Snabbtest: Radeon R9 290X i blåsväder för golden samples – SweClockers undersöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet vad du vill ha sagt med oklar agenda.

Men ah jag köper det som funkar.

Nu kan jag inte utala mig så mycket angående senaste crossfire då senast jag lekte med det var under 5970 och 6970 tiden.

Problem kom och gick med olika speltitlar. Det kan jag hålla med om. Var lite problem när trackmania 2 lanserades (canyon) men inget som RadeonPro och egen profil inte kunde fixa.

Tittar vi sedan min erfarenhet med nVidia där exempelvis p.g.a. Windows drivrutinerna min adapter inte fungerade och gjorde att skärmen inte kunde få rätt upplösning. (Funkade utmärkt i Linux). Samt nuvarande 331.17 som av någon konstig anledning inte kan rotera min skärm korrekt vid boot.

Kan inte säga att mina uplevelser på Windows och Crossfire/Sli har varit någolunda typiska mot något håll faktiskt. Linux är en annan femma där AMD ligger back men mer öppna medans nVidia sitter fint men stänger av features om de är bättre än mot Windows varianten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Så du menar alltså att han hittar ljuger och att hans ord inte är att lita på? Varför skulle han vara partisk, för att han har Titans i sin rigg?

Att ta på hörselskydden och skrika lalala fanboy så fort någon presenterar negativa upplevelser om amd.
Är inte det lite mer fanboysism?

Det mest tragiska på detta forum är att man kan inte kritisera någonting utan att bli kallad för fanboy.
Speciellt inte AMD's prudukter om man har råkar ha Nvidia i sin rigg. Då har man minsann ingen aning alls vad amd är för något.

Nä bäst att hålla sina åsikter och erfarenheter för sig själv. Annars kan man ju bli spikat upp på väggen som en fanboy av kära mr MyZk0.
Tack för nomineringen herr MyZk0. Ska tappert slåss vidare nu i någon annan tråd för Nvidias räkning...

Har själv aldrig haft problem med AMD, Föredrar AMD över nvidia, Även att jag sitter på ett nvidia kort just nu.
Men som sagt tycker båda sidorna gör bra kort, Ibland har man bara oturen att få ett dåligt exemplar.
Sen säger Tvelander att nvidia fungerar bättre i dom spelan han spelar med SLI än CF, Så hans ord att nvidia är bättre än amd kan vara sanna i dessa titlar men för det behöver man inte dra allt över en kant och säga nvidia är bättre än amd.
Själv så sitter jag aldrig på 2 kort, Köper oftast det snabbaste singel kortet som kostar minst pengar oftast är det amd som levererar dom och har aldrig haft problem på dessa fronter så har svårt att utala mig om SLI/CF

Där emot så tycker jag Sweclockers är lite lama ibland med deras tester, Som Tomb raider stänger av TressFX på nvidia testet, Jag som sitter på nvidia kort kanske vill veta hur mitt nvidia kort preserar i Tomb raider med TressFX på och se om jag kan spela det med TressFX, Men sweclockers tycker det är orättvist prestanda. Quote " TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den orättvisa prestandasmällen tekniken orsakar på Nvidias kort. "

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Lyckostar ni som har fått era kort....

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

TomsHardware är alla test-siters moder. Det fanns med redan på mitten av 90-talet. Man har låååång och stor erfarenhet av testande.

Dom har funnits länge men jag har aldrig haft nått förtroende för dom, pga lite skumma tester som andra redan påpekat.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ska du bli skeptisk för att deras 2 kort presterade märkbart olika? Är inte det bra att dom ifrågasätter det?
Hur tänker du egentligen.

Om du vänder på frågan istället och tänker att Tomshardware smutskastar AMD för Nvidias skull p.g.a att de fått 2 kort som presterat olika utan att undersöka saken ytterligare.. hur tänker Tomshardware egentligen?

Verkar f.ö. som att många här varit med om inkorrekta tester från Tomshardware om du läser igenom tråden.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Så du menar alltså att han hittar ljuger och att hans ord inte är att lita på? Varför skulle han vara partisk, för att han har Titans i sin rigg?

Att ta på hörselskydden och skrika lalala fanboy så fort någon presenterar negativa upplevelser om amd.
Är inte det lite mer fanboysism?

Det mest tragiska på detta forum är att man kan inte kritisera någonting utan att bli kallad för fanboy.
Speciellt inte AMD's prudukter om man har råkar ha Nvidia i sin rigg. Då har man minsann ingen aning alls vad amd är för något.

Nä bäst att hålla sina åsikter och erfarenheter för sig själv. Annars kan man ju bli spikat upp på väggen som en fanboy av kära mr MyZk0.
Tack för nomineringen herr MyZk0. Ska tappert slåss vidare nu i någon annan tråd för Nvidias räkning...

Du minns säkert tråden där INGENTING konkret kom fram, så ja, bra källa - njaeeee. Tycker du helt ärligt själv att "Jag testade Trifire 290X och det var ingenting i jämförelse med Titan 3x SLI!" är en bra källa? För det första så är han otydlig med hur upplevelsen var och för det andra så .. Ähh du förstår säkert själv. Men absolut, om han skulle orka göra ordentliga benchmarks eller vara mer tydlig med hur han subjektivt upplevde det....

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Om du vänder på frågan istället och tänker att Tomshardware smutskastar AMD för Nvidias skull p.g.a att de fått 2 kort som presterat olika utan att undersöka saken ytterligare.. hur tänker Tomshardware egentligen?

Verkar f.ö. som att många här varit med om inkorrekta tester från Tomshardware om du läser igenom tråden.

Det var precis det här som jag tänkte lägga en post om nu.

Citat:

Update: As is Tom's Hardware policy, we shared these potentially problematic findings with AMD prior to publication, and the company insists something is wrong with the retail-purchased cards I tested.

Så om du får ett resultat som relativt kraftigt avviker från förväntat, du pratar med tillverkaren om saken och får höra att det är ett uppenbart fel på kortet, så publicerar du resultaten i alla fall och hävdar att det är representativt?
Det låter ju bra att de har en policy om att prata med tillverkaren i sådana här fall, men det enda svar de verkar ha velat ha är "Yes, of course we sent you a golden sample!" och när de inte fick det så gick de live iaf. Snygg policy!

Alla tillverkare har sin andel måndagsexemplar och just den här gången råkade ett sådant hamna i händerna på en recensent! Märk också att Toms INTE pratar om vem som tillverkat just deras kort, utan väljer att grovt generalisera och peka ut AMD ensamt. Det här är förenklingar och skjutjärnsjournalistik som jag förväntar mig av en forumanvändare utan erfarenhet som inte behöver tänka på alla möjligheter innan hen öppnar munnen, inte av en erfaren recensent.

Permalänk
Avstängd

*** raderat ***

Skrivet av TobiasJ:

Det var precis det här som jag tänkte lägga en post om nu.

Så om du får ett resultat som relativt kraftigt avviker från förväntat, du pratar med tillverkaren om saken och får höra att det är ett uppenbart fel på kortet, så publicerar du resultaten i alla fall och hävdar att det är representativt?
Det låter ju bra att de har en policy om att prata med tillverkaren i sådana här fall, men det enda svar de verkar ha velat ha är "Yes, of course we sent you a golden sample!" och när de inte fick det så gick de live iaf. Snygg policy!

Alla tillverkare har sin andel måndagsexemplar och just den här gången råkade ett sådant hamna i händerna på en recensent! Märk också att Toms INTE pratar om vem som tillverkat just deras kort, utan väljer att grovt generalisera och peka ut AMD ensamt. Det här är förenklingar och skjutjärnsjournalistik som jag förväntar mig av en forumanvändare utan erfarenhet som inte behöver tänka på alla möjligheter innan hen öppnar munnen, inte av en erfaren recensent.

Och där har vi orsaken varför jag gav TH kritik. De slår på trumman för att de ev. ha fått ett måndagsex. Det händer alla företag och alla produktserier. Det är en ren omöjlighet att ha 100 av 100 produkter perfekta. Det är en förhastad slutsats helt enkelt som borde ha testats på fler än ett kort. TH verkar dock ha tagit ett kort och satt det rakt emot ett annat, fått skumma resultat och dragit en slutsats att deras kort är representativt för en hel kortserie.

Onödigt
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hatten av för Webhallen och SweC!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Commander:

Nu kan jag inte utala mig så mycket angående senaste crossfire då senast jag lekte med det var under 5970 och 6970 tiden.

Problem kom och gick med olika speltitlar. Det kan jag hålla med om. Var lite problem när trackmania 2 lanserades (canyon) men inget som RadeonPro och egen profil inte kunde fixa.

Tittar vi sedan min erfarenhet med nVidia där exempelvis p.g.a. Windows drivrutinerna min adapter inte fungerade och gjorde att skärmen inte kunde få rätt upplösning. (Funkade utmärkt i Linux). Samt nuvarande 331.17 som av någon konstig anledning inte kan rotera min skärm korrekt vid boot.

Kan inte säga att mina uplevelser på Windows och Crossfire/Sli har varit någolunda typiska mot något håll faktiskt. Linux är en annan femma där AMD ligger back men mer öppna medans nVidia sitter fint men stänger av features om de är bättre än mot Windows varianten.

Jag har kört med CF/SLI, oftast 2 eller 3 kort ända sedan voodo-kort tiden. Det enda jag kan säga är att när det blev AMD vs Nvidia så harAMD:s lösningar alltid varit billigare, men i längden har jag alltid haft bättre reslutat som helhet med nvidia.

Jag vet inte om det är korten i sig som är problemen, om det är kombinationen av komponenter jag väljer eller om det är drivrutiner och implementering mot Windows som är problemet.

Båda har problem, vissa är småsaker, andra gör att spel blir ospelbara.
Det jag dock kan säga är att ingen sida eller test har någonsin haft rätt i sina upplevelser/tester/information om vad som faktiskt fungerar bra i 2-3-4-way CF/SLI, och främst i kombination med multi-skärm. Där har jag fått mest hjälp och info baserat på faktiskt användande och andra användare av liknande setups som delat med sig av sina erfarenheter.

Jag skiter egentligen vad för märke det är på kortet, så länge det fungerar som jag vill

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det någon som spårat källan till dessa rykten?
Kanske är de ett taffligt försök från det andra laget....

Du läste bara topicen eller?
En recensent på Tomshardware säger detta, länk:http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-review-benc...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MyZk0:

Du minns säkert tråden där INGENTING konkret kom fram, så ja, bra källa - njaeeee. Tycker du helt ärligt själv att "Jag testade Trifire 290X och det var ingenting i jämförelse med Titan 3x SLI!" är en bra källa? För det första så är han otydlig med hur upplevelsen var och för det andra så .. Ähh du förstår säkert själv. Men absolut, om han skulle orka göra ordentliga benchmarks eller vara mer tydlig med hur han subjektivt upplevde det så att andra kan förstå (men eftersom det verkar finnas bristande läsförståelse så reserverar jag mig för att vi aldrig kommer få se något sådant)

Ang listan så handlar det ju inte om att "kritisera AMD och sedan blir man kallad fanboy på direkten", min lista var faktiskt reserverad för RIKTIGA Nvidia fanboys som fyller arketypen alldeles perfekt! Det gör du med, förutom att du artikulerar dig lite bättre

Listans FRÄMSTA syfte var att lyfta upp er som så nobelt i varje tråd kämpar vidare med era fanboyismer och kör på samma jargong hela tiden..
To be completely honest, jag tycker inte att någon av oss som är medlemmar här på forumet (å som köper datorgrejjer) tjänar på att en random som läser nyheten och nyhetskommentarer lär sig något på att läsa Nividias fanboy överdrifter, lögner & skitkastning! Det påverkar ju deras icke-insatta hjärnor som gör att de hellre köper Nvidia.. Oh wait.. Det är ju det en fanboy vill så klart, my bad.

^_^

Kommer inte posta benchmarks och tester då jag inte har tid då jag jobbar fulltid och har annat för mig på fritiden.

Kan bara säga att CF med 3 kort va samma upplevelse i dom spelen jag lirar som för 1 år sedan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Antagligen har någon redan nämnt det, men, hur många kort testade Tom's?

De borde väl veta att man inte kan dra sådana tvärsäkra slutsatser när det statistiska underlaget är extremt litet?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Tror jag vet vilken video du är inne på, hehe vilka minnen asså... och ja, AMD fick sig en riktigt sula mot Intels motsvarande...
Det blev väldigt varmt och rökigt för AMD

Jo fast det var ju duktigt riggat. Precis i samma veva som Toms Hardware efter en sågning av P4 plötsligt ändrat sig och gjorde en ny recension med handlockade test och sedan hyllade P4 och efter det bara hyllade Intel och bashade AMD. Slump?

Permalänk
Medlem

Kanske redan har sagts men jag måste bara säga det. Lite kul att R9 290X är i "blåsväder" ;D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maguro:

Kanske redan har sagts men jag måste bara säga det. Lite kul att R9 290X är i "blåsväder" ;D

I see what you did there *Tihi*

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Testade inte tomshardware kortet enbart i quite mode i första recensionen också med motivering att ljudnivån var för hög annars? Eller var det Anandtech? Hur som helst så är det ett väldigt konstigt tillvägagångssätt som uppenbart gjorts för att påverka prestandan negativt.

Antingen testar man kortet i Über mode och konstaterar att det väsnas som fan eller så testar man båda fläktkurvorna.

Tomshardware var bra för tio år sedan. Not so anymore.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Emil Å:

I Quiet-läget är Radeon R9 290X helt enkelt enormt känsligt för bland annat temperaturvariationer, vilket gör att bara aningen sämre kontakt mellan kylare och GPU kan få stora konsekvenser.

Hade Nvidia släppt ett sånt här referenskort så hade jag då inte haft något positivt att säga. Tror detsamma gäller användare som blir kallade Nvidia fanboys här inne.

När det kommer till prestanda så tror jag alla är överens om att AMD har en grym GPU ute på marknaden nu med enorm potential.

Det är samma diskussioner ni för i denna nyhet som i gårdagens nyheter till absolut ingen nytta.

Ha en trevlig dag på er gött folk :):

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Testade inte tomshardware kortet enbart i quite mode i första recensionen också med motivering att ljudnivån var för hög annars? Eller var det Anandtech? Hur som helst så är det ett väldigt konstigt tillvägagångssätt som uppenbart gjorts för att påverka prestandan negativt.

Antingen testar man kortet i Über mode och konstaterar att det väsnas som fan eller så testar man båda fläktkurvorna.

Tomshardware var bra för tio år sedan. Not so anymore.

Skickades från m.sweclockers.com

Har snabbt gått igenom deras test på 290X och jag har iaf inte hittat att TH skulle köra på Quiet mode.

Skrivet av TonyB4ngZ:

Hade Nvidia släppt ett sånt här referenskort så hade jag då inte haft något positivt att säga. Tror detsamma gäller användare som blir kallade Nvidia fanboys här inne.

När det kommer till prestanda så tror jag alla är överens om att AMD har en grym GPU ute på marknaden nu med enorm potential.

Det är samma diskussioner ni för i denna nyhet som i gårdagens nyheter till absolut ingen nytta.

Ha en trevlig dag på er gött folk :):

Då ser du det i lite väl svart och vitt. Kortet (alltså GPUn) är det inget fel på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Toms Hardware är inte ensamma. Ännu en site säger i princip samma sak efter egna tester.

http://techreport.com/news/25609/report-retail-radeon-r9-290x...

Edit: Läste baklänges så glöm det jag skrev

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Alucius:

Toms Hardware är inte ensamma. Ännu en site säger i princip samma sak efter egna tester.

http://techreport.com/news/25609/report-retail-radeon-r9-290x...

Glömt läsglasögonen?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alucius:

Toms Hardware är inte ensamma. Ännu en site säger i princip samma sak efter egna tester.

http://techreport.com/news/25609/report-retail-radeon-r9-290x...

De har väl inte testat, de hänvisar bara till TH vad jag kan se.

edit Jag blev "Ninjad" av Andreas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Glömt läsglasögonen?

Doh! Blev förblindad av vad killen skrev på deras forum om frekvenser under 1 GHZ som de länkar till längst ned i artikeln

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Relik 📜

Eftersom vi såg tydliga tecken på lägre prestanda i Quiet-läget bestämde vi oss för ytterligare tester under långa tidsperioder, vilka rullat hela förmiddagen. Vi har kommit fram till en del intressanta saker, och väntar just nu på vidare kontakter med AMD. Företaget har lovat att återkomma under dagen, och efter det kommer vi uppdatera artikeln. Bara lite info för den som är nyfiken!

Vidare, jag vill åter uppmana alla att läsa igenom vad Über och Quiet egentligen innebär. Många verkar fortfarande tro att det sistnämnda "ska" ge full prestanda - något som i verkligheten i princip aldrig händer. Quiet är för de som vill ha tystare drift och kan acceptera lägre klockfrekvenser, Über är för entusiaster (= SweC-läsare) som vill ha maximal prestanda. Med referensversionen av Radeon R9 290X kan man i dagsläget inte både få kakan och äta den.
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Effekten av Quiet är en betydligt högre känslighet för temperaturer, vilket vi också trycker på både i recensionen av R9 290X och i denna artikel. En lite sämre kontakt mellan kylare och GPU ger stora förändringar, liksom en GPU som går på aningen högre spänning och därmed utvecklar en smula mer värme. Det är som det är, och ett medvetet val av AMD för att tilltala användare som försöker hålla lägre ljuidnivå.

Sist men inte minst, jag har noterat tonvis med missuppfattningar både i den här tråden och i diskussioner på andra forum. Jag vill åter påpeka att ingen anklagar Toms Hardware för att ljuga eller missleda - jag tror tvärt om att deras kort beter sig precis som rapporterat. Det vi försöker klargöra är om det gäller även ett slumpmässigt kort från butik i Sverige, om det gäller både Über och Quiet samt vad i så fall anledningarna kan vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat många onödiga inlägg i tråden som mestadels bröt mot forumreglerna § 1.2 och 1.5.

/KimTjik

Permalänk
Antielefant

...och ungefär samtidigt som jag gick igenom samma hög, samt långa off-topicspår...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/news/25609/report-retail-radeon-r9-290x...

Updated: Retail Radeon R9 290X cards may be slower than press samples
by Geoff Gasior — 1:28 PM on November 5, 2013

Modern CPUs and GPUs employ turbo mechanisms that adjust frequencies based on various factors. Although they aspire to higher speeds, these clock-boosting schemes have well-defined base frequencies that guarantee a minimum level of performance. Or most of them do, anyway. AMD defied convention with its Hawaii-based Radeon R9 290 and 290X by only publishing the peak burst frequency for those cards. We know the GPU speeds under ideal conditions, but there's no minimum baseline.

Our reviews of the Radeon R9 290 and 290X illustrate that both cards have trouble maintaining their peak boost frequencies while running games. As the GPUs heat up, the clocks scale back from their peaks, and frame rates drop accordingly. The performance hit only works out to a few FPS on the press samples we've tested. However, Tom's Hardware has seen a bigger performance drop on a couple of retail 290X cards purchased from Newegg.

According to the site, the GPU frequency of one of the cards falls as low as 727MHz—well below its 1GHz boost rate—and stays there. As a result, the retail 290X is notably slower than not only the equivalent 290X press sample, but also the Radeon R9 290 supplied by AMD. Tom's doesn't provide much detail about the behavior of the second retail 290X, but it says that card is also slower than the 290 press sample.

AMD told Tom's Hardware that something is wrong with the retail cards, and I'd tend to agree. If the GPU consistently pulls up 27% short of the advertised boost speed, that ain't right. But since AMD hasn't defined a base frequency for the R9 290X, a 727MHz sustained GPU speed technically isn't out of spec. We've asked AMD to comment on this matter. We've also inquired about whether the 290X should be running as slowly as 727MHz under normal gaming workloads.

Chip-to-chip variance is common in semiconductor manufacturing. Any overclocker can tell you that some GPUs are simply more comfortable running at higher speeds—and with lower voltages—than their peers. Those differences typically don't produce large performance deltas between stock-clocked products that share the same model number, but that appears to be what's happening with the Radeon R9 290X. The dynamic PowerTune mechanism in the Hawaii GPU, coupled with AMD's apparent desire to wring every last drop of performance from its new Radeons, seems to have created a situation where performance can vary quite a bit based on the individual characteristics of each chip. Worse, it's possible reviewers may have been seeded with cherry-picked samples capable of maintaining higher speeds than typical retail products.

We're eager to hear more from AMD about this issue, and we'll update this story as new details roll in. We also have a couple more review samples we can test internally. If you bought one of the new, Hawaii-based Radeons, you can monitor the GPU frequency using GPU-Z, which is available here. We're curious to hear your results.

Update: AMD has issued a statement on the matter.

A media outlet has uniquely reported instances of AMD Radeon R9 290X boards purchased in retail that have exhibited an uncharacteristic level of performance variance as compared to press samples issued by AMD. We’re working to secure the board(s) in question for further analysis. Boards purchased by other media outlets have not exhibited similar characteristics that we’re aware of. In the meantime, we’ve identified areas where variability can be minimized and are working on a driver update which will minimize this variance. We will provide an update shortly.
Interesting. We should note that TR reader JohnC has encountered clock speeds well below 1GHz on his retail 290X. You can read about his experiences in the forums.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av igelkotte:

Jag vart först väldigt orolig för att AMD skulle fuska men jag har alltid haft väldigt lågt förtroende för Tomshardware. Så jag håller med.

Försöker undvika den sajten helt.
Har märkt att dom inte står speciellt högt i kurs på lite mer seriösa engelska forum.

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Nja, kan ju vara lite slump också att just den de fick tag på ocskå råkade vara ett golden sample.
Om det vore så små skillnader för alla hade det ju aldrig noterats, så jag förblir skeptisk.

Men då är det inte golden sample.
Golden samples skickas ut till recensenter, inte till allmänheten blandat med "vanliga" kort.

Däremot skulle ditt argument hålla om webhallen var i maskopi med AMD.

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Däremot skulle ditt argument hålla om webhallen var i maskopi med AMD.

Komplotten tätnar

skämt och sido, mitt 290X från inet presterar precis som sweclockers ex (båda exemplaren) så jag tror inte på detta golden sample påståenden.

sen är väl alla hi end grafikkort som cpus är, vissa klockar mer än andra ... så är det bara.

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]