Hjälp med ett Asus Maximus VI Hero.

Permalänk
Medlem

Hjälp med ett Asus Maximus VI Hero.

Hej Caroline,

Håller på att bygga ihop en ny dator med aningen mer högkvalitativa komponenter, Asus där de kan vara Asus (Grafikkort, Moderkort).

Tyvärr finns det problem.

Moderkortet är ett ASUS MAXIMUS VI HERO

Problemet kan ganska enkelt beskrivas: Jag får ingen bild till skärmen. Vare sig genom Grafikkortet, ett ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP, eller genom onboard grafik genom moderkortets HDMI-port.

Övriga komponenter är:

1x CORSAIR AX 760W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU
1x Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
1x Noctua NH-U12S CPU-FAN
1x Intel Core i7-4770K
1x Kingston SSDNow V300 120GB

Moderkortets onboard errorcode-display går igenom olika error-codes, mestadels 99 och 53.

Jag har prövat följande för att lösa problemet (med problemet menar jag ingen bild, inte errorcodes).

* Jag har prövat fyra olika skärmar med HDMI och DVI. Jag har prövat detta både med grafikkortet helt borttaget ur datorn (så att bara on-board display finns) och med grafikkortet antingen i PCI-E_1 och PCI-E_2.
* Grafikkortet fungerar på en annan dator.
* Har prövat att starta helt utan RAM (vilket ger rätt error för avsaknad av RAM, men fortfarande ingen bild). RAM fungerar på en annan dator.
* Koppla ur hårddisken.
* Clear CMOS
* Uppdatera bios via USB enligt instruktioner på Asus hemsida
* Bytt grafikkort
* Bytt Nätagg

Moderkortets Serienummer: D6M0AB266723

Några tips från er sida innan jag begär en retur?

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecarion:

Hej Caroline,

Håller på att bygga ihop en ny dator med aningen mer högkvalitativa komponenter, Asus där de kan vara Asus (Grafikkort, Moderkort).

Tyvärr finns det problem.

Moderkortet är ett ASUS MAXIMUS VI HERO

Problemet kan ganska enkelt beskrivas: Jag får ingen bild till skärmen. Vare sig genom Grafikkortet, ett ASUS RADEON HD7970 MATRIX PLATINUM 3GB PCI-E DVI/DP, eller genom onboard grafik genom moderkortets HDMI-port.

Övriga komponenter är:

1x CORSAIR AX 760W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU
1x Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
1x Noctua NH-U12S CPU-FAN
1x Intel Core i7-4770K
1x Kingston SSDNow V300 120GB

Moderkortets onboard errorcode-display går igenom olika error-codes, mestadels 99 och 53.

Jag har prövat följande för att lösa problemet (med problemet menar jag ingen bild, inte errorcodes).

* Jag har prövat fyra olika skärmar med HDMI och DVI. Jag har prövat detta både med grafikkortet helt borttaget ur datorn (så att bara on-board display finns) och med grafikkortet antingen i PCI-E_1 och PCI-E_2.
* Grafikkortet fungerar på en annan dator.
* Har prövat att starta helt utan RAM (vilket ger rätt error för avsaknad av RAM, men fortfarande ingen bild). RAM fungerar på en annan dator.
* Koppla ur hårddisken.
* Clear CMOS
* Uppdatera bios via USB enligt instruktioner på Asus hemsida
* Bytt grafikkort
* Bytt Nätagg

Moderkortets Serienummer: D6M0AB266723

Några tips från er sida innan jag begär en retur?

Hej,

Kolla under CPU:n, är några pins i sockeln böjda? Lyser någon av Q-LED-dioderna på moderkortet? Vad visar displayen ovanför RAM-slotsen för kod?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Kolla under CPU:n, är några pins i sockeln böjda? Lyser någon av Q-LED-dioderna på moderkortet? Vad visar displayen ovanför RAM-slotsen för kod?

Hej Caroline,

Tack för svaret - tyvärr var det varken sockelpins eller annat. Jag RMA'de kortet och fick i morse ett nytt som fungerar helt felfritt. Vet inte vad felet med det gamla kortet var. På grund av bristfällig prestanda bytte jag även ut 7970-kortet mot ett ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC. Detta kort presterar långt över mina förväntningar med 55 fps i extreme i Unigine Heaven efter "inbrännings"-perioden.

Tack för hjälpen i alla fall!

--Sebastian

Visa signatur

In Aere Aedificare