Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Det blir SD i år igen.
Förhoppningsvis vaknar resten av Sverige innan valet.

Halva Sweclockers verkar redan ha gjort det iaf. Skönt att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph1ber:

Det blir SD i år igen.

Är du den som ska frälsa Sweclockers SD anhängare? Studera tråden och försök finna ett exempel där SD politik har undgått att bli motbevisad.

Skrivet av ph1ber:

Antagligen inte eftersom du redan här drar till med en klassisk SD miss, du förstår inte hur statistik fungerar (Det är endast mätområdet som avhandlas.).
Halva Sweclockers är inte SD anhängare. Knappt hälften av de som röstat i tråden har angivit SD.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Känns som många misslyckade människor skyller sitt misslyckande på andra människor. Mångfald är bra. Dels så motverkar det inavel men framför allt så berikar det samhället. Det så så svårt att erkänna sina egna misstag. Först såssäger man att invandrarna inte jobbar, sen när de tar lågstatusjobbet. Då är det plötsligt fel också.

GoldVillage: vet inte vad du har för bakgrund. Men kan ge dig ett gott råd. Samhället har bara plats för de som kan anpassa sig. Vara anställningsbar. Det spelar ingen roll var du kommer ifrån. Hade det inte funnits 'utlänningar' så hade den som är inkompetent ändå varit utan jobb. Ni som står utanför måste försöka med näbbar och klor att ta sig in i samhället igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ph1ber:

Det blir SD i år igen.

Välståndet i Sverige baseras på att vi säljer varor och tjänster som svenska folket producerar. Det känns tråkigt att folk tror att Sverige mår jättebra genom att stänga gränserna. Vet ni varför vi har så hög skatt.? Det beror på att vi är få men ändå vill ha en välfungerande infrastruktu. Solidaritet är viktigt för det ger folk möjligheter som de inte skulle ha fått annars. För samhället är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Välståndet i Sverige baseras på att vi säljer varor och tjänster som svenska folket producerar. Det känns tråkigt att folk tror att Sverige mår jättebra genom att stänga gränserna. Vet ni varför vi har så hög skatt.? Det beror på att vi är få men ändå vill ha en välfungerande infrastruktu. Solidaritet är viktigt för det ger folk möjligheter som de inte skulle ha fått annars. För samhället är det bra.

Tror du själv på det du skriver? Eller är det Aftonbladet som är din "lärobok"?

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Jag låter inte Aftonbladet diktera vad jag tror på eller inte, utan jag ser historiskt på vad som har hänt när människor har rört sig. Det här med invandring är egentligen inte någon unik händelse. Det räcker att du tittar på vad som hände under 1800-talet när 1 miljon svenskar prövade lyckan på andra sidan Atlanten.

Efter andra världskriget så erbjöd USA Europa Marshallhjälpen i form av bidrag och lån. Där har du solidaritet, för att hjälpa det sönderbombade europa på rätt köl igen. Det känns som du är den som läser och tror allt som händer i media. Har du varit i Tensta och tittat hur det är INNAN du har gjort en bedömning? Om de "svenska" kvinnorna inte sätter igång och föder minst 2.0+ barn så får du räkna med att det är invandring som säkrar din levnadsstandard när du blir gammal. Japanerna är på väg mot en demografisk katastrof, DVS. Det föds inte tillräckligt med barn för att i framtiden försörja och ta hand om de gamla samt sin produktion. En människa är en människa,, oavsett hudfärg, religion och härkomst. När skillnader mellan fattiga och rika blir för stora så blir det revolution. Du borde kanske läsa lite historia och titta hur det fungerar i hela världen innan du drar dina slutsatser.

Sverige har en hel del att jobba med. Dels så blåser det högervindar i hela Europa, där människor har glömt. I Sverige blir man heller aldrig svensk och det blir ett problem för identiteten. Om man hela tiden stöter bort de som kommer hit eller har rötter från utlandet, så ledsnar man till slut och åker "tillbaka". Då har det bara genererat kostnader för samhället för att individen har gått i svensk skola, och sen lämnar landet när hen är färdigutbildad. Ta vara på varje individs kompetens. Det är himla dumt att låta ingenjörer, läkare, jurister att köra Taxi för att svenska företag inte erkänner deras kompetens eller examen från utlandet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ph1ber:

Det blir SD i år igen.

Hälften av Sweclockers forummedlemmar är alltså dryga 300 individer? Det innebär att vi är totalt runt 600 på forumet. Trodde att vi var fler....

edit: ojdå, sidan har tydligen 270.000 unika besökare per månad, tyvärr står det inget om antal aktiva medlemmar på forumet.
Källa: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag låter inte Aftonbladet diktera vad jag tror på eller inte, utan jag ser historiskt på vad som har hänt när människor har rört sig. Det här med invandring är egentligen inte någon unik händelse. Det räcker att du tittar på vad som hände under 1800-talet när 1 miljon svenskar prövade lyckan på andra sidan Atlanten.

Efter andra världskriget så erbjöd USA Europa Marshallhjälpen i form av bidrag och lån. Där har du solidaritet, för att hjälpa det sönderbombade europa på rätt köl igen. Det känns som du är den som läser och tror allt som händer i media. Har du varit i Tensta och tittat hur det är INNAN du har gjort en bedömning? Om de "svenska" kvinnorna inte sätter igång och föder minst 2.0+ barn så får du räkna med att det är invandring som säkrar din levnadsstandard när du blir gammal. Japanerna är på väg mot en demografisk katastrof, DVS. Det föds inte tillräckligt med barn för att i framtiden försörja och ta hand om de gamla samt sin produktion. En människa är en människa,, oavsett hudfärg, religion och härkomst. När skillnader mellan fattiga och rika blir för stora så blir det revolution. Du borde kanske läsa lite historia och titta hur det fungerar i hela världen innan du drar dina slutsatser.

Sverige har en hel del att jobba med. Dels så blåser det högervindar i hela Europa, där människor har glömt. I Sverige blir man heller aldrig svensk och det blir ett problem för identiteten. Om man hela tiden stöter bort de som kommer hit eller har rötter från utlandet, så ledsnar man till slut och åker "tillbaka". Då har det bara genererat kostnader för samhället för att individen har gått i svensk skola, och sen lämnar landet när hen är färdigutbildad. Ta vara på varje individs kompetens. Det är himla dumt att låta ingenjörer, läkare, jurister att köra Taxi för att svenska företag inte erkänner deras kompetens eller examen från utlandet.

För det första så du ser ingen skillnad på när Svenskar åkte till USA mot den invandringen som är idag från MENA-länder? Eller för all del den invandring som Sverige hade under 60- och 70-talet?

USA är populärt att ta upp som ett "lyckat" integrationsprojekt. För det första, är det verkligen så lyckat? För det andra så skiljer sig förutsättningarna radikalt. USA har inte det skyddsnät som Sverige har så antingen så anpassar man sig eller så går man under. Kommer du till USA i slöja och säger, "jag skall kunna få jobba överallt annars så anmäler jag" - då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!! "Kommer du till USA och säger "I must have etableringsersättning, etableringstillägg, bidrag för att lära mig språket och gärna en dator och iPad också" vad händer då tror du? Jo.... då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!!

Kommer du till USA och valfri skola, fängelse, ålderdomshem eller vad som helst och säger. "Must have halal, halal, everybody must eat halal" Vad händer då? -då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!!

Populärt är att ta upp Jugoslaverna som kom hit på 90-talet, över lyckad integration. Ja i stora drag har det varit lyckat. Utan tvekan. Men sen skall man komma ihåg att Juggar är Européer och är faktiskt inte så olika oss.

Sedan när du skriver att svenskar stöter bort invandrare så kanske du borde tänka lite bredare och att det i minst lika hög utsträckning är invandrare som stöter bort svenskar. Du kan även passa på och fundera på den rasismen som råder mellan olika invandrargrupper. DET är ett stort problem , men det tar man inte upp eftersom det inte gagnar ens agenda att göra svenskarna till syndabockar.

Sen att jag inte varit i Tensta. Nej jag har inte varit i Tensta men jag har varit i andra förorter väldigt mycket. Har även arbetat på flyktingförläggning. Så jag har varit med om det mesta och sett det mesta.

Så ser jag på saken. Men alla får givetvis tycka vad dom vill.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Först såssäger man att invandrarna inte jobbar, sen när de tar lågstatusjobbet. Då är det plötsligt fel också.

Det är två skilda problem (där egentligen bara det första är ett problem). Invandrare är arbetslösa i större utsträckning, det är väldokumenterat. Samtidigt konkurrerar man i mångt och mycket med de svenskar som i sin tur står längst från arbetsmarknaden om de lågkvalificerade arbetena, ofta med hjälp av subventioner.

Skrivet av anon2110:

Efter andra världskriget så erbjöd USA Europa Marshallhjälpen i form av bidrag och lån. Där har du solidaritet, för att hjälpa det sönderbombade europa på rätt köl igen.

Du tror inte att det hade något att göra med att USA ville sälja varor till Europa igen?

Skrivet av anon2110:

Ta vara på varje individs kompetens. Det är himla dumt att låta ingenjörer, läkare, jurister att köra Taxi för att svenska företag inte erkänner deras kompetens eller examen från utlandet.

Först och främst så är det en sak att påstå att man har en läkarexamen, en annan att faktiskt ha en läkarexamen. För det andra så är det fullt rimligt att vi inte godkänner u-länders utbildningar om de inte kan styrkas att de håller samma kvalitet som våra egna. Jag ställer upp på förslag om att kompetenstesta den som påstår sig ha en utbildning och sedan låta dessa komplettera där det behövs.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Känns som många misslyckade människor skyller sitt misslyckande på andra människor. Mångfald är bra. Dels så motverkar det inavel men framför allt så berikar det samhället. Det så så svårt att erkänna sina egna misstag. Först såssäger man att invandrarna inte jobbar, sen när de tar lågstatusjobbet. Då är det plötsligt fel också.

GoldVillage: vet inte vad du har för bakgrund. Men kan ge dig ett gott råd. Samhället har bara plats för de som kan anpassa sig. Vara anställningsbar. Det spelar ingen roll var du kommer ifrån. Hade det inte funnits 'utlänningar' så hade den som är inkompetent ändå varit utan jobb. Ni som står utanför måste försöka med näbbar och klor att ta sig in i samhället igen.

Motverka inavel? Är du på riktigt?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Först och främst så är det en sak att påstå att man har en läkarexamen, en annan att faktiskt ha en läkarexamen. För det andra så är det fullt rimligt att vi inte godkänner u-länders utbildningar om de inte kan styrkas att de håller samma kvalitet som våra egna. Jag ställer upp på förslag om att kompetenstesta den som påstår sig ha en utbildning och sedan låta dessa komplettera där det behövs.

Det är helt klart en viktig poäng som jag tror många glömmer bort. Vill man verkligen ha en person som har gått shamanutbildning 15 hp som läkare? Vad gäller ingenjörer så är det ganska enkelt för företagen själva att kontrollera kunskapsnivån men min personliga uppfattning är att utländska ingenjörer inte håller samma standard som svenska. Det finns en anledning att LiU har två masterprogram för datavetenskap som är uppdelad för svenska och för utländska studenter, där den ena har en grundkurs i programmering (ni får själva gissa vilken).

Summan är väl att bara för att utrikiska personer har titel X så ska man inte anta att de generellt har samma kunskap och kompetens som svenska personer med titel X.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Åt vilket håll vänds befolkningspyramiden om tillskottet av unga individer ökar? Rätt eller fel?

Vi har redan nött igenom det tillräckligt många gånger för att du ska inse att du inte kommer komma någon vart med det spår du vill dra igång.

Skrivet av shogun-r:

För det första så du ser ingen skillnad på när Svenskar åkte till USA mot den invandringen som är idag från MENA-länder? Eller för all del den invandring som Sverige hade under 60- och 70-talet?

Invandringen är fortfarande uppbyggd kring arbetsmöjlighet och anhörighet, då såsom nu.
Vad du talar om är Flyktingmotttagande och det gode Shogun är inte samma sak som invandring.

Skrivet av shogun-r:

USA är populärt att ta upp som ett "lyckat" integrationsprojekt. För det första, är det verkligen så lyckat? För det andra så skiljer sig förutsättningarna radikalt. USA har inte det skyddsnät som Sverige har så antingen så anpassar man sig eller så går man under. Kommer du till USA i slöja och säger, "jag skall kunna få jobba överallt annars så anmäler jag" - då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!! "Kommer du till USA och säger "I must have etableringsersättning, etableringstillägg, bidrag för att lära mig språket och gärna en dator och iPad också" vad händer då tror du? Jo.... då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!!

Fuck You själv vad ful i munnen du är. Nej din invändning håller inte ty precis som det du anklagar den du citerar så väljer du och vrakar mellan effekter och orsaker, system och möjligheter.
Givetvis ska vi inte använda USA som ett exempel i förhållande till Sverige men det har inget med Bidrag eller dylikt att göra. USA har en stor låglönesektor som förvisso inte mår särskilt bra idag likväl kan hantera inflödet av invandrare. Det ska dock sägas att USA inte har något större inflöde av Flyktingar att hantera, vilket är Sveriges stora grej.
Så jämför Sverige med Jordanien istället och fråga dig om Sverige är bättre på att ta emot flyktingar än Jordanien.

Skrivet av shogun-r:

Kommer du till USA och valfri skola, fängelse, ålderdomshem eller vad som helst och säger. "Must have halal, halal, everybody must eat halal" Vad händer då? -då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!!

Det är dock en effekt av den höga antimuslimska stämningen i USA. Amerikaner överlag har inga problem med att äta Skäktat kött äts frisk av Amerikanerna, det är nämligen billigare än vanligt slaktad mat. Nu ska vi ju också tillägga att Judiska församlingar i stor utsträckning inte accepterar att djuret bedövas innan slakt, något som de Svenska Muslimerna emellertid gör.

Skrivet av shogun-r:

Populärt är att ta upp Jugoslaverna som kom hit på 90-talet, över lyckad integration. Ja i stora drag har det varit lyckat. Utan tvekan. Men sen skall man komma ihåg att Juggar är Européer och är faktiskt inte så olika oss.

Populärare än så är att tänka efter och försöka förstå vad man säger. Jugoslaverna kom till ett land en redan etablerad Jugoslavisk befolkning.
Men framförallt Shogun, när blev Jugoslaverna etablerade?
Och vad heter gen uppsättningen som gör att Europeiska folk är bättre på att anpassa sig till andra Europeiska folk än Icke-Europeer? Eller är det som vanligt så att du menar på att det är muslimerna som brister i integrationsförmåga? Jag har en viss aning om att du tidigare inte ifrågasatt integrationen av personer från Fjärran Östern. Hur gick det förresten med Bosnierna och Kosovo-Albanerna som kom till Sverige? De var väl Judar också?

Ska vi säga så att när du i framtiden ska dra fram dina integrationsteorier så benämner du vars förmåga att integreras som: Semitiska, iranska, turkiska och Afrikanska folkslag.

Skrivet av shogun-r:

Sedan när du skriver att svenskar stöter bort invandrare så kanske du borde tänka lite bredare och att det i minst lika hög utsträckning är invandrare som stöter bort svenskar. Du kan även passa på och fundera på den rasismen som råder mellan olika invandrargrupper. DET är ett stort problem , men det tar man inte upp eftersom det inte gagnar ens agenda att göra svenskarna till syndabockar.

Nej Shogun det är inte ett problem i någon som helst utsträckning annat än i ditt huvud. Vita Svenskar har makt, invandrare har det inte. Att invandrare inte är inklusiva i sin gemenskap är olyckligt men det är inte det som orsakar utanförskapet. Du får gärna besvara mig här men du ska bygga upp ditt resonemang till en vettig nivå, inget trams.

Skrivet av shogun-r:

Sen att jag inte varit i Tensta. Nej jag har inte varit i Tensta men jag har varit i andra förorter väldigt mycket. Har även arbetat på flyktingförläggning. Så jag har varit med om det mesta och sett det mesta.

Det spelar ingen roll hur mycket man ser när man tolkar det man ser fel. I ditt inlägg återfinns en kavalkad av pseudovetenskap och trams, ordna upp.

Skrivet av shogun-r:

Så ser jag på saken. Men alla får givetvis tycka vad dom vill.

Jag håller med dig här Shogun, alla får tycka vad dem vill. Det betyder dock inte att alla har rätt.

Du tror inte att det hade något att göra med att USA ville sälja varor till Europa igen?

Det är väl rätt krasst att skylla Marshall hjälpen på något så enkelt.
Det Amerikanska försvaret ville nog ha en buffert mot Sovjet, Den Amerikanska allmänheten kände nog solidaritet och den amerikanska industrin ville kränga prylar.

Nu är det så att vi godkänner vissa U-lands utbildningar rätt fort:

Polen, Ungern, Bulgarien, Rumänien, Lettland, Litauen, Indien, Kina, Singapore, Malaysia, Argentina, Chile till och med Iran.

Visst som du säger, kan vi styrka utbildningens "kvalité" vilket är ett felaktigt ord eftersom det som framförallt styrks är kursplaner. Kvalitén kan det vara si och så med i utland såsom i Sverige.

Det stora antalet av flyktingar borträknat Somalia och Afghanistan kommer från tämligen välutvecklade ekonomier med tämligen väl fungerande utbildningssystem som under en lång period försörjdes av Sovjet och gagnades av den hemska ryska vetenskapstraditionen.

Det är inte främst kompetensproblemen eller språkproblemen som är problematiska annat än hos humaniora utbildade. De stora problemen är bristen på samarbete och i många fall: bristen på ett idag fungerande universitetsväsen i flyktingarnas hemländer. För att vi i Sverige ska kunna godkänd en individs betyg så krävs det en kontaktperson på universitet där individen utbildades och det är inte det lättaste när landet befinner sig i krig eller när universitet sedan länge är demolerat av en B2a.

Nu tror jag att de flesta här har blivit behandlade av en utrikisk läkare eller till och med kirurg och om vi sitter här så har vi nog överlevt ingreppet.
(Vill man ha kul så kan man kolla upp vad det kostar ett Svensk Sjukhus att inte fråga om den nyanställde läkaren är läkare.)

Som den Hemske kulturmarxist är så vill jag hävda att det inte är en statliga fråga, det är en fråga för företagen att "kompetens testa" sina nyanställda och att komplettera deras utbildning vid behov. Det är orimligt att kräva att Staten ska sköta rekryteringsprocess och internutbildning åt det privata.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som den Hemske kulturmarxist är så vill jag hävda att det inte är en statliga fråga, det är en fråga för företagen att "kompetens testa" sina nyanställda och att komplettera deras utbildning vid behov. Det är orimligt att kräva att Staten ska sköta rekryteringsprocess och internutbildning åt det privata.

Verkligen? Kompentenskontrollen skall läggas på företagen?
Vilken drömvärld lever du i?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Verkligen? Kompentenskontrollen skall läggas på företagen?
Vilken drömvärld lever du i?

Alltid skönt med sådana svar.
Jag lever i samma verklighet som du lever i. Vad är det du finner stötande med min åsikt? Att ett företag själv har ansvar att kontrollera att den de anställer lever upp till de förväntningar som de har?
Själv anser jag det inte bara vara rimligt utan självklart att privata företag måste ansvara för sin egen rekryteringsprocess. Jag tycker att det är hejdundrande rimligt att privata företag ska betala för sin rekryteringsprocess snarare än att samhället ska betala för den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Alltid skönt med sådana svar.
Jag lever i samma verklighet som du lever i. Vad är det du finner stötande med min åsikt? Att ett företag själv har ansvar att kontrollera att den de anställer lever upp till de förväntningar som de har?
Själv anser jag det inte bara vara rimligt utan självklart att privata företag måste ansvara för sin egen rekryteringsprocess. Jag tycker att det är hejdundrande rimligt att privata företag ska betala för sin rekryteringsprocess snarare än att samhället ska betala för den.

I en bransch där det är brist på arbetskraft fungerar en sådan rekryteringsprocess, inga andra.
Så hur hade du tänkt fixa så att alla branscher i Sverige får arbetskraftsbrist?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

I en bransch där det är brist på arbetskraft fungerar en sådan rekryteringsprocess, inga andra.
Så hur hade du tänkt fixa så att alla branscher i Sverige får arbetskraftsbrist?

Lysande stickspår. Jag har aldrig hävdat att det var lösningen på arbetslösheten, jag menar dock på att det är en självklarhet att företag tar ansvar för sin egen rekrytering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lysande stickspår. Jag har aldrig hävdat att det var lösningen på arbetslösheten, jag menar dock på att det är en självklarhet att företag tar ansvar för sin egen rekrytering.

Det är klart företag ska ansvara för sin egen rekrytering, men som jag sa är det inte brist på utbildat folk inom branscherna så kommer företagen alltid att gå på en säkra (och billigare om du tycker företagen ska kontrollera kompetens) kortet och inte anställa dessa invandrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det är klart företag ska ansvara för sin egen rekrytering, men som jag sa är det inte brist på utbildat folk inom branscherna så kommer företagen alltid att gå på en säkra (och billigare om du tycker företagen ska kontrollera kompetens) kortet och inte anställa dessa invandrare.

Råder det inget behov av nyanställningar så kommer inte företagen att anställa oavsett hur säkra de är på kompetensen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Dels så motverkar det inavel men framför allt så berikar det samhället.

Menar du på fullaste allvar att du tror att inavel vore ett problem utan invandring?

Permalänk
Inaktiv

Genetiskt variation är bra men var ändå lite allvar med mest skämt problemet är att ni ser problem och istället för att lösa problemet så hör jag "stäng gränserna" och kasta ut packet. Varför inte försöka lösa det? En individ som känner att de är med i samhället är också en som bidrar. Självklart visste mina föräldrar att perfekt svenska är målet till ett kvalificerat jobb och accepterad i samhället. Ni måste tycka att det är deras eget fel. Fast spelar det någon roll vems fel det är? Problemet med utanförskap finns här och nu. Ni kan inte presentera några lösningar utan bara konstatera att det finns ett problem.

Eller ska vi köra en Hitler 2.0 där man deporterar muslimer och slänger de som vägrar i gaskammare. Försök att bli lite bildad och tänk i det stora perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Genetiskt variation är bra men var ändå lite allvar med mest skämt problemet är att ni ser problem och istället för att lösa problemet så hör jag "stäng gränserna" och kasta ut packet. Varför inte försöka lösa det? En individ som känner att de är med i samhället är också en som bidrar. Självklart visste mina föräldrar att perfekt svenska är målet till ett kvalificerat jobb och accepterad i samhället. Ni måste tycka att det är deras eget fel. Fast spelar det någon roll vems fel det är? Problemet med utanförskap finns här och nu. Ni kan inte presentera några lösningar utan bara konstatera att det finns ett problem.

Vi har försökt att lösa integrationsproblemen sen vi slog in på den här politiska banan för typ 30 år sen. Hur länge ska man försöka innan man får acceptera att det inte fungerar?

Skrivet av anon2110:

Eller ska vi köra en Hitler 2.0 där man deporterar muslimer och slänger de som vägrar i gaskammare. Försök att bli lite bildad och tänk i det stora perspektivet.

Hitler-argument och dessutom straw man. Suck.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Du är verkligen ett under av motstånd till kunskap. Motståndaren behöver inte förlita sig på Posten, Motståndaren kan flytta sin server utanför landets gränser.

Nej bara en motståndare till ett tvångsamhälle men du hyllar ju verkligen diktaturen! "passar det inte så stick" är din melodi? vore det inte bättre att kämpa för den lilla demokrati som finns kvar? varför ska folk tvingas iväg om dom vill vara verksamma under FRIHET?

Citat:

Lysande! Men du måste tyvärr räkna ihop den totala skattebördan för snittindividen för att kunna säga att hen är utsatt för ett högre skattetryck än i andra länder. Att du ens försöker peka på alkoholskatten och använda den som bevis för att snittindividen betalar mest skatt i världen är inte skrattretande, det är larvigt.

Du hakar upp dej på ETT exempel! här kommer fler som du kan haka upp dej på: trängselavgifter, bygglovsavgifter, tv-avgiften, tobaksskatt, vinstskatt, fordonsskatt(man kan ju undra vart pengarna tar vägen när vägarna ser ut som dom gör)

Citat:

Cykelkörkort vore lämpligt och det vore hundkörkort också för att inte tala om gåkort. Men du kör visst inte mycket i Stockholm så du har nog inte reflekterat över nyttan med det.

Och på vilket sätt kommer folk att gå & cykla bättre/annorlunda om dom tvingas betala pengar till staten? men jag förstår hur staten tänker i sin desperata kamp att driva in mer pengar till statskassan! för då kan ju polisen bötfälla ännu mer folk, för tänk å vara ute på promenad utan ett gåkort...
Nej jag har aldrig nånsin kört bil i sthlm.

Citat:

Återigen missar du nuvarande regims policy

Du missar ju poängen, IGEN! att tex telia släppt på monopolet för konkurrensens skull gör inte själva telia mindre statligt för det!

Citat:

Nej ägaren bröt mot lagen, Flashback finns kvar och det finns andra möjligheter att tala om nyttan med kokain och Nazism.

Det är dags för dig att lägga ner GV.

Har du nån sorts förkärlek till bajs och/eller nazism eftersom du återkommer till dessa i var och varannat inlägg? flashbacks ägare bröt inte mot nån lag, flashbacks ägare förespråkade yttrandefriheten men vi vet ju alla att det inte tillåts i diktaturer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Man har ett val, det har åxå handläggarna på soc & arbetsförnedringen. I alla tider så har man gjort skillnad på folk, vet personligen av både kriminella och missbrukare som inte behöver lyfta ett finger för att få bostaden betald, soc daltar med dom och ställer inga som helst krav på motprestation och handläggarna på AF bryr sej heller inte om att försöka få ut dom i en aktivitet. Men mej jagar man med tändare och flygfotogen, måste ta det ena meningslösa gratisarbetet efter det andra... så är det att vara ärlig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

WORDS! det är yttrandefrihet det hade en arbetsgivare eller handläggare här hemma sagt likadant till en invandrare som ställer samma krav så hade denne såklart åkt dit och varenda löpsedel handlat om "RASISM"

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om vi fortsätter lite (du glömde en del)

Om du kommer till USA och kallar dem för rasistjävlar när dom spelar nationalsången

...då får du ett stort långfinger upptryckt i ansiktet och därtill frasen FUCK YOU!!! (tänkte jag säja, men tror snarare det blir en enkel biljett hem i en kista)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att det finns folk/politiker som säger att invandringen inte är något problem. Den ÄR ett problem.
I senaste valet fick SD 5-6% av rösterna(kommer inte ihåg exakt). Detta betyder att 5-6% upplever det som ett stort problem då SD i min mening har denna fråga som sitt main event. I nutida undersökningar så ligger de väl runt 10% ganska stabilt(valet får ju visa vad det exakta resultatet blir såklart, det är det som räknas). Detta betyder ju att minst 10% upplever det som ett problem. Sen ska man inte glömma alla de som röstar på övriga partier som prioriterar de "klassiska" frågorna mer än invandringsfrågan.
I slutändan kanske(höftar med en siffra då det antagligen inte finns någon) det handlar om 20-30% som tycker att invandringen sköts på ett dåligt sätt och skulle vilja se en förändring.

Så oavsett om invandringen är ett problem eller inte för samhället så är den ett problem då såpass många upplever den som det.
Vidare så är ju frågan hur många % krävs det för att åtgärder behövs från högre instanser? Hur länge kan man ignorera frågan? 10%,20%,30%,40%...?

Det bästa för alla parter vore att reda ut frågan en gång för alla. Komplexa beräkningar? Ja, förmodligen. Omöjliga? Nej, tror jag inte.
I min värld borde det ha ringt klockor hos partierna redan när SD kom in i riksdagen, varför är det ingen som undrar vad de gör där?

Tyvärr tror jag aldrig att någon grundlig utredning kommer att göras då risken finns att svaret blir fel och då blir det sjukt jobbigt för de etablerade partierna.
Sen självklart kan man inte bara räkna invandrare i pengar, finns ju ett solidariskt värde också som inte kan mätas. Frågan är ju då hur mycket får solidariteten kosta? Resurserna är ändliga, partiernas jobb är att övertyga oss om att deras fördelning av dessa är de bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Tycker det är konstigt att det finns folk/politiker som säger att invandringen inte är något problem. Den ÄR ett problem.
I senaste valet fick SD 5-6% av rösterna(kommer inte ihåg exakt). Detta betyder att 5-6% upplever det som ett stort problem då SD i min mening har denna fråga som sitt main event. I nutida undersökningar så ligger de väl runt 10% ganska stabilt(valet får ju visa vad det exakta resultatet blir såklart, det är det som räknas). Detta betyder ju att minst 10% upplever det som ett problem. Sen ska man inte glömma alla de som röstar på övriga partier som prioriterar de "klassiska" frågorna mer än invandringsfrågan.
I slutändan kanske(höftar med en siffra då det antagligen inte finns någon) det handlar om 20-30% som tycker att invandringen sköts på ett dåligt sätt och skulle vilja se en förändring.

Så oavsett om invandringen är ett problem eller inte för samhället så är den ett problem då såpass många upplever den som det.
Vidare så är ju frågan hur många % krävs det för att åtgärder behövs från högre instanser? Hur länge kan man ignorera frågan? 10%,20%,30%,40%...?

Det bästa för alla parter vore att reda ut frågan en gång för alla. Komplexa beräkningar? Ja, förmodligen. Omöjliga? Nej, tror jag inte.
I min värld borde det ha ringt klockor hos partierna redan när SD kom in i riksdagen, varför är det ingen som undrar vad de gör där?

Tyvärr tror jag aldrig att någon grundlig utredning kommer att göras då risken finns att svaret blir fel och då blir det sjukt jobbigt för de etablerade partierna.
Sen självklart kan man inte bara räkna invandrare i pengar, finns ju ett solidariskt värde också som inte kan mätas. Frågan är ju då hur mycket får solidariteten kosta? Resurserna är ändliga, partiernas jobb är att övertyga oss om att deras fördelning av dessa är de bästa.

Så om man noterar ett problem, i det här fallet invandringen (som vanligt så motsäger jag mig att invandringen överhuvudtaget skulle vara ett problem. Invandrare kommer hit, måste ha ett jobb, prövas X antal ggr innan de får uppehållstillstånd, vilket de inte får om de inte har ett sätt att försörja sig.)

, detta problem som SD har noterat i det här fallet kanske inte har en bra lösning? SDs lösning är definitivt inte bra. Därför spelar det ingen roll om de har en problemanalys. Den är ju fullständigt irrelevant när de utgår från felaktigheter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv

Vi har försökt att lösa integrationsproblemen sen vi slog in på den här politiska banan för typ 30 år sen. Hur länge ska man försöka innan man får acceptera att det inte fungerar?

Hitler-argument och dessutom straw man. Suck.

Vad är det som inte funkat? Möter mängder med människor utav utländskt härkomst i alla yrken. Känner mängder med kineser vars föräldrar drev kineskrogar, nu är ingenjörer, läkare, jurister mm. Uppenbarligen är "invandringsproblemet" inte homogen. Du förenklar och dumförklarar dig själv. Var är ditt kritiska tänkande? Jag bidrar i skatt och hjälper mina medmänniskor som GoldVillage. Är jag inte svensk i dina ögon då? Kom med lösningar. Jag ser det goda i alla människor, men du ser bara det onda.

DEN finns människor, även "ursvenska" som är utslagna och är missbrukare? långt ifrån arbetsmarknaden. Den svenska byråkratin gör det inte alltid lätt för människor som är avvikande från normen. Anonymisera jobbansökningar så att namn diskriminering en försvinner.

Vad är dina lösningar på problemet med utanförskapet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vad är det som inte funkat? Möter mängder med människor utav utländskt härkomst i alla yrken. Känner mängder med kineser vars föräldrar drev kineskrogar, nu är ingenjörer, läkare, jurister mm. Uppenbarligen är "invandringsproblemet" inte homogen. Du förenklar och dumförklarar dig själv. Var är ditt kritiska tänkande? Jag bidrar i skatt och hjälper mina medmänniskor som GoldVillage. Är jag inte svensk i dina ögon då? Kom med lösningar. Jag ser det goda i alla människor, men du ser bara det onda.

Anekdotisk bevisföring och sedan vet jag inte vart du får resten av ditt inlägg ifrån. Det är statistiskt kartlagt att utrikes födda är arbetslösa i större utsträckning än inrikes födda, även om de har vistats här under en väldigt lång tid. Vi vet att vi har problem med segregation som ett resultat av få hyresrätter och stort mottagande av personer som saknar reell chans till ett jobb inom en överskådlig framtid.

Nej, att betala skatt gör dig inte svensk. Ett svenskt medborgarskap gör dig svensk.

Skrivet av anon2110:

DEN finns människor, även "ursvenska" som är utslagna och är missbrukare? långt ifrån arbetsmarknaden. Den svenska byråkratin gör det inte alltid lätt för människor som är avvikande från normen. Anonymisera jobbansökningar så att namn diskriminering en försvinner.

Ingen påstår att det inte finns arbetslösa, missbrukare och kriminella i den inrikesfödda gruppen.

Skrivet av anon2110:

Vad är dina lösningar på problemet med utanförskapet?

Sänk lönerna och/eller minska invandringen av okvalificerad arbetskraft. Vi har för få låglönejobb för att kunna absorbera alla de nyanlända människor som inte kvalificerar för annat. Det finns ingen annan lösning på det problemet om man nu inte tror att alla politiker från Palme till nu har varit fullständiga idioter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Att det sker en tillströmning av utrikesfödda som fyller upp miljonprogramshusen är visserligen sant. På 70-talet 80-talet så strömmade in människor till Sverige för att det var brist på arbetskraft. Det är därför det finns så många från Turkiet och Grekland som bor här i idag. De är välintegrerade och bidrar till det svenska samhället. Varför finns det så få hyresrätter? Beror detta på att invandrarna som "tar" upp alla lägenheter som de "vita"-svenskarna inte vill bo i. Bostadspolitik kallar jag det. Det finns ingen subventionering av byggande av hyresrätter. Det finns inget intresse att bygga en massa hyresrätter i huvudstaden för det medför att bostadsmarknaden i Stockholm krashar. De stora bostadsbolagen påverkar våra politiker. Därför byggs det knappt något.

Varför finns det få jobb? Därför att arbetsmarknadspolitik. Man vill inte ha låglönejobb och arbetsgivaravgiften är för hög då små företag måste öka sin orderingång så pass mycket för att det ens ska vara lönt att anställa.

För mig låter som det ett strukturellt problem. Oavsett om man stänger gränserna eller inte, så finns "problemet" med utanförskap redan idag. Dock tycker jag att det är fegt att skylla på "invandrarna". Att det är deras eget fel att de är i den sitsen som de är idag. Det behövs reformer eftersom "det inte har fungerat i 30-år". Förenkla inte detta problem och säg att det är invandrarnas problem. Man får ju identitetsproblem här eftersom det är nu man innerst inne ser var svenska folk tycker om människor från andra länder.

Om Sverige ska sänka lönerna så minskar köpkraften och vi får deflation i landet. Vågar du ens tänka vad som händer med konsumtionen i Sverige? Folk kommer att sluta handla och hålla hårt i pengarna. Det räcker att du kikar i Japan och se vilket elände de är i nu.

Försök där man har skrivit identiska ansökningar men bytt namnet visar att om namnet är Ali, Muhammed, Ahmed osv har svårare att komma på intervju än att man heter Erik, Johan, Martin. Vad betyder det?