Vad är det för fel på mig? Ang 290x och hur det får mig att tycka att mitt nuvarande system är dåligt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på mig? Ang 290x och hur det får mig att tycka att mitt nuvarande system är dåligt.

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Du har ett j***a titan-kort, hur kan du vara missnöjd? Jag har ett GTX 470, you don't see me crying.

Om det inte är aktuellt att byta till AMD finns det väl bara SLI kvar, men jag har aldrig hört talas om nån som ett Titan-kort inte duger till.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Du kan ju trösta dig med att dina titan är MYCKET tystare än 290x

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Du har ett j***a titan-kort, hur kan du vara missnöjd? Jag har ett GTX 470, you don't see me crying.

Om det inte är aktuellt att byta till AMD finns det väl bara SLI kvar, men jag har aldrig hört talas om nån som ett Titan-kort inte duger till.

Han har redan 2st.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Han har redan 2st.

Då vart den här tråden ännu meningslösare.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Refernskylaren är ju bara gräslig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_buying_disorder ?

Men ofta är det för uppvisning bara, inget av det du faktiskt behöver. Säg mig, har du något prestandaproblem med dina 2 titaner nu? Nej, troligtvis inte.

Det enda du vill ha nya grafikkort för är för att visa upp att du har det nyaste och känslan över att öppna ett nytt packet du har fått på posten, att installera kompnenterna men efter ca 2 dagar så kommer du troligtvis ångra köpet då du la ut så mycket pengar på en så liten prestandaboost.

(Förlåt om jag låter elak, men lite så är det. Jag köpte självett 1200w agg en gång utan att jag ens behövde det, för jag ville ha det största och bästa)

Permalänk
Medlem

Flasha skiten och överklocka så mycket det går, har svårt att tänka mig att 290x kommer utprestera överklockad titan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Samma här. Men jag kan kan inte hålla emot för de är så jävla gött att följa med Så om de kommer nåt jag verkligen vill ha köper jag det givetvis. Men för mig är det framförallt Moderkortet som ger den där ångest känslan. Sedan den tiden man började med datorer och det värsta moderkortet var de enda man hade råd med medan cpu och gpu fick vara mellanklass å galet trimmade =). Är väl som vilket beroende som helst. Det är en skön känsla att sitta på det värsta och gött att ha något på gång hela tiden. Hur kul hade de varit om en dator var bäst i 10 år ?

Jag vet inte varför du inte tycker AMD inte är aktuellt men ja alltså bättre är typ för mycket att säga. Skulle lägga prestandan samma och kolla på andra pros and cons och i slutändan så sitter du nog nöjd ska du se. Jag hade nog bytt till 290x om cf hade varit i samma shape som Sli men de är de ju inte. Men det är för jag gillar AMD och inte för nån procent prestanda.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

https://en.wikipedia.org/wiki/Oniomania

Skrivet av Wikipedia:

The terms compulsive shopping, compulsive buying, and compulsive spending are often used interchangeably, but the behaviors they represent are in fact distinct. (Nataraajan and Goff 1992)[page needed] One may buy without shopping, and certainly shop without buying: of compulsive shoppers, some 30% described the act of buying itself as providing a buzz,[11] irrespective of the goods purchased.

Kan du lida av något liknande? Tycker detta är väldigt intressant, just psykologin bakom inköp av extrem hårdvara som kanske ligger långt över vad man faktiskt har nytta av. Idealet är ju att vara såpass rationell att man precis köper det man har användning av, men det tror jag är ovanligt bland datorentusiaster. Samtidigt så imponerar vi ju bara på varandra inom den "slutna" klubben, ungefär som kvinnor som köper väskor och skor som vi killar inte lägger märke till - det vore ju en sak ifall våra grafikkort gav en fördel hos det motsatta könet...

Prestige?

Komplex?

Vem vet. Själv har jag också lite av detta, men inte på samma nivå.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Köp dig heller en 1TB SSD.

Permalänk

Samma tanke, samtidigt!

Visa signatur

3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Då vart den här tråden ännu meningslösare.

Ja, kanske för dig. Jag berättar dock om ett problem jag upplever. Jag definerar det själv som en sjukdom.
Lika fullt upplever jag de här känslorna och är det något jag lärt mig är att på internet finns det alltid minst en till som delar ens problem.

Funderar på att skaffa ett till, som då får klara sig på 8 pcibanor eftersom jag redan gör av med 32. Men med pci 3.0 ska det spela mindre roll. Då får varje skärm ett eget kort.
MEN, då har vi ju tri-fire och känslan består.

Galet, jag vet men man är som man är

EDIT: CBD kanske är det jag har. Kul att äntligen få en bokstavsstörning. Det är ju modernt nu mera

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Åh jävlar! Titan +1 !
Ljudmässigt så låter 290x som en hårfön haha!

OnT: Du vill nog bara "ha". Det är inget konstigt med det. Tycker du ska bygga en helt ny burk 3-way x-fire 290x!

GO GO GO!

Visa signatur

|||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Titan Ref > R9 290X Ref

Nuff said.

Till ts: Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan. Men om du nu inte gillar dom längre så kan jag ju alltid offra mig och adoptera dina titaner.

Permalänk
Medlem

i know that feeling, känner precis samma så fort det kommer nya grejer:/ tex mobiler, har haft säkert 20 stk de senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ja, kanske för dig. Jag berättar dock om ett problem jag upplever. Jag definerar det själv som en sjukdom.
Lika fullt upplever jag de här känslorna och är det något jag lärt mig är att på internet finns det alltid minst en till som delar ens problem.

Funderar på att skaffa ett till, som då får klara sig på 8 pcibanor eftersom jag redan gör av med 32. Men med pci 3.0 ska det spela mindre roll. Då får varje skärm ett eget kort.
MEN, då har vi ju tri-fire och känslan består.

Galet, jag vet men man är som man är

EDIT: CDB kanske är det jag har. Kul att äntligen få en bokstavsstörning. Det är ju modernt nu mera

Ett starkt tips av mig till dig är att uppsöka en terapeut eller liknande (Vad ska man vända sig till för att lösa problem som dessa?). Om det nu är så allvarligt som du säger så kan det verkligen ger ekonomiska skador i framtiden (Nu vet jag inte din ålder).

Permalänk
Medlem

Inget hat, jag lovar Men tänk dig följande: Kommer du att ha användning för det?
En ytterligare uppgradering alltså

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Titan Ref > R9 290X Ref

Nuff said.

Till ts: Gräset kommer alltid vara grönare på andra sidan. Men om du nu inte gillar dom längre så kan jag ju alltid offra mig och adoptera dina titaner.

Nej, jag skruvar inte in AMD i burken. Jag får "lida" till Nvidia ger mig ett nytt alternativ. Konstigt att det bara gäller GPUer också. Visst har jag varit sugen på Ivy-E men har bestämt mig, utan ångest, att vänta på Haswell-E

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Bättre och bättre, de var väl rätt jämnbördiga. 290x kammande hem poäng i spel som iaf för mig är rätt ointressanta.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ett starkt tips av mig till dig är att uppsöka en terapeut eller liknande (Vad ska man vända sig till för att lösa problem som dessa?). Om det nu är så allvarligt som du säger så kan det verkligen ger ekonomiska skador i framtiden (Nu vet jag inte din ålder).

Jag är 40 och har turen att tjäna skamligt bra. Så ekonomin blir inte påverkad av sjukdomen som tur är

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Åh jävlar! Titan +1 !
Ljudmässigt så låter 290x som en hårfön haha!

OnT: Du vill nog bara "ha". Det är inget konstigt med det. Tycker du ska bygga en helt ny burk 3-way x-fire 290x!

GO GO GO!

Pffff det där är ingenting
Jag hade en överklocknings fläkt från Thermaltake till min första egen köpta dator som hade ett AMD 2800(någon bokstav var det också typ X).
Den fläkten snurra 9200 varv om jag inte minns fel, och hade en pci panel med en ratt på för att ställa in fläkten.
Första gången jag provade den och hade ställt den på max, så ringde det i telefonen. Och jag överdriver inte när jag säger att jag verkligen var tvungen att gå till nedervåningen och stänga in mig för att kunna höra i telefonen. Den lät mer än en Kirby dammsugare.
Tror den ligger i någon flytt låda någonstans, har funderat många ggr på att koppla in den bara för att typ göra en video på hur brutalt högt den lät.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

En annan sak som kan spela roll är att heltidsarbetande vuxna har mycket pengar, men lite tid. Då blir det ganska lätt så att man bränner pengar bara för att man kan.

Istället för att vara alkoholist, så är man teknik-ist...

Visa signatur

3
4

Permalänk
Medlem

Äh, det får bli en lite bättre chassie och ett Titan till. Min fru kommer få nackproblem så mycket som hon skakar på huvudet åt mig.

Inte för att säga nej utan av uppgivenhet och oförstående.

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

En annan sak som kan spela roll är att heltidsarbetande vuxna har mycket pengar, men lite tid. Då blir det ganska lätt så att man bränner pengar bara för att man kan.

Istället för att vara alkoholist, så är man teknik-ist...

Låter troligt, jag skulle bara vilja förstå vad som händer i hjärnan i såna här lägen

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=3OHKWMgBhvA tycker den videon säger rätt mycket om 290x. kortet ska tydligen bli riktigt varmt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tyckte jag läste testet ganska bra förut, men såg inte att 290x skulle vara direkt bättre än Titan, mer än i några spel, och då i upplösning 2560x1440

Men 290X är dock betydligt mer prisvärt!! men referenskorten var både bullriga och varma, så du kan gotta dig åt att du har nästan samma prestanda som 290X i 2560x1440, och bättre prestanda om du kör 1920x1080 och det med tystare och svalare kort.

Men sant shoppa saker kan vara lite av ett beroende, precis som med kaffe och snus
Har du gott om pengar så skaffa lite mer hobbys... du kan shoppa till.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Du behöver inte känna dig så ensam. Varit sjukskriven 3 månader nu efter en axeloperation. Blivit riktigt tråkigt mellan varven, och det ända som piggat upp är att beställa något på nätet och vänta på att postluckan ska skramla till. Sen när man får prylen håller lyckoruset i ca 5 minuter. Försöker sälja mina DCII nu för att ha råd med 2st 290x. Behöver jag det? Nä! Vill känna ruset bara Mitt problem är att jag inte tjänar skamligt bra ehe.

Permalänk
Sötast
Skrivet av drefk2000:

Problemet är nog det samma som vi alla haft någon gång.... Att man benchar och har sig.

Glöm allt som har med frekvenser och benchmarks att göra så inser man plötsligt att man bara slösat tid och pengar.

Man maxar 90% av spelen med halva den hårdvaran man sitter på ändå, resten är bara mindgames.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Pffff det där är ingenting
Jag hade en överklocknings fläkt från Thermaltake till min första egen köpta dator som hade ett AMD 2800(någon bokstav var det också typ X).
Den fläkten snurra 9200 varv om jag inte minns fel, och hade en pci panel med en ratt på för att ställa in fläkten.
Första gången jag provade den och hade ställt den på max, så ringde det i telefonen. Och jag överdriver inte när jag säger att jag verkligen var tvungen att gå till nedervåningen och stänga in mig för att kunna höra i telefonen. Den lät mer än en Kirby dammsugare.
Tror den ligger i någon flytt låda någonstans, har funderat många ggr på att koppla in den bara för att typ göra en video på hur brutalt högt den lät.

HAHAHAHAHAHA JAG VILL KÖPA! JAG VILL KÖPA! JAG VILL KÖPA!!!
Ska sätta den i min htpc! Kommer nog behöva ha subs på filmerna haha!

Visa signatur

|||