Vad är det för fel på mig? Ang 290x och hur det får mig att tycka att mitt nuvarande system är dåligt.

Permalänk
Medlem

Svårt när det kommer till datorvärlden, det går så fort fram. Idag sitter man på världens snabbaste dator, imorgon sitter man kanske inte på snabbaste dator längre. För min del så brukar jag alltid bli sugen på det nyaste, men tänker alltid på, så länge jag kan spela mina spel i 60fps och höga inställningar så är jag nöjd. Sen som elektronik nörd som man är så gäller det i princip varje liten sak, mobiltelefon, kamera, tv osv osv.

Men tycker absolut inte att du ska gräva ner dig, två stycken TITAN är ju helt uber. Annars får du helt enkelt vänta tills Nvidia kommer ut med bättre kort. Dem måste ju kontra med nånting

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Låter mest som att du vill skryta och få tröst och höra alla skriva "Nej, din dator är så otroligt bra, gråt inte..."

Men det verkar som att du redan förstår ditt "problem"... så finns det verkligen något problem?

De går ju inte heller att "framtidssäkra" elektronik eftersom det alltid kommer något nytt...

Om nu 290X kommer bli bättre (med drivers m.m.) och du absolut inte vill ha AMD... vad är problemet?

780ti kommer ju antagligen inte bli bättre än Titan. Men om du är ekonomiskt oberoende så har du ju återigen inget problem :S

OBS: skummade igenom kommentarerna så skrev det första jag tänkte på.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skön tråd. Måste dock säga, hur kan du bara ha snabbare än 96%? Jag har 97% med min rigg

På firestrike extreme får jag det, utan extreme når jag 99

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Låter mest som att du vill skryta och få tröst och höra alla skriva "Nej, din dator är så otroligt bra, gråt inte..."

Men det verkar som att du redan förstår ditt "problem"... så finns det verkligen något problem?

De går ju inte heller att "framtidssäkra" elektronik eftersom det alltid kommer något nytt...

Om nu 290X kommer bli bättre (med drivers m.m.) och du absolut inte vill ha AMD... vad är problemet?

780ti kommer ju antagligen inte bli bättre än Titan. Men om du är ekonomiskt oberoende så har du ju återigen inget problem :S

OBS: skummade igenom kommentarerna så skrev det första jag tänkte på.

Jag är inte ett dugg ute efter att skryta. Skryta för något man köpt är bara löjligt, det är ju ingen prestation. Det är som att vara stolt för att man går ner i vikt efter en GBP. Den som kan vara stolt och skryta där är ju kirurgen. Vet vad jag pratar om eftersom jag gjort just GBP.
Skulle jag åka vasaloppet eller springa maraton skulle jag skryta, likaså om jag hade byggt grafikkorten själv.
Du målar en orättvis bild av mig, men det kan ju inte du veta. Nu vet du

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

På firestrike extreme får jag det, utan extreme når jag 99

Skickades från m.sweclockers.com

De förklarar saken
Den måste ju jämföra på något konstigt sätt, du har definitivt bättre dator än 99% av alla som kör fire strike extreme också ju..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Inget hat, jag lovar Men tänk dig följande: Kommer du att ha användning för det?
En ytterligare uppgradering alltså

Jag orkade inte läsa hela tråden så någon annan kanske har hunnit för mig, men inser du hur roligt det är att du svarar i en tråd gällande hårdvarurelaterade psyskiska prolem när din profilbild är Farbror Barbro?

"Vad har du för anläggning Stefan? Ja vad har du för steeereo?"

<3

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Vänta på 780TI och se om det är nog för att släcka din törst - så kan du kränga dina TITAN's för att finansiera en bit av kostnaden för två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är någon form av tix som naturligtvis går att bli av med. Du får resonera lite logiskt här. Om du var hur nöjd som helst igår vad gör att du helt plötsligt tycker du har skit i burken? Dina korts prestanda har ju inte direkt blivit sämre eller hur? Det enda som är skit med Titan är priset, för R9 290X är absolut inte bättre än Nvidia kortet. De flesta tester visar på att Titan ligger någon enstaka procent över R9 290X generellt sett.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Själv har jag precis köpt ett Titan och kommer kanske köpa ett till inom en snar framtid.
Jag skulle inte röra 290X med tång ens, bl.a. pga. pisskylaren.

Permalänk

Så länge du är medveten om dina "problem" är det ett stort steg i rätt riktning.
Jag har samma känsla inför när jag ska köpa nya grejer. Jag blir som manisk och läser allt som går.
Bara att välja moderkort är för mig ren ångest.

Men sedan när jag fått alla grejer blir jag som ett barn igen. Det viktiga är att veta, i ditt fall, att man kommer bli glad igen när nästa gång av inköp kommer. Föreställ dig istället glädjen utav att ha en riktigt trevlig hobby och fokusera på det istället. Sedan kan du även slänga in lite tankar på hur jävla bra du har det som har råd med en sådan hobby, alla har inte den turen.

Sist, andas. Om 10 år har du ny hårdvara. Så sitt bara tillbaka lite och njut. För visst är det underbart med tekniska framsteg

/Draker

Permalänk
Medlem

Jag försöker ta till mig det ni säger, och på en rationell nivå vet jag ju att ni har rätt. Titankorten är lika bra idag som i förrgår, men de känns blä. Nu försvinner jag 11/2 timme för mitt andra beroende kallar. Formel 1 fria träning nummer 2. 10:30 viasat motor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Skall man vara rationell blir det inte speciellt mycket uppgraderande av, vilket PC-tillverkarna känner av eftersom dom flesta är rationella.
Majoriteten av spel jag gillar flyter helt OK på min Linux-burk, under Wine(!), med en snart 6 år gammal Q9450 och ett GTX650Ti. Just det, gillar inte Battlefield.

Egentligen skulle jag klara mig på det. MEN, eftersom jag är åtminstone 10-15% så mycket prylbög som trådskaparen så har jag en 2 år gammal "värstingdator" också för spel. Den är fortfarande overkill för alla spel JAG spelar, och har gått att hålla samtidig med överklockning och byte av grafikkorts-bios. Det vore vansinne att uppgradera den. För bara EN skärm, i 1080P.

Jag har en annan ren speldator med Core i3 och GTX470, den fungerar helt ok för moderna spel i 1080P. Kanske inte med alla inställningar på max, men behövs det.

Rent logiskt är det ingen som helst idé att uppgradera förrän det står en 4K-skärm på skrivbordet kanske rentav en OLED, för jag har inte plats för flera skärmar, och det verkar ju dröja ett tag innan sådana för överkomligt pris krängs till oss konsumenter så Haswell-E med 8 kärnor/16 trådar och Maxwell - eller ännu senare grejor - hinner helt lugnt komma innan dess. Det verkar inte otroligt att 2600K kommer att hålla i 6-7 år precis som Q9450. GTX680 troligen inte lika länge, men Titan/290X är HELT ointressanta för MIG i dagsläget

Om man tänker så rationellt så borde man få ångest för att Titan i SLI är FÖR MYCKET overkill!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skall man vara rationell blir det inte speciellt mycket uppgraderande av, vilket PC-tillverkarna känner av eftersom dom flesta är rationella.
Majoriteten av jag gillar flyter helt OK på min Linux-burk, under Wine(!), med en snart 6 år gammal Q9450 och ett GTX650Ti. Just det, gillar inte Battlefield.

Egentligen skulle jag klara mig på det. MEN, eftersom jag är åtminstone 10-15% så mycket prylbög som trådskaparen så har jag en 2 år gammal "värstingdator" också för spel. Den är fortfarande overkill för alla spel JAG spelar, och har gått att hålla samtidig med överklockning och byte av grafikkorts-bios. Det vore vansinne att uppgradera den. För bara EN skärm, i 1080P.

Jag har en annan ren speldator med Core i3 och GTX470, den fungerar helt ok för moderna spel i 1080P. Kanske inte med alla inställningar på max, men behövs det.

Rent logiskt är det ingen som helst idé att uppgradera förrän det står en 4K-skärm på skrivbordet kanske rentav en OLED, för jag har inte plats för flera skärmar, och det verkar ju dröja ett tag innan sådana för överkomligt pris krängs till oss konsumenter så Haswell-E med 8 kärnor/16 trådar och Maxwell - eller ännu senare grejor - hinner helt lugnt komma innan dess. Det verkar inte otroligt att 2600K kommer att hålla i 6-7 år precis som Q9450. GTX680 troligen inte lika länge, men Titan/290X är HELT ointressanta för MIG i dagsläget

Om man tänker så rationellt så borde man få ångest för att Titan i SLI är FÖR MYCKET overkill!

Hehe, du har ju rätt men jag funderar på att sticka upp efter f1 och skaffa ett Titan till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drefk2000:

Nej, där har du fel. Det här är för mitt eget väbefinnande. Jag har inte det bästa i nått utan nöjer mig oftast med "good enough". När det kommer till GPUer har jag uppenbara problem dock. Hade jag haft dåligt självförtroende hade jag inte överlevt och nått den nivå jag gjort i mitt yrkesliv. Ibland sätter mitt självfördroende mig i knipa då jag biter av mer än jag kan tugga

Det är någon form av tvång som du har. Många som har skrivit i denna tråd förstår inte riktigt hur du har det. Många kopplar sin nettoinkomst till vad de har råd med. I ditt fall så är det inte pengar som är problemet,utan att du mår dåligt fförakt det finns något som är bättre än det du har. De som skriver att du är bortskämd måste kolla upp ordet i SAOL för att lära sig vad ordet betyder.

Du får ett lyckorus som du inte riktigt kan koppla en förklaring till det, på samma sätt så mår du dåligt över att inte ha det bästa inom GPU-världen. Du borde vara en förebild för många här. Jobba hårt och slit för att ens drömmar blir verklighet. Skit i att skylla sitt eget misslyckande på andra människor, som invandrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var inte särskilt imponerat av 290x. Kolla dess temparatur och referenskylarens ljudnivå, det är hemskt. Kortet är klockat till sin gräns medans TITAN är underklockat. Om man klockar ett TITAN till samma gräns kmr titan slakta 290x. TITAN är enligt mig en bättre gpu och jag hoppas nvidia släpper TITAN boost med ökade frekvenser för att återta single gpu tronen. Dessutom har TITAN övertaget i de flesta spelen, 290x presterar typ bara bättre i syntetiska testsviter.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

!

Skrivet av Palme_570:

Samma här. Men jag kan kan inte hålla emot för de är så jävla gött att följa med Så om de kommer nåt jag verkligen vill ha köper jag det givetvis. Men för mig är det framförallt Moderkortet som ger den där ångest känslan. Sedan den tiden man började med datorer och det värsta moderkortet var de enda man hade råd med medan cpu och gpu fick vara mellanklass å galet trimmade =). Är väl som vilket beroende som helst. Det är en skön känsla att sitta på det värsta och gött att ha något på gång hela tiden. Hur kul hade de varit om en dator var bäst i 10 år ?

Jag vet inte varför du inte tycker AMD inte är aktuellt men ja alltså bättre är typ för mycket att säga. Skulle lägga prestandan samma och kolla på andra pros and cons och i slutändan så sitter du nog nöjd ska du se. Jag hade nog bytt till 290x om cf hade varit i samma shape som Sli men de är de ju inte. Men det är för jag gillar AMD och inte för nån procent prestanda.

Tänker inte kommentera något annat än just "Hur kul hade de varit om en dator var bäst i 10 år ?" personlgen tycker jag att det vore awesome, men i dagens monetära system ser jag det som en omöjlighet. Tänka sig att kunna maxxa alla spel alltid oavsett om det är idag eller 10år framåt, skulle aldrig behöva spendera pengar på en ny dator, för den är redan "bäst".

Mina 10cent, over n' out!

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av drefk2000:

Jag är 40 och har turen att tjäna skamligt bra. Så ekonomin blir inte påverkad av sjukdomen som tur är

Skickades från m.sweclockers.com

Du får trösta dig med att du inte är spelgalen, finns många som spelat bort både hus och hem, snart verkar hälften av TV-reklamen vara uppmaningar till hasardspel.
Datorer är en skapligt billig hobby för oss som har fast inkomst.
Om du tycker att det är ett stort problem skall du nog försöka bryta mönstret, tex att inte köpa ett till Titan, inrikta dig på något annat, kanske något med dina barn som du ju också är väldigt intressarad av, ovaner beror ofta på att man kör i samma hjulspår om och om igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tänker inte ens se den. Tänk om jag vill sitta i fällan?!

Ska vi slå vad? Köp en bil och ge mig pengar, och jag lovar att jag kan lägga mer på datorn än du kan på bilen

hade jag stålarna för att börja köpa in så hade antagit vadet, mot att förloraren får betala vinnarens utgifter för vadet

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Du har byggt upp ett sätt att få dopaminkickar rätt upp i det neurala belöningscentrat . Alla entusiaster blir till sig så fort man lägger vantarna på ny hårdvara. Olustkänslor kommer ju som ett brev på posten när din senaste svindyra gear börjar så sakteliga åka ner i mellansegmentet. Även en hint åt det hållet kan wreck your "perfect world"

Psykologisk krigsföring från tillverkarna som ju lever gott på entusiasters infinita habegär ... dopamin är en färskvara som lätt knyts till dina digitala köpkorgar...

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Nej, jag skruvar inte in AMD i burken. Jag får "lida" till Nvidia ger mig ett nytt alternativ. Konstigt att det bara gäller GPUer också. Visst har jag varit sugen på Ivy-E men har bestämt mig, utan ångest, att vänta på Haswell-E

Skickades från m.sweclockers.com

Var ju någon som skrev att den riktiga *planerade* Maxwell inte kommer släppas direkt heller.
Utan 20nm Maxwell blir först med refresh... segt när det ska krångla med tillverkningsteknik.
Eller så kan man ju tro att dom försöker mjölka konsumenterna med två släpp

Permalänk
Medlem

Sitter själv med Titan och ser fram emot G-sync och shadowplay nåt som AMD inte kan erbjuda.Och Titan är faktiskt bättre i vissa spel och mycket tystare.

OBS köpte mitt Titan för ½ priset Kanske därför jag är tok nöjd med det hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag är 40 och har turen att tjäna skamligt bra. Så ekonomin blir inte påverkad av sjukdomen som tur är

Jag är faktiskt i lite samma situation som du. Jag har dock två ledstjärnor som jag kanske kan dela med dig, då jag har tre extra levnadsår upp på dig.

1. Bang for the buck.
Jag gillar USA. I Sverige köper man ofta det dyraste som finns, då alla andra inser att man då har det bra. I USA finns en ära i att köpa så mycket som möjligt. Det är inte mycket till extra heder att ha köpt det allra allra värsta. Då får man spara lite pengar på sin ena hobby för att kunna ha så många hobbies som möjligt.

Hence my GTX 780 istället för Titan. Ett exempel på där jag lägger mycket tid på att hitta just precis exakt där kurvan prestanda optimalt möter kurvan pris. En riktigt rolig hobby!

2. Resan är målet.
Jag upplever ofta en viss själslig tomhet när inköpet väl är gjort. Därför försöker jag alltid dra ut så länge som möjligt på alla inköp. "Obsessa" onödigt länge över vilken märke/färg/modell/funktion/etc. som varje inköp av moderkort/projektor/klocka/bil/etc. ska ha. Detta, som jag utvecklat till en konstart, kan ta månader för mig. Jag inser också att det jag gravt förstärker det för att det är en sån skön sysselsättning för mig. Lite som tantra, typ.

Jobba på att se om någon av dessa approacher kan bereda dig lite ytterligare glädje i ditt liv. Rapportera gärna tillbaka om ett halvår om det har hjälpt dig!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

TS, detta kan vara något för dig att titta på?
(Dom pratar inte riktigt hårdvara, men principen är där.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Penn and Teller: Bullshit är en av mina favoritshower så jag har sett detta redan

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Problemet är nog det samma som vi alla haft någon gång.... Att man benchar och har sig.

Glöm allt som har med frekvenser och benchmarks att göra så inser man plötsligt att man bara slösat tid och pengar.

Man maxar 90% av spelen med halva den hårdvaran man sitter på ändå, resten är bara mindgames.

Varje gång jag ser inlägg som detta(jag ber om ursäkt, jag menar inte alls att vara otrevlig, läs klart!) så blir jag en smula irriterad.

Hemsidan som vi båda postar på heter Sweclockers och detta forum var huvudsakligen till för att diskutera överklockning och vilka grejer som överklockade bäst etc. Frekvenser är ju allt! Jag blir nostalgisk varje gång jag tänker på "FSB", "minnesdividers", VCORE" och självklart dessa "minusgrader" som folk lyckades få ner sina CPU'er i via Speedfan(heeeeehehehe).

JAG blir iaf helt mysig i kroppen av att titta ner vid sidan av skrivbordet och se min dator. För jag vet att i den så är allt 100% så optimerat som det till största möjliga mån kan bli med den budgeten jag har. Det sista är viktigt, man behöver inte ha sladdar lösa i datorn och extrafunktioner påslagna på moderkortet som man inte använder ändå. Allt känns då renare och bättre.

Jag ber om ursäkt om detta inte har något alls med resten av tråden att göra, men jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser att intresset för att få saker att fungera 100% håller på att dö. Det är fan inte acceptabelt att exempelvis ASUS kan släppa ett moderkort för 4 lakan som kommer med buggar i BIOS redan från fabrik etc.

Inget mer rantande nu på ett tag antar jag, förlåt.

TLDR; Jag har OCD och är sjukt omogen, lyssna inte på mig alls.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ovard:

Varje gång jag ser inlägg som detta(jag ber om ursäkt, jag menar inte alls att vara otrevlig, läs klart!) så blir jag en smula irriterad.

Hemsidan som vi båda postar på heter Sweclockers och detta forum var huvudsakligen till för att diskutera överklockning och vilka grejer som överklockade bäst etc. Frekvenser är ju allt! Jag blir nostalgisk varje gång jag tänker på "FSB", "minnesdividers", VCORE" och självklart dessa "minusgrader" som folk lyckades få ner sina CPU'er i via Speedfan(heeeeehehehe).

JAG blir iaf helt mysig i kroppen av att titta ner vid sidan av skrivbordet och se min dator. För jag vet att i den så är allt 100% så optimerat som det till största möjliga mån kan bli med den budgeten jag har. Det sista är viktigt, man behöver inte ha sladdar lösa i datorn och extrafunktioner påslagna på moderkortet som man inte använder ändå. Allt känns då renare och bättre.

Jag ber om ursäkt om detta inte har något alls med resten av tråden att göra, men jag blir faktiskt lite ledsen när jag ser att intresset för att få saker att fungera 100% håller på att dö. Det är fan inte acceptabelt att exempelvis ASUS kan släppa ett moderkort för 4 lakan som kommer med buggar i BIOS redan från fabrik etc.

Inget mer rantande nu på ett tag antar jag, förlåt.

TLDR; Jag har OCD och är sjukt omogen, lyssna inte på mig alls.

Ditt inlägg fick mig att le om inget annat, tycker inte alls att du är otrevlig och i stort sett så håller jag med dig om vad du säger.

Saken är det att min uppfattning var att TS mådde dåligt över hur det var just nu, och då oavsett vad det är man gör så kan det vara läge att ta en paus eller lugna det man gör.

Jag är helt med på vad Sweclockers står för och jag blir också het till mig av detta du beskriver, men finner man att man inte mår bra av det man gör för tillfället, oavsett vad det är så kan det vara dags att ta avstånd, iallafall tills det löser sig

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad och modererad ***

Eftersom hårdvara endast är en faktor av ett större problem har jag flyttat tråden "Övriga ämnen". Samtidigt har jag försökt att lite snabbt gå igenom och radera onödiga och/eller otrevliga inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget fel på dig du sitter på en skitdator som knappt duger till vanlig kontorsarbete, nu sitter jag också på en skitburk, men jag använder bara min i typ word och excel och sedan kör remote desktop till superdatorer.

Annars är mitt råd att börja göra något vettigt med datorn och man knappt bryr sig om en det finns komponenter som är marginellt snabbare, för det är ändå fruktansvärt segt och det är inte värt att lägga ner någon tid för någon procent hit eller dit. -Att optimera ens arbete så att det flyter på någon procent bättre på alla burkar är dock en annan sak.
Btw google ska ha en hyfsad snabb dator har jag hört, den är dock en aningen dyr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

HAHAHAHAHAHA JAG VILL KÖPA! JAG VILL KÖPA! JAG VILL KÖPA!!!
Ska sätta den i min htpc! Kommer nog behöva ha subs på filmerna haha!

Det hade du behövt.
Har svårt att förstå hur dom lyckats varva fläkten så högt.
Efter jag köpt den tyckte jag inte volymen var så kul, för det var inte det jag hade förväntat mig.
Men nu så ser jag det mer som en rolig sak
Måste leta upp den, stoppa in den i en gaming rigg och sen åka på typ DH, sätta i öronproppar och sen sätta på fläkten på max.
Undra hur lång tid det skulle ta innan det blev nerd rage runt omkring en

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Känns bättre efter fredagspanelen, nu återstår att se om jag ska byta till två 780ti. Specs tack Nvidia
Jag är dock lite kär i mitt 6Gb minne.

Svåra tider väntar
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro