Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

GA-Z87X-UD3H sätter inte gång, sönder?

Permalänk
Medlem

GA-Z87X-UD3H sätter inte gång, sönder?

Hej,
Jag har ett system bestående av
GA-Z87X-UD3H
4770K
Corsair cx500

Systemet är nyinköpt och jag har använt det i 2 dagar felfritt.
Nu har jag problem med att datorn inte startar, kommer inte ens in i biosen.
Datorn startar, cpu-fläkten börjar snurra och stannar snabbt igen och då samtidigt stängs systemet av. Datorn startar om och samma sak händer tills jag drar ut strömkabeln.
CPU-fläkten verkar vara begränsad av något, den kommer inte igång och snurrar ett varv ens innan systemet stängs av.
Är moderkortet dött? Kan jag reklamera det?

Permalänk
Medlem

Testat reseta cmos? Ta ut allt ur chassit och koppla bara in ett minne, kör på inbyggda grafiken. Se om den startar. Händer samma sak så reklamera.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Testat reseta cmos? Ta ut allt ur chassit och koppla bara in ett minne, kör på inbyggda grafiken. Se om den startar. Händer samma sak så reklamera.

Reseta cmos hjälpte inte. Ska jag plocka ur allt och enbart köra psu & ett minne (inga processor osv?)

Permalänk
Skrivet av Ritte:

Reseta cmos hjälpte inte. Ska jag plocka ur allt och enbart köra psu & ett minne (inga processor osv?)

Kör utan grafikkort, kör på den integrerade grafiken och pröva att köra med bara 1 ram minne.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kör utan grafikkort, kör på den integrerade grafiken och pröva att köra med bara 1 ram minne.

Har plockat bort allt, även processorn. Enbart 1 ram minne i, i slot 3 ( körde 1&2).
Samma beteende moderkortet boot loopar. Kan jag utesluta att det är fel på PSUn?
Ramminnet är G.skill ripjawn x 2133 Ghz och PSUn är crosair cx500 modular.

Permalänk
Skrivet av Ritte:

Har plockat bort allt, även processorn. Enbart 1 ram minne i, i slot 3 ( körde 1&2).
Samma beteende moderkortet boot loopar. Kan jag utesluta att det är fel på PSUn?
Ramminnet är G.skill ripjawn x 2133 Ghz och PSUn är crosair cx500 modular.

Kör med processor, ram, moderkortet och psu:n. Kolla i manualen i vilket slott det står att ramen ska vara i. (borde inte spela någon roll, men det blir inte sämre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kör med processor, ram, moderkortet och psu:n. Kolla i manualen i vilket slott det står att ramen ska vara i. (borde inte spela någon roll, men det blir inte sämre.

Jag fäste om cpu-fläkten, och körde på konfigurationen du nämnde och det fungerade. Satte in ytterligare ett ram minne och jag kommer fortfarande in i BIOSen. Ska strax koppla in övriga komponenter, om problemet återskapas är det tecken på att PSUn inte fungerar?

Om allt fungerar som det ska, vad kan ha orsakat problemet?
(Första datorn jag byggt, försöker lära mig så mycket som möjligt).

Permalänk
Skrivet av Ritte:

Jag fäste om cpu-fläkten, och körde på konfigurationen du nämnde och det fungerade. Satte in ytterligare ett ram minne och jag kommer fortfarande in i BIOSen. Ska strax koppla in övriga komponenter, om problemet återskapas är det tecken på att PSUn inte fungerar?

Om allt fungerar som det ska, vad kan ha orsakat problemet?
(Första datorn jag byggt, försöker lära mig så mycket som möjligt).

Koppla in allt annat och se om det funkar.
Angående om det är PSU:n som är problemet så vet jag faktiskt inte. Eftersom att du nu kom in i bios så får komponenterna ström.
Om du har ett grafikkort inkopplat och problemet dyker upp kan det vara PSU:n.
Att det inte funkat tidigare kan också vara att alla kablar kanske inte var riktigt inkopplade, distanser, ram minnet etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Koppla in allt annat och se om det funkar.
Angående om det är PSU:n som är problemet så vet jag faktiskt inte. Eftersom att du nu kom in i bios så får komponenterna ström.
Om du har ett grafikkort inkopplat och problemet dyker upp kan det vara PSU:n.
Att det inte funkat tidigare kan också vara att alla kablar kanske inte var riktigt inkopplade, distanser, ram minnet etc.

Köpte komponenterna för två dagar sedan och systemet har fungerat felfritt sedan dess.
Kopplade in iprincip allt nu och märkte att ca 30-50% av uppstarten är problemfria, resten genererar felen och på moderkortet står det db.
Även om jag bara har ett ram minne i eller i princip alla komponenter är det samma utfall. Lyckas inte identifiera vad det är som generar dessa fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ritte:

på moderkortet står det db.

Ursäkta, du har en felkod. Läs manualen. Googla ditt moderkort + felkod. Lösning på två röda.

Ditt BIOS är troligtvis korrupt. Flasha om. Alternativt håll dig till konsol

Visa signatur

3600X - Asus B450i - G.Skill 32GB Trident Z 3600MHz - MSI 5700XT Mech OC - Fractal Define Nano S - Samsung 970 EVO 500 GB - Corsair SF600 Platinum - Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

OM det är samma koder som jag har på mitt GA-Z77X-UD3H så betyder "db" att "Flash update is failed".

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100