Arctics kylare redo för Radeon R9 290X

Permalänk
Medlem

Vart köper man extra flänsar då?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av havoc:

Och moralkärringarna skulle inte ha rätt då?

Ja jag är av den allmänna åsikten att gör man åverkan/modifierar sin utrustning så är man banne mig också skyldig att ta ansvar för sina handlingar.

Om kortet går sönder i samband av kylarbyte förstår jag varför garantin ryker. Annars tycker jag det är lite tramsigt. Varför skulle man inte få byta kylare eller för den delen återapplicera kylarpasta utan att garantin ryker.

Om kortet går sönder pga den nya kylaren bör ju företaget som tillverkat kylaren stå för konstnaden, man kan ju inte förutsätta att folk är idioter. Så svårt är det inte att montera kylare.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

kan man inte moddda på en noctua d14 på kortet ? har en sån hemma, får kanske staga upp med nå plattjärn

sånna lösningar är skoj. vi tog min gammla cpukylare och limade fast med Thermalright adhesive 2komponents lim och köpte små zalman ram kylare å limmade fast som sen fick kylas med en extra fläkt. det funkade aldeles utmärkt, blev nog en 4slots kylare om man tänker på hur feta grafikkorten är idag. detta var 10-12 år sen så kylaren var ju inte lika stor som en D14 men skulle va intressans å se om du fick fram en fin lösning på det hela

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Om kortet går sönder i samband av kylarbyte förstår jag varför garantin ryker. Annars tycker jag det är lite tramsigt. Varför skulle man inte få byta kylare eller för den delen återapplicera kylarpasta utan att garantin ryker.

Om kortet går sönder pga den nya kylaren bör ju företaget som tillverkat kylaren stå för konstnaden, man kan ju inte förutsätta att folk är idioter. Så svårt är det inte att montera kylare.

För att en highend GPU avger otroligt mycket mer värme än tex en cpu, räkna i runda slängar rund 2-4 gånger mer.
Missar man med pastan eller sätter kylflänsen snett så kommer med hög sannolikhet kortet att brinna.
En cpu kommer ju med standardiserade kylflänssocklar för att minska risken för felmontage vilket grafikkort ej har. Dessutom har CPUer mer skyddsfunktioner för värmerelaterade problem.
Man vill så att säga minska "skit bakom tangentbordet"-relaterade garantiärenden vilket man också gör då de som inte riktigt vet vad de håller på med inte vill bryta garantin.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hatar alla sorters kylare som kommer fastmonterade med fläktar. De låter alltid skit efter 1 år och då kan man ju inte byta eftersom att de är fastmonterade, eller så kostar de typ 600 spänn för att byta ut fläktarna....

Hoppas verkligen att Prolimatechs MK-26 passar också, den är helt perfekt. Sen sätter man bara på 2 st 140mm, så blir kortet kallt och nice.

Och på prolimachen sätter du på 50:- fläktar menar du?

Spare Fan - Accelero Xtreme III
$4.99

http://www.arctic.ac/en/p/spare-parts/590/spare-fan-accelero-...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Vart köper man extra flänsar då?

http://cdon.se/hemelektronik/zalman-rhs1-vga-ram-heatsink-p11...

Beställde även en Accelero Xtreme III från CDON till R290X (Netonnet). Bör få allt runt tisdag/onsdag så det ska bli intressant!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Sant, men inte med refferens kylaren som redan går 94 av 95C

sen så tar man nog nvidia senare om man lirar på 120hz eller högre för att crossfire / single kort oftast har microstuttering (inte alla dock) men det är ett faktum att nvidia är bättre på 120hz fronten som de flästa siktar på med monsterkort

Och om Titan skulle ha en fläktkurva som gjorde att den inte började vrva upp fläkten förrän vid 94 grader skulle Titan sluta klocka då? Du har fortfarande inte fattat trots hundratalsinlägg där man gått igenom just detta?

Och angående microstuttering, vakna upp och läs lite moderna tester på det, och framförallt vad som skrivs i recensionerna. AMD är sämre på ett par titlar och nVidia på ett par. Något jag reagerat på som få verkar prata om är att utöver microstuttering så finns det ju riktiga spikar ibland. Där brukar nVidia ha en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

glöm inte att nvidia korten är 9~ månader gamla

Glöm inte att HD7970 nästan var lika gammalt när GTX 680 släpptes. Åldern på kretsen är helt irrelevant när det fortfarande är motståndets ledande gpu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

AMD är inte lika stabila som nvidia, men de tar sig dit sen så om du kollar på renderings tiderna på 290x så har det fortf problemt, som kan nog lösas med drivers (har sj en amd dator som jag inte använder längre) (se ovan)

precis ^, men som sagt AMD's drivers blir ju bättre och bättre men i nuläget så är det inte många som väljer amd för 120hz/144hz pga microstuttering som kan tillkomma. därför är nvidia alltid #1 i top end overprice gaming segmentet.

Snälla!

Jag ber dig, sluta skriv en massa påstående som du inte har en aning om.

Drivrutinsproblemet är i stort sett lika bra, eller om man vill, lika dåliga i båda lägren.

Lämna fanboismen två meter innan du närmar dig tangentbordet. Och titta på fakta eller skaffa dig erfarenhet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MyZk0:

Har du missat att se på Fredagspanelen OCH recensionen eller?
Men men, du ska väl vara glad över att du blir omnämnd i Fredagspanelen.
"Många av våra läsare verkar bara stirra sig blind på bilderna över renderingstider och strunta i att läsa det vi skrivit"

I cannot convey with words.. So this picture will have to do it for me http://www.nikopik.com/wp-content/uploads/2013/01/Bullshit.jp...

Är dock inte bullshit.

Finns inga överhuvudtaget turneringar som har AMD, pga dom kör med 120Hz och AMD funkar skit dåligt med det JAG vet jag har testat.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Denna tråd fick mig att beställa 290X och en MK-26. Kortet går svalt, tyst och det finns utrymme för överklockning.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=25180380#po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Är dock inte bullshit.

Finns inga överhuvudtaget turneringar som har AMD, pga dom kör med 120Hz och AMD funkar skit dåligt med det JAG vet jag har testat.

Eh, inga av de stora e-sport spelen är särskilt GPU krävande. Om du inte visste det, alla "pros" kör på de LÄGSTA inställningarna för att slippa alla onödiga effekter och så. Du kan ha en burk från 2007 och köra starcraft 2 1v1 i 120fps, dota2 i 120fps, lol i 120fps etc utan problem.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk

Det ska bli intressant att se hur temperaturer och framför allt överklockningsresultat kommer att bli med 3:e parts kylare

Har någon på forumet fått hem vatten block från Ekwb ännu? Skulle vara kul att få del av resultat!

För övrigt tycker jag att det är anmärkningsvärt dåligt av AMD att släppa sitt nya flaggskepp med en så här underdimensionerad kylare. Kortet klockar ju ned sig självt efter en tids load -även när det är helt nytt och utan damm. Tänk hur det kommer att bli när det suttit i burken några månader och kylflänsarna och fläkten är lite belagda med damm oxå...

Dåligt av AMD nu hade de ju chansen att göra nåt riktigt bra och kontra Nvidias ganska förnämliga referenskylare (från titan etc), det är ju inte direkt raketforskning att kyla ett grafikkort!

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Är dock inte bullshit.

Men du, du tror inte det har att göra med att Nvidia`s sponsorship på esport?

Att det inte finns, inga överhuvudtaget turneringar som har AMD menar jag.

Kan det vara så, att det för att Nvidia är sponsor kanske? Är man sponsor så är man, då finns det inget AMD

Lika så med skärmarna dom kör med på alla stora turneringar, som är av samma märke (vilket märke kommer jag inte ihåg, och pallar inte gräva fram det heller)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Märker att många inte läser hela tråden, eller kanske har en egen lösning.

Men jag vill bara ge dig en liten heads up. Utifrån allt att döma följer med 12 flänsar för minnet. R9 290x har 16 minneskretsar.

Tänkte att det kunde vara bra att "varna" om det så du inte sitter där och i värsta fall redan skruvat av originalkylaren och sedan kommer på att den ska på igen och att du måste beställa fler minnesflänsar.

Det var konstigt, tycker allt man behöver ska ingå om man säger att en produkt är kompatibel med en annan, jag har tidigare haft arctic xtreme 3 och hybrid när jag körde dubbla 7970 och sitter inte på kortet längre så får väll låna flänsar från den i så fall

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Är dock inte bullshit.

Nu är det rent skitsnack. AMD är varken sämre eller bättre att köra 120Hz. En av anledningarna varför AMD inte är lika förekommande i E-sport som de var för typ 5 år sedan har och göra med att Nvidia är oftast en av de stora sponsorerna på de större eventen och de vill ju självfallet ha in sin egen hårdvara i datorerna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Är dock inte bullshit.

Det kallas sponsring, var inte så naiv att du tror att toppspelarna helt själva väljer hårdvara. AMD är sämre på sponsringssidan och nu tror alla E-gaming kidz att Nvidia magiskt är bättre på något sett. Precis som att vissa tror att CS 1.6 behöver 250fps och en 120hz CRT monitor för att ens vara spelbart samtidigt som dem blir ägda av en kille med Celeron-laptop.

Är det så svårt att acceptera att AMD gjort ett kort som presterar marginellt bättre än Titan till ett betydligt mer fördelaktigt pris? Enda nackdelen är kylaren som går att fixa med en tredjepartskylare. Huruvida man är beredd att betala mer för att slippa detta eller ej skiljer från person till person men att AMD skulle vara så dåliga med någon placeboeffekt att du märker det är bullshit. I ett s.k. "blindtest" skulle ingen märka skillnad.

Titan är prissatt efter att vara den bästa och konkurrera med 7970. Deras kontring med 780Ti och prisjusteringar kommer snart men fram tills dess är det lite som talar för Titan. Skulle jag köpa grafikkort skulle jag vänta på Nvidia och sedan jämföra.

Permalänk
Master of Overkill

Ni får säga exakt vad ni vill, men alla Asus datorer alla Komplett tävlings datorer alla PÅ HELA Dreamhack har Nvidia.

Jag har kompisar som jobbar med tävlings datorern och JO det är problem med tex CS:GO i 120Hz med AMD MYCKET högre frametimes och sutter.

Det är problem med Dota 2 och 120Hz.

Varför skulle jag ljuga om detta?

Alla är SÅ SATANS känsliga att ETT företag har PROBLEM.

Dom har haft massa problem DET står över hela internet.

Varför sitter inte folk med trifire 7970 på dom stora forumen när det inte kostar någonting vs Nvidia?

Det finns anledningar, alla är så satans känsliga så det är helt sjukt, känns som alla på hela sweclockers jobbar på Nvidia eller AMD, jag jobbar inom detta område också och pratar på stora mässor och andra ställen runt om i världen och får prata med produkt chefer och massa andra personer och DET är mer problem med AMD.

Dreamhack är inte ens sponsrade av Nvidia DOCK Asus BenQ Intel etc.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ni får säga exakt vad ni vill, men alla Asus datorer alla Komplett tävlings datorer alla PÅ HELA Dreamhack har Nvidia.

Jag har kompisar som jobbar med tävlings datorern och JO det är problem med tex CS:GO i 120Hz med AMD MYCKET högre frametimes och sutter.

Det är problem med Dota 2 och 120Hz.

Varför skulle jag ljuga om detta?

Alla är SÅ SATANS känsliga att ETT företag har PROBLEM.

Dom har haft massa problem DET står över hela internet.

Varför sitter inte folk med trifire 7970 på dom stora forumen när det inte kostar någonting vs Nvidia?

Det finns anledningar, alla är så satans känsliga så det är helt sjukt, känns som alla på hela sweclockers jobbar på Nvidia eller AMD, jag jobbar inom detta område också och pratar på stora mässor och andra ställen runt om i världen och får prata med produkt chefer och massa andra personer och DET är mer problem med AMD.

Är du säker på att Nvidia inte ens gav en rabatt på korten? Det brukar vara så det går till. Annars så vore det trevligt om du kan visa dina påståenden i testsiffror.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tror du att det är anmärkningsvärt att AMD saknas bland sponsorerna där?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Det var konstigt, tycker allt man behöver ska ingå om man säger att en produkt är kompatibel med en annan, jag har tidigare haft arctic xtreme 3 och hybrid när jag körde dubbla 7970 och sitter inte på kortet längre så får väll låna flänsar från den i så fall

Jo det verkar jättekonstigt men så verkar det vara.

Det är ju bara att kolla själv vad man får med i kartongen och sedan kolla på ett naket GTX 290x så ser man själv att det kommer fattas fyra minnesflänsar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jazz 1-up:

Är du säker på att Nvidia inte ens gav en rabatt på korten? Det brukar vara så det går till. Annars så vore det trevligt om du kan visa dina påståenden i testsiffror.

Ingen aning vad dom har för avtal.

Men Nvidia funkar mycket bättre vid CS:GO 120Hz.

Testat hemma själv med main rig 1 kort vs min lilla dator 1 kort, och AMD gav sutter ibland och hög latency.

Säger inte att AMD suger, bara att i vissa spel så är Nvidia att föredra, tex som WoW, CS:GO 120Hz etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på företag men oftast brukar garantin för fläkten ryka ibland även kortet. Däremot kan man faktiskt montera tillbaka originalfläkten på kortet om du skulle få för dig att sända tillbaka kortet.

Köp EVGA de låter alltid konsumenten byta kyl

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Vore najs om det fanns butiker som sålde färdigmonterade Artic-kylare mot beställning för oss som inte är så händiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Som en tidigare skrev.
GTX Titan har 384 bit minnesbus. 12 Minneskretsar.

R9 290x är alltså inte kompatibel med Accelero Xtreme III direkt ur kartong. Liten heads up till folk.

fast stock kylaren har ju inte flänsar på minnerna? så det är ju kompatibelt, du får dock kommer minnena gå lite varmare än med flänsar

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Är dock inte bullshit.

Men du har inte testat R9 290X. Det är en helt annan spelupplevelse i Crossfire än med tidigare kort.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

Men du har inte testat R9 290X. Det är en helt annan spelupplevelse i Crossfire än med tidigare kort.

NU snackar VI SINGEL kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag spelar CSGO med 6970 helt utan lagg och med 250fps när jag maxxar det spelet.
Jag har också en 120hz skärm, så du måste ha en defekt dator/delar eller liknande, jag har jämfört med mitt 570 och båda flyter på exakt lika bra.

Skulle AMD vilja sponsra Dreamhack så skulle Dreamhack ta dealen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

Sant, men inte med refferens kylaren som redan går 94 av 95C

sen så tar man nog nvidia senare om man lirar på 120hz eller högre för att crossfire / single kort oftast har microstuttering (inte alla dock) men det är ett faktum att nvidia är bättre på 120hz fronten som de flästa siktar på med monsterkort

det är ju just en av detta sakar som ska vara mycket bättre med 290x som frångår den vanliga crossfire lösningen, läsa lite mer innan du slänger dig in i diskussionen nästa gång?

lite som att säga att nvidia är varma och högljudda då de vara mycket varmare och lät mer än amd för ett par år sedan

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag förstår. Låt mig då omformulera mitt tidigare bidrag till diskussionen: Men du har inte testat R9 290X. Det är en helt annen spelupplevelse, både med ett kort eller fler, än med tidigare kort från AMD.