X-Rebirth, ny uppföljare i X-serien från Ego soft

Permalänk
Medlem

X-Rebirth, ny uppföljare i X-serien från Ego soft

Uppföljaren i X-serien väntas släppas 4:e kvartalet 2011. Trailer:

Beskrivning av apelet (från Ego soft):

Citat:

The space simulation X Rebirth heralds more than just an additional chapter within the X series, it is a fresh beginning bringing with it a number of gameplay innovations without compromising its successful origins.
In the distant future, the X universe faces a period of profound and irrevocable change. While the universe stumbles towards an uncertain future, countless adventures await as new enemies rise in search of power.

Enter a young adventurer and his unlikely female ally travelling in an old, battered ship with a glorious past - two people alone against the galaxy, playing a key part in the events to come.

The fate of the universe rests in the hands of the player...

X Rebirth represents a spectacular new beginning for the X series, offering loyal fans and newcomers alike a vast, vivid and extremely detailed universe to explore throughout the game.

Varied gameplay elements such as action-packed space combat, detailed trading mechanics and high-speed space exploration with fast travel allow players to experience a truly unique space saga that will keep them hooked for dozens of hours.

X Rebirth for PC is expected to be released in the fourth quarter of 2011.

Lite mer info finns att läsa i deras nyhetsblad för April 2011, http://www.egosoft.com/x/xnews/201104_44_xr_news.html

Några screenshots:

För de som inte vet vad X-serien är så följer här ett kort citat från Wikipedia

Citat:

X is a science fiction space trading and combat simulator series created by German Developer Egosoft. The series is set in the X Universe where several races populate a number of worlds connected by jumpgates. The games feature free roaming gameplay with trading, combat, empire building and missions; leading to the series' phrase Trade, Fight, Build, Think

Länkar till de 2 senaste spelen i X-serien:
X3:Reunion (2005)

X3: Terran Conflict (2008)

Länk till Ego soft

Permalänk
Medlem

Några nyheter om de kommer erbjuda en bättre introduktion till spelet denna gång? Har faktist inte haft tid att lägga ner den enorma tid det tar sig att lista ut hur man enns kommer någon vart alls i spelet. Lite horribelt kast på den punkten, har dock hört att när man väl kommer förbi den biten så blir spelet grymt bra.

Men som sagt va har inte tid att lägga ner tid på det, har försökt ett par timmar men bara slutat i tja inget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har inte hört något ännu, men spelet skall vara enklare i början iaf:

Citat:

X Rebirth features a whole new user experience - it is easier than ever to start with, and remains as deep as fans expect it.

(från nyhets bladet)

Förhoppningsvis har de lärt sig av tidigare spel att göra spelet enklare/ mer tillgängligt för nytilkomna spelare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gamesreactor har en intervju med Bernd Lehahn om X Rebirth
X Universe News 45 innehåller en del länkar till info om X Rebirth på deras forum, som:

Citat:

CPU performance

One of the biggest steps in developing an entire new engine was to design a true multithread-capable engine. X Rebirth will make full use of latest generation CPUs by spreading the work in many parallel running threads

What engine and API do we use?

X Rebirth will run on DX9 API as long as all the features that we need from the API are possible with it. That does not mean we may not at some point also support DX11, but for now we do not see a need. Our engine is quite different from all the big established names, because it is designed specifically for a space game. We had a look at engines like Unreal or the CryEngine, but because we wanted to have cutting edge space graphics, an area very different from what these engines are specialized in, we had to develop our own engine

Permalänk
Medlem

En prequel till X- rebirth har släppts, eller om man vill, en episod som utspelar sig mellan den befintliga X serien och den kommande X-rebith.
Spelet heter X3: Albion prelude.Spelet kan köpas separat, dessutom så ingår det numera även i X superbox (steam).

Citat:

Today sees the release of the next episode of Egosoft's popular X-Series. X3: Albion Prelude lets you experience first-hand the tumultuous changes that are shaking the X-Universe as it prepares for a rebirth. What was once just a conflict has turned into a full-scale war. The discovery of new territories and changes to the gate network set the scene for even greater changes. A new storyline will introduce the player to the importance of corporate entities and their influence on technological progress in the emerging new order in the universe.

X3: Albion Prelude features a whole host of new content and features for everyone, from fighter pilots to trade moguls. The onset of war has lead to development of new military ships in attempt to turn the tide as well as new freighters capable of braving these dangerous times. The opening of Stock Exchanges presents a new avenue towards a vast empire and new graphs and analysis will chart you on your way. There are many more features and improvements, including support for head-tracking, to bring even more enjoyment!

Mer info på http://www.egosoft.com/community/news_en.php

Albion trailer:

Edit:
Albion Prelude 2.0 trailer:

Permalänk
Medlem

extreeeemt svårt att komma in i föregående spelen.. försökte väl någon timma men man fick ge upp ganska fort
hoppas dom gör det bättre för dom som vill börja spela, det verkar roligt

Permalänk
Medlem

I senaste nummret av X-Universe news (nr 49) så bekräftar Egosoft att spelet är uppskjutet till 2013, samt svarar på en del frågor (Q & A).

Citat:

We have now been working for more than five years on this huge project, and right now everything is finally clicking together. Everybody on the team is looking forward immensely to the release, but we can't yet give you an exact date. We can only beg our fans to please be patient for a little while longer. - Bernd

Permalänk
Medlem

Det har släppts några nya "Making of" filmer:

Permalänk
Medlem

En ny video har släppts där kontroll systemet i spelet behandlas:

samt en video som förklarar en av anledningarna till varför det tagit sådan tid att göra spelet:

1:a trailern:

Permalänk
Medlem

Utgivnings datum för X Rebirth enligt steam: 15 November 2013!
X Rebirth

Permalänk
Medlem

RPS har skrivit en kort artikel om nya screenshots: I Am Space Agog At This X-Rebirth Gallery

Permalänk
Medlem

Nytt från Gamescom:

Glöm inte att aktivera subitles i den andra videon eftersom den är på tyska ...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för att fråga om föregångarna.

Har varit sugen på att testa X serien tidigare och kunde inte stoppa mig från att köpa nya Humble Bundle med hela serien för 6$.
Men nu är frågan, var börjar man? Är det värt att spela något av de tidigare spelen eller ska man gå på senaste?

Jag kommer inte orka spela igenom alla, men finns det tex någon anledning att spela Reunion eller TC innan man går på Albion Prelude?

Missar man mycket bakgrundstory om man inte spelat tidigare spel? Och kan man isf läsa sig till vad som hänt tidigare om man inte orkar ta sig egenom alla spel?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag du skall börja med X3 Terran Conflict.
X3 serien har inte mycket story, utan är nästan uteslutande sandlåde spel, så det är inte så mycket du förlorar.
Det finns säkert någon site där de sammanfattat händelserna i de olika spelen men jag vet inte på rak arm någon sådan.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt samtliga X3 spel men aldrig orkat ta mig igenom, det som gör det jobbigt för mig personligen är man får lära sig lite hur man navigerar, och sedan får man göra allt själv efter det, borde vara tutorials beroende på vad man väljer för startbakgrund o.s.v. Men det kanske bara är jag som har dåligt tålamod.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Tycker x serien är underbar om man som jag gör, bygger upp ett handels imperium. När man lärt sig flyga så är det bara att välja destination på kartan och sätta på auto piloten så flyger skeppet sig självt... medan man planerar vad för fabrik man skall bygga härnäst ...

Sedan så vill jag bara påminna de som köper en x bundle att ladda ner och installera de bonus pack som finns på Egosoft's site. http://www.egosoft.com/download/index_en.php
De inehåller bonus material från x communityn, som Egosoft "godkänt"

Permalänk
Inaktiv

Finns på humble bundle, bara musiken i flac gör det värt att donera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Tycker x serien är underbar om man som jag gör, bygger upp ett handels imperium. När man lärt sig flyga så är det bara att välja destination på kartan och sätta på auto piloten så flyger skeppet sig självt... medan man planerar vad för fabrik man skall bygga härnäst ...

Sedan så vill jag bara påminna de som köper en x bundle att ladda ner och installera de bonus pack som finns på Egosoft's site. http://www.egosoft.com/download/index_en.php
De inehåller bonus material från x communityn, som Egosoft "godkänt"

Måste leta reda på lite guider så kanske jag fastnar ordentligt, har nog varit problemet för mig.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Personligen tycker jag du skall börja med X3 Terran Conflict.
X3 serien har inte mycket story, utan är nästan uteslutande sandlåde spel, så det är inte så mycket du förlorar.
Det finns säkert någon site där de sammanfattat händelserna i de olika spelen men jag vet inte på rak arm någon sådan.

Tackar för svaret. Då skippar jag allt fram till TC och kör därifrån.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Ska du skippa så pass mycket så kan du nog lika gärna köra albion prelude så får du spela med lite fler skepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Måste leta reda på lite guider så kanske jag fastnar ordentligt, har nog varit problemet för mig.

Kolla på några let's play videos så kanske det är lättare:Let's play X3 Terran Conflict

Permalänk
Medlem

Egosoft avslöjar en del förändringar som gjort beträffande handel i X-Rebirth:

Permalänk
Medlem

Nu är det inte mer än drygt en vecka tills spelet släpps.
Här är en ny video:

Permalänk
Medlem

Ny video med musik från spelet

Personligen så lär jag stänga av musiken ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JMicke:

Ny video med musik från spelet

Personligen så lär jag stänga av musiken ...

Kan inte hålla med, efter att ha lyssnat på soundtracket som kom med humblebundle så låter det mycket lovande

Samt så är det där inte musiken från spelet.

Citat:

Egosoft

Like James said: This has nothing to do with the game soundtrack, it is independent project by Helge Kautz, author of the X novels. This space opera tells the story of Farnhams Legend (which is based on X Beyond the Frontier)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nja, ok, det är musik från en skiva i collectors edition, tack o lov för det ...
Jag hoppas musiken matchar stilen fr´ån föregående spel, dock, så att inte den är i samma stil som den i trailern ...

Egosoft har, för övrigt, släppt nr 52 av X Universe News: http://www.egosoft.com/x/xnews/201311_1_44News.html

Där i finns en bild på innehållet i collectors edition:
http://www.egosoft.com/news/images/xrebirth_ce_en.jpg[

Permalänk
Medlem

X Rebirth release trailer:

I morgon släpps spelet, då får vi äntligen reda på om det varit värt att vänta på ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

X Rebirth release trailer:
3JyxryysGP8

I morgon släpps spelet, då får vi äntligen reda på om det varit värt att vänta på ...

Alltså, det kanske bara är jag som tycker det men det ser nästan ut som om grafiken är sämre än x3, lite mer "tecknat". Explosionerna samt resterna verkar inte direkt vara så fina. Men en release trailer säger inte så jätte mycket direkt.

Läser man på Steams forum så sågas spelet ganska grovt pga dålig framerate, klart man får ta det med en nypa salt men de sitter på "monstermaskiner som kör BF4 Ultra i 140+ FPS" och det hackar... Får vänta på lite reaktioner från andra håll.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc