Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Sanningen svider

Förra generationens AMD grafikkort fick en plötslig prestandaförbättring med över 10% med någon drivaruppdatering. I vissa fall var det en bra bit över 10%. De korten var även bra mycket mer överklockningsbara jämfört med nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Jag kan inte förstå varför AMD kör vidare med denna bedrövliga kylare när lag grönt använder Titankylaren som uppenbarligen ska vara riktigt bra?

Tror det har att göra med att man anpassar sig efter partnertillverkares önskemål

Permalänk
Medlem

Blev ett Sapphire R9 290 hos Webhallen + en ny Accelero Xtreme III för 370kr, så ca 4k vilket är ok.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spda242:

Känns precis som att detta kort har samma problem som 290X, innan Swec (och andra) kan göra ett test med en riktig kylare så är AMDs 290-serie helt ointressant, jag vill inte ha bastuaggregat låtandes som en Concorde som lyfter i min dator.

Frågan är dock vad en 3:e parts kylare kan göra? Visst kyler den bättre men det är fortfarande kortet som skapar värmen och den måste ta vägen någonstans? Någon som har koll på fysiken?

Jag kan inte förstå varför AMD kör vidare med denna bedrövliga kylare när lag grönt använder Titankylaren som uppenbarligen ska vara riktigt bra?

Uuuuschhh vad negig jag känner mig mot AMD just nu...:(

folk har inga problem med kylaren därute som har kort.
typexempel på farhågor utan grund.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Kul att läsa recensionen, jag tackar!

Nu återstår bara väntan på Crossfire recensioner av 290x + 290 och partnertillverkarnas kort samt att 780 ti släpps, sedan blir det en tuff diskussion mot bankkontot så får man se vad det blir!

Som någon annan skrev så är kanske inte titlarna som spelets testas i så intressanta för mig men det ger mig en god bild av vad jag bör kunna förvänta mig av kortet.

Jag vill maxa warthunder i 5760 på stabila 60+fps sen är jag nog ganska nöjd.

Personligen så lutar det åt R9 290 / R9 290x då de placerar sig på en vettig nivå gällande pris, samt att de väljer att ha mer minne på sina kort, men jag tänker absolut inte utesluta att NVIDIA med 780 ti eller titan är troliga intressenter.
I slutändan så handlar det om kronor och ören / prestanda, då jag överlever högre ljudnivåer samt lite högre energiförbrukning (kör med hörlurar och har ej min dator igång 24/7) så blir den viktigaste och mest bidragande faktorn priset och vilken prestanda / kr man får.

Väntar med spänning på de sista släppen och recensioner, sedan hoppas vi på en sjuk mellandags-rea i jul där AMD och NVIDIA krigar loss om tomtens pengar.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Det är känt sedan många år tillbaka att AMD siktar på mellansegmentet, det återspeglas gång på gång, GTX 780 utpresterar ett R9 290X enkelt med överklockning, lägg på 400kr och köp ett GTX 780 Classified så är R9 290X helt ute ur matchen

Går inte att försvara AMD, fakta är fakta.

Du jämför alltså ett stock AMD 290X med standard PCB och standardkylning där standardkylningen är erkänt kass med ett GTX 780 custom PCB med custom kylning. Dessutom har inte R9 290X fått någon tid att mogna med drivrutiner. Du hör ju själv hur partiskt argumentet är.
Relevansen blir ju noll när man redan har valt sin favorit innan analysen görs.

Går inte att försvara partisk analys. Fakta är fakta... och vinklade perspektiv är vinklade perspektiv

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Wow.. drar mer än Titan, låter mer och idlar på en högre tempratur men presterar sämre. Känns som AMD försöker pressa kortet till max utan att ta någon hänsyn till annat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Sanningen svider

AMDs referenskylare är katastrofal
Renderingstiderna är fortfarande horribla i hälften av titlarna, redan här blir dessa kort helt uteslutna från att köpas över Nvidia
AMD uppdaterar sina drivrutiner med sinnessjuka mellanrum, kända för betydligt mer krångel dessutom, Nvidia har inte varit perfekta dom heller men extremt mycket bättre i jämförelse
Nvidia ger mer prestanda per krona vid överklockning
AMD har mer videominne som inte behövs, skulle inte köpa AMD om det hade 32GB, du skulle ändå aldrig använda mer än 2GB, det är garanti på att inga spel drar över 3GB om ett år
AMD's Mantle är helt onödigt, kommer i ett fåtal titlar inom dom kommande 2 åren, folk kommer inte ens behöva använda det för dom som bryr sig pushar redan 120 FPS i dom spelen som stöder det
Sen har vi Nvidia G-Sync, vilket kommer vara extremt användbart, i alla titlar, inte bara i Frostbite 3
PhysX är en bonus, har man inte lirat Metro t.ex. så har man extra ögongodis, ja tack

Det är känt sedan många år tillbaka att AMD siktar på mellansegmentet, det återspeglas gång på gång, GTX 780 utpresterar ett R9 290X enkelt med överklockning, lägg på 400kr och köp ett GTX 780 Classified så är R9 290X helt ute ur matchen

Men du måste ju jämnföra prestandan på 2 klockade kort. Inte stock amd mot klockat nvidia. Mantle är långt ifrån onödig. Mer prestanda för samma peng är långt ifrån onödig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av estoffe:

Tycker det är ett onödigt kort. 290x om man vill ha det bästa. Annars finns 280x. Möjligtvis sänka priset på 290 och skippa 280x helt.

Då hade du haft ett prisgap på 2000 kr mellan 280X och 290X vilket är lite väl stort. Prisklassen runt 3500 kr har tjänat AMD väl i många år. Sen missar du helt konceptet med binning. 290 är kretsar som inte nådde upp till kraven för att bli ett 290X, precis som att GTX 780 är kretsar som inte nådde upp till kraven att bli Titan. Så vad ska man göra med alla dessa kretsar? Slänga dem? Eller varför inte bara sälja dem och tjäna massa pengar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Men det påverkar inte vill ha-faktorn för de flesta. Jag vill absolut inte vattenkyla i dagsläget, för jag anser mig inte ha kunskapen som krävs, och jag plockar ofta ur mina delar, speciellt grafikkorten. Med vattenkylning bör det väl vara ett projekt att bara plocka ur grafikkortet?

Sedan blir ett 290X med vattenkylning mycket dyrare än ett 780, som man nästan lika gärna kan jämföra med.

Jag tycker man ska kunna köpa ett referenskort och använda det som det är. Det kan man knappast hävda gäller för 290/X. (Mina 7970 är inte heller tysta, men mitt intryck är ändå att de har lite bättre kylare än 290/X. Deras ljudbild är iallafall behagligare.)

Fast enl testerna är ju 290oc snabbare än 780 oc båda med stockkyl och ref....

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Wow.. drar mer än Titan, låter mer och idlar på en högre tempratur men presterar sämre. Känns som AMD försöker pressa kortet till max utan att ta någon hänsyn till annat.

Delvis är boven den högst mediokra kylaren vilket straffar 290 precis som den straffade 290X. Det var en tabbe av AMD att inte se till att det fanns tredjepartskylare på marknaden vid lansering. Verkar som det är brist på kretsar som ligger bakom. Så det känns som om vi måste vänta på tredjepartskylare för Hawaii och lanseringen av GTX 780 Ti innan vi kan utvärdera den här generationen fullt ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

För mig var det ett år sedan. Funderar om det är värt och beställa ett 290 eller ett 290X

Ungefär samma här köpte mitt 7950 i April och så nöjd (kollade vilket kort swec rekommenderar i den prisklass jag var ute efter).
Tack vare att kortet har 3 gig minne kan jag utan problem köra i 5760 i ok inställningar vilket inte var planerat när jag köpte mitt 7950, så jag föredrar därför ett kort med mer minne då det känns mer framtidsvänligt.

Men jag väntar och ser vad som lanserats fram till mellandagarna.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Delvis är boven den högst mediokra kylaren vilket straffar 290 precis som den straffade 290X. Det var en tabbe av AMD att inte se till att det fanns tredjepartskylare på marknaden vid lansering. Verkar som det är brist på kretsar som ligger bakom. Så det känns som om vi måste vänta på tredjepartskylare för Hawaii och lanseringen av GTX 780 Ti innan vi kan utvärdera den här generationen fullt ut.

Ja precis, det kommer säker att bli mycket bättre när vi får bättre kylare. Men om man jämför referenskylare så ser man en skillnad sen kan inte strömförbrukningen lösas av bättre kylare? Iof så spelar det mindre roll hur mycket ström den drar men det är en sak man kan kolla på när man jämför kort. Jag tror att nVIDIA skulle kunna pressa sina kort mer om dom ville, vilket skulle innebära högre tempraturer och strömförbrukning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Ja, energiförbrukningen var väl inge vidare i förhållande till prestandan.
Låter mer, ja stockkylaren är kass men det kommer andra kylare. R9 290 bör inte dömas ut helt. Endast versionen med stockkylaren
Pris/prestanda är väl inte helt irrelevant i sammanhanget... För en mer rättvis bedömning bör du väl ta med när du pratar om vad AMD tagit hänsyn till? Visst, den är aningen långsammare än titan och kostar hälften av vad titan gör. Helt irrelevant kan det ju inte vara?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Har läst igenom många kommentarer här och märker att man glömmer å väga in många faktorer.

I SweClockers tester så är det referenskort vs referenskort. Så att säga att 290 eller 780 klockar bättre baserat på deras tester är inte riktigt rättvist om man ser till helheten. Skulle det nu vara så att AMD’s kort redan är kraftigt överklockad från fabrik så finns det inte lika mycket utrymme för överklockning även med bättre kylning om vi nu då inte snackar minusgrader dvs kväve. Så att 290X klockar bättre än Nvidias referenskort säger egentligen inte så mycket. Vänta tills vi får se Aftermarket vs Aftermarket istället det är dom testerna som kommer bli riktigt intressanta för min del och hur mycket utrymme det kommer finnas för diverse tillverkare att spela med där.

SweClockers har varken med t ex Lightning eller EVGA Classified i dessa tester med 290X och det hade ändå inte vart rättvist då 290X inte har några Aftermarket kort ute än men det hade ändå vart intressant och skulle skapat lite andra diskussioner här inne som jag nämnt innan.

Ser man till SweClockers tester så har jag mer prestanda på mitt 780 än både Titan och 290X i överklockat läge visserligen med hjälp utav en upplåst BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Sanningen svider

Renderingstiderna är fortfarande horribla i hälften av titlarna, redan här blir dessa kort helt uteslutna från att köpas över Nvidia
AMD uppdaterar sina drivrutiner med sinnessjuka mellanrum, kända för betydligt mer krångel dessutom, Nvidia har inte varit perfekta dom heller men extremt mycket bättre i jämförelse
Nvidia ger mer prestanda per krona vid överklockning
AMD har mer videominne som inte behövs, skulle inte köpa AMD om det hade 32GB, du skulle ändå aldrig använda mer än 2GB, det är garanti på att inga spel drar över 3GB om ett år
AMD's Mantle är helt onödigt, kommer i ett fåtal titlar inom dom kommande 2 åren, folk kommer inte ens behöva använda det för dom som bryr sig pushar redan 120 FPS i dom spelen som stöder det
Sen har vi Nvidia G-Sync, vilket kommer vara extremt användbart, i alla titlar, inte bara i Frostbite 3
PhysX är en bonus, har man inte lirat Metro t.ex. så har man extra ögongodis, ja tack

Tycker du är lite väl negativ vad gäller potentialen i Mantle, visst vi vet inte än hur mycket det kommer ge prestandamässigt att använda Mantle som API men intresset hos spelstudier är ju inte direkt svagt iaf.

Du har just nu Dice, Cloud Imperium, Eidos-Montreal och Oxide, vilket i potentiella speltitlar betyder:
Spel baserade på frostbite-motorn från Dice.
Från Square Enix's Eidos-Montréal studio framtida titlar såsom Thief.
Från Cloud Imperium Games kommande Star Citizen vilken använder en modifierad version Crytek's Cryengine.
Och från Oxide Games stöd i en kommande 64-bits multi-plattforms spelmotor kallad Nitrous.

Activision har också uttalat ett inofficiellt stöd men där finns det vad jag vet inte något officiellt stöd än.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Ja precis, det kommer säker att bli mycket bättre när vi får bättre kylare. Men om man jämför referenskylare så ser man en skillnad sen kan inte strömförbrukningen lösas av bättre kylare? Iof så spelar det mindre roll hur mycket ström den drar men det är en sak man kan kolla på när man jämför kort. Jag tror att nVIDIA skulle kunna pressa sina kort mer om dom ville, vilket skulle innebära högre tempraturer och strömförbrukning.

Det är ett designval de gör. De kände att de behövde kontra 780 vilket de gör, de verkade ju placera den på ganska exakt samma nivå. Men det är en mindre krets med färre transistorer vilket får följden att den måste pressas hårdare. Så prestanda per watt är inte jättebra men prestanda per krona och prestanda per area är väldigt imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du jämför alltså ett stock AMD 290X med standard PCB och standardkylning där standardkylningen är erkänt kass med ett GTX 780 custom PCB med custom kylning. Dessutom har inte R9 290X fått någon tid att mogna med drivrutiner. Du hör ju själv hur partiskt argumentet är.
Relevansen blir ju noll när man redan har valt sin favorit innan analysen görs.

Nej, referens 290X mot referens 780 i överklockning, då vinner 780, det är fakta. Snackar vi eftermarknadskylare så blir det klart jämnare, men då betalar man fortfarande mer för 290X, och går vi över till vattenkylning så är vi snackar vi 780 Classified summor, custom PCB som kör över vattenkylt referens R9 290X.

Den dagen det kommer Custom PCB till 290X med EK Vattenblock, då kommer 290X säkerligen utprestera ett 780, men kosta klart mycket mer, och den dagen är inte kommen på långa vägar.

Skrivet av DrunkenMonkey:

Men du måste ju jämnföra prestandan på 2 klockade kort. Inte stock amd mot klockat nvidia. Mantle är långt ifrån onödig. Mer prestanda för samma peng är långt ifrån onödig.

Det är det jag gör, "Nvidia ger mer prestanda för pengarna vid överklockning", uppenbarligen menar jag att man överklockar båda korten.

Skrivet av havoc:

Tycker du är lite väl negativ vad gäller potentialen i Mantle, visst vi vet inte än hur mycket det kommer ge prestandamässigt att använda Mantle som API men intresset hos spelstudier är ju inte direkt svagt iaf.

Mantle kan vara användbart för folk som köpt 1st R9 290X och lirar BF4 på High, den personen kommer troligtvis kunna lira på Ultra med Mantle, yey AMD!

*** raderat ***

§ 1.6
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Citat:

Kan jag hålla med om inte den bästa kylaren direkt!

§ 1.6
Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Mannequin:

Ett kanonbra kort. Tycker det ligger bra i pris/prestanda. Men det var tur att man lyckas knipa ett MSI GeForce GTX 780 OC 3GB TwinFrozr för 3591:- på CDON med rabatten de hade. Då slipper man vänta på bättre kylare på 290-kortet.

Antar att du också varit på gamex och tagit lite rabattkoder? köpte ett likadant för lilnande pris, kändes som att det var ett sjukt bra pris på ett sånt kort

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

4GB samt optimerade drivrutiner lär ge dessa 290/X kort en fin prestanda boost.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Då blir det ett Asus R9 290 Pro DC2 när det kommer ut <3

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag håller med dig om referenskylaren helt klart. Strömförbrukingen ligger väl generellt sett ca 5watt över titan bara?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

OnT så verkar detta lovande, AMDs skumma val av kylare till trots! Blir nog definitivt en R9 290 lagom till Nyårsdatorn!

§ 1.6
Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Avstängd

290 årtiondets kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

sett till spel testerna i överklockat läge, finns det ens någon anledning att välja 290X över 290?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

290 årtiondets kort.

Skulle inte tro det!
Årtiondets kort kommer att säljas i december 2019...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Nej, referens 290X mot referens 780 i överklockning, då vinner 780, det är fakta.

Ja. Endast på grund av att stockkylaren är kass på AMDs referensmodeller. Det har vi sagt flera gånger. Så överkolckningspotentialen på referenskorten för AMD är inge vidare. Men du drar då slutsatsen att 290X är kass rakt av. Det enda du bör komma fram till med lite vett är att det är en undermålig stockkylare, inte att 290X är kass rakt av.
Tills dess får du titta på överklockningsresultat där båda korten får ha en rimlig kylare eller på icke överklockningsresultat. Som exempelvis sweclockers prestandaindex. Där ligger GTX 780 efter 290X på prestandan. Och här har grafikkortet ändå inte fått någon tid att mogna med drivrutiner.

Skrivet av zhrooms:

Snackar vi eftermarknadskylare så blir det klart jämnare, men då betalar man fortfarande mer för 290X,

Köper du dyrare kylare till 290X och lägger på prislappen där så får du minsann göra samma sak för GTX780. Skulle AMDkortet vara dyrare då? Näe du.
Alternativt så kan du jämföra medföljande men bättre kylare från repsektive tillverkare när dessa väl börjar dyka upp. Eller missförstår jag något? Varför skulle det vara dyrare med ett R9 290X med bättre kylare än ett GTX 780 med bättre kylare? Förtydliga om så är fallet för jag förstår inte var du fått den infon ifrån...
Visst, AMDs kort "behöver" väl en bättre kylare än stockkylaren vilket nvidia inte behöver. Det var den slutsatsen jag tog upp från början och det är en sund slutsats. Men att säga att AMDs kort är dyrare eller klockar jättekass är för tidigt. Vänta tills tillverkarna har börjat släppa alternativa kylare.

Skrivet av zhrooms:

och går vi över till vattenkylning så är vi snackar vi 780 Classified summor, custom PCB som kör över vattenkylt referens R9 290X.

Nu jämför du återigen ett custom PCB GTX 780 med referensdesign av 290X. Sluta med de vinklade jämföreserna.

Slutsats:
Såga gärna referenskylaren för AMDs senaste kort eller var väldigt tydlig med att du inte tycker 290X/290 är prisvärda i stockutförande. Men säg inte att 290X/290 rakt av har sämre pris/prestanda. Det är alldeles för vinklat.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Typ 10 pers har citerat mig, ingen har kommit med minsta motbevis, undrar varför, kanske för att det inte går?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4944?k=c478c24c8bf8b...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4945?k=89d8efde74f4d...

På prisjakt just nu..
GTX780 ca. 3900:- för dom billigaste modellerna
Titan ca. 7700-7800:- för dom billigaste modellerna
290X ca. 4600:- för dom billigaste modellerna
290 ca. 3700:- för dom billigaste modellerna

Arctic Accelero xtreme III går loss på ca. 480:-.. och en 20-30 min jobb. Helt plötsligt har du ett tyst och svalare kort med mer överklockningspotential.

Så för lite drygt 5000:- för 290X + xtreme III så har du ett kort som matchar Titan i stock frekvenser och som kommer gå svalt och tyst.. för ungefär 2500:- mindre! Överklockning och hur det presterar vet vi väl inte riktigt ännu..

Vad mer behövs sägas?!

.. sen får vi ju ge 290(x) lite utrymme för nyare drivrutiner, vilket kan klämma ut några procent till i prestanda, och eftermarknadskylare.. och ytterligare prissänkningar.

Ja, sen kommer GTX780-Ti, ska bli väldigt spännande att se hur den presterar! Den borde rimligen lägga sig några procent över 290X och Titan. Hoppas bara inte NVIDIA rusar den till marknaden utan att den verkligen finns i butikerna vid lanseringen.

Nån gång kring Jul så är det nog verkligen Julafton för den som vill köpa nytt grafikkort.. Jag ställer mig i den kön! Tills vidare hankar jag mig fram i BF4 med min uppskrämda 6950:a

Tack AMD för att ni fått grafikkortsmarknaden tillbaka på något så när rimliga prisnivåer!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4944?k=c478c24c8bf8b...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4945?k=89d8efde74f4d...

På prisjakt just nu..
GTX780 ca. 3900:- för dom billigaste modellerna
Titan ca. 7700-7800:- för dom billigaste modellerna
290X ca. 4600:- för dom billigaste modellerna
290 ca. 3700:- för dom billigaste modellerna

3600:- för 290, har märkt att 100kr gör stor skillnad för en del personer.

Visa signatur

GAMING
MEDIA