldrig satt upp någon Raid förut, kan man göra det direkt från OSet? utan något tredjepartsprogram? Har läst på om lvm under förmiddagen och börjar nog förstå grundprincipen, men behöver gå in mer på djupet.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makko10:

Är det någon speciell linux-dist som du rekommenderar att man kör? Tänker om det räcker med t.ex. Fedora? Och har aldrig satt upp någon Raid förut, kan man göra det direkt från OSet? utan något tredjepartsprogram? Har läst på om lvm under förmiddagen och börjar nog förstå grundprincipen, men behöver gå in mer på djupet.

Tack för svaret!

Det spelar inte så stor roll, föredrar Debian själv, men de flesta kommer med mdadm per default men annars är det enkelt att installera. Allt är egentligen "tredjeparts" i linux då bara kerneln själv är linux, distar som debian kommer med en kernel och ett antal förinstallerade paket, en del är mer eller mindre konfigurerade.
Med mdadm sätter du upp raiden med ett kommando som "mdadm --create /dev/md0 --chunk=4 --level=0 --raid-devices=2 /dev/sda1 /dev/sdb1". I detta fallet en raid0 med 2 diskar.

Nedan är alla mina diskar med alla lager.

$ lsblk NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINT sda 8:0 0 2.7T 0 disk └─sda1 8:1 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sdb 8:16 0 2.7T 0 disk └─sdb1 8:17 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sdc 8:32 0 2.7T 0 disk └─sdc1 8:33 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sdd 8:48 0 2.7T 0 disk └─sdd1 8:49 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sde 8:64 0 2.7T 0 disk └─sde1 8:65 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sdf 8:80 0 2.7T 0 disk └─sdf1 8:81 0 2.7T 0 part └─md0 9:0 0 10.9T 0 raid6 └─raid-media (dm-2) 253:2 0 6T 0 lvm └─crypt-media (dm-3) 253:3 0 6T 0 crypt /mnt/media sdg 8:96 0 29.8G 0 disk ├─sdg1 8:97 0 243M 0 part /boot ├─sdg2 8:98 0 1K 0 part └─sdg5 8:101 0 29.6G 0 part ├─stor-root (dm-0) 253:0 0 28.3G 0 lvm / └─stor-swap_1 (dm-1) 253:1 0 1.3G 0 lvm [SWAP]

sda - fysiska disken.
sda1 - gpt label med en partition på fysiska disken.
md0 - mdadm raid6 över 6 diskar.
raid-media - LVM här, en PV över hela md raiden, en VG över hela PV'n, sen är raid-media en LV på 6Terabyte.
crypt-media - Okrypterad raid-media, kör dm-crypt/luks.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Bra tips. Kör du diskarna i raid eller som separata diskar?

Hittills helt separata. Tänker senare köra RAID1 på två av dem för lagring och en ensam o-raidad för operativsystemet.

Kan dessutom tipsa om att corsair vengeance low profile ( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137727-corsair_vengea... ) funkar fint i servern. Heatspreaders tar inte i någonstans och minnestekniken verkar kompatibel och bra. Har ej kört något stabilitetstest än dock.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk

Någon som kör VPN server på någon guest i ESXi? Vad rekommenderas när man sätter upp en VPN server, ska den vara på nått speciellt OS?
Någon speciell säkerhet? PPTP ska inte vara så säkert har jag hört, är det bäst att köra OpenVPN, eller ska jag lägga till VPN tjänsten på min befintliga Server 2012 guest? Vad är det säkraste alternativet?

/A

Permalänk
Medlem

Vilken ESXi-ISO skall man välja? För vSphere 5.5 finns två stycken att ladda ner från HP, en på 333 MB och en på 343 MB. Jag kan inte se någon skillnad på dem?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vilken ESXi-ISO skall man välja? För vSphere 5.5 finns två stycken att ladda ner från HP, en på 333 MB och en på 343 MB. Jag kan inte se någon skillnad på dem?

Tja, "File type: zip" och "File type: iso" är ju en skillnad i alla fall i listningen jag ser. Kör på ison (343M), t.ex.?

Permalänk
Medlem

Ni som fått in 16Gb ram, vilket märke har ni då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Tja, "File type: zip" och "File type: iso" är ju en skillnad i alla fall i listningen jag ser. Kör på ison (343M), t.ex.?

Ah, var det så enkelt?!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Någon som kör VPN server på någon guest i ESXi? Vad rekommenderas när man sätter upp en VPN server, ska den vara på nått speciellt OS?
Någon speciell säkerhet? PPTP ska inte vara så säkert har jag hört, är det bäst att köra OpenVPN, eller ska jag lägga till VPN tjänsten på min befintliga Server 2012 guest? Vad är det säkraste alternativet?

/A

Jag har pfSense installerat på en virtuell maskin och kör OpenVPN i den, fungerar bra för mig iaf. Har inte tweakat den något eller så med inställningarna men den snurrar på bra än så länge.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Skrivet av devour:

Jag har pfSense installerat på en virtuell maskin och kör OpenVPN i den, fungerar bra för mig iaf. Har inte tweakat den något eller så med inställningarna men den snurrar på bra än så länge.

Okej, men då använder du den som router/brandvägg också? Och har två nätverkskort? Jag har bara ett nätverkskort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Vilka rättigheter har du mountat den som samt var har du mountat den?
Jag mountade den i /home och då fick jag inte skriva på den när den var utdelad. När jag mountade den i /media fick jag bara läsa från den.
(vette fan varför men det löste sig när jag mountade den som en egen mount point /tank)

EDIT: CentOS

Det var rättigheterna som spökade. Men det är inget som lite chmod inte löser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

http://www.webhallen.com/164010

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Någon spec anledning att tanka vSpere från HP och inte Vmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Okej, men då använder du den som router/brandvägg också? Och har två nätverkskort? Jag har bara ett nätverkskort...

Ärligt talat nej, använder endast för OpenVPN. Har kört den i Windows tidigare genom Virtualbox, la in pfSense idag på N54L:en och flyttade bara över config-filen samt ändrade NIC-inställningarna då de skiljer såg åt på de två maskinerna. De NIC som är i N54L:ens pfSense är ju helt virtuella. Har inte lekt klart med den biten ännu, tror jag ska sätta in ett dubbelkorts NIC i N54L:en då jag har ett över snart i Windows servern, eller köpa hem ett helt enkelt. Finns ju portar att använda på moderkortet så.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

16Gb är vad den levereras med. Roligare med 16GB.

Som så många andra världen över: KVR1333D3E9SK2/16G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Någon spec anledning att tanka vSpere från HP och inte Vmware?

Njae, egentligen inte. Med HPs version får man lite bättre koll på hårdvaran:

Citat:

The HP version comes pre-installed with all the HP CIM providers which work very well with HP servers, including the HP MicroServer. Using the HP version gives you the more details in the Hardware Status tab.

http://vmwire.com/2012/03/18/creating-a-better-vsphere-5-esxi...

Visa signatur