PS4 spel rullar inte på 4K

Permalänk
Medlem

PS4 spel rullar inte på 4K

Tjena!
Tänkte bara dela med mig av en sak, stod idag och kollade på 4k TV apparater där Sony hade en representant och han sa att ps4an inte kommer att klara rulla 4k. Vet ej ifall det är känt sedan tidigare men alla kanske inte vet det isåfall.

Åsikter kring det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Tjena!
Tänkte bara dela med mig av en sak, stod idag och kollade på 4k TV apparater där Sony hade en representant och han sa att ps4an inte kommer att klara rulla 4k. Vet ej ifall det är känt sedan tidigare men alla kanske inte vet det isåfall.

Åsikter kring det?

Det är allmänt känt ända sedan Sony tillkännagav konsolen i våras. Spel kommer köras i den upplösning som spelskaparen vill, då mest troligen i 1600x900 eller 1920x1080. Däremot kommer PS4 klara av video i 4K, alltså filmer.

Permalänk
Medlem

skulle vart förvånad om dom hade 4k.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Ganska så meningslöst för min del, kommer inte byta TV på ett braaa tag och 1080p räcker för min del, avståndet jag sitter ifrån ser jag ändå inga pixlar och har inte behov av större TV.

Det sagt snarare förvånad om du tror att konsolen skulle prestera i 4k när du behöver 3way+ SLI för PC för att ens hantera det med Titan kort. Vist om 3-5+ år kanske vi kommer se 4k+ gaming mer seriöst men det är för tidigt, även för tidigt för PC.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Varför skulle det finnas 4k support? Är det någon som kommer ha 4k display inom de närmsta åren? Det är inte för ens 4k helt tagit över efter 1080p som det kommer finnas behov av det.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

4k känns lite over-the-top, ser inte behovet med ännu högre pixeltäthet än 1080p när man sitter en bit avstånd och kanske med AA igång.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Känns som detta har varit känt ända sen Sony utannonserade konsolen. Är väl lite för fantasifullt o tro att en låda med komponenter för 4000 kan mata ut spel i 4K upplösning. Kan de bara få tummen ur och få det o rulla på i 1080p så känns det ju OK iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Tjena!

Åsikter kring det?

Då gamingdatorer kämpar med 4k så skulle jag bli oändligt förvånad om PS4 ens skulle kunna visa ett bildspel med 4k upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Då gamingdatorer kämpar med 4k så skulle jag bli oändligt förvånad om PS4 ens skulle kunna visa ett bildspel med 4k upplösning.

Gissar på att vi kommer få några s.k. "HD remakes" i 4k så småningom, likt hur 360/PS3 fick gamla spel med stöd för 1080p.

Permalänk
Medlem

OMG är det sant?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

skulle vart förvånad om dom hade 4k.

Eller hur, då faktiska stationära kommer ha svårt att trycka ut 4k i sevärd grafik.. och höga fps samtidigt..

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

Skulle vara ganska förvånande om ett PS4 skulle kunna pressa ur sig 4k i spel med tanke på vilken grafikprocessor den har. Den ska vara lite svagare än 7870, som i princip klarar 1080p nätt och jämnt

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Gissar på att vi kommer få några s.k. "HD remakes" i 4k så småningom, likt hur 360/PS3 fick gamla spel med stöd för 1080p.

PS4 kommer inte orka med 4k, då det är 4x större än 1080p.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Vi kommer få se spel i 4K, det har jag ingen tvekan om.

MEN det kommer vara små indiespel som ej är grafiskt avancerade.
Vi kommer ALDRIG få se ett AAA-spel i 4K på PS4.

Däremot så gissar jag på att vi kommer kunna se 4K-film på PS4 ganska snabbt. 4K-streaming om en tre år kanske.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

PS4 kommer inte orka med 4k, då det är 4x större än 1080p.

PS4 lär väl ändå ha minst 4 ggr mer beräkningskraft än PS3 ändå?

Som nämnt redan, indiespel i stil med "Flower" och liknande kommer säkert rulla i 4k. Blir inte förvånad om vi får ett "Wipeout UHD" heller.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

PS4 lär väl ändå ha minst 4 ggr mer beräkningskraft än PS3 ändå?

Som nämnt redan, indiespel i stil med "Flower" och liknande kommer säkert rulla i 4k. Blir inte förvånad om vi får ett "Wipeout UHD" heller.

4ggr mer än ett PS3 är i stil med en dator från typ 2010-2011... GPU'n är ju ett mid 7000-serien kort. (7870 eller vad det nu var.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Vi kommer få se spel i 4K, det har jag ingen tvekan om.

MEN det kommer vara små indiespel som ej är grafiskt avancerade.
Vi kommer ALDRIG få se ett AAA-spel i 4K på PS4.

Däremot så gissar jag på att vi kommer kunna se 4K-film på PS4 ganska snabbt. 4K-streaming om en tre år kanske.

Tar nog hellre 1080p med HÖG bitrate, än 4K med låg bitrate.

Netflix har ju börjat testa med 4K streaming, men med riktigt låg bitrate (3Mbps), en inspelning för 4K är ungefär 2Gbps, visst finns det otroligt bra kompressionstekniker, men att krympa ner det så mycket borde ge rejält synbara effekter.
Se själv, tanka ner en 1080p blueray rip med hyfsat låg bitrate, testa sedan att se direkt från blueray eller en rip i full bitrate, det är enorm skillnad enligt mig iaf.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

4ggr mer än ett PS3 är i stil med en dator från typ 2010-2011... GPU'n är ju ett mid 7000-serien kort. (7870 eller vad det nu var.)

Jaha, och?
PS3 från 2006 kan köra 1080p
Min dator körde 1600x1200 på 90talet

Varför skulle det som rullar i 1080p på en PS3 inte kunna rulla i 4k på en PS3, bara för att det finns datorer som är äldre som presterar bättre?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jaha, och?

Varför skulle det som rullar i 1080p på en PS3 inte kunna rulla i 4k på en PS3, bara för att det finns datorer som är äldre som presterar bättre?

Ett PS4 lär inte kunna driva t.ex GTA V i 4k. Kommer i så fall vara 2D/Väldigt lättdrivna 3D spel... Oavsett så lär det ju inte bli någon behaglig FPS i 4k.

Visa signatur

Permalänk

Inte så konstigt egentligen. Den klarar 1080P i alla fall vilket man inte kan säga om de två andra konsolerna.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Det största problemet ni alla missar, en PS4 har inte output för att driva 4k i 60 FPS, det är tekniskt omöjligt för den att göra det. Den har i bästa förhållanden möjlighet att driva en skärm k 4k @30 FPS. dvs film är väldigt troligt. Spel? tja det skulle gå att köra en del gamla spel i 4k men man tjänar nog mer på att köra de i 1080p med 4x högre inställningar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Största problemet med 4K-spel är att man lägger pengar på nåt som kanske max 1% av alla PS4-ägare har tillgång till och frågan är sen hur många av de 1% som skulle köpa det aktuella spelet.

Enda anledningen att göra spel i 4K är som teknikdemo eller om man har en konstnärlig vinkel eller speldesign-aspekt som inte går att nå med lägre upplösning.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Ett PS4 lär inte kunna driva t.ex GTA V i 4k. Kommer i så fall vara 2D/Väldigt lättdrivna 3D spel... Oavsett så lär det ju inte bli någon behaglig FPS i 4k.

Att det skulle handla om spel som GTA5 är det väl ingen som påstått? Läser du inte vad folk skriver innan du säger emot?

Skrivet av MugiMugi:

Det största problemet ni alla missar, en PS4 har inte output för att driva 4k i 60 FPS, det är tekniskt omöjligt för den att göra det. Den har i bästa förhållanden möjlighet att driva en skärm k 4k @30 FPS. dvs film är väldigt troligt. Spel? tja det skulle gå att köra en del gamla spel i 4k men man tjänar nog mer på att köra de i 1080p med 4x högre inställningar.

jag tror inte direkt spelindustrin ser det som ett problem. Få konsolspel kör på 60Hz idag, det är väl typ CoD och vissa racingspel.

Skillanden på att köra ett gammal spel i högre upplösning vs att köra det med högre inställningar, är att högre upplösningen knappt kräver något extra jobb.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Att det skulle handla om spel som GTA5 är det väl ingen som påstått? Läser du inte vad folk skriver innan du säger emot?

jag tror inte direkt spelindustrin ser det som ett problem. Få konsolspel kör på 60Hz idag, det är väl typ CoD och vissa racingspel.

Skillanden på att köra ett gammal spel i högre upplösning vs att köra det med högre inställningar, är att högre upplösningen knappt kräver något extra jobb.

ehh???? va??
1080p samt 1440p
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...
4k
5760*1080

Jag vet inte med dig men jag ser ganska stor skillnad i prestanda. Jämför vall fritt test så kommer du nog fatta vad jag menar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

ehh???? va??
1080p samt 1440p
4k
5760*1080

Jag vet inte med dig men jag ser ganska stor skillnad i prestanda. Jämför vall fritt test så kommer du nog fatta vad jag menar

Otydlighet av mig. Extra jobb av spelutvecklarna, inte av hårdvaran

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Oavsett spel så kommer det bli svårt att få det snyggt/behagligt att spela på ett PS4.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Oavsett spel så kommer det bli svårt att få det snyggt/behagligt att spela på ett PS4.

jag vetefan. Många av dom avskalade Indie-titlar som kört i 1080p på PS3 är dom som gett visuellt bäst helhetsintryck på den konsolen.
Jag tror vi vet mer om det läget om 1-2 år. (dom av oss som ens har 4k hemma då. antagligen inte jag)

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jaha, och?

Vilka spel körs i 1080p utöver Gran Turismo som är någorlunda grafiskt krävande?
Sen att BF4 körs i 900p borde ju tala för att det just är en konsol vi pratar om, den kommer ha sina begränsingar vilket man också betalar för.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Skrivet av '[sic:

;14052224']Vilka spel körs i 1080p utöver Gran Turismo som är någorlunda grafiskt krävande?
Sen att BF4 körs i 900p borde ju tala för att det just är en konsol vi pratar om, den kommer ha sina begränsingar vilket man också betalar för.

Med dagens mått, inga alls.
Men det har inte heller nånting med saken att göra. 4k är 4k, och 1080p är 1080p, även om folk på ett forum tycker att det överlag är grafiskt oimponerande.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14052224']Vilka spel körs i 1080p utöver Gran Turismo som är någorlunda grafiskt krävande?

fast det beror ju på vilket spel det är och hur utvecklarna har designat det med avseende på effekter och sådant. Det går utan problem att göra spel som kan köras i 4K på en PS4.