Arctics kylare redo för Radeon R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hurrai:

med referens kylaren från 1ghz 40-50% ute i en varm vinter dag i alaska kanske.

Nämnde han verkligen något om referenskylaren?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hurrai:

med referens kylaren från 1ghz 40-50% ute i en varm vinter dag i alaska kanske.

Heh, fair enough. Man kan inte klocka R9 290X särskilt mycket med referenskylaren (om du nu inte har två Delta fläktar vid kortet), vilket vi har fått se av diverse recensioner. Men det betyder inte att själva GPUn inte kan klockas minst lika mycket som ett GTX 780/GTX Titan kan, vilket var det jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Brace yourselves, moralkärringar are coming

Hittar inte posten du citerade så citerar dig istället, är det inget klistermärke eller någon grej som man kan se av om kylaren har blivit borttagen?

Permalänk

Det kortet med en sån kylare! Mums.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Titan har 12 st 512mb minneskapslar.

Nope, Titan har 24 minnes moduler på 256MB vardera.
Ops! Sry såg inte att BennyZ redan klargjort detta, med bilder å allt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

R9 290X går också att klocka 40-50%.

Sant, men inte med refferens kylaren som redan går 94 av 95C

sen så tar man nog nvidia senare om man lirar på 120hz eller högre för att crossfire / single kort oftast har microstuttering (inte alla dock) men det är ett faktum att nvidia är bättre på 120hz fronten som de flästa siktar på med monsterkort

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Sant, men inte med refferens kylaren som redan går 94 av 95C

sen så tar man nog nvidia senare om man lirar på 120hz eller högre för att crossfire / single kort oftast har microstuttering (inte alla dock) men det är ett faktum att nvidia är bättre på 120hz fronten som de flästa siktar på med monsterkort

Microstuttering är i princip eliminerat i alla DX10/DX11 titlar. Och nej, varken Nvidia eller AMD är bättre på "120Hz fronten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ingen överaskning, har en accelero xtreme 5870 som jag köpte för evigheter sedan, kunde beställa kit för fästplattor så den passade till i princip alla kort på marknaden, har använt den på Nvidia GTX 260, ATI 4870, 5870, 5970, 6850/70, 6970, 7970 etc helt utan problem helt klart prisvärd kylare, presterar toppen och går tyst och fint.

hur fick du samma kylare att passa på både 5870 och 5970 :o?

Permalänk
Medlem

Hej,

Är lite nyfiken på vattenkylning, men har noll erfarenhet av det.

- Hur mycket låter pump och fläkt som skall kyla en GPU?

- Hur mycket låter motsvarande för att kyla en CPU? Här har jag alltid bytt till Noctua D14 vilket jag är nöjd med när det gäller kyla/ljudnivå.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av qramian:

Hej,

Är lite nyfiken på vattenkylning, men har noll erfarenhet av det.

- Hur mycket låter pump och fläkt som skall kyla en GPU?

- Hur mycket låter motsvarande för att kyla en CPU? Här har jag alltid bytt till Noctua D14 vilket jag är nöjd med när det gäller kyla/ljudnivå.

Du kan göra tex som jag har, alla fläktar 600 RPM och allt är helt knäppt tyst D5 pump på 2 läget låter ingenting.

Så det går att göra helt tyst

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jo jag förstår det. Men man kan ju inte säga att den konkurrerar i pris om den kostar i princip lika mycket som 780 efter man köpt ny kylare.

Ett grafikkort som är bättre än 780. Med en Suverän skitbra kylare!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Ett grafikkort som är bättre än 780. Med en Suverän skitbra kylare!

De stämmer. Man får ju även se på vad AMD har för framtidslösningar i kortet, t ex TrueAudio, DX 11.2, Mantle, 4k-upplösning ready. Oavsett om alla dessa lösningar skiter sig i framtiden på något sätt(vad vet jag) så är kortet bättre än 780 och även kylaren.

Man kan inte förlora med detta kortet. Det är win på alla sätt. Det gäller ju även för 290 såklart.

Permalänk

Då var en accellero xtreme beställd, ska bli kul att se vad man kan göra med annan kylning

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Då var en accellero xtreme beställd, ska bli kul att se vad man kan göra med annan kylning

Märker att många inte läser hela tråden, eller kanske har en egen lösning.

Men jag vill bara ge dig en liten heads up. Utifrån allt att döma följer med 12 flänsar för minnet. R9 290x har 16 minneskretsar.

Tänkte att det kunde vara bra att "varna" om det så du inte sitter där och i värsta fall redan skruvat av originalkylaren och sedan kommer på att den ska på igen och att du måste beställa fler minnesflänsar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Men jag vill bara ge dig en liten heads up. Utifrån allt att döma följer med 12 flänsar för minnet. R9 290x har 16 minneskretsar.

Tänkte att det kunde vara bra att "varna" om det så du inte sitter där och i värsta fall redan skruvat av originalkylaren och sedan kommer på att den ska på igen och att du måste beställa fler minnesflänsar.

Ser ut att följa med "31 RAM-kylflänsar" om det var det du tänkte på:
http://cdon.se/hemelektronik/arctic-cooling-accelero-xtreme-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Ser ut att följa med "31 RAM-kylflänsar" om det var det du tänkte på:
http://cdon.se/hemelektronik/arctic-cooling-accelero-xtreme-i...

Jo precis. Kylflänsar. Varav 12 av dem är minnesflänsar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Microstuttering är i princip eliminerat i alla DX10/DX11 titlar. Och nej, varken Nvidia eller AMD är bättre på "120Hz fronten".

Där har du fel, vissa titlar GÅR inte att spela med crossfire eller fler. och om du ska nå 120hz med "eye candy" så är Nvidia vinnare pga Drivers, och amd blir bara bättre så nvidia får snart sig en hård nöt dock

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

De stämmer. Man får ju även se på vad AMD har för framtidslösningar i kortet, t ex TrueAudio, DX 11.2, Mantle, 4k-upplösning ready. Oavsett om alla dessa lösningar skiter sig i framtiden på något sätt(vad vet jag) så är kortet bättre än 780 och även kylaren.

Man kan inte förlora med detta kortet. Det är win på alla sätt. Det gäller ju även för 290 såklart.

glöm inte att nvidia korten är 9~ månader gamla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Men du tycker Titan är ok för 7800kr trots att 290X är bättre på alla sätt med ett enkelt kylarbyte?
Skolan var faktiskt bättre förr, då fakta och inte mode styrde världen!

Visste inte att Nvidia var mode. Detta kommer göra att Nvidia korten prisdumpas. Både Titan och 780 är mer än ett halvår gamla nu. Så vi får väl se vad Nvidia kan komma med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Där har du fel, vissa titlar GÅR inte att spela med crossfire eller fler. och om du ska nå 120hz med "eye candy" så är Nvidia vinnare pga Drivers, och amd blir bara bättre så nvidia får snart sig en hård nöt dock

Har du provat R9 290X i Crossfire själv eller utgår du från tidigare Radeon kort? Och det där drivrutin argumentet är löjligt att använda i nuläget då både AMD och Nvidia är lika stabila vad gäller drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Skrivet av Mars SSX:

Har du provat R9 290X i Crossfire själv eller utgår du från tidigare Radeon kort? Och det där drivrutin argumentet är löjligt att använda i nuläget då både AMD och Nvidia är lika stabila vad gäller drivrutiner.

Har kört crossfire i jädrans massa år och för det mesta funkar det perfa, speciellt med radeon pro. Jag antar han menar spel som SC2, GTA4 samt Assassins Creed serien som inte funkar bra alls med Crossfire, jag tror dock inte SLI presterar speciellt bra i dessa heller. Jag tippar mer på att det är spelutvecklaren som skippat stöd för multigpu än drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Är väl åndå inte "bästa" grafikkortet, om du måste direkt byta kylaren?

Först och främst så måste man inte byta kylaren.

Sen så undrar om 105 hästkrafter mer eller mindre än 100 hästkrafter? oavsett om man byter kylaren eller inte.

Sen så är det nog bästa grafikkortet då 7970x2, 7990 och 690 är klart bättre i 1 vs 1, men tror nog att 290x är bättre i 2vs2, 3vs3 4vs4, 5vs5 etc

Sen om det är bättre än Titan eller 780 beror ju på vilket spel man kör och vilken upplösning, sen skall man i åtanke att alla spelen i världshistorien har inte testats, utan det är bara stickprov som gjorts men 290x förefaller vara vassaste kortet för spel med en kärna iaf.

Om man adderar alla icke överklockade spel-fps från sweclockers test 1080p så ser du att Titan faktiskt fick fler fps.

Och 1080p antar jag vara den vanligaste upplösningen, eller åtminstone den som mest vanligen säljs.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

AMD är inte lika stabila som nvidia, men de tar sig dit sen så om du kollar på renderings tiderna på 290x så har det fortf problemt, som kan nog lösas med drivers (har sj en amd dator som jag inte använder längre) (se ovan)

Skrivet av Dalton Sleeper:

Har kört crossfire i jädrans massa år och för det mesta funkar det perfa, speciellt med radeon pro. Jag antar han menar spel som SC2, GTA4 samt Assassins Creed serien som inte funkar bra alls med Crossfire, jag tror dock inte SLI presterar speciellt bra i dessa heller. Jag tippar mer på att det är spelutvecklaren som skippat stöd för multigpu än drivrutiner.

precis ^, men som sagt AMD's drivers blir ju bättre och bättre men i nuläget så är det inte många som väljer amd för 120hz/144hz pga microstuttering som kan tillkomma. därför är nvidia alltid #1 i top end overprice gaming segmentet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på företag men oftast brukar garantin för fläkten ryka ibland även kortet. Däremot kan man faktiskt montera tillbaka originalfläkten på kortet om du skulle få för dig att sända tillbaka kortet.

Vad jag minns limmar man fast kylflänsarna på vrm och minnen. Märker dom det vid RMA? Eller har dom bytt till tejp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

AMD är inte lika stabila som nvidia, men de tar sig dit sen så om du kollar på renderings tiderna på 290x så har det fortf problemt, som kan nog lösas med drivers (har sj en amd dator som jag inte använder längre) (se ovan)

Har du missat att se på Fredagspanelen OCH recensionen eller?
Men men, du ska väl vara glad över att du blir omnämnd i Fredagspanelen.
"Många av våra läsare verkar bara stirra sig blind på bilderna över renderingstider och strunta i att läsa det vi skrivit"

Skrivet av Sneaky_rhino:

precis ^, men som sagt AMD's drivers blir ju bättre och bättre men i nuläget så är det inte många som väljer amd för 120hz/144hz pga microstuttering som kan tillkomma. därför är nvidia alltid #1 i top end overprice gaming segmentet.

I cannot convey with words.. So this picture will have to do it for me

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Brace yourselves, moralkärringar are coming

Och moralkärringarna skulle inte ha rätt då?

Ja jag är av den allmänna åsikten att gör man åverkan/modifierar sin utrustning så är man banne mig också skyldig att ta ansvar för sina handlingar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

glöm inte att nvidia korten är 9~ månader gamla

Förstår inte riktigt hur det är relevant, både Nvidia's och AMD's kretsar är tillverkade på TSMC's 28nm nod och tillverkningen kommer ligga kvar på den tills man kommit igång med volymtillverkning på 20nm och det ligger allt av döma relativt långt bort (~sommaren 2014).

Hawaii är också 30% mindre än GK110 vilket är ett betyg på att AMD faktiskt har gjort ett fantastiskt jobb vid designen av Hawaii.
Därmed inte sagt att GK110 är en dålig krets, tvärtom med tanke på den historik Nvidia har vad gäller tillverkning av stora kretsar hos TSMC så är det nästan otroligt att man lyckades få ut en krets som blev så lyckad som GK110 även om det blev på bekostnad av tillverkningsutbyte och pris på kretsarna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

hur fick du samma kylare att passa på både 5870 och 5970 :o?

Jag har monteringsplåtar samt småmodifierar måttligt så jag har inte hittat ett kort jag inte kunde få den att passa på Just hur jag gjorde när jag böt från 5870 eyefinity 6 2GB till 5970 är ett bra tag sedan så minns inte detaljer men var inga större problem (fick byta kort för jag eldade upp mitt 5870).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har monteringsplåtar samt småmodifierar måttligt så jag har inte hittat ett kort jag inte kunde få den att passa på Just hur jag gjorde när jag böt från 5870 eyefinity 6 2GB till 5970 är ett bra tag sedan så minns inte detaljer men var inga större problem (fick byta kort för jag eldade upp mitt 5870).

Tror han syftar på att 5970 är ett dubbel-gpu-kort. Hur löste du det?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men vem sätter den här typen av flänsar på baksidan kortet? De minneskapslarna är ju ex. på Titan inte kylda av någonting. Det behövs förmodligen inte på samma sätt där eftersom det är öppet på baksidan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.